Meg akartam nézni egy filmet, nem sikerült

2016.08.26. 11:36

Augusztus 19 óta elvileg mindenféle video-on-demand szolgáltatásokon elérhető a Lo and Behold: Reveries Of The Connected World című dokumentumfilm.

Jó, nem egy Transformers, de engem érdekel, azért, mert a zseniáis Werner Herzog rendezte, és annak ellenére, hogy tulajdonképpen a Netscout nevű hálózatbiztonsági cég fizetett reklámja. A film ugyanis az internetről szól, egész pontosan a kezdeteiről, a pozitív és negatív hatásairól, valamint a jövő lehetséges fejleményeiről, a szokásos herzogi teuton cinizmussal és szikár narrációval. Itt van az előzetese, nekem nagyon bejött, a techrovat egyik kollégájáról is biztosan tudom, hogy jól szórakozott rajta.

Mivel elvileg augusztus 19-től elérhető az interneten, nekem meg nem büdös egy ilyen filmért fizetni, gondoltam, hogy megvásárolom. Örültem is, mert a Lo and Behold oldalán ott van egy valag opció arra, hogyan lehet digitálisan megtekinteni vagy megvenni a filmet. Gondoltam, hogy ha az AT&T nem fog menni, azért majd az Itunes kisegít.

Hát egy nagy túrót. Ott tartunk 2016-ban, hogy egy internet lehetőségeiről szóló dokumentumfilmet nem lehet az interneten megvásárolni Magyarországon. Az egy dolog, hogy bizonyos szolgáltatók még nincsenek az országban, de hogy olyan széleskörben használt játékkonzoloknál, mint például az Xbox One, még lehetőségünk sincsen arra, hogy legálisan filmeket vegyünk, azért azon meglepődtem egy kicsit. Na jó, tökre nem kicsit, hanem eléggé.

Nézzük, hogy mivel rázott le engem mindenki:

  • Amazon: Csak olyan bankkártyával lehet vásárolni, amit az Egyesült Államokban adtak ki.
  • AT&: Nem létezik Magyarországon.
  • CinemaNow: Nem létezik Magyarországon.
  • Charter: Nem létezik Magyarországon.
  • Comcast: Nem létezik Magyarországon.
  • DirecTV: AT&T-előfizetés szükséges. (értsd: nem létezik Magyarországon.)
  • Cox: Nem létezik Magyarországon.
  • Flixfling: Helytelen az irányítószámom. (értsd: nem létezik Magyarországon.)
  • Google Play: Nem vásárolható meg.
  • Itunes: Magyar üzletben nem elérhető.
  • Playstation Store: Meg sem nézhetem a tartalmat.
  • Suddenlink: Nem létezik Magyarországon.
  • Time Warner Cable: Nem létezik Magyarországon.
  • Verizon Fios: Nem létezik Magyarországon.
  • Vudu: Regisztráltam, de nem enged be a jelszavammal. Akkor sem, ha megváltoztatom. (értsd: nem létezik Magyarországon.)
  • Xbox Store: Magyarországról nem lehet filmeket vásárolni.
  • Youtube: Ez a videó nem érhető el az országodban. Sajnáljuk.

:(

Persze nem én vagyok az egyetlen, aki érzi az iróniát. A film hivatalos Facebookján is panaszkodnak a kommentelők, hogy itt egy film, ami arról a csodálatos dologról szól, ami összeköti a világot, és miután felkerült erre a csodálatos dologra, annak csak egy szeletén lehet megvásárolni és megtekinteni. Az azért nyilvánvaló, hogy itt nem egy bénázásról van szó, vagy szándékos rosszindulatról, a filmforgalmazás még mindig területekre - vagy például a Netflix esetén, országokra - szabdalja a világot, és valójában teljesen mindegy, hogy egy bizonyos filmnek mi a témája, valójában még mindig a szórakoztatóipar egyik ósdi modelljét használják a terjesztésére.

És itt megint a középső emberre kell mutogatni, azaz a filmforgalmazóra. Egészen biztosan a Magnolia Pictures döntése volt, hogy a Lo And Behold csak az Egyesült Államokban legyen elérhető - fogadni mernék, hogy Werner Herzogot csak az érdekli, hogy minél több ember lássa a filmjét. A közvetítő szerepe viszont egyre idejétmúltabb lesz, független filmkészítők garmadája választja a megoldást, hogy ne legyen semmilyen korlátozottság a filmjein. Lásd tényleg kiragadott példaként az Indie Game: The Movie dokumentumfilmet, aminek a rendezői a warezoldalakon írtak kommenteket, hogy légyszi, ne töltsétek már le ezt a filmet, hiszen pár dollárért meg is lehet venni. Vagy ott van Louis CK, aki minden saját gyártású standup-műsorát fix összegért árulja a honlapján. Vagy ott van az Alamo Drafthouse nevű moziüzemeltető/filmforgalmazó cég, ahol néha teljesen hülye akciófilmeket bányásznak ki valami nevetséges archívumból, hogy ezeket felújítva, szép dobozokba csomagolva komoly pénzekért árulják - vagy digitális kópiában pár dollárért.

Muszáj lesz valami más megoldást találnom.

Ne maradjon le semmiről!