Még a gagyi filmek sem kerülnek nálunk moziba

2016.09.30. 00:48

Hiába próbál az ember legális életet folytatni, előfizetni, havonta fizetni, számlákat nézegetni, néha a legjobb szándékok sem engedik, hogy valamit teljesen törvényszerűen megtekintsen Magyarországon – elég csak a Lo and Behold című dokumentumfilm esetére gondolni.

De nem szabad csüggedni: az ilyen-olyan forrásokból elérhető filmek előző listáit böngészve már látszik a változás, egyre több minden érhető el legális forrásokból, Itunes, Google Play, HBO Go, Netflix, szóval ha nem szeretnénk a kalózkodás szürkezónájába belépni, akkor csak várni kell egy kicsit, és ezek a filmek elérhetőek lesznek, így vagy úgy. Szóval kitartás! Addig is itt van pár film, ami nem jutott el moziba az utóbbi pár hétben.

Bastille Day

bastille-day-idris

Mindig tépjük a szánkat, hogy Idris Elba mennyire jó James Bond lenne, csak ennek sosem fogjuk látni a bizonyítékát a nagyvásznon. Mondjuk mások sem nagyon: a Bastille Day című terrorelhárítós filmje ugyanis azzal szerzett hírnevet magának, hogy egy nappal a nizzai terrortámadás után mutatták be Franciaországban, és egy nappal később már nem is volt mozikban. A filmnek ráadásul különösen hányatott sorsa volt, ugyanis a tavalyi, novemberi premiert is el kellett napolni támadások miatt, és habár sosem jelentették be hivatalosan, a magyar premier is elmaradt. Pedig a magyar közönség vevő szokott lenni az európai akciófilmekre, bár az persze kérdéses, hogy Idris Elba mennyire vonzotta volna a nézőket. Én elmentem volna megnézni.

Blood Father

Mel Gibson visszatért, a cikk írásának pillanatában érkeznek a túlnyomóan pozitív kritikák a Hacksaw Ridge című háborús rendezésének velencei premierjéről, de előtte még szerepelt a Blood Father című, kicsit videotékaszagú, de elég meggyőző thrillerben, amiben a tinédzser lányát próbálja megóvni mindenféle gonosz banditától. Gibsonnak nem ez az első hasonló filmje mostanában, a meglepően nézhető Börtönregényben már keménykedett egy sort, viszont az új rendezése előtti főszerepe szépen megágyazott annak, hogy a színész/rendező ne feltétlenül részeges antiszemitaként szerepeljen a sajtóban a Hacksaw Ridge kapcsán.

frissítés: a cikk megjelenése után érkezett a hír, hogy a Blood Fathert az ADS fogja forgalmazni Magyarországon. Bemutató novemberben.

Born To Be Blue

Ethan Hawke-nak régi terve volt, hogy eljátssza a jazztrombitás Chet Bakert, de mostanra jött össze a lehetőség, az idő, és egy erre alkalmas forgatókönyv. Ami a zenész idősebb koráról, és az akkori, erősen megcsúszott heroinista korszakáról szól. És a kritikák szerint egész jól. Mondjuk Magyarországra Don Cheadle Miles Davis-filmje sem érkezett meg, szóval nem mondhatni, hogy el vagyunk látva zenész életrajzi filmekkel – ugyanígy kimaradt az állítólag pocsék Hank Williams-sztori Tom Hiddlestonnal –, de azt gondolná az ember, hogy Hawke-ot csak szeretik ennyire ebben az országban.

Free State Of Jones

Matthew McConaughey egyértelműen sztárnak számít manapság, ez viszont nem jelenti azt, hogy minden filmje jó és sikeres lesz. Ez történt a Free State Of Jones című történelmi drámával, ami az amerikai polgárháború egyik érdekes mellékszálát dolgozza fel (a déli hadsereg dezertőrjei egy külön közösséget alapítottak), de sajnos elkeveredett a felhozatalban, vagy az A nemzet születése körüli hájpban és botrányban. Egy ideig úgy volt, hogy ez a film is kap magyar bemutatót, aztán a bejelentés után nem sokkal később jött az ellenkezője.

Genius

Lehet izgalmas egy olyan film, amiben Jude Law egy kevéssé ismert amerikai írót alakít, Colin Firth pedig a szerkesztőjét, akinek meg kell húznia az író terjedelmes szövegét? Nem vagyok benne biztos, sőt, kollégánk szerint egyáltalán nem, de minimum érdekes. Thomas Wolfe fiatalon elhunyt író pedig nekem egy teljes ismeretlen fekete folt az amerikai irodalomban, úgyhogy ezért lehet, hogy megnézném a Geniust, bár sokat ront az élményen, hogy Firth és Law brit színészként fülsértő amerikai akcentussal kiabálnak az előzetesében egymással.

Imperium

Ismétlem magam: jó látni azt, hogy Daniel Radcliffe teljes gőzzel próbálja maga mögött hagyni Harry Pottert, és olyan filmeket vállal be, mint az Imperium, amiben egy FBI-ügynököt alakít, aki beépül egy csapat neonáci közé, és kicsit megkavarodik fejben, hogy most akkor neki mik is az elvei. Engem ez kapásból egy hasonlóan kitörésre áhítozó színész, Elijah Wood filmjére, a Huligánokra emlékeztetett, de Inkei Bence kollégám szerint az Imperium azért teljesen más, bár azért aki már látott beépülős filmeket, annak ismerős lesz sok jelenete.

Our Kind Of Traitor

John Le Carré kémregényeit kemény dió adaptálni mozfilmnek, az általános nézet az, hogy a 2011-es Suszter, szabó, baka, kémnek sikerült ez a feladat valamennyire. Az Our Kind Of Traitornek állítólag annyira nem, vagy csak teljesen elveszett a forgatagban. Az Ewan McGregor főszereplésével készült thriller arról szól, hogy egy angol pár belekeveredik az orosz maffia ügyleteibe, és menekülniük kell fél Európán keresztül. McGregor ellenére a film tényleg hang nélkül tűnt el a mozikból, az IMDb rejtélyesen egy májusi dátumot adott meg magyar premiernek, de az A mi emberünk címen futó filmnek se híre, se hamva.

The Childhood Of A Leader

maxresdefault

Itt forgatták az orrunk előtt, mégsem láthatjuk moziban sehogyan. A The Childhood Of A Leader arról szól, hogyan és miért lesz egy elviselhetetlen kisgyerekből egy későbbi fasiszta diktátor, aki majd a Budai Várban is parádézik, a főbb szerepekben pedig feltűnik Bérénice Bejo, és Robert Pattinson is. A filmet Brady Corbet színész rendezte, a zenét a popzenészből rémisztő avantgárd zenéket komponáló zsenivé mutálódott Scott Walker szerezte, Jancsó Dávid vágta, Takács Nóra volt az art director, mi pedig maximum büszkék lehetünk, de szomorúak is, mert csak az interneten találhatjuk meg.

The Ones Below

Korai (Iszonyat) és későbbi Polanski-filmeket (Az öldöklés istene) filmeket emlegetett a brit kritika David Farr színpadi rendező filmes bemutatkozásával kapcsolatban, és az előzetest látva érhető is. Egy fiatal, felsőbb középosztályba tartózó londoni pár (női tagja: Clemence Poesy) összebarátkozik az alattuk lakókkal (a férfi: David Morrissey), és egy ideig minden kedélyes, aztán az utóbbiak egyre furcsábban kezdenek el viselkedni, amikor kiderül, hogy a fiatal nő terhes. Minden angol kritikus dicsérte a feszültséget, a furcsa hangulatot, és a színészeket, szóval ha valaki már megint azzal jön, hogy nincsenek jó filmek mostanában, csak puffogtatás meg robbantgatás, akkor lehet nekik valami igényeset ajánlani.

Too Late

Érdekes, hogy a Saul fiát a technikai megoldások mennyire a filmes közbeszéd részévé tették, miközben egy évvel később kijött Amerikában egy nagyon hasonló film, ami ugyanezeket a megoldásokat (35 milliméteres filmre forgatás, hosszú snittek) alkalmazza, csak éppen egy hetvenes éveket idéző magánnyomozós filmben. Szerencsére a magánnyomozót John Hawkes (Deadwood, Winter's Bone) játssza, úgyhogy egy szavunk sem lehet arra, hogy már megint egy morcos detektívnek kell egy eltűnt lány után nyomoznia, hiszen Hawkes önmagában egy annyira lenyűgöző figura, hogy el lehet nézni órákon keresztül.

Ha ez a sok dolog nem lenne elég:

A Hologram For The King: A lé meg a Lola rendezője, Dave Eggers regénye, főszerepben Tom Hanks. Ennek ellenére senkit sem érdekelt.

Before I Wake: kisköltségvetésű horror a Hush és az Oculus rendezőjétől, a Szoba kisfiújának főszereplésével

Last Days In The Desert: a negyven napig sivatagban böjtölő Jézus története. Jézus szerepében Ewan McGregor.

The Man Who Knew Infinity: Hogyan boldogul egy indiai származású matematikus (Dev Patel) egy angol egyetemen az 1910-es években? Hát úgy, hogy segít neki egy zsémbes fehér öregember (Jeremy Irons).

The Sea Of Trees: borzasztó dráma Matthew McConaughey-vel, Gus Van Sant rendezésében. Cannes-ban kifütyülték, az amerikai mozikban hatalmasat bukott.

És ha szeretne legális módszerhez folyamodni:

Most először azt is megírjuk, ha egy cikksorozat korábbi részében szereplő filmet azóta legálisan meg lehet tekinteni Magyarországon, pénzért, bizonyítva azt is, hogy lehet, hogy elhamarkodva írjuk ezeket a cikkeket.

13 Hours: The Secret Soldiers Of Benghazi (Google Play, HBO Go)

A kis Quinquin (HBO Go)

Demolition (Google Play)

Keanu (Google Play)

Triple 9 (Google Play)

Whiskey Tango Foxtrot (Google Play)

Illetve két film, ami hajszál híján maradt ki a listából:

Maggie's Plan: Ethan Hawke, Greta Gerwig, és Julianne Moore egy filmben, szerintem nem kell többet mondanom. (Google Play)

Holy Hell: dokumentumfilm arról, milyen volt egy napfényes szektában élni, aminek egy nagyon furcsa ember volt a főnöke (Itunes)

Ne maradjon le semmiről!