Akarsz férfit sírni látni? Nézd a Marleyt!

2009.03.12. 11:39 Módosítva: 2009.03.12. 18:32
Horrorosan félelmetes, de élvezhető 3d-s bábfilm mellett Jennifer Aniston is megismerkedhet az anyasággal, és Puskást is visszavehetjük a görögöktől. Heti filmpremierek.

Puskás, Hungary

110 millióból elkészült a Puskás, Hungary, ami végre rendezi Magyarország nemzeti ikonjával szemben feltett kérdéseit: eladta a világbajnoki döntőt egy Mercedesért? Mennyit hízott az eltiltásakor? Tényleg nagyobb játékos volt, mint Beckham és C. Ronaldo együtt? Minden idők legjobb focistájáról a Sejtjeinket jegyző Almási Tamás készített egészestés dokumentumfilmet a Made in Hungária producerével, Neményi Ádámmal. A Puskás Öcsi életét feldolgozó filmben Beckenbauer, Pelé, Sir Alex Ferguson és Grosics Gyula is megszólal, de mindezeknél sokkal érdekesebbek azok az archív anyagok, amiket nem láttunk még eddig. Almásiék három évig gyűjtötték az anyagokat, és olyan jelentések és felvételek kerültek el, amitől izgalmasabb egy életrajzi filmnél is a Puskás, Hungary. "A filmben nemcsak szépelgés van, hisz így nem is lehetne hiteles, kiegyensúlyozott alkotás" - mondta interjúnkban Almási Tamás. Kritikánkat meg itt olvashatják.

Marley meg én

David Frankel, az Ördög Pradát visel rendezője új filmjébe a hollywoodi sztárok mellé berakott egy kiskutyát is. A recept bevált, a labradorkölyköt nevelő Jennifer Anistont és Owen Wilsont imádták karácsonykor. A film 35 millióval nyitott, és azóta már 175 milliós bevételnél jár, az IMDb-n 8,7 pontot kapott, a Rottentomatoeson 61 százalékot. „Akarsz sírni látni egy férfit? Vidd el erre!” - írja a ReelViews. „Marley egy szőrös mágnes, egyszerűen vonzza a nézőt” - áradozik a Philadelphia Inquirer, bár ők elfogultak, a szerkesztőségben játszódó jeleneteket náluk vették fel. Azért említsük meg a New York Post szóviccét is, itt „labra bore”-ként a labradoros mozit. A címszereplő kutyust egyébként összesen 22 különböző életkorú labrador alakítja, és ott volt a forgatáson Owen Wilson ausztrál pásztorkutyája is, aki halálra rémült Jennifer Aniston Norman nevű walesi corgi-terrierjétől. Wilson filmbéli anyját és apját amúgy tényleg a Wilson-szülők alakították a filmben. Aniston békítette ki Kate Hudsonnal a miatta öngyilkosságot megkísérlő Wilsont. Igazi családi mozi lett.

Coraline és a titkos ajtó

Henry Selick az 1993-as kultbábfilmjével, a Tim Burton-féle Karácsonyi lidércnyomással ért el akkora sikert, mint most 16 évvel később a Neil Gaiman könyve alapján készített mesefilmmel. Hőse a kék hajú Coraline magányos kislány, akit karakán édesanyja és bogaras apja néz levegőnek a számítógépeikbe temetkezve. Egy rejtekajtó egy érdekesebb valóságba vezeti, ahol horrorfilmekbe illő veszély leselkedik rá. A Faun labirintusa-filmnek a gyerekeknek szóló változatát nézhetjük, de így is moziszékkarfát szorongatóan félelmetes tanmese lett a boldogságról és a képzeletről. A regényt a bábfilm 3d-s válozata és egy a film kedvéért hozzáköltött szereplő, Coraline különc barátja adaptálja igazi mozifilmmé. Egyrészt így a monológokat nem magának mondja, másrészt így magas pontszámot, 8,3-at kapott az imdb-n.

Téli utazás

Akinek tetszett tavaly az Áldozatkaszkadőr című orosz vígjáték, üljön be a héten Kirill Serebrennikov másik filmjére is. A misztikus dráma egy 50 éves orosz operaénekesnőről (Kszenia Rappoport) szól, aki a több évtizedes londoni, milánói és párizsi vendégszereplések után hazatér Oroszországba, hogy megmutathassa a szülőfaluját a fiának, Andrejnek (Roman Shmakov). A srác felmegy a harangtoronyba, de soha többé nem jön vissza, a film hátralévő része pedig arról szól, hogyan keresi az anya a fiát, akit maga a város rabolt el tőle. A téli utazás jelenleg csak 6,6 ponton áll az IMDb-n, de hátha valakit ez mozgat moziba, eláruljuk, hogy díjat nyert a varsói filmfesztiválon.

Baader Meinhoff csoport

A Bukás producere ismét a pénztárakhoz hívta a múltukkal egy nagy bödön popcornt majszolva szembenéző németeket. A Baader Meinhoff csoport történetét feldolgozó, hogy mást ne mondjunk, azonos című film igazából nem is nagyon értelmezhető a szembenézés nélkül: egy izgalmas kalandfilm némi vérrel és rövidre zárt tűzharcokkal.

Az eddig csak tévéfilmeket dirigáló Uli Edel alaposan, precízen dolgozta fel a hetvenes évektől egészen a kilencvenes évekig robbantgató és túlsúlyos kapitalistákat elrabló terrorszervezet történetét. Edel távolságot tart, nem szimpatizál, és nem is nagyon ítélkezik: a film végére azonban nem nagyon tudjuk eldönteni, hogy az NSZK legrettegettebb terroristái akkor csak teljesen hibbantak voltak, vagy csak nem vették észre, hogy milyen értelmetlenül zuhannak egyre mélyebbre. Töriórának kiváló a Baader Meinhoff csoport, de akciófilmnek túl kevés benne az autósüldözés, a terrorizmus okait feszegető művészfilmhez képest meg meglepően keveset lelkiznek benne.