Bence
10 °C
25 °C

Harcosok klubja extra ölelgetéssel

2009.04.23. 14:52
A forgalmazók a Mozifanatikusok Éjszakájának örömére hét premiert időzítettek erre a hétre. Kate Winslet Oscar-díjas holokausztpornója kivételével nincs közöttük kasszarobbantó: minden második a vidéki élet örömeiről szól.

A felolvasó

Külföldön már januárban bemutatták, hozzánk csak most jutott el Az órák rendezőjének új drámája, amiért Kate Winslet Oscart kapott, és a Golden Globe mellett másik 8 díjat is megnyert. A 32 millió dollárból forgatott film 67,7 milliós bevételt hozott össze, 7,7 ponton áll az IMDb-n, 61 százalékot kapott a Rottentomatoeson. A britek szerint a tizenéves fiúval viszonyt folytató náci nő (Winslet) története "holokausztpornó", az USA Today szerint: "Lassú, mély dráma és a szexualitásról és a morális dilemmákról."

Spancserek

Megint ízelítőt kaptunk a magyar címfordítás magasiskolájából, mert ugye a szóviccelő Spancserekről Ashton Kutcher meg Jason „pitetöcskölő” Biggs szarevő csöcsörészése ugrik be. A kétértelmű Szeretlek, haver! sokkal jobb lett volna, mert az alapkonfliktus az, hogy a házasodni készülő Paul Ruddnak (40 éves szűz) nincs tanúja, mert soha nem volt legjobb barátja. Megpróbál találni egyet, de kínos melegrandikba fullad a dolog. A filmet a Zoolander és az Apádra ütök írója, John Hamburg rendezte. Eddigi összbevétele 67,2 millió dollár, 7,9 pontot kapott az IMDb-n. A Detroit News ítélete: "Üt, mint a Harcosok klubja, csak itt több az ölelgetés és kevesebb a bunyó."

Hannah Montana: A film

Az X-Akták óta tudjuk, hogy egy népszerű tévésorozat moziváltozata nem jelent automatikusan kasszarobbantást. Így járt a Disney stúdió is, amikor a három éve futó Hannah Montana-sorozat tiniénekesét (Miley Cyrus) a rágógumi gimi rózsaszín világából egy csirkeszaros vidéki farmra vitte a helyzetkomikum kedvéért. A 35 millióból készült film eddig csak 57,9 milliós bevételt termelt, 2,6 pontot kapott az IMDb-n. A Toronto Star szerint "fejfájást okoz mindenkinek, aki 12 éven felüli. Viszont a tinilányok biztosan rákattantak majd a Hannah Montana-féle álomvilágra".

Miért éppen Minnesota?

A magyar cím nem véletlenül rímel a Miért éppen Alaszka sorozatra: a tipikus nagyvárosi, kiskosztümös üzletasszony (Renée Zellweger) elvállal egy hosszú utazással járó melót, de csak a helyszínen döbben rá, hogy a cég a sarkkutatókabátos nagyik, meg a tévéfüggő lékhorgászok hazájába küldte, hogy átszervezze az ottani veszteséges gyárüzemet. Egy ilyen alapötletből fergeteges vígjátékot lehet forgatni, a dán rendező, Jonas Elmer sajnos megelégedett annyival, hogy minimális sminkkel szürke átlagembernek mutatja be Zellwegert. A film 5,2 ponton áll az IMDb-n, a kritikusok viszont nagyon lehúzták, csak 18 százalékot kapott a Rottentomatoeson. A New York Daily News szerint "a Miért éppen Minnesotát romantikus vígjátéknak hirdetik, de az érzelmeket és a humort is kispórolták belőle."

Az osztály

Itthon mindenki a közoktatásban uralkodó kaotikus viszonyokról beszél, pedig tanároknak beszólogató, hátrányos helyzetű diákok, meg a tehetetlenségtől összeroppanó pedagógusok Franciaországban is ugyanúgy vannak. Az osztály tavaly Aranypálmát kapott Cannes-ban, besöpört hat másik fesztiváldíjat, és a legjobb külföldi film Oscarjára is jelölték. 8 pontot kapott az IMDb-n, 97 százalékot a Rottentomatoeson, nem csoda, ha a kritikusok kötelezővé tennék minden pedagógusnak, mert ahogy a New Yorker írja "ez a film játszódhatna akár Bronxban, Trentonban, vagy Los Angelesben is." A főszereplő, François Bégaudeau egyébként azért tud ennyire hiteles alakítást nyújtani, mert gyakorló tanárként ő is naponta szembesül a középiskolák problémáival, sőt, könyvet is írt a témában.

A provence-i fűszeres

A magyarok Üvegtigrise után a franciák is felfedezték maguknak a lakókocsiba épített kisbolt, és a fura alakokkal teli, Isten háta mögötti helyszín báját. Antonie (Nicolas Cazalé) nehezen találja a helyét a nyüzsgő nagyvárosban, mégis rossz szájízzel hagyja ott a megszokott életét, amikor súlyos beteg apja miatt vissza kell térnie a provence-i szülőfaluba, és átvenni a helyét a lakókocsiba épített mozgó élelmiszerboltban. Az eleinte mogorva fiú fokozatosan átadja magát az idilli vidéki környezetnek, és hát persze hogy végül itt éri utol a szerelem (Clotilde Hesme) is. A film 6,9 ponton áll az IMDb-n, 88 százalékot kapott a Rottentomatoeson. A kritikák abszolút pozitívak, és az összes szirupos közhelyet felvonultatják: "Szép történet az önmagát kereső, bizonytalan férfiról, aki végül megtalálja az élet értelmét." (Philadelphia Inquirer), "Igazi kis ékkő a mai filmdömpingben." (New York Times), stb.

Külvárosi mulató

Christophe Barratier francia zeneszerzőként kezdte, aztán író-rendező lett belőle (bár a 2004-es Kóristáknak csak a zenéjéért jelölték Oscarra). Az új filmje egy fülledt mulatóba áthelyezett Diadalív árnyékában: A színháztulajdonos főhősnek 1936-ban a náci Németország fenyegető közelsége ugyanannyira nyomasztó, mint az, hogy a felesége lelépett a szeretőjével, és meg a gyereket is el akarják venni tőle. A 44,7 ezer dolláros költségvetésből forgatott film 3,38 millió dolláros bevételt termelt a tavaly őszi premiere óta. Az IMDb-n 6,2 pontot kapott, a Rottentomatoeson 57 százalékot. A Külvárosi mulató legnagyobb külföldi filmes oldalakat is megosztotta: "A helyszín egyszerre ódivatú és üdítően buja, és jól ellensúlyozza Franciaország második világháború előtti nyugtalaságát." (Variety), "Lejárt szavatosságú, elcsépelt történet, újrahasznosított díszletekkel." (Hollywood Reporter). Nora Arnezeder viszont két francia filmfesztiválon is megnyerte a legjobb női főszereplő díját, Reinhardt Wagner pedig a legjobb zeneszerző lett.