A mozifanatikus tisztában van saját állapotával
Az Index-olvasók a mozi előadások előtt kisfilmeket és kevesebb reklámot követelnek, miközben elsősorban otthon nézik a netről letöltött filmeket. De miért maradunk bent a rossz filmeken is?
Kérdőívünkről
Felmérésünk sem országosan, de még az internetezőkre nézve sem reprezentatív, viszont igen nagy elemszámú, kérdőívünket közel 5000 olvasó töltötte ki. A válaszolók 70 százaléka férfi, 64 százaléknak felsőfokú végzettsége van és 62 százalék Budapesten él.
A mozizás az egyik legnépszerűbb kikapcsolódási forma, amiről néhány alapvető dolgot sejteni lehet, például, hogy plázákba járunk, popcornt veszünk és hogy nem szeretjük a sok reklámot a filmek előtt. Mindezek mellett kérdőívünk eredményeiből az is kiderült, milyen egy mozifanatikus, aki szívesen jár egyedül moziba. Az Index-olvasók 70 százaléka inkább plázákba jár, és nem szeretne több mozit a lakóhelyén, de ez annak tudható be, hogy jelentős részben budapestiek töltötték ki kérdőívünket. (Kisvárosokban élő válaszadóink nagyon is szeretnének.) Ha figyelembe vesszük, hogy a Budapest mellett csak a megyeszékhelyek vannak viszonylag normálisan ellátva mozitermekkel, akkor ezen nem lehet csodálkozni. Olvasóink negyede havonta egyszer sem megy moziba, 41 százalékuk csak egyszer, 29 százalékuk kétszer, a maradék hat százalék pedig háromszor vagy annál is többször.
A mozi visszaszorul, a filmnézés nem
A filmnézési szokásainkat a mozik egyre kevésbé határozzák meg, derült ki felmérésünkből, mivel a válaszolók több mint fele nem is a moziban nézi a filmeket. Csupán húsz százaléknak a leggyakoribb filmnéző helyszíne a mozi, a többiek otthon nézik: 51 százalék letölti a netről, 16 százalék dvd-ket néz és 13 százalék tévéfilmeket.
Olvasóink elsősorban az újságok és blogok véleménye alapján választanak filmet, erre ellenpélda a magyar filmgyártásból A nyomozó című film, amiről minden újság jót írt, mi is rajongtunk érte, mégis alig látták. Másodsorban az ismerősök elmondásai alapján néznek filmeket, amit "szájhagyományként" emlegetnek a producerek, és minden kicsi marketinggel rendelkező film ebben bízik. Erre Antal Nimród Kontroll című filmje a híres példa, amit az első hetekben alig néztek meg, majd egyre többen mentek a mozikba, miután elterjedt, hogy végre készült egy jó magyar film.
A legmegdöbbentőbb, hogy a válaszadók 80 százaléka akkor is bent marad a világ legrosszabb filmjén, ha könnyedén kimehetne. Kedves olvasóinknak itt is jelezzük, hogy nyugodtan kimehetnek a moziból, ha rossz a film. Ezt a fura szokást azzal tudjuk magyarázni, hogy a néző optimista, várja, hogy történik valami, amitől jobb lesz minden, vagy pedig nem szívesen érzi azt, hogy feleslegesen dobott ki pénzt a jegyre, a popcornra és az üditőre. Érdekes mozgalom lenne visszakérni a pénzt, ha rosszra fizettünk be. Akkor hiába nem lehetne kifogás a film és/vagy remake minőségére sem, hogy eladtak pár tízezer jegyet.
Kevesebb reklám és sokkal több kisfilm legyen, foglalhatjuk össze a nézői kívánságokat, mivel a 81 százaléknak elege van abból, hogy ilyen sokat és ilyen bénán reklámoznak. Ezzel mi is így vagyunk, jól tudjuk, a reklámok miatt a kiírt előadáshoz képest simán lehet 15 percet késni a moziból.
Moziválasztásunk elsősorban a film kezdési időpontja határozza meg (60 százaléknak ez a legfontosabb), kevésbé számít, de szintén elég fontos, hogy hol, mennyire közel található a mozi. Meglepetésünkre a válaszolók 64,7 százalékát nem érdekli, mennyibe kerül a mozijegy, nem figyeli az akciókat, ha érdekli valami, megnézi 1300 forintért is. Az Index-olvasó a következőképpen választ filmet: megnézi a film műfaját (horrort vagy romantikus komédiát nézzünk?), majd a színészek következnek (Luke Wilson vagy Fenyő Iván?), a visszhang, és csak negyedik helyen a rendező. A díjazásnál jobban már csak a film nemzetisége érdektelen önök számára, amit azért nehezen hiszünk, ahogy a magyar filmek nézettsége sem ezt igazolja, de majd teszteljük valamilyen nemzetiségi filmfesztiválon ezt.
Most eláruljuk, önök milyen szempontokat tartanak fontosnak a film kiválasztásánál, amiből kezdő rendezők rögtön levonhatnák a tanulságot: 1, gondolkodtasson 2, nevettessen 3, kapcsoljon ki és mellesleg legyenek benne jó nők.
A kicsi, de erős: mozifanatikusok
A kérdőívre beérkezett válaszok alapján három csoportot hoztunk létre a mozifanatikusság szempontjából: az első csoportba kerültek azok, akik szeretik a filmeket, de nem különösebben őrülnek meg értük, ők voltak a legtöbben, válaszadóink 54 százaléka. A második csoport, amibe szintén sokan (39 százalék) kerültek, sok filmet néznek, vásárolnak Star Wars-bögrét, talán az Pókembernek is beöltöztek, de más izgalmas dolog is létezik az életükben.
És végül van egy szűk mag, az igazi mozifanatikusok, akik beöltöznek kedvenc hősüknek, mindenféle filmes terméket megvásárolnak, az ismerőseik szerint is túlzás, amit csinálnak. Frusztráltak lesznek, ha lemaradnak egy filmről vagy nem tudnak válaszolni azonnal egy filmes kérdésre (utóbbi igen ritkán fordul velük elő). Na, ők 302-en vannak válaszadóink között, a teljes minta 6,5 százalékát teszik ki.
Jellemző rájuk, hogy inkább egyedül szeretnek moziba járni, mint nem mozifanatikus társaik, akik családi programnak tekintik ezt a kikapcsolódást. A válaszokból kiderült, hogy minél fiatalabb valaki (20 éves korig), annál több filmet tölt le, és annál inkább kerül a mozifanatikusok szűk, de figyelemre méltó csoportjába.
A mozifanatikus egyébként tisztában van saját állapotával, egy tízfokú mozifanatikussági listán az általunk mozifanatikusnak bélyegzett olvasók 72 százaléka nyolcasra vagy annál magasabbra pontozta saját magát. A mozifanatikusról az is kiderült, hogy az eredeti hangzásban hisz, és nem szívleli a szinkronizált filmeket. A hardcore mozifüggők kétharmadát zavarja a magyar szinkron.
Fiatalság, mozifanatikusság
Az általunk első csoportba, vagyis a fanatikusságtól távol álló közönség soraiba tartozók főként közönségfilmekre ülnek be, míg a fanatikusok nem válogatnak művész- és kasszasikerfilm között. Az is kiderült, hogy bár az életkor előrehaladtával a mozifanatikusság csökken, a nemek tekintetében egyenjogúság van, a férfiak és a nők között ugyanannyi, súlyosan mozifanatikust találtunk.
A függők és az átlagos mozibajárók filmválasztási szempontjai is eltérnek, előbbieknek sokkal fontosabbak a filmben szereplő színészek és a film rendezője, de még az elnyert díjak is, mint az utóbbiaknak. A mozifanatikusok lelkesebbek az akcióban dús, lövöldözős, autós üldözésben gazdag filmekért. (A fanatikusak egyharmada szereti, ha van akció a filmben, a mozisemlegeseknél ugyanez az arány a fele, csupán 16 százalék.) Érdekes módon az akció mellett a romantika sincs ellenükre, azonban a félelmetes filmeket nem tartják annyira fontosnak (csupán 11 százalékuk szereti a horrort, míg a mozisemlegesek negyede).
Előítéletes előfeltevésünk is némiképp beigazolódott, a fanatikus mozirajongók - bár fiatalabbak - az átlagosnál kevesebb szabadtéri programban vesznek részt. A mozisemlegesek több mint fele mondta, hogy gyakran sportol és túrázik, ugyanez az arány a fanatikusak között csupán 40 százalék. Utóbbiak viszont egyéb, beltéri programokban (koncertek, színház, kocsma) aktívabbak, balettra járni pedig - az adatokból úgy tűnik -, egységesen senki sem szeret.

Harry Potter és a Halál ereklyéi II. rész
Harry Potter és a Halál ereklyéi II. rész
Kommentek
2009.05.03 16:13:06El Argentino
Néha jó lenne, ha amcsi szemeten kívül adnának mást is.
2009.05.03 16:22:44viks
Igy is van ! Amcsi szemét helyett Magyar érték !!! Magyar magyar magyar magyar magyar magyar magyar magyar magyar magyar magyar magyar magyar magyar magyar értééék - vágod?
2009.05.03 16:31:23piszkosfred
Én nem vagyok mozifanatikus, de engem is zavar a magyar szinkron...
2009.05.03 16:39:01z
El Argentino:
éppenséggel adnak, csak körül kell nézni...
2009.05.03 17:20:48Mózes89
magyar érték??? muhaha! álom.net és társai? szabadság szerelem és hasonló blőd borzalmak???
2009.05.03 17:21:47nem-nem
LOL!
Amcsi szemét helyett magyar értéket? Ez tök jól hangzik propaganda szlogenként, aztán 1-1 magyar filmet megnéznek pár százan, ha ezres nagyságrendű a nézettség, akkor már giga sikerként van elkönyvelve. Nem beszélni kell róla, hanem elmenni, jegyet váltani, és megnézni a magyar filmeket (olyan ez is, mint a legnagyobb magyar mezőgazdaság pártolók, akik a posztolás befejeztével elmennek a tescoba, mert az ócsó).
2009.05.03 17:28:35El Argentino
z: Néznék én, csak lenne érdemes...
2009.05.03 17:56:37sün89!!
Kedves szdsz- es barátunk, mozes89!
nagyon nem lepődtem meg a magyarokat gyalázó "értelmes" hozzászólásodon mert ezt vártuk tőled. de ha szépen megkérhetlek népünk történetének egyik legtragikusabb történelmi eseményének (56os forradalomra gondolok ha nem tudnád melynek során héber testvéreink is váltak áldozatokká nem csak magyarok) bemutatásáról szóló zseniális filmet ami emlék is egyben ne mocskoljad a gonoszságtól fröcsögő hozzászólásaiddal mert egyrészt megsértesz vele embereket másrészt meg rendkívüli mértékben felidegesítettél engem és még sok normális embert. El vagy tévedve!
2009.05.03 18:09:01murphy
Nem , nem a normális ember lesz@rja, hogy mit beszél.
2009.05.03 18:09:46murphy
Na, ez így érthetetlen... Tehát: Nem, nem. A normális .....
2009.05.03 18:34:05Nyúlontúli
sün89!! Ha-ha. "Szabadság, szerelem"-et filmnek még lehet nevezni gúny nélkül, mert egy nézhető, közepes helyenként élvezetes film, bár helyenként pocsék játékkal. Azért zsenálisnak nevezni több, mint ironikus. És amikor értékekrül van szó és valaki kineveti szerintem is igaza van. Az a film távol áll attól, hogy értéknek lehessen tekinteni.
Amúgy a hozzászolásban én nem éreztem sem gonoszságot sem fröcsögést, ellenben a te leereszkedő kikotató stilusodról. Ha valamiért úgy rajongsz azért a filmért, hogy egy ilyen hozzászóláson is így fel tudod idegesítnei magad az persze más kérdés.
És nekem nagyon nem tetszik, hogy pl ő egy filmet kritizált melynek megítélése izlés kérdése nála fos-nálam elmegy-nálad boruljunk le imádni. De ezt a kritikát lenyelni nem tudván te rögtön jösz ilyen 56-ozós, zsidózós hablattyal.
56-ról készült sok film, sok jó film is. Ez nem az. Ajánlom figyelmedbe az Eldorádót. Az érték!
2009.05.03 18:45:20viks
"népünk történetének egyik legtragikusabb történelmi eseményének" - akkor már nem a TRIANON?.DDD Mindig el vagyok tévedve, nézzétek el nekem,D
De gondolj bele - a Szlovák nép legtragikusabb eseménye a Magyar honfoglalás.D ez milyen furfangos ha?.DD
Chill.D
2009.05.03 18:45:54sün89!!
1. nem zsidóztam
amugy meg nem a filmet védem mert nem vagyok filmesztéta ahogy gondolom ti sem. nekem tetszett amugy de lehet kritizálni. azzal van baj ha valaki fennhangon ócsárolja a magyar értékeket. születtek zseniális filmek magyar rendezőktől.... szándékosan lépett fel és ócsárolta a magyar értékeket ami engem zavar. én nem írtam ilyet és nem is fogok: zsidó értékek? muhaha.... el is vinne érte az ávh.. mellesleg a szabadság szerelem c. film szereplőinek jelentős része zsidó származású.... szal ne gyere nekem hogy én zsidózok, pont ő a rasszista aki magyar értékeken gúnyolódik.
2009.05.03 18:48:07sün89!!
mármint nem rasszistázom le mert én tudom hogy az milyen zavaró ha valakit lerasszistáznak csak kettőnk közül inkább ő az aki másokon gúnyolódott ugy értettem..
2009.05.03 18:56:27borsod
viks:
"És azt se mondjátok, hogy nem én vagyok az egyetlen, akinek ez a sorsa, mert milliók váltak földönfutókká játékaitok során és én csak egy vagyok a milliók közül. Számomra nem vigasztalás, hogy millióknak fáj ugyanaz, ami nekem. Magamnak fáj, ami bennem fáj. Adjátok vissza a hegyeimet!"
/Wass Albert/
2009.05.03 19:05:37i hate the police
sün89:teljesen egyetértek.Talán nen véletlen ,hogy Mel Gibson a ,,Passiót,, sem engedte szinkronizálni..
2009.05.03 19:08:11i hate the police
sün89:ne tőrödj a héber nethuszárral
2009.05.03 19:08:38Zahal
Nem attól érték, mert MAGYAR, hanem mert értékes film! van, amelyik igen, a másik meg nem.
a Szabadság, szerelem olcsósága és Dobó Kata abszolút tehetségtelensége le is írja ezt a filmet.
2009.05.03 19:10:47Zahal
"I hate the police": menj másik topikra zsidózni, ez itt nem a nyilas köpködő, kicsi fiam. Mindenütt megjelentek, mintha téríteni akarnátok; ez itt nem is a 6-os villamos, sem a Blaha Lujza tér. ott állj ki egy paravánnal, majd kirúgják alólad.
2009.05.03 19:16:57sün89!!
dobó kata olyan amilyen, és a film is. nem emiatt szóltam be. amiatt hogy magyarellenes beszólásokat és gyalázkodást véltem felfedezni. normál országban nem szokás saját értékeinken röhögni pláne nem ha egy 56 ról van szó.
2009.05.03 19:21:09Nyúlontúli
Sün89! Csak szerintem Mózes hozzászólása reagálás volt Viks-re. És ilyen szempontból teljesen igaza van. Ha csak értékes magyar filmekre járnék egyáltalán nem mennék moziba, mert a magyar filmgyártás apám beájulna-álom.net színvonalával nem az érték teremtést képviseli. De még jó, nézhető filmeket sem nagyon gyárt. Vagy legalábbis én üvegtigris 1 óta nem láttam.
Igy nézve hozzászólása teljesen jogos.
Míg tiéd nem tudom valami korábbi ismeretség-sérelemre reagáltál-e. Mindenesetre itt az jött le aki egy 56-ról szóló filmet kritizál az meggyalázza 56 emlékét (ami enyhén szólva butaság). Ráadásul szerintem teljesen értelmetlenül és fölöslegesen belekevertél politikai vallási-etnikai hovatartozást a hozzászólásodba ami korábban senkinél nem jelent meg e poszt kapcsán.
2009.05.03 19:33:58sün89!!
nyulontuli, sok mindenben igazad van, de felb@szta az agyam hogy megint a magyar értékeken röhög vki.
azaz hogy nem csak valaki hanem egy olyasvalaki akik rögtön meg vannak sértve ha valaki az ő kultúrájukat nem tiszteli maximálisan. ha ilyet írnának le hogy: "zsidó értékek? muhaha..." abbol országos felháborodás lenne. magyar kultúrán, értékeken meg lehet röhögni. ez kettős mérce!
amugy igazad van mindenben a politikát nem kellett volna idehozni csak itt többről van szó.
2009.05.03 20:35:31pinguz
@sün89: "mármint nem rasszistázom le mert én tudom hogy az milyen zavaró ha valakit lerasszistáznak"
olvasva a hozzaszolasaidat, nem csodalkozom hogy ismered az erzest
2009.05.03 20:44:29Pszt!
A nyomozó-t azért látták kevesen, mert még nem jelent meg a neten dvdrip-ben.
Ébresztő filmforgalmazók! A jövő elkezdődött!
2009.05.03 20:44:31sün89!!
mire célzol kedves pinguz?
2009.05.03 20:45:22Pszt!
sün89-nek mi a baja? Hogy sz.rok a magyar filmek?
2009.05.03 21:39:03sün89!!
nem sikerült elolvasnod a hozzászólásaimat pszt?
vagy ha sikerült és sznted ez a bajom akkor próbáld újra
2009.05.04 01:17:14Gabesz84
Apropó, van/volt mostanában valami nézhető, esetleg jónak mondható magyar film?
Mert igazán én sem emlékszem ilyenre, már pár éve :)
2009.05.04 07:22:07eami
én pl. direkt figyelem hogy ne legyen magyar szinkronos egy film, mert a mai magyar szinkronnal egy sikeres filmet is el lehet rontani, de nagyon csúnyán. Nem lenne szabad engedni, hogy műalkotásokon ilyen bűnöket kövessenek el mint ezek a mai összecsapott hangjáték nélküli magyar szinkronok...
2009.05.04 09:19:00ablak11
nekem 0 pontos lett a felmérés, de nem értettem vele egyet. havonta 4-5x járok moziba, nem nézek meg minden szart, próbálok igényesen választani, de attól, hogy nem öltözöm be kedvenc szereplőimnek (pl. Adam Pedersen)még érezhetem úgy, hogy mozifanatikus vagyok. Én sem szeretem a magyar szinkront.
A moziba mindig időben érkezem (függetlenül a reklámoktól). "A pontosság a királyok udvariassága"