De ki is az az Oscar-díjas Kathryn Bigelow?

2010.03.08. 22:25
Az idei Oscar-átadón kilenc jelölésből hatot váltott szoborra Kathryn Bigelow A bombák földjén című filmjével. Exférje és egyben Oscar-ellenfele, James Cameron már korábban is úgy nyilatkozott, Kathryn érdemelné a legjobb rendezőnek járó szobrot. Ki ez a nő, és milyen filmek vezettek az iraki bombaosztagos mozihoz?

Kathryn Bigelow történelmet írt, ő az első nő, aki megkapta a legjobb rendezőnek járó díjat. Ha a filmjeit végigvesszük, megállapíthatjuk, már a pályája elejétől folyamatosan férfias műfajokban alkotott: vámpírwesternt, szörfös akciófilmet, cyberpunkot és hidegháborús drámát rendezett. Egy James Cameron-videóklipben kemény cowboyszereplőként (4:02-nél) megbillogozta a színész Bill Paxtont. A kritikusok általában dicsérték a filmjeit, csak az érzelmi mélységet hiányolták belőlük. A legújabb művéből, A bombák földjénből viszont már nem hiányoltak semmit.

Az 59 éves Kathryn Bigelow Kaliforniában született, nem filmes családban: apja egy festékgyár igazgatója, az anyja könyvtáros volt. Tehetséges festőként kezdte a New York-i Whitney Múzeumban, ezután döntött úgy, hogy a Columbia Egyetem filmes szakára jelentkezik, ahol le is diplomázott.

Első nagyfilmjét egy motoros bandáról írta és rendezte 1982-ben, Loveless címmel. Második, már komolyabb nagyjátékfilmtervét westernnek szánta, de 87-ben úgy tűnt, ennek nincs közönsége, így horrorral kombinálta az Eric Reddel közösen jegyzett Alkonytájt (Near Dark) című munkát. "Egyike a valaha készült legjobb vámpíros moziknak, ha kedvelted az Elveszett fiúkat, ezt is szeretni fogod" - írta akkor a Moviehole. Mivel ez volt az első komolyabb munkája, a producer próbaidő elé állította, hogy kiderüljön, tudja-e kezelni a stábot. Az egy évvel azelőtt készült A bolygó neve: Halál című James Cameron-film szereplőivel (Lance Henriksen, Jenette Goldstein és Bill Paxton) dolgozott, hozzájuk jött Adrian Pasdar, a Hősök sorozat központi figurája. A kritikusok kedvelték az alkotást, kiemelték az ötmillió dollárba került horror vizualitását, de csak 3,3 milliót termelt a kasszáknál. Később vált videón klasszikussá, az IMDb-n még mindig 7 ponton áll.

Bigelow és Red ezután a Kék Acél (Blue Steel) című akcióthriller forgatókönyvét írta meg, amihez Oliver Stone állt be producernek. Jamie Lee Curtis játszotta a rendőrnő köré épült thrilleres akciófilmet Ron Silverrel és Tom Sizemore-ral, utóbbinak ez volt az első szerepe. Ez a film már 8,2 milliót gyűjtött a kasszáknál, de az IMDb-n csak 5,4-en áll. "Néha elég butának tűnik, különösen a végső leszámoláskor, de még így is eléggé élvezhető" - írta az All Movie Guide.

1991-ben következett a Holtpont (Point Break) című mozi, épp akkor, amikor összeházasodott James Cameronnal. Így nem véletlen, hogy a filmet is Cameron írta W. Peter Iliff-fel. Ez az egyik legélvezetesebb beépülős történet, félmeztelen képekkel tarkított férfibarátsággal. Keanu Reeves halászta el az FBI-ügynök szerepét a szintén esélyes Charlie Sheen és Johnny Depp elől, hogy beépüljön a Patrick Swayze vezette szörfösbandába, amelyről úgy sejtik, hogy megegyeznek a híres bankrablócsapattal. "A film története olyan, mintha paródia lenne, a végeredmény azonban meglepően frappáns. Legalább egy tucat film számára elegendő erő van benne, magas fordulatszámon pörgő, izgalmas alkotás" - írta a Time Out. Ez már 83 millió dollárt kaszált világszerte, és a 90-es évek egyik klasszikus akciófilmjeként emlegetik. Két éve jelentették be a folytatást, úgy hírlett, a Féktelenül rendezője, Jan De Bont rendezi, de ebből nem lett semmi.

Két év után elváltak Cameronnal, ekkor kis tévés kitérő következett, a James Belushi főszereplésével készült Wild Palms scifi minisorozat munkálataiban vett részt, aztán a munkában visszatért exférjéhez. Ő volt az 1995-ös Strange Days – A halál napja cyberpunk thriller írója és producere. Andy Garciát akarták Cameronnal a főszerepre, de Ralph Fiennes volt az, aki el is vállalta. Az itt még fiatalosan jóképű színész jól illik a transzhálós sztorihoz, és a Mercedes Benz S500-as is scifibe illő volt: csak két évvel később került forgalomba, a gyártó az egyik prototípust adta kölcsön. A női vonalat Juliette Lewis és Angela Bassett erősítette. Gyengén szerepelt a mozikban a 42 millió dolláros alkotás, csak 8 milliót szedett össze. A kritikák szerint a rendező annyira beleszeretett a hightech borzongatásba, és annyira megigézte a sok erőszak, hogy ennek a film látta kárát.

Bigelow öt évre ismét eltűnt a mozikból, a köztes időben a Homicide: Life on the Street gyilkossággal foglalkozó nyomozócsoport sorozatából rendezett három epizódot.

2000-ben jelentkezett az Örvénylő vizeken (The Weight of Water) című thrillerrel, aminek a középpontjában két nő (Catherine McCormack és Sarah Polley) és Sean Penn áll, és amit csak 2002-ben mutattak be Amerikában, alig 109 000 dollár bevétellel. Csak 27 filmszínházban játszották. "A film a vizet egy tudatalatti vágy metaforaként használja, de a gyenge szkript csak a felszínt kapargatja" - elégedetlenkedett a Philadelphia Inquirer.

Az Atomcsapda (K-19: The Widowmaker) esetében már hatalmas büdzsé állt Bigelow rendelkezésére, 100 millió dollárból forgatta az igaz történeten alapuló filmet. Harrison Ford egy orosz nukleáris rakétákkal megpakolt tengeralattjáró kapitányát alakítja, Vostrikovot, aki azt a parancsot kapja, hogy minél előbb ki kell futnia a nyílt vizekre, de a tengeralattjáró nincs megfelelően előkészítve. Ford, aki ezúttal az orosz oldalról próbálja megállítani a hidegháborút, producerként is felügyelte a munkálatokat, Bigelow a rendezésen kívül szintén részt vállalt a produceri feladatokban. A thriller keveseket érdekelt, világszerte 65,7 millió dolláros bevételt (Amerikában 35,1) hozott. A kritikák még itt is az érzelmi mélység hiányát kérték számon.

A rendező a súlyos anyagi bukások és némi sorozatkitérő (Karen Sisco - Mint a kámfor) után hét évvel később tért vissza A bombák földjén című háborús drámával a mozihoz, ami 15 millióba került (az Avatar 400 millióba), és összesen 21 milliót hozott (az Avatar 2,6 milliárdot). Amerikában csak pár tucat moziban játszották, majd az Oscar-láz idején újra levetítették 274 filmszínházban. Ősszel még úgy tűnt, az Egek ura című George Clooney-film lesz az Oscar-befutó, de aztán ez a korábban bemutatott, alig reklámozott háborús dráma a Summit Entertainment forgalmazó segítségével 2009 szeptemberétől, a torontói filmfesztiváltól feléledt, és elkezdett tarolni a díjátadókon.

A rendezők céhe is Bigelow-t díjazta, és ez sok éve meghatározó tényezőnek számít. Az Oscar-gálán a film megkapta a legjobb eredeti forgatókönyv, a legjobb hangvágás, a legjobb hangkeverés, a legjobb vágás, a legjobb film és legjobb rendezés díját. Bigelow az utóbbinál elfogadta exférje gratulálását, a színpadon viszont semmi személyeset nem mondott,. Azoknak a hadseregben szolgáló nőknek és férfiaknak ajánlotta a történelmi aranyszobrát, akik naponta kockára teszik az életüket Irakban, Afganisztánban és szerte a világon.

Utána is csak a terveiről nyilatkozott: nem ül a babérjain a közeljövőben, Mark Boalnak, A bombák földjén írójának Triple Frontier című könyvéből készíti el az Argentína és Brazília határainál játszódó akcióadaptációt, illetve a Held by The Talibian című filmnek is nekiáll, ami az Afganisztánban a tálibok által elrabolt David Rohde újságíró New York Timesban megjelent cikkein alapul.

Az első nő, aki a legjobb rendező díjat átvehette

Kathryn Bigelow rendezőként a negyedik nőjelölt volt az Oscar-díj történetében, de előtte senki sem kapta még meg ezt a díjat. 2004-ben Sofia Coppolának drukkoltunk hiába az Elveszett jelentésért, de csak a legjobb forgatókönyvért ismerték el. 1993-ban Jane Campion a Zongoraleckéért érdemelte ki a jelölést, előle Steven Spielberg happolta el az Oscart a Schindler listájával. Lina Wertmüller volt az első nő, akit a legjobb rendező kategóriában üdvözölhettünk, 1977-ben a Seven Beauties című háborús drámáért jelölték, a díjat John G. Avildsen kapta a Rockyért.