no

Lassan fogalmuk sincs, hogyan reagáljanak

2010.04.20. 10:16
Ismét tudott újat mutatni az április 8-18.-ra időzített 17. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál: versenyfilmjeit csak a fesztiválon lehetett látni, az itthoni forgalmazók egyiket sem mutatják be. A fesztivál anyagi helyzete nem biztos: az MMK egy hónap múlva adhat a rendezvényre támogatást, az NKA pedig megint inkább a filmszemlét preferálta. A fesztivál vezetője, Horváth György bizakodó, mint mindig.

A vulkánkitörés mellett 72 soron kívüli bonyodalmat emlegetett a  zárógálán. Tud mondani példát?

Nagyon körülményes volt az iráni zenekar, a Take It Easy Hospital ide juttatása is. Amikor kimentek a gépükhöz, brit menekültpapírjaikkal nem jutottak fel. Nekünk ráment a rákövetkező közel 48 óránk, szakértőkkel, hivatalos szervekkel, utazási irodákkal konzultáltunk. A koncert napján sikerült néhány órával az esemény előtt Ferihegyen fogadnunk őket. A White Material kópiája késve indult el, cserélni kellett az időpontokat. Ilyesmik történtek.

Horváth György az Urániában
Horváth György az Urániában

Nézettségben mi jellemezte az idei fesztivált?

Sok telt ház a Kinóban és az Örökmozgóban, bravúrosan teljesített az Uránia, mindenhol jó hangulatú közönségtalálkozók voltak. Néhányszor a várakozáson alul teljesített a Toldi látogatottsága.

A nézettségi adatok romlottak

Még nem érkezett be az összes szám, úgyhogy csak saccolni tudtak a Titanic sajtóosztályán, összesen 13 ezer nézőt (tavaly 15 700 volt). "Kb. 12-13 teltházas vetítés volt idén is, főleg a Kinóban és az Örökmozgóban, az Uránia várakozáson felül teljesített, ott is akadt több telt házas vagy teltház-közeli vetítés is, ami egy 430 férőhelyes mozinál elég nagy szó - kaptuk a választ. - Viszont a Toldi kissé csalódást okozott, pedig ez minden évben az egyik legjobban teljesítő  helyszín. Emiatt van, hogy az idei nézőszám alatta marad a tavalyinak. " A koncertjeik látogatottak voltak: a Gödörben a Take It Easy Hospital és a toldis záró Death-disco buli is.

A Titanic ismét jeget tör? 2003 előtt volt ez a szlogen, és idénre igaz is: a 9 versenyfilmből itthon egyet sem forgalmaznak.

Nem mi lettünk bátrabbak, a magyar artfilmes forgalmazóknak lassan fogalmuk sincs, hogyan reagáljanak a megváltozott helyzetre. Nagyok a veszteségeik, már csak biztosnak látszó megoldásokat keresnek, mint az EU-s pénzek vagy a hazai támogatás. Én azért néhány filmben látnék potenciált, van, amelyik pedig esztétikai értéke alapján lenne érdemes az itthoni bemutatásra.

A fesztiválnak nincs EU-s támogatása?

Nincs, mert akkor európai filmekkel kellene a 70 százalékot feltölteni, és nálunk a versenyfilmek között idén is voltak ázsiaiak is. A versenyen kívüliek között a kínai, hongkongi, tajvani filmek idén is külön blokkot kaptak. Lehet, hogy az EU-s feltételek változnak: az a hír járja, hogy lejjebb viszik a 70 százalékról az elvárást, de ez még nem jelent meg. Az elmúlt években a fesztiválunkon azért azt is jól lekövethették, hogy fejlődik Észak-Európa filmgyártása: idén is volt dán börtöndrámánk, svéd házaspárvígjátékunk, és egy finn A postás mindig kétszer csengetet is bemutattunk. De az ázsiai szekciónk jövőre is biztosan marad.

A 60 versenyen kívüliből többet is bemutatnak itthon

A Budapestet május közepén, az Oscar-jelölt Revansot április végén mutatja be a Mozinet. A fesztivál zárófilmjét Az út címűt május első hetén adja mozikba a Budapest Film, a 9 című animációt a héten. A cseh Nem félünk a farkastól?-t és a Menedéket az egy éve működő Anjou Lafayette forgalmazza. A fantasztikus rókát dvd-n adja ki az Intercom augusztus közepén. A Lélektánc magyar produkció, de nem tudni a forgalmazásról.

Kedvenc három idei titanicos filmje?

Berlinben alig láttam olyan filmet, ami tetszett volna, az Így ért véget a nyaram viszont azon kevesek közé tartozott, amit jónak tartok. A bőrön is áthatol című film a tavalyi Berlinale-kedvencem: nem szeretem az agyonvágott filmeket, de ebben az esetben ez egyszerre volt mesteri és funkcionális. A Hátralévő életed első napja címűt magam is itt néztem a fesztivál alatt, nehéz feladat több generációhoz szóló filmet készíteni úgy, hogy mindenkinek bejöjjön, de ebben működött.

A közönségnek tényleg a Vörös kápolna dán dokumentumfilm és a Metropia svéd animáció jött be?

Ezt kicsit rosszul kommunikáltuk: ez a két film fesztivál- és mozitechnikailag volt hamar sikeres, azaz hamar lehetett rájuk jegyet kapni, és látszott hogy az eladott telt házak mellett még van rá érdeklődés. A dokunál értem, hisz Sundance-díjas is, a Metropiánál talán a képei miatt döntöttek így. Egyébként a Filmdok és az animációs szekció is erős volt idén, utóbbiban a hagyományos rajzfilmekre külön büszkék voltunk, de a közönségszavazás 1-5 ig pontos eredményét ez csak részben fedi.

Közönségkedvencek, szavazás alapján:

1. A fantasztikus Róka úr 4,86/5
2. Hátralévő életed első napja: 4,65
3. Vörös kápolna: 4,56
4. A nép ellenségei: 4,55
5. Lélektánc: 4,53

Mi lesz jövőre a Titanickal: az őszi önkormányzati választás után milyen változásokra számít?

Magam brit állampolgár is vagyok, ott van kultúrája politikai szimpátiáról ilyen direktben kérdezni. Magyarországon még nincs. Főleg az MMKA-s új elnök miatt a filmes területeken változásokra számítok (Kőrösi Zoltánt április végén iktatják be a Mozgókép Közalapítvány elnöki tisztségébe). Remélem komolyabb lesz a fesztivál támogatottsága az MMKA-n belül is. A legnagyobb pénzt is az alapítványtól reméljük, de a nagyrendezvényekre vonatkozó döntés csak egy hónap múlva várható: 27-30 millió forintot várunk innen.

Még egy direkt kérdés: barátkozik már Tarlós Istvánnal, a leendő főpolgármesterrel?

Minden eddigi főpolgármestert felkértünk védnöknek, és a következőket is felkérjük. Ahogy az eddigi összes kulturális minisztert is, és az ezutániakat. A kultúra az ilyen eseményeknél kontinuitást jelent. Egyébként Budapest főváros ma egymillióval támogatja a rendezvényt.

Mennyi állami támogatást kapott összesen a fesztivál?

A fesztivál tervezett költségvetése 106 millió forint, az állami pénzek és a cégtámogatások aránya az 50-50 százalék határán áll, kicsit az utóbbi javára. Az NKA turisztikai kollégiuma a tavalyi 7 millió helyett 4-et adott idén. Támogatást kaptunk az OKM miniszteri keretből is, ez a díj fő fedezete és a versenyprogram életben tartója. Az NKA filmes kuratóriuma nem nekünk ad kiemelt támogatást.

Hanem?

A februári filmszemle előtt megjelenik a sajtóközleményben, hogy 160 millió forintos költségvetéssel az MMKA pénzéből valósul meg, néhány héttel később egy al-kft.-jén keresztül pályázik az NKA-hoz meglehetősen nagy összegre. Még szerencse, hogy az NKA nem szervez fesztivált, mert akkor ő is pályázhatna az MMKA-nál. Egy kuratórium nem teheti meg, hogy a filmszemlére nem ad, vagy kevesebbet, még akkor se, ha a költségvetési számok sehogy se illeszkednek, vagy nincs is valódi költségvetése. Így nem tehetnek mást, a megmaradó pénzt arányosan elosztják a maradék fesztiválok között,  senki se kap annyit, hogy rendesen meglódulhasson abban az évben, nincs szakmai rangsor, nincs kurátori reakció.

A kevesebb pénz milyen megvonásokat hozott magával?

A kinyomtatott fesztiválplakát nem került a hirdetőoszlopokra, nem volt idén a fővárosi mozikban fesztiválszpot, kevesebb vendéget tudtunk meghívni. A nyitógálán elmaradt az illő vendéglátás, nem volt állófogadás.

A fesztivál fogadtatása ettől eltekintve ugyanolyan volt, mint az eddigieké?

Idén több pozitív visszajelzés érkezett, közben lezajlott egy választás, a zárón akartam mondani, de lemaradt: lehet, hogy mi voltunk az egyetlen folyamatosan működő intézmény, hiszen április 7-én kezdtük. Kulturális nagy rendezvényként biztosan.

A pozitív visszajelzések mire vonatkoztak?

Köszönő emaileket kaptam rendezőktől, közönségtől - csak úgy. Lelkes zsűriértékelés hangzott el a zárón, sok médiabeli és filmes lépett oda hozzám, hogy "ez mintha most egyben lenne, kompakt lenne, gratulálok". Ők tudják, mihez.