A Disneyt is érdekelték a magyar tervek

2010.09.18. 10:00 Módosítva: 2010.09.18. 14:11
Szalai Annamária, az új médiahatóság elnöke ugrott be átadni a díjat péntek este a Cartoon Forum fertőrákosi kőfejtőben tartott záróünnepségére. A szeptember 14-e óta tartó soproni animációs vásáron a 63 európai sorozatterv prezentációi között jól szerepelt a hét magyar.

Az évente megrendezendő európai animációs Cartoon Forum Cartoon d'Or díját a Sopron melletti fertőrákosi kőfejtőben rendezett partin adta át Szalai Annamária a Krokodil című kisfilm rendezőjének, Kaspar Jancisnak. Egy hónapja még bizonytalannak tűnt az animációs sorozattervek évente megrendezendő nemzetközi vására magyar helyszínéhez szükséges állami támogatás, végül az ORTT utóda, az NMHH szállt be a költségvetésbe pénzzel és egyéb támogatással.

A 700 tagú nemzetközi vendégseregnek Sopronban bemutatott hét magyar terv felének volt nagyobb sikere a prezentációkon. A Cartoon Forum-os hagyományok szerint százalékosan két produkciónak van esélye a teljes sorozatterv megvalósulására. Íme az összes hazai:

Hoppi Holyday

A Hoppik manószerű emberkék, akik Hoppiföldön éldegélnek, és a karácsonyi előkészületekkel foglalkoznak, de a Mega Hoppi elrabolja az ajándékot, így a sorozatterv 26 percesre tervezett első részének története grincsesre fordul. Az Oscar-díjas Rófusz Ferenc betegsége miatt nem jelent meg Hoppi Film Kft. cégének filmbemutatóján, amit Tiborszky Péter producer Salusinszky Tamással nélküle prezentált. A kisfilm klasszikus karácsonyi történet, képeslapdizájnnal. A bemutatás kevésbé sikerült jól, de a leghíresebb gyerekműsor gyártócég, a Hit Entertainment képviselője már felszólalásban is dicsérte a projektet a történettől a látványig.

Hush-Hush Wood

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (Mome) animációszakán végzett Ritter Ottó munkáját digitális 2d-s dizájnját a stílusa és a vicces történet miatt dicsérték, és ennek lett a legnagyobb sikere a magyar bemutatók közül. Ruttkay Zsófia írta egy interaktív mesejáték alapján a Rejtekes erdő történetét, ahol lyukas hasú furcsa lények laknak, és köztük egy világító szörny is lakozik. A terv az Erkel András jegyezte Studio Baestartsé, a koproducere német. Tévés előfinanszírozók mellett az E-one világforgalmazó is jelentkezett, ami egyből 78 részt rendelne az 1,3 millió eurós költségvetésű projektből.

Ludmilla

Mechler Mona tíz éve foglalkozik a fiatal egyetemista lány történetével, aki vietnámi kismalacával lakik, miközben esetlen szerelmi történeteket él át. A magyar mezőnyben egyedüliként 16 és afölötti korosztálynak készítik a Frakk, a macskák réme papírkivágásos módszerének számítógépes másával. Tavaly január óta intenzívebb a munka, akkor kapott az Inforg és a Solve Art stúdió segítségével hatmilliós állami támogatást, a teljes sorozatot 224 millióra terveznék. Jó volt a fogadtatása, a dizájnt és a piacképességét emelték ki. Eddig német, finn, svéd és dán tévé jelentkezett.

Milla & Mama

A művészi vonalat nélkülöző gyerektermékek között D. Tóth Kriszta történeteiből készült sorozat az olyan könnyen értékesíthetőekhez tartozik, mint a Bogyó és babóca. Ez derült ki a prezentáción is, amit elsöprő profizmussal tartott Temple Réka producer, és a tévésként ismert író is kedves videóüzeneten keresztül mutatta be, hogy a szemét újrahasznosításától a paradicsom ültetésén át mi mindenbe avatta be kislányát. A főszereplő ugyanis, ahogy a tartalomleírásban áll, az elbűvölő, két nyelvet beszélő, óvodás Lola. A Sanoma és a Cinemon Film támogatásával készülő tervről az első kérdés a Disney-től az volt, tudták-e, hogy a látványterv nagyon hasonlít egy létező angol sorozatra, - az egyébként a 7-8 éve könyvpiacon is futó - Charlie és Lola-ra. A producer válaszában azt mondta, ezt eredetileg ők előbb tervezték. 13 nyolc perces epizód készülne.

Patrick & Theo

Nagy Marcell, Nagy Ervin és Kovács Márton Momés diákok ötödéves 13 perces diplomamunka-tervének volt a magyarok között a második legnagyobb sikere. Francia forgalmazó és gyártó is érdeklődött, és a Disney európai igazgatója tárgyalt velük sokat, ugyanakkor az is kiderült, hogy sok munka van a projekt befejezéséig. A film egy nyolcéves fiúról szól és szkeptikus kutyájáról, akik több száz évvel későbbi, mutánsok lakta világban detektívesdit játszanak. A film három-négy hónap alatt készült. Domonyi Ritával, dramaturgtanárukkal konzultálták, aki a Varga stúdióban dolgozott évekig fejlesztési vezetőként, és négy éve tanít a művészeti egyetemen. "Annyiban más, mintha az élőfilmet tanítanék, hogy itt nincs a fantáziának fizikai korlátja" - mondta. A The Pupacks és a Sunshine News is vele készült.

Sunshine News

Miután a kalapos Bera Nándor és két Momés csoporttársnője, Végső Ágota és Bakos Barbara előadta a nyári szünet alatt készített tervet, szintén sokan érdeklődtek, köztük francia gyártók. A Napfény városának hírműsorát mutatja be a sorozatterv, a metropoliszt bolondos lények lakják, nagy a pingvinkolónia, és a cunami sem szokatlan. Itt csap össze nap mint nap az ösztönlény, sporthírolvasó T.B, a borzasztóan gazdag polgármester fia és Curtisz, a főhírolvasó. A Patrick és Theóhoz hasonlóan digitális 2d-technikával készült kézirajz nélkül.

The Pupaks

Ennek a tervnek a prezentációján kevesen voltak, pedig a bemutatáshoz fontos személyességet nem lehetett hiányolni a családi vállalkozásban létrejött művön. Lehotay Zoltánnak, a Mome tanárának és Hoós Ágnesnek produkciója az Animaci keretein belül, kislányuknak előadott mesék alapján készült. A döntésekről szól az interaktív történet, amit két kicsi ló és családja hoz a 2D-s animációban, amit a kislány irányít. Kétmillióba került a 45 másodperces trailer, amit hosszú évek előkészületei előztek meg. A 13 részes évadokból elméletben már a harmadiknál tartanak. Kilenc epizódra 900 ezer eurós a terv. Az ajánlott életkor a leggyakoribb 5 és 8 közötti.

Erkel András szervező producer szerint megérte a több éve tartó aggodalom a magyar helyszínen rendezendő Carton Forumért. Míg a magyar tévés érdeklődők közül a rajzfilmesek sajnálatára a köztévé nem jelent meg, csak a tv2 és a Minimax keresett megvásárolandó tervet, és az HBO magyar képviselete jött el, a külföldi befektetők között több ismert név akadt, konkrétan az összes nagy európai rajzfilmcsatorna és köztévé: a BBC Childrens, a Cartoon Network, az MTV, a Walt Disney Company és a ZDF. A Cartoon Forum filmvásáron a stúdiók között a jelenlévő nagyok, a francia Millimages, a Folimage, a brit Random House Children's Screen Entertainment és a könyvkiadóként ismert francia Autour de Minuit volt.

Már az érdekes, hogy a 63 európai filmterv között hét magyar is van, hogy képes Európa színterére kilépni és helytállni, összegezte Fülöp József, a Mome animációs programvezetője, hogy a britek és a franciák mellett a magyar tervek voltak a legtöbben. A Mome ugye négy filmnél is érintett, kettőt mostani hallgatók készítették. Ez a vásár arra is jó, hogy kipróbálják magukat olyan helyzetben, hogy menedzseljék a saját szerzői munkájukat, amit projektképzésnek nevez Fülöp. "15-ször akkora munkát jelent a magyaroknak bejutni, hisz nincs mögöttük komplett stáb és költségvetés. Viszont 2-3 emberes stábok személyesebbet alkotnak hitből és elszántságból" - magyarázta a magyar specialitást Mechler Mona, a Ludmilla terv rendezője. Némelyik tervet 3 hónap alatt hoztak össze, de van, ami mögött több év előkészítés áll. Már maga az előkészítések költsége is kétmilliónál kezdődik.

A 63 tervről kijelenthetjük, hogy a mostani népszerűbb trend a Cartoon Network-ös világ, a francia, belga képregényhatás, vagy épp a fingós vonalra erősítő trailerek (mint a Toc-toc). De a 45 másodperces minta mellett maga a prezentáció stílusa is ugyanolyan fontos volt. A személyes előadás hatására példa az angol Sarah and Duckot szétszedtek az érdeklődök, mert a stáb aranyosan, és közvetlenül adta elő a tervet. A Shammies című textilbábos projektet bemutató litván stúdió pedig azzal nyerte meg a hallgatóságot, hogy szeretettel vegyes naivitással beszélt munkájukról, és arról, hogy mekkora lenne a büdzsé, ha megnyernék a főszereplő macska hangjának Bill Murrayt.

A gyengébb animációk a kis Vuknál jobb, de azért még az ízlésficamos kategóriát közelítették meg, az ész nélküli giccset képviselve, mint a műanyagalapú Call for Chi-chi. A K3 című, magasra röpülő copfos rózsaszín lányoktól sem jöttünk transzba.

A szombati eredményhirdetés alapján a televíziós rajzfilmgyártásban végzett éves teljesítményért a finn YLE lett a legjobb csatorna, a francia Moonscoope a legjobb forgalmazó és a francia TeamTO a legjobb producer.