Kellenek filmkedvelő és értő politikusok

2010.12.18. 12:11
Mindkét politikai oldalról szokatlanul sokan jelentek meg Rudolf Péter filmjének az Üvegtigris 3-nak a szerdai díszbemutatóján, a MOM parkban a celebek mellett. Kovács Gábor producert faggattuk erről a taps után a szusival megrakott asztalok között.

Hogy állsz a filmmel?

Ha a film finanszírozását kérdezed, lényegében jól: a 370 millió forintos bruttó költségvetés kábé 20 százaléka van hátra, ami a hazai filmgyártásban átlag feletti. Az állami támogatás nagyobb részét jövőre kapjuk meg, és remélhetőleg az áfával és a 20 százalékos adókedvezménnyel is tudunk élni kora tavaszig.

Az még érthető, hogy a Magyar Mozgókép Közalapítvány egész vezetőségét láttam itt kivonulni a vetítőteremből; a régi főtitkár (Tóth Erzsébet) után az utódját (Kresz László) is. De hogy sikerült mindkét politikai oldalról ennyi embert összecsődíteni?

Ez nem politikai kérdés, barátok, ismerősök, érdeklődők voltak a meghívólistánkon. Minden premierünkön ezek a vendégeink, most kiegészítve Rudolf Péter és az alkotók, szponzorok meghívottaival. Nem szoktam frissíteni a listámat a kormányváltáskor, minden oldalon vannak régi barátaim, filmszerető emberek. Csak az utóbbi egy évben A Bibliothéque Pascal, a Halálkeringő vagy a Hunky Blues bemutatóin is ők voltak, de nyilván az Üvegtigris nagyobb érdeklődésre tart számot.

Fotó: Bakró-Nagy Ferenc
Fotó: Bakró-Nagy Ferenc

Hogy csak Pintér Sándor mostani, illetve Kuncze Gábor korábbi belügyminisztert említsük, nem arról ismertek, hogy díszbemutatókra járnak, pláne nem ugyanarra.

Személyes jóismerőseim mind a ketten, mindkettő Üvegtigris-rajongó. Kuncze Gábor egyébként minden bemutatónkon ott van, és Pintér Sándor is többször eljött. De Várhegyi Attila, Schmidt Mária is ott volt eddig mindegyik premierünkön.

Demszky Gábor mellett itt látjuk Horváth Csaba régi és Csomós Miklós mostani főpolgármester-helyetteseket.

Ez a hármas azt mutatja, hogy a forgatások közben volt az önkormányzati választás. Demszky és Horváth nagyon sokat tett a budapesti helyszínek területfoglalásáért, Csomós Miklós pedig az októberi pótforgatásban segített nekünk. Szerintem ezt meg is szolgáltuk, hiszen kevés filmben van ilyen markánsan kihangsúlyozva a főváros.

Csányi Sándor, az OTP elnöke mellett most több bankelnököt is megszámoltunk.

Az OTP Bank az egyik névadó szponzor, és igen, a barátaim között több bankelnök is van. Egyébként a titok, ami most foglalkoztat téged, csupán annyi, hogy nagyon jó filmeket csinálok, és van egy minőségi kapcsolatrendszerem, akik ezt értik, értékelik és sokan támogatják is. Csak rossz filmekre, csupán haverságból, nem mennek el.

Akkor még sincs politikai átrendeződés a filmiparban?

Természetesen minden a politikáról szól. Mindenki bizonytalan, rémült és keresi a helyét. Én a nyugodtan várakozók közé tartozom. Nem a politikai erősségemet akartam ezzel az eseménnyel bizonyítani, hanem hogy létezik a magyar filmgyártás. Remélem az Üvegtigris sikere elnyomja  például a P. Koltai Gábor és az MMKA körüli botrányokat. Volt egy filmbemutató, ami mindkét oldalról csábította a feleket, ennyi.

Mennyit változott a Kovács Gábor-Pataki Ági-producerpáros az Üvegtigris óta?

Rengeteget változtunk, hisz közönségfilmmel indultunk, és nem csak szórakoztató filmeket csinálunk. Tíz év alatt olyan portfóliót építettünk, amire büszkék lehetünk. Elindult egy újabb korszakunk a művészfilmekkel, a Fekete kefével, a Fehér tenyérrel, az Overnighttal és a Bibliotheque Pascallal, közösen készítettük a Deltát, a Frankensteint, én úgy gondolom, ezekre nem csak mi lehetünk büszkék. Természetesen ez érvényes az úgynevezett közönségfilmekre is, a Kalandorokra és az Üvegtigrisekre.

Kovács Gábor producer

Kovács Gábor és felesége Pataki Ági által vezetett Filmpartners évek óta a magyar reklám és játékfilmes piac meghatározó szereplője. A cég a reklámfilmes forgalmával már sok filmrendezőnek biztosított munkát. Kovács Gábor a Mafilmhez a 80-as években került, miután a Menekülés a győzelembe című filmnél Sylvester Stallone tolmácsa volt, nagyobb szünet után 90-ben csatlakozott Sándor Pálhoz két évre. Utána létrehozta a Rotoscope Stúdiót, ami az első 3D komputeranimációs stúdió volt Magyarországon. 92-ben a Postabank- és a Kontrax-reklámokat készítő Kozma Péter áthívta a Kozmo Stúdióba, majd egy évvel később ebből nőtt ki 93-ban a Filmpartners, ami ismert reklámfilmeket gyártott. (film.hu)

10 év tapasztalat után hogy gondolod, kellenek a filmekhez a politikusok?

Abszolút kellenek filmszerető és értő politikusok. Az állami támogatás politikai kérdés és mint ahogy a mi példánk bizonyítja, a fővárostól is komoly segítséget kaphat a szakma.

Mennyi nézőnél lesz a film nyereséges és államilag független?

Nincs nyereséges magyar film. Ehhez közel egymillió nézőt kéne produkálnia, ha nem kapna semmilyen állami támogatást. Ha megkapom a szerződésbeli MMKA-pénzt 220 ezer néző fölött már vissza tudom fizetni az adósságokat.

Ha nem nyereséges a magyar film, akkor mégis hogy lehet ebből profitálni?

Azért éri meg csinálni, mert szerintem előbb-utóbb össze tudunk hozni egy olyan nemzetközi filmet, ami európai piacon is tud sikert hozni. Művészfilmeken soha nem kerestem eddig, az Üvegtigrisen az állami támogatáson és a szponzoroknak köszönhetően keresünk a dvd-kkel is.

Milyen esélyek vannak általánosságban a filmiparban?

Jelen pillanatban optikailag semmilyen, a Mozgókép Alapítvány és a filmesek körüli botrányok miatt. Úgy gondolom, hogy lesz valamilyen megoldás. Nem tudom elképzelni azt, hogy felszántják a magyar filmgyártást, hogy bedöntsenek produkciós irodákat, hogy a Hajdu Szabolcsok, Mundruczó Kornélok, Kocsis Ágik ne csináljanak többet filmet, és nem mellékes, hogy az MMKA eddig őket is lehetőséghez juttatta. Abban, ami most történik, az egész szakma hibás. Sokan viszont mossák kezeiket, például Kálomista Gáboron vagyok meglepődve, akinek a mondataival sokszor egyetértek, de a két legtámogatottabb producer egyike volt (a lista első helyezettje Sándor Pál, második Kálomista - a szerk.) az általa is sokat szidott előző MMKA-vezetés alatt, még akkor is, ha a támogatások összegének kábé 20 százaléka automatikusan járt az előző filmjei után. Ugyancsak értetlenül állok több olyan jó nevű, producerként is tevékenykedő rendező reklamálása előtt, akik a szokásos támogatások többszörösét kapták egy-egy filmjükre.

Te hányadik is voltál a támogatottak toplistáján?

Szerintem nem vagyok benne az első tízben, hisz néhány alkalommal nem a Filmpartners, hanem a produkciós partnerek kapták az állami pénzt, a Fehér tenyérnél is a Katapult. (A toplista itt látható).

Van tipped a 2011-es filmgyártásra?

Lesz egy jogutód szervezet, annak lesz egy vezetője, lesznek emberek, akik ezen munkálkodnak. A kérdés, hogy kik lesznek ezek, nyilván nem mindegy, és a szakmának inkább ezért kellene most küzdenie, és hallatnia a hangját. Egy-két hónapon belül valaminek történnie kell, nem állhat meg a filmgyártás.