Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA Facebook mindent elvitt
További Cikkek cikkek
A közösségi háló nemcsak a legjobb zene (Trent Reznor és Atticus Ross), forgatókönyv (Aaron Sorkin) díját nyerte el, hanem a legjobb rendezésért is David Finchert díjazták, így hát az sem csoda, hogy a legjobb film is Mark Zuckerberg, és a világot meghatározó és átalakító internetes oldalról szóló mozi lett. A Facebook történetét korunk harvardi közegében játszódó királydrámaként tálaló mozi 2010 egyik legnagyobb sikere volt Jesse Eisenberg főszereplésével.
Sajnos méltatlanul került ennek árnyékába A fekete hattyú, Darren Aronofsky megrázó drámája a balerina Nináról, akit Natalie Portman formált meg hihetetlenül, és kapta meg érte a legjobb női alakítás díját. Az idei másik nagy átalakulás minden bizonnyal a szerep kedvéért ismét minden súlyát elvesztő Christian Bale-é, aki a legjobb férfi mellékszereplő lett. Paul Giamatti a Barney's Version-ért kapta a legjobb férfi alakítás díját a musical/vígjáték kategóriában, míg a dadogó király megformálásáért Colin Firth ugyanezt a dráma kategóriában nyerte el, így az előzetes tippek bejöttek, mindkettőnek jöhet az Oscar is. A teljes lista itt elérhető>>
Két szép pillanat
Most először lehetett látni Michael Douglast nyilvános rendezvényen azóta, hogy bejelentette, legyőzte a rákot. A Tőzsdecápák 2-ben visszatért Gordon Gekkóért díjra is jelölt színész nagyon jól nézett ki, az est folyamán egyszer vastapsot is kapott.
Még egy szép pillanata volt a díjátadónak: megkapta Robert De Niro a Cecile B. Millet-díjat, és bár bénán-viccesen vezette fel Matt Damon (nem hallott sokat De Niróról Az ügynökség című közös filmjükig), de az tény, hogy a legnagyobb színészek egyike, az élők közül tuti a legjobb. Főleg, hogy rögtön gratulált Matt Damonnak a Fighterben nyújtott alakításáért, amiben ugye Mark Wahlberg játszik. A Dühöngő bika, Keresztapa 2., a Taxisofőr, a Nagymenők és még nagyon sok elképesztő alakítása volt. Ő az Ébredésekre mondta, hogy a kedvence volt, jó tudni.
Ki lettek osztva a sztárok
Az Aranyglóbusz-gála egyébként helyenként kifejezetten szórakoztató volt a színpadon folyamatosan ivó Ricky Gervais házigazda miatt, akit leginkább A Hivatal (Office) című tévés vígjáték brit eredetijéből ismerhetünk, és aki rögtön Charlie Sheenen poénkodott. Később Hugh Hefner és új felesége is megkapta, majd Cher is, akit a Díváért jelöltek, de Gervais nagyon helyesen megállapította, hogy már nem 1975-öt írunk. A csupa rossz filmjével felvezetett Bruce Willist Ashton Kutcher apjaként konferálta fel, Scarlett Johanssonról csak annyit mondott, hogy gyönyörű, tehetséges és zsidó, akitől Mel Gibson eléggé kész van. Gervais szerint idén minden film 3D-s, kivéve Az utazó karaktereit, ez Johnny Deppnek kevésbé tetszett, de nekünk annál inkább, mert valóban borzasztó film volt.
A Gervais szerint pornófilm-hangzású filmekben (Kiss, Kiss, Bang, Bang például) szereplő Robert Downey Jr. saját kis műsorral vezette fel a legjobb női alakítás díját (musical/vígjáték). A Vasember szerint csak az lehet a legjobb színésznő, aki lefeküdt vele, mindezt a felesége közelről nézte. A díjat Annette Bening nyerte meg. A kiváló színésznőt eddig hétszer jelölték Aranyglóbuszra, egyszer, a Csodálatos Júlia című Szabó István filmjéért kapta meg. Háromszor jelölték Oscarra, talán idén összejön neki az is. Nem mellesleg a Bening főszereplésével készült családi leszbifilm, a The Kids Are All Eight lett a legjobb film a musical/komédia kategóriában, szurkoljunk, hogy találjanak magyar forgalmazót neki, mert nagyon jó.
Kicsit borult a tévés papírforma
Az Aranyglóbuszt odaítélő grémiumot sok vád éri, hogy azt sem tudják, miről szavaznak, és azért kapnak bizonyos filmek és színészek díjat, mert jó a sajtójuk, és mindenki róluk beszél. A HFPA idén mintha direkt erre gyúrt volna rá, és a ló másik oldalára átlendülve olyanoknak is adott díjakat a tévés kategóriákban, akik már annak is örültek, hogy egyáltalán nevezik őket. Közéjük tartozik Katey Sagal, az egykori Peggy Bundy, aki a legjobb drámai színésznő díját nyerte el a Sons of Anarchy című motorosbandás-gazemberes drámában nyújtott alakításáért, és ide sorolhatjuk a Glee meleg diákját közepesen hozó Chris Colfert is, aki a legjobb férfi mellékszereplőnek választottak.
Sagal díját valahol nem lehet megkérdőjelezni, mert valóban nagyszerű alakítást nyújt a sorozatban, amit viszont egyetlen más Aranyglóbuszra sem jelöltek, ezzel is erősítve azt a gyanút, hogy a HFPA tagjai nem igazán néznek tévét - a drámai kategóriában igazán jelölhették volna a szériát. Szintén meglepő, és a kategóriát hagyományosan nyerő HBO-nak igen nagy arculcsapás, hogy az Emmy-díjakkal elhalmozott Temple Grandin nem nyert a legjobb minisorozat/tévéfilm mezőnyében, itt a Carlos című francia mini kapta a szobrot. A közönség hűvös tapssal, Tom Hanks hitetlenkedő fejcsóválással fogadta a bejelentést.
Az HBO az este nagy nyertese
Persze az HBO-t nem lehet megkerülni, ha tévéről van szó, és amit elvettek tőlük a minisorozatoknál, azt visszakapták a legjobb drámai sorozat kategóriájában, ahol a Gengszterkorzó meglepetésre legyőzte a Reklámőrülteket, aminek pedig szokás díjat adni. Steve Buscemi lett a legjobb drámai férfiszínész szintén a Gengszterkorzóért, és Al Pacino (You Don't Know Jack) és Claire Danes (Temple Grandin) is megkapta azokat a díjakat, amiket kiérdemeltek (legjobb színész/színésznő - minisorozat/tévéfilm).
Nem túl nagy meglepetésre a rendkívül vicces Jane Lynch kapta a legjobb női mellékszereplőnek járó szobrot (ebben a kategóriában nincs külön drámai/vígjáték jelölés), viszont józan ésszel nehezen lehet megindokolni Laura Linney díját a legjobb vígjátékszínésznő kategóriában, hiszen a The Big C című sorozata inkább tragikus, mint komikus (egy rákos nőről szól, aki akkor kezdi el igazán élni az életét, amikor megtudja, hogy csak hónapjai vannak hátra). Az idei mezőnyből három jelölt is olyan sorozatban szerepel egyébként (Tara alteregói, The Big C, Jackie nővér), amiket nemigen lehet vígjátéknak nevezni, bár ha a filmes kategóriában Az utazó annak számít, akkor bármi előfordulhat.
Sztár születik a szemünk előtt
A legjobb férfiszínész a vígjáték kategóriában az a Jim Parsons lett, akinek a nevét két éve nem sokan hallották Hollywoodban. Az Agymenők (The Big Bang Theory) Asperger-szindrómás főszereplőjét alakító színész tavaly Emmy-díjat kapott alakításáért, idén Aranyglóbuszt, és mellé 300 000 dolláros fizetést epizódonként (60 000 dollárról indult annak idején), az ő karrierje valóban a szemünk előtt indult el. Persze ezzel a díjjal is lehetne vitatkozni, hiszen Alec Baldwin alakítása a Stúdió (30 Rock) vagy Steve Carell teljesítménye a Hivatal (Office) amerikai verziójában is megért volna egy szobrot.
Az utoljára átadott legjobb vígjáték díjáért igen erős mezőny indult, istenigazából a nyertes Glee - Sztárok leszünk érdemeit nem lehet megkérdőjelezni - erről a magyar nézők is meggyőződhetnek, hiszen a széria nálunk is látható, de a szaksajtó a Modern családot már csak a tavalyi Emmy-díj miatt is esélyesebbnek tartotta. Az este mérlege: az HBO négy díjat nyert, a Fox hármat, a CBS, az F/X és a Showtime egyet-egyet, a kábelcsatornák pedig az előzetes várakozásoknak megfelelően 6-4 arányban legyűrték a networktévéket.