Elvihetik a cannes-i díjas filmproducer házát

2011.03.17. 11:21
Egy éve, amikor Cannes-ban díjazták a Pál Adriennt, még azt hitték az alkotók, nincs akadálya annak, hogy az egekbe emeljék a filmet, de a Mozgókép Közalapítvány a támogatásaival kifarolt mögüle. A bemutató egy évet csúszott, a banki tartozás pedig 200 millió fölött maradt. A kulturális tárca ígéretével kerül csütörtöktől a fővárosi mozikba.
Pusztai Ferenc, forrás: Magyar Filmunio
Pusztai Ferenc, forrás: Magyar Filmunio

"Most már annak is örülünk, hogy itthon szép csöndben, szerintem méltatlan körülmények között, de bemutathatjuk a filmet egy évvel a fesztiváloztatása után" - mondta Pusztai Ferenc producer a túlsúlyos ápolónő fejlődéséről készült mozi díszbemutatóján, ahova a stábon kívül csak pár embert tudtak meghívni, még a sajtót is alig.

Ehhez is a kulturális tárca (Nemzetierőforrás-minisztérium) 40 milliós támogatási ígérete kellett, meg a három kópia 1,5 millió forintos másolásának díja a Nemzeti Kulturális Alaptól. A Kocsis Ágnes rendezte film jogdíjait magánhitelekből fizették ki, de külföldön csak a minisztérium támogatásának megvalósulása után adhatják moziforgalmazásba a holland-osztrák-francia koprodukciós partnerek.

"400 ezer nézőt várunk a filmtől nemzetközileg egy-két év alatt, amíg mozgásban van. A cannes-i siker akár egekbe is emelheti" - mondta Pusztai az Indexnek még a 2010-es májusi fesztiválon. Azóta a csúszás miatt csökkentek az elvárásaik. Itthon már 10 ezer nézőnek is örülnének.

440 millió tartozás

"A Mozgókép Közalapítvány teljes egészében cserben hagyta a filmet mind a befejezés-finanszírozás, mind a forgalmazás tekintetében - mondta a producer, akinek összesen 440 millióval tartozik az alapítvány, hisz már 2007 óta, A nyomozó című thrillertől számítva nem fizette vissza az MMKA a támogatások finanszírozására felvett bankhiteleket. "Azóta csak a kamatokat fizette az alapítvány, holott mind az MMKA ellenőrei, mind a PSZÁF minden évben elfogadta a szerződéseket, és jóváhagyta". A tartozásból ráadásul Pusztai 90 millióért a saját vagyonával vállalt kezességet, nem egyedüliként a filmes szakmában.

"Kedvesek a rendezők, hogy hőbörögnek, és petíciókat írnak, hogy nem csinálhatnak a jövőben filmet, ami így nem igaz, de az egyiküknek sem jutott eszébe, hogy jaj, mi lesz azokkal producerekkel, akik eddig a filmjeiket csinálták, és most elviszik a házukat, mennek a híd alá. Ezzel kapcsolatban egyikük sem érezte, hogy fel kellene emelni a szavát - jegyezte meg Pusztai. - Holott abban már tavaly is mindegyikőnk egyetértett, hogy a filmfinanszírozás szervezeti modernizációja nagyon is időszerű" - tette hozzá. Ugyanakkor nem érti, hogy a modernizálás miért zárja ki a tartozások kifizetését.

Akiknek az MMKA tartozik:

Azoknak a producereknek tartozik legtöbb pénzzel az alapítvány, akiket szakmai színvonaluk miatt támogatni kellett, de nem feküdtek olyan jól az alapítványnál, hogy az MMKA az utóbbi években a kamatokon kívül a nekik megítélt támogatást is rendesen törlessze a bankok felé. Több száz milliós tartozással rendelkeznek még például az MMKA lassú folyósítása miatt a Muhi András, Berger József, Herendi Gábor és Petrányi Viktória producerekhez tartozó projektek. Míg a másik oldalon több producernek még a visszatérítendő támogatást is elengedte az MMKA előző vezetősége, vagy csak feljegyezték a nekik kamatmentesen, "visszatérítendő támogatásként" kölcsönbe adott, és már lejárt összeget (táblázat erről itt).

Jelenleg csak a Pál Adrienn-filmmel kapcsolatban még 200 milliós banki tartozása van Pusztai KMH produkciójának az MMKA miatt. Ebből 40 milliót a szokásos pályázatokon felül ígért az alapítvány előző vezetősége már - az akkor még nem kinevezett Kőrösi Zoltán tudtával - márciusban azért, hogy Cannes-ban mindenképpen bemutatható legyen a film, de mire az Un Certain Regard elnevezésű válogatásban elnyerték a FIPRESCI díját, és hazaértek, kifarolt az alapítvány az ígéret mögül. Majd ezek után a magyar filmeknek járó forgalmazási támogatást sem kapták meg az alapítványtól, holott itt más, egyedileg felmerülő problémákat közben megoldottak.

Három kópia mellett az Uránia mozi is készít egyet saját költségére. E-cinemán azonban nem forgalmazzák, mert - ahogy a producer elmondta - a színe és a felbontása sem elég színvonalas a projektoros vetítéseknek ahhoz, hogy a története mellett képileg is magas művészi színvonalon készített filmet megfelelő minőségben vetítse. Remélik, így is hamar eljut a vidéki mozikba a többek között a Magyar Filmkritikusok Szövetsége által legjobb rendezésért és a legjobb fényképezésért is díjazott mozi.

Hatalmasra felzabált nőiség

paladrienn 500 2
Az elfekvőben dolgozó ápolónő hatalmasra felzabált, kielégítetlen nőiessége mellett az öreg, beteg testek kapnak még szimbolikus helyet Kocsis Ágnes filmjében. A képi világát meghatározza a Fillenz Ádám operatőr teremtette kórházi fehérség és túlvilági világosság, amiben hősnőnk, Piroska saját klumpájának ritmusára éli életét. A finoman hangolt sztori lassan indul be: egy a barátnőjével névrokon beteg miatt elkezdi felkutatni a barátnőjét, hogy visszatérjen az egyetlen időbe, amikor még boldog volt. 140 perces lett, nyugodtan lehetett volna vágni belőle, hisz a történet súlypontjai kicsit elvesznek a hosszú folyamban, de Cannes-ban így is bevált: szerették a nézők, ahogy mi is, és a poénjain is nevettek. (Valuska László; teljes kritika a filmről itt.)