Az éjszakai vetítéseket szerették a Titanicon

2011.04.16. 20:33
A 18. Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon a Hullámtörők-díját idén a zsűri döntése alapján a svéd Vadember kapja a szombat esti ünnepélyes záróesten. Hét film volt versenyben a budapesti fesztiválon.

Az egy hete zajló Titanicon a zenés filmeket és a vígjátékokat, illetve az éjszakai vetítéseket szerette a fesztivál közönsége, azonban jó pár fesztiválokra jellemző depressziós hangulatú mozit is bemutattak fiatal alkotóktól, amit itthon kevésbé élveztek.

A közönségszavazás eredményeként első helyen végzett a Submarino, második a Fájdalomcsillapító, harmadik az Armadillo című alkotás. A ház című szlovák mozi kapta a Diákzsűri díját. "Egyszerre realista és szimbolikus ábrázolásmódjáért, kiemelkedő, hiteles és átérezhető színészi játékáért, valamint az egyetemes problémák jellegzetesen kelet-európai ízű megközelítéséért" - állt az indoklásban.

Kasper Holten Juan című dán-magyar filmje nekünk is bejött: a hosszabb jelenetekkel működő film - aminek operatőre Nagy András - aktualizált, mai nyelvezettel működő operamozi lett szexszel és akcióval. Budapesten forgott romkocsmákban és a Nyugati pályaudvaron.

A zseni – Glenn Gould belső élete sem véletlenül lett telt házas. Örültünk a Morgen-mozinak is, több hasonló filmet is szívesen láttunk volna, részben témája, részben a magyar Katapult Kft közreműködése miatt. A ház című cseh-szlovák film főszereplője, Bárdos Judit lett a mi kedvencünk is: kedves, érzékeny, imádja a kamera. Ez volt élete első filmszerepe.

A ház
A ház

Túl szomorú pörgőkép

Gyatrábban szerepelt az ír szekcióból az Elhaló fény, és a Curling című mozi. Meg a boldogtalanság kapott a filmekben túl hangsúlyos jelenlétet: "Ha az ember nagy mennyiségben néz meg ilyen típusú filmeket, akkor akaratlanul is kialakul benne az igény egy kis boldogság látására is. Ilyenkor valószínűleg el kell menni egy multiplexbe" - mondta Forgács Nóra Kinga, a diákzsűri tagja, aki az Oliver Sherman című drámára szavazott.

Idén a fiatalok helyzetének kilátástalansága volt az összekötő motívum, nyilván ez a téma a rendezők életkorából fakadt. "A közönség ezeket kevésbé élte át, bár a kollektív nevetés amúgy is látványosabb: így maximum arról számolhatok csak be, hogy a Hajszál híján úriemberen mindenki jól mulatott" - tette hozzá a norvég filmre utalva.

Az ázsiai filmek gyengébbek

Az Extrém Ázsia című blokk gyengébb volt a Titanicon a szokottnál, még a Bolondok háza tinirobotjának anime története sem jutott túl az átlagoson. Csak a koreai mangából készült, részeges karatemester-szerű Vérző penge című látványos, élőszereplős filmet dicsérhetjük, ebben a vak főszereplő megtanul kardozni, hogy aztán látványos díszletek között győzzön.

Vízer Balázs, a Titanic programkordinátorának két japán film is bejött: "A nagyon durva, belemenős Hideghal, ahol darabolnak, mérgeznek és nagyon csúnya dolgokat művelnek volt a kedvencem, meg a szintén japán Haru utazása, ami egészen finomra van hangolva" - mondta. Az utóbbi film legtöbb forgatási helyszíne megsemmisült március 11-én.

A fesztivál rövidülése miatt a kiemelkedőbb alkotások is előnytelenebb időpontokra kerültek, de azon túl, hogy kevés állami támogatásból rendezték meg a fesztivált, nem volt komoly buktató.

Magyar mozikba is kerül a felhozatalból az Eljő a napunk (Mokép-Pannónia), A gyerekek jól vannak (Budapest Film), a Hajszál híján úriember (Anjou Lafayette), a Morgen (Katapult Film), az Ölésre ítélve (Mythberg Films) és a Paul (UIP-Duna Film).