Szeretkezés közben forgattunk

2012.03.08. 22:08
Március 8-án ünnepli 70. születésnapját Dobray György Balázs Béla-díjas filmrendező, aki 1985-ös filmjében, a Szerelem első vérigben a kilátástalanság mellett az akkor tabunak számító szex és az abortusz témákkal ismertette meg a fiatalokat. Ez alkalomból a szexualitás nézőpontjából vesszük végig a pályáját, és három filmjét a filmarchívum engedélyével teljes terjedelmében feltesszük egy hétre az Indavideofilmre.

"A nyugatiak sokkal előbbre tartottak a magyaroknál a 80-as években"  - adta meg az alaphangulatot a szexjeleneteket illetően Dobray, akit tabudöntögető filmjeitől kezdve két - Magyarország első prostituáltakról szóló - dokumentumfimjéről is kérdeztük.

Dobray szexjelenetei valósnak tűnnek, nem találunk a filmjeiben művészien összevágott, szép szeretkezést, összefonódó kezeket. Hogy miért? "Nekem a szépelgőn felvett felvételekben a szereplők idegen testként jelentek meg a filmben. Nem hitelesek". Ezek a jelenetek a színészeknek és a stábnak is problémát okoznak, tette hozzá. "A magyar színészek többsége, főleg régebben, igyekezett csak imitálni - mint valami szükséges rosszat - ami aztán a vásznon ki is derült."

Áldozat

aldozat

"Én sohasem akartam a filmjeimben csak a szex miatt jeleneteket csinálni. Az áldozatban határozott dramaturgiai funkciója volt a vad szeretkezésnek” – jellemezte első játékfilmjének részletét. A krimi 1980-ban került a mozikba. Dobray már 65-ben megszerezte diplomáját a filmművészetin, de addig olyan dokumentumfilmekkel jelentkezett, mint a Munkashow. „A két színész (Reviczky Gábor és Sáfár Anikó) egy pillanatig sem habozott meztelenre vetkőzni, és így megcsinálni a jelenetet. Azt kellett imitálniuk, hogy bármi megtörténhetett volna. Senki nem lehetett bent a szobában, csak az operatőr és én.”

Vérszerződés

verszerzodes

Második játékfilmje, A Vérszerződés visszafogottabb lett. „Itt az amatőr szereplőben semmilyen gátlás nem volt a félmeztelen jelenetet illetően, Bubikban pláne nem, úgyhogy a jelenet be tudta tölteni funkcióját, a másik főszereplő (Epres Attila) mulyaságának ellenpontozását.” Az amatőr szereplő Tóth Judit egyébként ekkoriban lett másodasszisztens és Grunwalsky Ferenc rendező-operatőr felesége.

Szerelem első vérig - teljes film

szerelemelso.png

Az 1985-ben forgatott Szerelem első vériget másfél millió ember látta a mozikban. A buli, szerelem, spleenes hanyagság és a jó zene is vonzotta a tabutémák mellett a fiatalokat. Az első részben a szüzesség elvesztésének jelenetét két amatőr (Berencsi Attila és Szilágyi Mariann) játssza: "Attila persze már rég túl volt mindenen, neki ezt eljátszani sem volt gond, de Mariann még tényleg szűz volt. Így lett kiválasztva. Ő azt hitte, hogyha most a forgatás alatt nem vigyáz, odaveszhet féltve őrzött kincse". Csak úgy kezdhették el a forgatást, hogy felvett egy biztonsági bugyit, utána betekergett egy vékony, de erős szövésű pokrócba, majd egy másik pokrócot még ráterítettek a biztonság miatt. "Ekkor már az Attila is ráfekhetett és kezdődhetett a felvétel."

Szerelem második vérig

szerelemmasodik.png

Két év múlva készült el a folytatás, a Szerelem második vérig. A szexjelenetben Olasz Ági és a már profinak számító Attila hozták, amit kellett, gátlások nélkül. "Ennyi idő távlatából bevallhatom, miközben persze a jelenet milyenségére figyeltem, kurvára irigyeltem Attilát. Végül is a rendező is férfiből van". A trilógia befejező darabja 2001-re készült el, Szerelem utolsó vérig címmel.

K - teljes film

k1.png

Nagy botrányt két dokumentumfilmje okozott: a prostituáltakról szóló 1988-as K1 és 1990-es K2 című. A forgatási helyszín a Rákóczi tér és környéke volt. "Itt persze tényleg a szex a domináns - mondta erről. - Látszólag minden a szexről szólt. Valójában az emberi megalázottságról, kiszolgáltatottságról. Ideje volt erről beszélni". Mert persze a film azokról a lányokról akart szólni, akik így, vagy úgy belekényszerültek a prostitúcióba, és ezt mások (rendőrök, stricik) kihasználták. Volt pár beállított jelenet is: "Egy-két olyan jelenet volt, ami akkor történt, mikor éppen nem forgattunk és azt újra játszattam, megcsináltattam velük, mintha amatőr színészek lennének, de mivel a saját életüket, megtörtént helyzeteiket játszották újra, ezek nagyon hitelesek voltak. Egy hazug, kitalált kocka nem volt benne". A premiert a Szikra moziban tartották. "Tarzan, a fő strici is eljött, és a film végén az alkotókkal együtt meghajolt. Kifütyülték". Az első részt egymillióan látták a moziban, és egy tucatnyi mondata szállóige lett.

K2 - teljes film

k2.png

"Sok lányhoz emberileg nagyon közel kerültem - mondta még a témában elsőként dokumentumfilmező rendező a két film forgatási hátteréről. - Párduc felajánlott egy csomó pénzt, ha lefekszem vele, persze nem tettem. Egy másik lányhoz éjszaka kellett felmenni és fogni a kezét, míg ő sírva mesélt. Nyilván nem azért mert én olyan jó fej voltam, hanem mert emberi hangon beszéltem velük".

Dobray 2003 óta a Viszkis rablóként ismert Ambrus Attiláról készül filmet forgatni, a témát aktuálissá teszi, hogy Ambrus nemrég szabadult 12 éves börtönbüntetéséből. Az angol-magyar koprodukcióban megvalósuló, angol nyelven készülő film forgatókönyvét is ő írta, a szereposztásról annyit árult el, hogy a női főszereplő Osvárt Andrea lesz, a két férfi főszereplő pedig külföldi színész. Nyáron kezdik a munkát.

2003 óta sem tétlenkedik: Andor Tamás operatőrrel a nyílt örökbefogadást boncolgatta A Gólyamese című szubjektív dokumentumfilmmel, ami a 2005-ös szemlén elnyerte a legjobb dokumentumfilm rendezéséért járó díját. Egressy Zoltán 4x100 című drámájából készített egy 2006-os tévéfilmet négy rövidtávfutónőről, akik az olimpiai válogató napján egy cél érdekében küzdenek.

Egy másik tévéfilmje is készült a Húsvétkek, amit Andor Tamás mellett Dobray a lányával, a tévés műsorvezetőként és újságíróként is ismert Dobray Saroltával forgatott. Főszereplő Eszenyi Enikő, Kamarás Iván és Ubrankovics Júlia. Ez a film is a szexről szól, de csak verbálisan: egy férfi és egy nő furcsa, rendhagyó kapcsolatáról.