no

Schwarzi menekült, Dobó Kata késelt

2012.03.22. 23:16

Már itthon is vetítik az év egyik legjobban várt filmjét, Az éhezők viadalát, de nem ez az első olyan alkotás a mozgókép-történelemben, ahol kamerák előtt gyilkolják halomra egymást egy tévéműsor szereplői. A véres valóságshow már a 70-es években is népszerű téma volt, ha egy rendező markáns véleményt akart mondani a nagyobb nézettségért mocskos trükkökhöz nyúló tévéadókról vagy az elanyagiasult világunkról, ahol a gazdag nagyon gazdag, a szegény nagyon szegény, az emberélet pedig már semmit sem ér. Death Race 2000, Rollerball, Menekülő ember: szavazzon a kedvencére, írja meg, ha kihagytunk valami kultfilmet!

1. Death Race 2000 (1975)

Roger Corman, a B-filmek pápája már 1975-ben kitalálta a Carmageddont, egy véres-belezős autóversenyt, amiben gyalogosok elütésével lehet pontokat gyűjteni és milliókat a tévé elé szögezni. Corman a Death Race 2000-rel a média agymosó hatalmából akart gúnyt űzni (és ugye hol voltak még ekkor a pornósztárokkal és félkegyelműekkel eladott valóságshow-k?), de csak annyit ért el, hogy ezután minden gagyifilmes a latexben verekedő főszereplőnek, David Carredine-nek szólt, ha olyan posztapokaliptikus sci-fit akart forgatni nagymellű nőkkel és tuningolt autókkal, mint a Cannonball, a Deathsport, vagy a Dune Warriors. A Chicago Reader szépen összefoglalta, miért jó a film: "A nem is olyan távoli jövő gyalogosgázoló autóversenye mindent elmond a szórakoztatóipar furcsaságairól. Mestermunka, minimáldíszletből." (IMDb: 6,2 pont, Rottentomatoes: 85 százalék, Index-ítélet: 7/10)

2. Menekülő ember (1987)

87-ben a Die Hard, a 48 óra és a Kommandó forgatókönyvírója Steven E. de Souza médiakritikus Mad Max-utópiává butította le Stephen King Running Man című regényét. A végeredmény egy tipikus vicces-erőszakos Schwarzenegger-film lett, amiben a főhős még a Terminátor óta kultikus "I'll be back"-et is benyögi, de a Variety és Roger Ebert pont amiatt húzták le, mert az akciójelenetek olyanok, mint ha a korábbi Schwarzenegger-filmekből vágták volna ki. Kedvenc osztrák gyúrógépünk ezúttal ártatlanul lesittelt katonát alakít, akinek az az egyetlen esélye a bosszúállásra, ha mindenkit lever egy trancsírozós tévéshow-ban. A filmet egyébként a Strasky és Hutch-ban Starskyt alakító színész, Paul Michael Glaser rendezte, akit szintén sokan gyaláznak azért, mert a King-regény főszereplője izomkolosszus gyilkológép helyett eredetileg egy kétségbeesett, állástalan apa volt, aki azért jelentkezett a menekülős játékba, hogy az így kapott pénzből gyógyszert vehessen a beteg kislányának, és ne legyen prosti a feleségéből. (IMDb: 6,5 pont, Rottentomatoes: 63 százalék, Index-ítélet: 7/10)

3. Az utolsó menet (1993)

A menekülő ember sztoriját Lorenzo Lamas is lenyúlta: az utolsó menetben ugyanis neki is egy lerobbant gyártelepen kell rabokat és zsoldosokat öldösnie egy kegyetlen showműsor egyik szereplőjeként, akinek a túlélésére ugyanúgy fogadhatnak a kurvázó, hájas milliomosok, mintha csak a lovin tennének fel egy kisebb vagyont tétre, helyre, befutóra. A copfos B-filmes bajnok persze mint mindig, győz a végén.  (IMDb: 3,1 pont, Index-ítélet: 5/10)

4. Rollerball - Könyörtelen játék (2002)

Dobó Katát két jól sikerült magyarországi filmje (A miniszter félrelép, Csak szex és más semmi) között Andy Vajna próbálta befuttatni Hollywoodban, de a színésznő kinti munkáinak csak a B-filmek rajongói örülhettek: szerepelt egy Dolph Lundgren-akciómoziban (Túlélésből jeles) és a Mad Max-páncélos Rebecca Romijn mellett domborított késes démonként a Rollerballban. Utóbbi alkotás a véres és könyörtelen showműsorával természetesen a 75-ös Rollerballt és Schwarzenegger Menekülő emberét másolja, de a kritikusok gyűlölték: a San Francisco Chronicle „figyelemre méltóan üres és hangos, ráadásul kicsit sem szórakoztató” filmként emlegette a Rollerballt, a Rolling Stone pedig ezt írta róla: „A zenéje jó lenne, ha nem nyomná el mindig az a sok tetves párbeszéd.” (IMDb: 2,8 pont, Rottentomatoes: 3 százalék, Index-ítélet: 5/10)

5. Halloween: Feltámadás (2002)

A horrorrajongók többsége ugyanolyan franchise-gyalázó folytatásnak tartja a Halloween 8-at, mint a harmadik részt (amiben a pornóbajszos Tom Atkins Mike Myers helyett egy gyerekgyilkos szekta ellen harcolt), pedig ez csak egy véres válasz volt a 2000-es években tetőző Big Brother-őrületre. Larry Brand író és Rick Rosenthal rendező ugyanis valóságshow-helyszínnek rendezte be a maszkos sorozatgyilkos régi házát, ahol a beköltözőkre kamerát szerelnek, és először a show jelmezes házigazdája (Busta Rhymes), majd az igazi Mike Myers kergeti meg őket konyhakéssel, a vérre szomjazó online nézők legnagyobb örömére. A kritikusok közül kevesen ismerték fel a filmben a kemény médiakritikát, inkább a Halloween-kultusz meggyalázása miatt panaszkodtak. A Hollywood Reporter szerint "ez a film is csak azt bizonyítja, hogy a jó B-filmek korszaka már elmúlt". (IMDb: 3,9 pont, Rottentomatoes: 11 százalék, Index-ítélet: 5/10)

6. A halálraítélt (2007)

A színészből lett B-filmes rendező, Scott Wiper Condamnedjében még a Halloween 8-Big Brother párhuzamnál is durvább a valóságshow-áthalás. A történet egy Survivor-évad két órába sűrítve: egy milliárdos ledob egy rakás fegyvert meg tíz fegyencet egy bekamerázott trópusi sziget közepére, a vérre éhes néző pedig online követhetik, ahogy a sittesek lemészárolják egymást, mivel a győztesnek nem kell visszamennie a börtönbe. A kritikusokat nem hatotta meg a vérengzés mögé rejtett médiakritika: a Globe and Mail szerint "még a pankrátormeccsek menetét is jobban kidolgozzák, mint ezt a filmet", a  Hollywood Reporter pedig azt írta, róla hogy "a mozikban halálra van ítélve, örülhet, ha a legalsó dvd-polcra be tudja magát verekedni". (IMDb: 6 pont, Rottentomatoes: 15 százalék, Index-ítélet: 5/10)

7. Gamer - Játék a végsőkig (2009)

A Jason Statham-féle Halálfutam után egy évvel az új Russell Crowe-nak kikiáltott Gerard Buler is leforgatott egy futurisztikus gladiátorfilmet. A Gamer alapsztorija a média mellett az online játékokat is mumusnak kiáltja ki: a sötét jövőben a kölykök már nem a Call of Duty előtt görnyednek, hanem egy börtönnyi génmanipulált bűnöző bőrébe bújva, élesben lövik egymást, a meccseiket bemutatő közvetítés pedig a legnézettebb tévéműsor. Butler is egy kissrác által irányított Terminátort alakít, de egy idő után kilép a játékból és bosszúvágytól fűtve a valóságot változtatja háborús zónává. 2009-ben ezt írtuk a filmről: "Szórakozásnak túl silány, és ostobasága ellenére komoly akar lenni, miközben éppen annak a lelketlen fogyasztói világnak válik a részévé, amit olyan nagy elánnal próbál kritizálni". A Variety sem volt kíméletesebb: "Brutális Butler nem tud felmutatni semmi színészi játékot. Olyan, mint egy nagy, műanyag G. I. Joe-figura." (IMDb: 5,7 pont, Rottentomatoes: 30 százalék, Index-ítélet: 3/10)

8. Halálfutam (2008)

Pár éve az első Alien Vs. Predator és a Resident Evil-filmek rendezője, Paul W.S. Anderson is rájött, mekkora üzlet remake-et forgatni a 70-es és a 80-as évek közönségkedvenc akciófilmjeiből. David Carradine 75-ös Halálfutamát őrült gyalogosgázolás helyett egy szuperbörtönben megrendezett, gyilkos Forma-1-es versennyé változtatta, amit a történet szerint még a Super Bowlnál is jobban zabálnak az erőszakra éhes, fizetős tévénézők. A Dallas Morning Newsnál imádták a lepusztult Mad Max-díszleteket, az Arizona Republic szerint viszont ez csak egy "ultraerőszakos, nevetséges baromság". Kritikusunk négy éve "indusztriális autós cyberakciópornó"-nak nevezte a Halálfutamot, és elégedett volt vele, mivel a főhőst alakító Jason Stathamnak minden szerep jól áll, amiben vezetni és verekedni kell. (IMDb: 6,5 pont, Rottentomatoes: 43 százalék, Index-ítélet: 6/10)

9. Tekken (2010)

A 3d-s verekedős játékok egyik ősatyjából, a Tekkenből hat játék után film is készült 2010-ben. 2039-ben pusztító háborúk után már nagyvállalatok irányítják a világot, ezek közül a legerősebb a Tekken vállalat, amely az Iron Fist bajnokság szervezője. A tévében és gigantikus utcai kivetítőkön is közvetített viadalon győztes harcos dicsőséget és vagyont is szerezhet. A filmben nem hemzsegnek a számítógépes trükkök, sokkal inkább a realistának nevezhető verekedős filmek vonalát képviseli, viszont meglehetősen esetlegesen nyúlt a játék emlékezetes karaktereihez, ráadásul rengeteg elemében tűnik ki a gagyi, elég csak Nina Williams borzasztó sztreccsruhájára gondolni.

(IMDb: 4,9 pont, Rottentomatoes: -, Index-ítélet: 3/10)

I0. Az éhezők viadala (2012)

Az éhezők viadala a Menekülő ember mészárolós tévéshow-ját a japán Battle Royale-ból kölcsönvett gyilkos gyerekcsapat ötletével turbózta fel. A távoli jövő Amerikájában minden évben egymásnak eresztenek 24 kölyköt az Éhezők viadalán, egy életre-halálra zajló küzdelmen, amit élőben közvetíti a tévé, hogy az elnyomott lakosság addig se akarjon kirobbantani egy újabb háborút. Amikor a 16 éves Katniss Everdeen húgát kisorsolják, a lány (Jennifer Lawrence) önként jelentkezik helyette a Viadalra, aláírva ezzel a halálos ítéletét. A kritikusok imádták Az éhezők viadalát, Roger Ebert szerint "igazán szórakoztató" film született, amiről az Entertainment Weekly is azt írta, hogy az eredeti Suzanne Collins-regény "erős, becsületes és megingathatatlan adaptációja".  (IMDb: -, Rottentomatoes: 90 százalék, Index-ítélet: 6/10)

Videójáték: Flashback (1992)

Lorenzo Lamasék mellett a játékipar ma már elfeledett óriása, a Delphine Software is lenyúlta A menekülő embert: a kultikus Flashbackben zseniálisan gyúrták egybe Schwarzenegger klasszikusát az Emlékmással, Carpenter They Live-jével és a korábbi sikerjátékukkkal, az Another Worldddel. A játékban egy saját magának üzengető, amnéziás titkosügynökkel, Conraddal kell eljutnunk a Titán dzsungelholdjának New Washingtonjából a Földre, de mivel a bolygóközi utazás drága mulatság, a Haláltorony Show-ban , kell a tévékamerák előtt lenyomni 8 szintnyi robotgömböt és Terminátor-zsoldost. Hősünk természetesen győz, így a hülye vigyorú műsorvezetőtől átvett VIP-űrjeggyel tovább folytathatja a nyomozást a legfelsőbb kormánykörökbe beférkőzött, alakváltó űrlények után. (IMDb: 8,9 pont, Index-ítélet: 9/10)