Anna, Anikó
17 °C
31 °C

Cronenberg visszatérése elmaradt Cannes-ban

,
2012. 05. 26. 13:25
| Módosítva: 2013. 02. 07. 13:26
David Cronenberg új filmjétől a rendező igazi visszatérését és Robert Pattinson sztárból színésszé válását vártuk. A két ígéretből a Cosmopolisnak az egyiket sikerült majdnem teljesítenie. A cannes-i fesztivál sajtótájékoztatóján főleg az unalmas film metaforáit hangsúlyozták tovább.

A filmnek a vörös szőnyeges bevonulás volt a fénypontja: a kanadai rendező  filmjének világpremierjén még George Lucas és Jean-Paul Gaultier is megjelent az alkotók mellett. Maga a mozi sajnos a gazdasági világválság egy újabb érdektelen feldolgozása, ami túl komolyan veszi magát: Brad Pitt Killing Them Softly filmjét is így vesztettük el a héten.

A sztori szerint az amerikai elnök látogatása miatt hatalmas dugóvá változott városban Packer csak egyetlen dolog izgatja: át akar jutni Manhattan egyik végéből a másik végébe levágatni a haját. Limójában újabb és újabb emberekkel találkozik és eszmecserét folytat pénzről, hatalomról és szexről. Sajnos a környékén vendégeskedő sztárok (Juliette Binoche, Samantha Morton, Paul Giamatti, Mathieu Amalric stb.) jelenléte sem dobja fel a mozit, ami már az elejétől kezdve végtelenül unalmas.

Robert Pattinson, David Cronenberg és Juliette Binoche a Cosmopolis bemutatója után
Fotó: Alberto Pizzoli

"A Cosmopolis a kapitalizmus szellemét idézi elő. Szinte ez az egyben Karl Marx kiáltványát követtük" - jelentette ki napközben a rendező a biztonság kedvéért. A nap háttere izgalmas: a főszereplő épp vagyonát veszíti, és egy ismeretlen akarja megölni. Az eredeti - már kilencéves - Don DeLillo-regényt a kapitalizmus haláláról regélő jövőkép tette (utólag) érdekessé. "A forgatókönyvet azonban összecsapta a rendező, aki mint elmondta a sajtótájékoztatón: hat nap alatt írta át. A dialógusok semmitmondók lettek, ugyanakkor rendkívül hosszúak.

"Nagyon könnyű lenne azt mondani, hogy a Patinson által alakított karakter olyan, mint valami vámpír, amely a Wall Street vérét issza. De a színész nem játszhat egy elvont koncepciót - mondta Cronenberg a sajtótájékoztatón Pattinson szerepéről, utalva a filmben elhangzott "patkány lett a valuta"-idézetre. A filmből mégis úgy tűnik, hogy a rendező a főhőssel valami hasonló koncepciót akart távolságtartóan eljátszatni.

Pattinson tökös lett

A főszereplő jól hozza ezt a figurát, aki csak úgy végigköveti az eseményeken. Ezt főleg azért értékelhetjük, mert új arcát mutatta be az Alkonyat-széria után.

A vámpír-franchise vészesen közelgő befejezése miatt ugyanis Pattinsonnak sürgősen bizonyítania kellett más szerepkörben is. Eddigi próbálkozásai közül ez csak a Vizet az elefántnak című romantikus filmmel sikerült, de a Magyarországon forgatott Bel Amit például Amerikában csak néhány moziban mutatták be.

"Teljes lehetetlenség volt felkészülni erre a szerepre a szokásos módon - mondta erről a 24 éves színész. - A Cronenbergnél való forgatás tökössé tett. Előtte mindig megkérdőjeleztem magam, jó-e, amit csinálok. Most már úgy vagyok vele, „Baszki! Ha akarnak, úgyis beválogatnak!”.

Cronenberg összecsapta

A rendező azonban mintha az egész elmúlt évtizedben a saját helyét kereste volna. A két tisztességes iparosmunkának számító gengszterfilm (Erőszakos múlt, Eastern Promises – Gyilkos ígéretek) után tavaly dögunalmas kosztümös drámával (Veszélyes vágy) sokkolta a gyanútlan nézőket.

David Cronenberg sajtótájékoztatót tart
Fotó: Loic Venance

A Cosmopolis számára ez a nagy visszatérés lehetett volna, kivált, hogy a korai korszakát lezáró eXistenZ óta ez az első filmje, aminek saját maga jegyzi a forgatókönyvét. Utóbbi adalék azért meglepő, mert egészen apró módosításokat leszámítva szolgamód követi a 2003-as megjelenésekor főleg negatív fogadtatásban részesült regényt. A dialógusokat szinte egy az egyben átemeli a könyvből. Mintha gúzsba kötötte volna saját magát ahelyett, hogy érdekesen elmondott volna egy történetet.

Az egészből egyedül Robert Pattinson kerül ki győztesen, és nem azért, amit előre hangsúlyozott a média, hogy Juliette Binoche-sal hentergett a filmben, hanem mert passzol hozzá az ellenszenves öltönyös yuppie karaktere. És ezzel el is indult a színésszé válás útján. Ez viszont kevés ahhoz, hogy a Cosmopolisra ne az idei Cannes eleddig legrosszabb versenyfilmjeként emlékezzünk.

Az utazásunkat a fesztivál szponzora, a Stella Artois támogatta