Zéno
1 °C
9 °C

Magyar filmek a YouTube-on: kinek fáj?

2012.07.17. 14:11
| Módosítva: 2012.12.02. 08:31
Csak magyar és magyarra szinkronizált egész estés filmből több ezer található a YouTube-on. Nem a videómegosztó Magyarországra lokalizált változatának idén március 1-i indulása óta vannak ezek fönt, hanem már egy éve, amióta a YouTube megszüntette a feltölthető fájlok méretére vonatkozó korlátozást. A jogtulajdonosok a magyar filmeknek a tizedét vetették csak le az elmúlt egy év alatt, miközben a továbbra is látható filmek nem partneri szerződés eredményeként maradhattak a megosztón: nagy részük illegálisan van fent.

Egyre többen fedezik fel, hogy nemcsak websorozatokat, webre szánt kisfilmeket vagy videóklipeket lehet nézni a YouTube-on, hanem egész estés magyar, illetve magyarra szinkronizált filmeket is.

Hogy miért ezt a módját választják sokan a magyar tartalmú filmek eléréséhez? Valószínűleg azért, mert a fő konkurens netes filmezés, a torrentezés kicsit bonyolultabb, mint a YouTube: kell hozzá kliensprogram, kereső, ami vagy működik éppen, vagy nem. A filmeket le kell tölteni, ami sokszor nehézkes és lassú, aztán ha valaki nem ért angolul, feliratokat kell hozzájuk vadászni, és a letöltött filmeket tárolni is kell valahol. Akit nem érdekel a hd minőség, és nem akar peerekkel, seedekkel és rátákkal bajlódni, annak sokkal egyszerűbb filmet nézni a YouTube-on. Az más kérdés, hogy hiába létezik március 1-től a youtube.hu, vagyis a magyarországi gyűjtőoldal, ezeknek az egész estés filmeknek a feltöltése itthon az említett filmeket tekintve ugyanúgy nem legális, mint a torrentezés.

Még több magyar film itt

A YouTube-ra feltöltők között van, aki kisipari módszerekkel dolgozik, és egyszerűen a magánvideói közé tölti fel a magyar vagy magyar szinkronos filmet, mint BMWSzili az Üvegtigris 3-at a BMW-s videók közé, és van, aki erre a célra külön felhasználót hoz létre, és az így létrejövő YouTube-csatorna akár brandként is működhet – ilyen az OnlineFilmek2012, összesen 22 feltöltött filmmel.

onlinefilmek2012
Csak egy példa
Fotó: Youtube.com

A filmeket feltöltők kategóriaként csak a Film és animációt választhatják, a feltöltött anyagok megtalálásában azonban a címkék segítenek: ezek közül a legnépszerűbbek a teljes, magyar, vígjáték, filmek, vagy akár Kabos Gyula.

Vannak feltöltők, akik kifejezetten a magyar filmekre álltak rá (Jávor Pál, Turay Ida), de még többen a magyarra szinkronizált, régi nagy tévésikereket tolják fel – jó példa erre a Bud Spencer–Terence Hill-összes. Meglepően sok hollywoodi film is felkerül, de ezek többnyire régebben, 2008 előtt készültek. Az egyik legszorgalmasabb magyar nyelvű anyagok töltögetőjének, a Zolihorgász nevű felhasználónak a gyűjtőlapja például magyar filmekből 136-ot sorol fel, magyar mesékből 99-et, szinkronizált Pierre Richard-ból 13-at, Bud Spencer-Terence Hill-ből 35-öt.

A feltöltött anyagok minősége kis képernyőn nézve elfogadható, ha nem is hd, sőt még csak nem is 720, hanem legtöbbször 360 pixeles felbontású.

Magyarországról eddig is sokan látogatták a YouTube-ot, a statisztikák szerint 2011 decemberében 2,7 millió látogatója volt a 18-49-es korosztályban. A magyar vagy magyar nyelvű filmek átlagnézettségére nincs adat, de kis körbenézés után kiderül, hogy az Üvegtigris 3 vezet 763 ezer nézővel, és a Veri az ördög a feleségét is 231 ezres nézettséget hozott. A Szaffit 136 ezren, a Dögkeselyűt 101 ezren látták. A legtöbb film 50 ezres nézettség alatti, és persze vannak olyan filmek, amik 1000 alatti nézőt produkálnak.

A filmek nem legálisak

A magyar és magyar szinkronnal ellátott filmekkel az az egyetlen probléma, hogy jogsértő módon vannak a YouTube-on. A videómegosztó tulajdonosa, a Google a többi európai változathoz hasonlóan a helyi jogvédő szervezettel kötött megállapodás után indította el a lokalizált változatot, a YouTube.hu-t. Az Artisjusszal meg is állapodtak, csakhogy ez a szervezet a zenei alkotások jogdíjait kezeli. Így azok a magyar szerzők, akik feltöltik a videóikat, és amellé hirdetéseket is társíthatnak, egyelőre csak akkor részesülhetnek anyagi haszonban, amennyiben zeneszerzők és szövegírók. Ennek alapján várja az Artisjus a zenei alkotásokból befolyó, az első negyedév után járó jogdíjat. A filmekkel kapcsolatban ez csak a filmzenéket érinti.

Míg a zenénél az Artisjus a jogdíjak központi elosztó egyesülete, a filmeknél már összetettebb a helyzet Magyarországon: a legtöbb film jogtulajdonosa maga a film producere, ő az, aki dönthet a filmek úgynevezett vod-jogáról (video on demand), vagyis arról, hogy hozzájárul-e ahhoz, hogy a videó- és hanganyagokat vagy filmeket egy központi adatbankba, mint a YouTube, fel és le lehessen tölteni.

A magyar filmek jogait kezelő Filmjus tevékenysége korlátozottabb az Artisjusnál: csak az 1989-nél régebbi filmeknél lép képbe szélesebb jogkörrel, vagyis az állami stúdióban készült filmeknél. A Filmjus az 1989 és 2004 között készült filmeknél is próbál igényeket támasztani, amennyiben azok állami stúdióban készültek, de az 1989 utáni filmek után járó bevételt legtöbbször maga a producer vagy a forgalmazó intézi.

Pénz még nincs

A több ezer magyar vagy magyarra szinkronizált film után a YouTube-tól pénzt jelenleg senki nem kap. A kérdés inkább az, hogy ki vetetheti le a jogsértő módon feltett filmjét, hisz még ez utóbbi is nehézkes. Többnyire maguknak a producereknek kell filmenként kérvényt küldeniük a jogsértő tartalom eltávolításának érdekében. A megkérdezettek közül Herendi Gábor már vetetett le játékfilmet, például a Poligamyt, míg Stalter Judit Till Attila kisfilmjét, a Csicskát szedette le a YouTube-ról. Stalternek az épp vele szerződő francia forgalmazó értetlenkedett amiatt, hogy miért kéne megvennie a netes forgalmazás jogát, ha már amúgy fent van a film az ingyenes nemzetközi videómegosztón. De inkább az a gyakori, hogy nem veszik észre, illetve nem tiltatják le a már felkerült filmet. Kovács Gábor például rezignáltan vette tudomásul, hogy az engedélye nélkül feltett Üvegtigris 3 túllépte a 763 ezres nézőszámot.

Ami az1989 előtt készült filmeket illeti, azokat a Filmjus mellett a Filmarchívumot is magába foglaló Magyar Nemzeti Digitális Archívum (MANDA), illetve a Médiaszolgáltatás Támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vetetheti le, de még ezek az intézmények is csak filmenként külön űrlappal tudják ezt megtenni. A MANDÁ-ban egy külön munkatárs foglalkozik a filmek leszedésével, neki eddig két hónap alatt húsz filmet sikerült eltávolíttatnia. A Filmjus arról tájékoztatta az Indexet, hogy „eddig 147 esetben sikerült jogsértően feltöltött tartalmakat eltávolíttatnunk a YouTube-ról".

Bud Spencert nem vetetik le

Több nagy tartalomszolgáltatóval már március óta van együttműködése a YouTube.hu-nak: eddig többek között a Sziget Festival, az MTVA, a TV2, a Magyar Jégkorong Szövetség, az 1G Records, a CLS Records és a Tom Tom Records cégekkel állapodtak meg. Az általuk feltöltött videókból digitális ujjlenyomatot vesz a rendszer, és ha később ugyanilyen videót bárki feltölt, azt az ujjlenyomat alapján lehet azonosítani és törölni.

Kalmár Tibor, az RTL Klub online főszerkesztője elmondta, hogy ők nem partnerei a YouTube-nak, és egyenként szedetik le a tartalmaikat (erre itt van lehetőségük): „Azokat a filmeket, amiknek csak a licenszjogát vettük meg, vagy amikben koprodukciós partnerek vagyunk, nem vetethetjük le, de saját gyártású tartalmaink kapcsán rendszeresen végzünk monitorozást, és küldünk kéréseket. Ezeket 24 órán belül törlik is." A több mint tucatnyi Bud Spencer-filmet például, aminek a licenszjogát szerezte meg az RTL Klub, így fent hagyják, ahogyan azokat a filmeket is, amiknek koprodukciós partnere a csatorna, mint például a Macskafogó 2 vagy a Tibor vagyok, hódítani akarok.

A YouTube.hu egyébként még a filmközeli partnerekkel sem filmekre állapodott meg. „Kötöttünk szerződést a YouTube-bal, de nem filmekre, hanem egy általános együttműködésre  – mondta Kálomista Zsuzsa, a MTVA beszerzési igazgatója. – Folyamatosan teszünk fel anyagokat, de az MTVA elsődlegesen promóciós célokra használja a felületet, teljes műsorszámokat nem töltünk fel, hiszen arra ott a saját videótárunk, különböző online felületeink. A szerződés jelentősen megkönnyíti az illegális tartalmak leszedését, de a tapasztalat az, hogy ezek órákon belül visszakerülnek."

A Filmjus időközben jelentkezett a YouTube tartalomellenőrzési programjába, ami annyiban különbözik a partneri programtól, hogy bevétellel nem járhat. Amennyiben a jövőben partneri programba jelentkeznének, a YouTube optimális esetben a filmek mellett megjelenő hirdetések bevételein osztozna a jogtulajdonosokkal. A Filmjus egyébként jelenleg az Artisjuson keresztül jut bevételhez az üres cd-k és tévéadók után járó pénzből.

Biztonság a partnereknek

A jogsértő tartalmak jelzését tekintve az amerikai és a magyar gyakorlatban nincs különbség, a magyar anyagokkal is működik az egyes felvételeket automatikusan felismerő content ID-nak, legalábbis ezt nyilatkozta Schuster Richárd, a YouTube kommunkációs menedzsere:  „Magyar hanganyagokkal és képpel is működik, konkrétan referenciafájlok alapján" – részletezte. – Az alapelv az, hogy nem a feltöltő, hanem a jogtulajdonos dönt arról, hogy mi történik a tartalmával – leveteti, fennhagyja, pénzt keres belőle –, és a bevételből sem a feltöltő, hanem a jogtulajdonos részesedik." Itt az a gond, hogy csak a partnerek tudnak anyagokat automatikusan letiltani, és csak azokat, amiket a jogtulajdonos egyszer már feltöltött, amire szintén nincs elég kapacitás.

Megkérdeztünk egy forgalmazócéget is a szinkronizált külföldi filmjeikről. A cég munkatársa név nélkül szívesen elmesélte, hogy az, hogy ők nem partnerként képviselik Magyarországon a YouTube-partner amerikai gyártócéget, érdekes helyzetet szül: míg az eredeti címen és hanggal feltöltött amerikai alkotások annyira magas fokú védelmet kaphatnak, hogy a magyar forgalmazó még a saját terjesztésű filmek előzetesét sem töltheti fel külön engedély nélkül, addig abszurd módon ugyanannak a filmnek a magyar címmel, szinkronnal ellátott változatát a netezők teljes terjedelmében feltehetik, azt levetetni a forgalmazó is csak monitorozás és kérvényírás után tudja.

A partnerek felé már március 1. óta működik a reklámbevétel visszaosztása a generált bevétel után, tette még hozzá a YouTube kommunikációs menedzsere. A feltöltő partner egyébként csak akkor kap bevételt a felöltött anyag után, ha igazolja, hogy jogtulajdonosa annak. Az Üvegtigris 3 című film után ezek szerint több okból sem kapott pénzt az ismeretlen feltöltő, hiába ért el 750 ezres nézettséget. A cég konkrét videókról egyébként nem nyilatkozhatott.

Ajándékozzon utazást karácsonyra!

Nem tudja mivel lepje meg kedvesét? Válasszon szállásutalványaink közül egyet!

Értékeljen és nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Mondja el melyik, és nyerjen értékes ajándékaink közül!