Pálfi a fiatal Greenaway

2006.05.19. 13:02
Cannes-ban nagy a biztonsági szigor, miközben a part Rejtőt idéző kikötői figurákkal van tele. Ma reggel miközben ellenőrizték a belépőmet, átnézték a táskámat, detektoroztak, a fesztivál bejárata előtt egy férfi éppen három nyúzott malacot cipelt a vállán. Beszámoló.
Ron Howard, A Da Vinci-kód rendezője inkább el sem olvasta a filmjén fanyalgó kritikákat, derült ki az 59. Cannes-i Filmfesztiválon. "Kérdezzék meg egy ismerősüket, aki látta a Da Vinci-kódot, és ezalapján alkossanak róla önálló véleményt" - nyilatkozta a szerdai bemutató után kialakult felemás hangulatban. Az újságírók ugyanis kifütyülték a filmet. A Sony viszont megerősítette az előrejelzését, mely szerint a negatív visszhang ellenére tarolni fog A Da Vinci-kód.


Klikk a képre!
A fesztiválon persze minden eszközzel igyekeznek a nemzeti sztárokra irányítani a figyelmet, a két francia filmcsillag, Jean Renot és Audrey Tautou szereplésével készült misztikus thriller nem véletlenül lett a fesztivál nyitófilmje. De így is Tom Hanks állt az érdekődés középpontjában. Arra a felvetésre, hogy görög ortodox felesége révén a vallásos família nem ellenezte-e, hogy eljátssza Robert Langdont, Hanks azt válaszolta: "Nem, a legkevésbé sem, a saját kulturális hátterem és az ő hitük is azt tanítja, hogy a bűneinktől szabadulunk meg, nem az agyunktól."

"Nagy örömmel tölt el a gondolat, hogy Jézus esetleg megházasodott. Tudom, hogy a katolikus egyház nem kedveli a melegeket, ezzel az elmélettel pedig egyértelműen bizonyíthatnák, hogy Jézus nem volt buzi" - figurázta ki a Sir Leigh Teabinget játszó és A Gyűrűk ura Gandalfjaként ismertté vált Ian McKellen A Da Vinci-kódot körülvevő teológiai vitákat. "A filmet övező egész vita teljesen mondvacsinált volt, a sajtónak szüksége volt egy kellően szaftos sztorira" - mondta el több lapnak is Alfred Molina, a filmbeli Aringarosa püspök.

Dobó Kata kihajózótt

A román sátor tőszomszédságában lévő magyar pavilonban a Filmunió népszerűsíti a magyar filmet többek között egy zacskó Pick szalámival és néhány karton hazai szesszel. A külföldeik által leginkább keresett, magyarországi helyszíneket bemutató kiadvánnyal viszont a francia hostessek sajnos nem tudnak szolgálni. Ebben a pavilonban tartották az Andy Vajna és Demján Sándor nevével fémjelzett etyeki Korda Filmstúdió prezentációját csütörtökön, ami a visszatérő magyar fesztivállátogatókban enyhe déja vu érzést keltett. Két évvel korábban ugyanitt tárta a világsajtó elé az akkori kulturális miniszter, Hiller István az etyeki komplexum tervét. És még mindig nem kezdték el az építkezéseket.


Digitális stúdió
A fokozott nemzetközi érdeklődés idén is elmaradt, az a pár külföldi filmes pedig nem értette, ahogy Krisán László ügyvezető igazgató ékes magyarsággal beszámolt a több hónappal ezelőtt is bejelentett honvédelmi ágyúütegek elbontásáról. Az Index kérdésére később elmondta, hogy az építési engedélyeket már megkapták. És hogy mikor kezdik el építeni? "A mostani állás szerint egy év múlva már éghet a munka Közép-Európa legnagyobb stúdiójában" - válaszolta. Mire felvetettem, hogy a csehek is bejelentették egy szomszédos pavilonban, hogy bővítenék a Prága melletti stúdiójukat. "A bejelentést megtették, de még a csehek sem csináltak semmit" - válaszolta erre Krisán, ugyanakkor kifogásolta, hogy a helyzetet a csehekkel való versenyfutásént állítjuk be. "A filmgyártás keresi az utat Kelet-Európa felé, Magyarországon eddig erre nem volt lehetőség, az elmúlt 20 évben a csehek is kapacitás szűkében voltak, most ők is bővítenek. De ha az egyikőnk beindul, akkor kölcsönösen segíthetjük egymást."

A projektet jegyző Andy Vajna nem mutatkozott, informátoraink szerint Dobó Katával múlatták az időt a parttól nem messze, a producer jachtján. Vajna egyébként azért érkezett Cannes-ba, hogy külföldi producerekkel tárgyaljon, tette még hozzá a névtelenséget kérő informátor. A jelenlévőknek egy öt perces 3D-s bemutatófilmet is levetítettek a stúdió épületeggyüttesében tett virtuális sétáról. Ez profi munka volt, a szőke titkárnőtől az étterem asztalait díszítő virágcsokrokig minden részletet kidolgoztak benne. "Ez egy komoly projektnek látszik, bár nekem nincs filmem, amit majd odavihetnék" - hallottuk egy londoni férfitől.

Pálfit nyers hússal futtatják Cannes-ban

Később ugyanitt a Taxidermia stábjával futottunk össze, a rendezőt felesége és dramaturgja, Ruttkay Zsófia is elkísérte, négy színész és a külföldi koprodukciós partnerek is kivették a részüket az ezalkalomból rendezett koraesti italozásból. "Pálfi a fiatal Greenaway - állította a film osztrák koproducere, Alexander Dumreicher-Ivanceau - a filmben a hús, a vér, a szex és a politika keveredik, a felszínen pedig nagyon barokkos. A Taxidermiában megvan a potenciál, hogy kultfilmmé váljon." Az osztrák fiatalembertől azt is megtudtuk, hogy a "Croisette-en már elterjedt a film jóhíre, a kétezer sajtóanyagból az első nap végére már csak mutatóba maradt." A filmhez készült kis kiadvány kreativitásban verte az eddig általunk látott füzetkéket: egy szelet fóliázott, műanyag tálcás húst formázott. A koproducer elemében volt: reklámkampányként három honvédségi repülőt is vízionált Cannes egére, ahogy méltóságteljesen elhúznak a Palace felett. "Vesszen Trianon" - ötlött fel bennem a revizionizmus csírája, amit gyorsan el is hessegettem.


A Taxidermia stábja a parton
Ehelyett Trocsányi Gergelyhez, a Taxidermia evőbajnokához fordultam, akinek piros szönyeg helyett csak kék szőnyeg jutott, de ez cseppet sem frusztrálta. "A filmhez készítettünk egy videóklippet Pálfi Gyurival és Pohárnok Gergővel" - mondta az elsősorban a Hollywoodoo együttes frontembereként tevékenykedő zenész - "Ehhez a film utolsó epizódjának helyszínén, a boncolócsarnokban forgattunk. Itt én állok abban a szerkezetben, amivel a legkisebb fiú élve boncolja fel magát." A kerek és jókedvű zenész elmondta, hogy a zsenge ifjúság kedvéért a Viván nem a klip "rendezői változatát" adják, hanem egy "cenzúrázott verziót ," - majd hozzátette, hogy bár örömmel dolgozna újra Pálfival, bízik benne, hogy a rendezőben van annyi kreativitás, hogy legközelebb valami újjal álljon elő.

Never kill the customer

Este a stáb a Hotel Rivierában tartott medencés partit, mi azonban inkább Richard Linklater versenyfilmjének vetítésére verekedtük be magunkat. A Fast Food Nation nyers húsban és henteskedésben méltó párja lehetne a Taxidermiának, a filmben a Big One hamburger egyik büszke kiötlője azzal szembesül, hogy szar van a húsban. "Az üzlet elsőszámú szabálya, hogy ne öld meg a vevőt " -mondja, ezért ellátogat az üzembe, ahol a legelésző marháktól a fagyasztott húspogácsáig végigkövethetjük a munkafolyamatot. Végül a vegetáriánusok megzavarására alkalmas záró képsorokban elfolyik egynéhány liter meleg marhavér. Bon Appetit!