Natália
-3 °C
7 °C

Film a csecsen-szindrómáról

2004.11.15. 17:56
Nem a hadszínteret, hanem az otthoni front életét mutatja be egy új orosz film. A rendező, Valerij Todorovszkij, fel akarja rázni a békében élő orosz civileket.
Pavlik, a katona, akinek az arcát eltorzították a harcban szerzett sebek, jókedélyű ivászat közepén belefog egy háborús történetbe. A bulizó moszkvaiak egy pilanatra elhallgatnak, és figyelnek, ahogy Pavlik elmeséli, hogyan mészárolt le bajtársaival egy egész csecsen falut. A történetnek vége, a társaság néhány pillanat múlva folytatja is a mulatozást.

Valerij Todorovszkij új filmje, a Mostohatestvérem, Frankenstein azt a szakadékot próbálja ábrázolni, ami az orosz civilek és a csecsen fronton harcoló orosz katonák világa között húzódik. A történet középpontjában Pavlik, a cím csúnya, szeretetéhes Frankensteinje áll. Pavlik hazatér a frontról, de képtelen beilleszkedni a békés moszkvai életbe.

Háborús béke

Todorovszkij filmje erősen elüt a témában eddig leforgatott filmektől. A Mostohatestvérem, Frankenstein nem az ország déli határain harcolókat mutatja be, hanem azt a világot, ahova a veteránok végül hazatérnek.

#alt#
A film plakátja
"Ebben a békés, Moszkva nevű városban akartam filmet forgatni. Az emberek azt hiszik, semmi közük ezekhez a borzalmas történetekhez, pedig állítólag értük harcolnak a katonák" - nyilatkozta Todorovszkij a Reuters munkatársának. "Aztán egy nap megjelenik valaki és elhozza a háborút az otthonukba."

Orosz orvosok régóta beszélnek az úgynevezett csecsen-szindrómáról, de Todorovszkij az első orosz művész, aki megpróbálta feldolgozni a frontról hazatérő katonák problémáit. A filmet október 20-án mutatták be Oroszországban, de csak néhány mozi játssza. A nézők első reakciója szerint a Mostohatestvérem, Frankenstein túl nyomasztó ahhoz, hogy élvezhető legyen.

"Nincs nagy sikere" - meséli Todorovszkij. "A forgalmazók attól tartanak, hogy az orosz közönség nem akar egy ilyen felkavaró filmre beülni. Azt mondták, válasszak vidámabb témát."

Beszlán

A nézőket különösen a beszláni túszdrámára emlékeztető képsorok aggasztották: Pavlik elragad két gyereket, hogy megvédje őket a képzelt ellenségtől és nem hajlandó szabadon engedni őket.

"Tavaly nyáron forgattuk le a filmet, és nem sokkal a bemutató után jött Beszlán. Mindenki azt kérdezte tőlem, honnan tudtam előre, mi fog történni. Úgy érzem, a levegőben volt valami ilyesmi" - nyilatkozta a rendező.

"Ha nem tetszett a filmem, az sem érdekel. A lényeg, hogy emlékeztetem őket egy olyan háborúra, amiről alig írnak az újságokban, pedig nap mint nap heves harcok folynak. Azért csináltam ezt a filmet, hogy felébresszem az oroszokat."