'Mennyivel jobb lefejezéseket nézni a híradóban?'

2005.10.28. 10:50
Decemberben lesz 12 éves a Doom, minden idők egyik legjobb és legvéresebb számítógépes játéka. Nagyjából ennyi idő óta folyik a találgatás, hogy lesz-e belőle egyszer film. Lett. A huszonévesen Lengyelországból emigrált Andrzej Bartkowiak sokáig operatőrként dolgozott ("Féktelenül", "Az ördög ügyvédje"), de a 2000-es "Öld meg Rómeót!" már ő rendezte. A Doom a negyedik filmje. Az Index interjúja.

Ott volt a moszkvai premieren. Hogy fogadta a közönség a Doom-perspektívából forgatott részt, amikor az akciót a főhős nézőpontjából ábrázolják?

Andrzej Bartkowiak: Szerintem nagyon tetszett mindenkinek, jó helyre került a filmben. 2500 ember között ültem, nagyszerű volt érezni, ahogy a közönségnek elállt a lélegzete.

Gondolt arra, hogy az egész filmet így csinálja meg?

Andrzej Bartkowiak

AB: Megfordult a fejemben, de kivitelezhetetlen lett volna. Ha az egész filmet Doom-perspektívából forgatjuk, szinte lehetetlen a többi karaktert bemutatni. Egy filmben közelik kellenek, kamerajáték. Szóval 90 perc az egy kicsit sok lett volna belőle, de 10 perc pont jó. Egyébként az egész filmet steadycammel forgattuk: sok olyan kép van, ahol a kamera lopakodva közelít, így próbáltunk utalni a játék hangulatára filmes eszközökkel.

Elég sok rettenetes film készült már számítógépes játékokból. Van értelme ezzel foglalkozni?

AB: Próba-szerencse, de lehet belőlük jó filmet csinálni. Persze ezt a döntést nem én hozom meg - ez a stúdiók dolga, ők találják ki, hogy mire költsék a pénzüket.

A filmben nincs szerelmi szál. Nehéz volt ezt keresztülvinni a producereknél?

AB: Volt szó róla, hogy legyen, de szerencsére mindenki hű akart maradni a játék hangulatához, úgyhogy végül nem lett. A Doom világa hideg és nyomasztó, ezért aztán az akcióhősös poénok nagy részét is kiszedtük. Nem illett ide. Szerelmi szál sem lett, de van helyette a főhős és a húga közötti kapcsolat, szerintem az rendben van.

Ha Arnold Schwarzenegger egyszer otthagyja a politikát, adna neki szerepet egy esetleges folytatásban?

AB: Dolgoztam már Arnolddal és remek színésznek tartom, de nem hiszem, hogy valaha visszatérne a filmezéshez. Inkább elnök lesz belőle (nevet).

A Doom legtöbb rajongója gyerek, viszont a film erősen korhatáros. Nem akart visszavenni az erőszakból, hogy a gyerekeket is beengedjék rá?

AB: A Doom brutális játék, de nagyon szórakoztató. Tudtuk, hogy nem szabad gyerekfilmet forgatni belőle, szörnyű lett volna. Nyilvánvaló volt, hogy ha rendesen meg akarjuk csinálni, úgyis korhatáros lesz. Lehet, hogy rossz szülő vagyok, de a fiam például hatéves kora óta játszik a Doommal, és semmi baja nincs tőle. Tudja, hogy nem igazi. Mennyivel jobb lefejezéseket nézni a híradóban?

A játékban a szörnyek a pokolból jönnek át a Marsra, míg a filmben egy félresikerült genetikai kísérlet hozza létre őket. Mi indokolta ezt a módosítást?

AB: A forgatókönyvíró találta ki. Végülis mindegy, nem? A szörnyek szörnyek, akárhonnan is jönnek. Le kell őket lőni. Mindenesetre nem hinném, hogy politikai nyomás miatt döntött volna így, nemigen foglalkoztunk a vallási fanatikusokkal.

A Doom-filmben érezhető "A bolygó neve: Halál" hatása.

AB: Nem mondom, hogy felfedeztük a spanyolviaszt, de szerintem inkább annak idején a játékot inspirálta James Cameron filmje. "A bolygó neve: Halál" megkerülhetetlen ebben a műfajban.

Beszélt az id software fejlesztőivel, akik a játékot készítették?

Andrzej Bartkowiak

AB: Nagyon is, sőt, végig ott voltak a forgatáson. Todd Hollenshead, Tim Willits és John Carmack is. Minden nap elküldtem nekik az új felvételeket. Carmack véleménye érdekelt leginkább, hiszen ő ennek a játéknak az atyja. Azt mondta a premier után, hogy nagyon tetszett neki.

Azon kívül, hogy a végefőcím alatt az új lemezéről megy egy szám, a Nine Inch Nails-es Trent Reznornak volt hatása a filmre?

AB: Inkább csak közvetetten. Clint Mansell szerezte a film zenéjét és ő sokat dolgozott Trenttel, jó barátok.

Lesz folytatás?

AB: Szó van róla.

A Doom november 10-től megy a magyar mozikban.