Menstruációs vérözön a Szigeten

2006.08.14. 13:22
"Vele ettem életemben először agyat, és aztán egyszerre gondoltunk ugyanarra" - ébredtünk fel a Sziget Szellemvasút sátorában egy hétvégi matinébeszélgetésen, amit Magyarósi Éva animátorral folytattak. Mégsem a tizenéves szigetelők szülei megnyugtatására teszik be ezeket a programokat?
A három meghívott animációfilmesből mindössze egy jött el, Magyarósi Éva, és őt is tizenévesnek gondoltuk, amíg meg nem láttuk meztelenül a kétszer háromméteres vásznon. Miután Éva elmondta, hogy egyszerre tartja magát képzőművésznek és filmesnek, és nem hisz abban, hogy animációfilmek készítéséből meg lehet élni, az öt perces Hanne című kisfilmje és a 2005-ös Szerelemhús című bábfilmje kizökkentették a kis létszámú közönséget a kómából.


Klikk a képre
A Hanne egy álomszerű animáció, amiben a főszereplőnő (akit ugye a rendező játszik) pucér teste különböző tárgyakkal, meg Szilágyi Kornél rendező sziluettjével kerül kapcsolatba. A testén tekergőző piros fonalgombolyag menstruációs vérfolyammá alakul, ami elönti a képernyőt. A nő a kisfilmben egy rendes és megbízható Jan, és a megbízhatatlan, de izgalmas Hanne között ingadozik. Végül Jant választja, Hannét pedig megöli és megeszi.

A kannibálosan végzetes szerelemről nulla forintból is lehet valamit mondani, nyugtáztuk az Oberhauseni Rövidfilmfesztiválon is díjazott film után. És megkértük a civilben visszahúzódó, farmernadrágos animátort, üljön le velünk egy beszélgetésre. Hamar belement, és hozta a PowerBookját, amit az 500 eurós oberhauseni fesztiváldíjból vásárolt. Először a Volt sátornál akartunk leülni, de ott az Animal Cannibals, Superman és mások beszélgettek arról, hogy miről szól a magyar rap, úgyhogy végül a drótkötélen csúszók alatt telepedtünk le egy halászléhez begyújtott tűz melletti padra.


Magyarósi Éva
Klikk a képre!
"A kiállításokra úgy hívnak, mint női művészt. Ennek ellene vagyok, holott folyamatosan női dolgokat csinálok" - mondta. És hogy hogy fogadják mindezt a szülei? "Már az elsőt is nehezen dolgozták fel - tette hozzá -, de ennek a folytatása, a Lena, egy sokkal durvább történet lesz." Készül egyébként egy másik, ártatlanabbnak tűnő csajos darab is, "a Szex és New York-szerű animációi öt, irodában dolgozó nő vicces, hétköznapi problémáiról szól majd".

Később megmutatott egy figurát, ami a Minimaxnak készült. A csatorna arculatváltásához a hátterek a Baestarts animációs stúdiónál készültek, ahol Éva első állását kapta 2005 novemberében. "Mikor diploma után fent maradtam Pesten szerencsét próbálni (Éva különben herendi), akkor még novemberben is egy szál kabátban ültem egy fűtetlen műteremben, meló nélkül. Összesen 8-9 animációt csináltam addig, ezekből volt egy házilag összedobott dvd-m, és azzal kerestem munkát."

Jelenleg a Baestarts-nál reklámokhoz, videóklipekhez készít háttereket Alexei Alexeev rendező mellett. (Még három másik frissen diplomázott magyar animációfilmes dolgozik ott.) Egyébként közben meglestem, hogy olyan animációs programot használ (Moho), amivel power Puff Girls-ös, Dexteres stílusú figurákat lehet csinálni es mozgatni. "Ez is vektorgrafikus, és olyan, mint a Flash, csak rajzosabb" - magyarázta.


A közönség zavarban
Klikk a képre!
"Megrajzolod és be lehet csontozni" - mutatta meg a karakterek mozgatását. Az általa használt programban ugyanis kis csontokat lehet a figura testébe illeszteni, és utána egészen realisztikus, 3D-s hatást ér el, ha megmozgatja. Majd kiderült, hogy most a Baestarts stúdiónál az új, francia Eminem Gorillaz stílusú videóklipjén dolgoznak.

"Kell, hogy legyen munka, lakás, de közben filmeket kell csinálni - számolt be az animátor-művészek paráiról. - Jó lenne művésznek lenni, de félve megyek el kiállításra" - mondta még, majd elbúcsúzott, hátat fordított az esti agyeldobásra gyúró fiataloknak és hazament dolgozni.