Mégsem állt sokáig nedvesen

2008.01.24. 15:54
A héten Rudolf Péter és Mark Ruffalo közúti balesete okoz gondot a mozikban, bónuszként pedig itt van a Vágy és vezeklés.

Vágy és vezeklés

A francia partokat egyféleképpen szokás háborús filmben ábrázolni: a szövetségesek nagy veszteségek árán átverekszik magukat Omaha Beach X alakú tankcsapdái között, majd kirobbantják a nácikat a géppuskafészekből. A Vágy és vezeklés hasonlóan látványos, de ellenkező irányú csapatmozgást mutat be: a britek kimenekítését a kontinensről, Dunkirknél. A sztori már 1935-ben elindul egy nyálas szállal: Robbie (James McAvoy) és a furaszájú Cecilia (Keira Knightley) őrülten szeretik egymást, de a fiú behívóparancsa véget vet a románcnak. A 30 millió dollárból leforgatott Vágy és vezeklést hét kategóriában jelölték Oscarra, megjárt számos fesztivált, bár eddig csak Velencében és a Golden Globe-on nyert díjat. 82 millió dollár bevételt termelt világszerte, 8 ponton áll az IMDb-n, és 82 százalékot kapott a Rottentomatoeson. "Epikus, és néha szívszorító, bár korántsem olyan erős, mint amilyen lehetne" - írja róla a Las Vegas Weekly, a Jam! Movies publicistája viszont jóval egyszerűbben fogalmaz: "Ez 2007 egyik legjobb filmje." Az egyik jelenetben Keira Knightley sokáig állt volna vizes ruhában egy szökőkút szélén, de ezt végül sajnos jelentősen megvágták. A brit Superdrug bolthálózat vásárlói tavaly Keira Knightleyt szavazták meg az év szépségikonjának, aki egy Cosmopolitan-interjúban azzal hálálta meg ezt, hogy Londont sokkal kellemesebb környezetnek nevezte a fojtogató Hollywoodnál. James McAvoy a forgatás elején még rettegett a színésznővel közös szexjelenet felvételeitől, a végén viszont kiderült, alaptalan volt a félelem: Keira szerint jobban csókol még Orlando Bloomnál is.

Kalandorok

Vajon az elsőfilmes Paczolay Béla képes kirángatni a honi filmipart a nullanézős művészfilm és a teltházas gagyimatiné fojtogató mocsarából? Nem tudjuk. Azt viszont igen, hogy a Kalandorok című hazai gyártású ródmúvit őszinte taps jutalmazta a díszbemutatón. Ami azért nem rossz eredmény egy reklámfilmesből lett rendező esetében. Négy nemzedék képviselteti magát az Erdélyből útnak induló családi kombiban: a bohém fiú (Schruff Milán), az elvált apa (Rudolf Péter), a székely nagyfater (Haumann Péter), és egy hulla a csomagtartóban. Az utóbbi egy véletlen baleset áldozata, a család inkább a körülményeké: nőrokon híján csak egymásra számíthatnak, holott évekig nem is látták a másikat. A holttest eltüntetésében egy, a témában profinak számító cigányvajda (Kovács Lajos) segít nekik, és innentől világosan látható, hogy a Kalandorok a Guy Ritchie nevével fémjelzett lúzerbűnözős zsáner, és a Kusturica-féle, keserédes tanyasi maffiaopusz szerelemgyereke. Ilyen filmeket kéne sorban forgatnunk, már minimum tizenöt éve. Paczolay most megtette, Pados Gyula operatőrrel 30 nap alatt vette fel a jeleneteket budapesti és erdélyi helyszíneken (Székelyudvarhely, Békás-szoros, Gyilkos-tó). Itthon nem volt könnyű dolguk, a magyar útviszonyok miatt egyszer sem tudtak filmezni anélkül, hogy egy kátyú miatt ne repüljön el az operatőr vagy a kamera.

Cserbenhagyás

Egy közúti baleset minden baj forrása Terry George (Hotel Ruanda) legújabb filmjében is, bár a folytatás itt már kevésbé vidám, mint a Kalandorokban. A karambolban életét veszti egy gyermek, de az elkövető (Mark Ruffalo) azonnal távozik a helyszínről. A gyászoló apa (a csöves kinézetű Joaquin Phoenix) természetesen nem hagyja annyiban a dolgot, és megpróbálja egyedül elkapni a gázolót. A bűnöst és az áldozatot egyaránt Oscar-díjas színésznők által megformált feleségek (Jennifer COnelly és Mira Sorvino) várják otthon - ennek ellenére a Cserbenhagyás csak 101 ezer dollárnyi bevételt produkált az októberi bemutató óta. Akik látták, 7,3 pontosra osztályozták az IMDb-n, a kritikusok viszont már sokkal negatívabban ítélkeztek: csak 36 százalékot kapott a Rottentomatoeson. John Burnham Schwartz saját regényéből írta meg a mozifilm forgatókönyvét, de lehet, jobban tette volna, ha a tévét (esetleg a színpadot) választja közvetítő közegként a vászon helyett.