Gellért, Mercédesz
11 °C
14 °C

Schell Judit nem vállalta a főszerepet

2008.03.06. 07:24
Ez a hét a defektes mozihősöké. Hayden Christensen teleportál, Bánsági Ildikó szörnnyé változik, Scarlett Johansson szinglinaplót ír. És akkor még nem beszéltünk a Coen-fivérek Oscar-díjas őstulokjáról (Javier Bardem mellékszerepe), aki bárkinek kiloccsantja az agyát a sivatagban, ha pénzről van szó, vagy heroinról.

Hipervándor

A Bourne-rejtély rendezőjének új sci-fijében Hayden Christensen képes bárhová elteleportálni, és még Bobó tekergetős távcsövére sincs ehhez szüksége. Új képességét természetesen csajozásra használja (tíz helyszínen is megnézi a naplementét Rachel Bilsonnal), aztán bankrablásra, amíg Samuel L. Jackson, a film főgonosza orrba nem vágja. A 85 millió dollárból forgatott Hipervándor a február 14-i nyitóhétvégén 32,1 millió dollárral a bevételi listák élére teleportált, és azóta már 128 milliónál tart. A Hayden Christensen-rajongók 6 pontosra értékelték az IMDb-n, de a Rottentomatoeson csak 16 százalékot kapott. "A néző lelombozódva távozik a moziból, pedig lenyűgözve kellene" - írja a BBC, a KPBS.org munkatársa pedig kijelenti: "a Jumpert filmes osztályokban kéne levetíteni, nevelési célzattal: hogyan nem szabad filmet csinálni?" A Hipervándor Steven Gould 1992-es regénye alapján készült. A sci-fi író egyszer több napig a londoni reptéren rekedt egy sztrájk miatt, ekkor jutott eszébe, milyen lenne, ha néhány ember képes volna elugrani a világ bármelyik pontjára. "Elmeséltem a barátnőmnek is, azt mondta, már csak egy titkos szervezet kéne, ami a hipervándorokra vadászik." A lány viccnek szánta, de Gould végül beleírta őket is a sztoriba. A bevételeket látva Doug Liman folytatná a filmet. "Jó móka volt, jó a sztori, és jó társaságot sikerült összeszedni" - nyilatkozta, de az újabb Hipervándor előtt még le akar forgatni egy sci-fit a Hold gyarmatosításáról.

Nem vénnek való vidék

A Coen-fivérek neowesternjében legalább olyan jók a párbeszédek, mint amennyi vért és agyvelőt kiloccsantanak a főszereplők. A kokain- és hullahegyeket középpontba állító történet főszereplői között láthatjuk az alakításáért Oscarral jutalmazott Javier Bardemet, Tommy Lee Jonest és Barbara Streisand nevelt fiát, a cowboyosan baltafejű Josh Brolint. A Coen-testvérek megkapták a legjobb filmért, a legjobb rendezésért, és a legjobb forgatókönyvért járó Oscart, és mellé 30 másik filmes díjat, a BAFTA aranymaszkjától a WGA ércmadaráig. A Cormac McCarthy regényéből készült Nem vénnek való vidék 70 millió dollárt szedett össze az Egyesült Államokban (a nemzetközi forgalmazásban még 30-at), az IMDb-n 8,6 ponton áll, a Rottentomatoeson 96 százalékot kapott. A Journal and Courier kritikusa már novemberben kikiáltotta "az év legjobb és legsötétebb filmjének", a Commercia Appeal munkatársa szerint "ez a legtökéletesebb regényadaptáció az 1941-es Máltai sólyom óta". A rendezőpáros szereti az élethű jeleneteket, ezért Josh Brolint (akit Quentin Tarantino ajánlott be szereplőnek) egy valódi harci kutya kergeti az egyik jelenetben, idomított filmeb helyett. További érdekesség, hogy Javier Bardem az új-mexikói forgatás alatt a legnagyobb fokozatú naptejjel kente az arcát, hogy hullafehér legyen, és végig hajhálót hordott, hogy egyben maradjon az apródos frizurája.

Pánik

Bánsági Ildikó egy ronda szörnyeteg a műviészvilágból a médiába, onnan pedig a rendezői székbe csöppenő Till Attila pszichofilmjében. A főszereplő srác ugyanis sokszor azt hiszi, hogy anyja egy kosszerű rémség, akit csak egyetlen módon kaphat vissza: ha megöli. "Vígjáték, lelkileg sérült emberekkel" - sorolta be műfajilag Tilla a nagyjából 120-150 millió forintból forgatott produkciót, ami szigorú kritikusunk szerint annyiban szerzői film, hogy a rendező reklámfilmes dizájnnal arról készített filmet, amihez értett, a zakkant juppikról. "Nem olyan megrendítően őszinte, mint az Annie Hall, de legalább szórakoztató - írtuk még. - Gördülékenyek a dialógusok, jók a képek, érdekes a cselekmény és élvezhető a zene". A Pánik az idei szemle egyik legnépszerűbb filmje volt, és a film.hu közönségszavazását is megnyerte, Gubik Ágnes pedig első filmes szerepléséért megkapta a legjobb női főszereplő díját. Ezt a szerepet (pánikbeteg fiatal nő) egyébként Schell Juditnak szánták, aki ezt mégsem akarta, később a pszichiáter lett és terhessége miatt csak óvatosan tudta eljátszani a verekedős jelenetet. Till Attiláról annyit tudtunk még meg, hogy a homokos rendőrpárt alakító színészekkel (Thúróczy Szabolcs /Dick/ és Kovács Lehel /Dino/) együtt bokszolt a felkészülés alatt. Az Indexből eddig hatan láttuk a többszálon futó történetet, és átlagban lelkesen 7,5 pontot adtunk rá a 10-ből.

Egy bébiszitter naplója

Akinek nem volt elég Bridget Jones naplója, a héten bepillanthat egy gazdag családoknál bébicsőszködő szingli életébe. Ráadásul Scarlett Johansson tolmácsolásában, aki sokkal jobb nő, mint az elhízott Renée Zellweger. A felső tízezer viselt dolgaiban vájkáló film a felfújt mellű Johanssonnal elvileg biztos siker kellene hogy legyen, de ezúttal nagyon elrontott valamit az egyébként összeszokott író-rendező páros, Shari Springer Berman és Robert Pulcini. A bébiszitter naplója 25,9 millió dollár bevételt termelt, pedig már augusztus óta megy a külföldi mozikban. A rajongók 6,1 pontot szavaztak meg neki az IMDb-n, a Rottentomatoeson viszont mindössze 35 százalékot kapott. Még az alapvetően gazdasági-politikai témájú Financial Times munkatársa is azt boncolgatta, hogy "a szatíra és az érzelmes dráma műfaja vegyíthető, de ennek az alkotásnak ez nem sikerült." Nyugodtan kijelenthetjük: nem ez a hét legjobb randifilmje.