Kate Hudsont nem menti meg a teste

2008.04.10. 01:11
Rettentő szigorú filmekkel kell szembenéznünk a héten. 7 nap 7 film: tömegmészárlás, elnökgyilkolás, terrorizmus, szemműtött lány, pékek, kincsvadászok és éhező gyerekek. Válasszon.

Elah völgyében

Az Ütközésekkel nagy sikert arató Paul Haggis két James Bond-film között megírt és leforgatott egy drámát az Apokalipszis most és a Rambo üzenetével: a katonák otthonaikba visszatérve is gyilkosok maradnak. Ráadásul csupa Oscar-díjast szedett össze a főszerepekhez: Tommy Lee Jones a fiát elveszítő apát, Susan Sarandon gyászoló anyát, Charlize Theron bizonyítási kényszerben szenvedő nyomozót alakít a filmben. Az impozáns stáblista ellenére a film csak 6,78 milliós bevételt produkált, pedig már szeptember óta vetítik, és a velencei fesztiválon Paul Haggis díjat kapott érte. Az Elah völgyében 7,6 ponton áll az IMDb-n, a kritikusoktól 71 százalékot a Rottentomatoeson. A Total Film munkatársa szerint "Paul Haggisnak sikerült az, ami a Redfordnak a Gyávák és hősökkel nem: sztárszínészekkel bírálnia az USA háborús politikáját". Kritikusunk szerint a gyűrött arcú Tommy Lee Jones minden mozdulata zseniális, az Eclipse Magazine-ban viszont ezt írták a filmről: "hosszú és unalmas, csak azok nézzék meg, akik szerették a Millió dolláros bébit." A párhuzam nem véletlen: Paul Haggis írta annak is a forgatókönyvét, ráadásul sokáig úgy volt, hogy Clint Eastwood játssza majd az Elah főszerepét.

Bolondok aranya

A Randiguru rendezője, Andy Tennant rájött, hogy ha összedob egy tengeri kincskeresős sztorit, akkor filmforgatás ürüggyel hónapokig bikinis csajoknak dirigálhat, ugyanúgy mint John Stockwell Jessica Albának A tenger vadjai idején. A fürdőruhát ezúttal Kate Hudson vette fel, hogy segítsen Matthew McConaughey-nak megkeresni egy 1715-ben elsüllyedt vitorlást, és ez már az első hétvégén 22 milliós bevételt jelentett a készítőknek (ami azóta 70,5 millióra nőtt, épphogy behozva a 70 milliós költségeket). A vicces kalandfilmnek beharangozott Bolondok aranyából sajnos pont a humor és a jó történet maradt ki, ezért csak 4,8 pontot kapott az IMDb-n, a kritikusok pedig ízekre szedték (Rottentomatoes: 10 százalék). A Las Vegas CityLife publicistája azt írta, "ha létezik a romantikus komédiák pokla, akkor biztosan Matthew McConaughey és Kate Hudson állnak a kapujában." Az Advocate pedig úgy foglalta össze a filmet, hogy ez "az idétlen vígjátékok és a csapnivaló kalandfilmek összeütközése a tengeren." Míg Kate Hudson az ausztráliai forgatáson férfiakat megszégyenítő bátorsággal búvárkodott és motorcsónakozott, McConaughey végig a kígyóktól rettegett, és annyira bepánikolt a medúzáktól, hogy kétszer is odébb kellett költöztetni a víz alatti jelenetek helyszínét.

A másik oldalon

Fatih Akin, a Kebab kapcsolatot íróként jegyző, hamburgi születésű török rendező Paul Haggishoz hasonlóan szintén a terrorizmust és az egyéni drámákat állítja filmje középpontjába. Csak ő muzulmán szemszögből teszi ezt. Filmje egy Neyat nevű török srácról szól, aki Brémából Isztambulba utazik, hogy felkutassa az apja halott szeretőjének lányát, Aytent. A lányt viszont a török rendőrség is keresi, a vád: terrorizmus. Akin filmje 80 százalékot kapott a Rottentomatoeson (bár itt még csak öt kritika gyűlt össze), 8,1 pontosra osztályozták a nézők az IMDb-n. Tavaly nyert Cannes-ban, számos díjat besöpört a törökországi Golden Orange fesztiválon, és legutóbb Berlinben is elismerték, igaz, ott nem a rendező, hanem a vágó, Andrew Bird munkáját.

A másik bolygó

Másik bolygó

Locarno, Berlin, Montreal, Karlovy Vary - eddig ezeken a helyeken mutatták be a magyar bemutatója előtt már számos díjjal kitüntetett A másik bolygó című dokumentum-játékfilmet. Moldoványi Ferenc a korábbi Gyerekek - Koszovó 2000 című filmje után három kontinens négy országában forgatott, sokszor háborús környezetben. A 100 millió forintos költségvetésű filmben hét gyermeket, hét különböző helyszínen ismerhetünk meg, de mindegyikükben közös, hogy borzalmas a gyerekkoruk. Van utcai cipőpucoló, kongói gyerekkatona közöttük, de az egyik kislány cigit árul, a másik a testét. A forgatás végig rendkívül izgalmas lehetett, volt olyan, hogy a stábnak menekülnie kellett a feldühödött helyiek elől, de a hatóságok sem örültek annyira annak, hogy nem a képeslapra való helyszíneket veszik fel.

Nyolc tanú

Elsőre nagyon jól hangzik: Dennis Quaid, az Oscar-díjas Forest Whitaker, Sigourney Weaver és a Lost-doki, Matthew Fox egy olyan ügynökös filmben, amiben kivételesen az amerikai elnök ellen igyekeznek merényletetet végrehajtani. A Spanyolországban elkövetett merényletről egyetlen videófelvétel van, amit Whitaker készített. A helyszínen lévő szemtanúk összevissza beszélnek a merényletről, így nehéz nyomokra bukkanni. A 40 millió dolláros költségvetésből készülő Nyolc tanú viszont nem kapott a közepesnél jobb kritikákat (Rotten Tomatoes: 36 százalék), ennek ellenére a moziban jól teljesít, már 65 milliót hozott. A kritikusok szerint egy béna, leegyszerűsített 24-gyel van dolgunk, és amíg Jack Bauer izgalmas, ez nem. Először a filmet Spanyolországban akarták forgatni, de ez befulladt, majd Mexikóba költözött, a bemutatót viszont októberről februárra tolták, nem tudni, miért.

A szem

Hollywood a Szigorúan bizalmasnál (Scorsese: A tégla) bizonyította, hogy a remake-hez is értenek, bár a horrorban csak kevésbé sikerült példákkal tudunk előhozakodni. Most egy néhány éve már nálunk is látható kínai horrort, a Pang-testvérek munkáját, A szemet készítették el a csodálatos alakú Jessica Alba főszereplésével, mondjuk a mozikat nem tépték szét érte, de 40 millió dollárt azért hozott. Azért említsük meg, hogy volt egy olyan zavarodott pillanata az alkotóknak, amikor egynesen René Zellwegert akarták megnyerni, na, az milyen lett volna? A történet szerint a fiatal hegedűs, Sidney elvesztette látását, de egy szemműtét miatt újra látni kezd. A felépülése során egyre durvább képeket kezd el látni. Hihetetünk a szemünknek, ha az a szem nem is a miénk? Az orvos segít kideríteni az igazságot. A filmet Jessica Alba színészi játékának kéne elvinnie, ezért csak 20 százalékot a Rottentomatoestól.

Katyn

Katyn

Az idei Oscar-díj egyik várományosa volt a filmművészet jelentős alakja, a 81 éves Adrzej Wajda, aki a második világháború katyni mészárlását dolgozta fel: 1940-ben tizenötezer lengyel tisztet és civilt öltek meg a szovjetek, köztük a rendező apját. A tömegsírt 1943-ban fedezte fel a német hadsereg. A Le Monde-ban a Katynt a lengyel jobboldal nagy propagandafilmjének nevezték, ami egy patrióta giccs. Wajda 1,1 milliárd forintnyi lengyel zlotyiból készítette el a filmjét, amit egyébként több oldalról is támadták annak történelemszemlélete miatt, illetve néhány kritikus szerint az ilyen traumákból nem filmet kell forgatni, hanem el kell felejteni. A Katyn kötelező minden iskolás és katona számára Lengyelországban.

Bakkerman

Szőke András pékekre cserélte a vasutasokat, és nyár helyett télen indították el a kamerát, így született meg a Hasutasok után a Bakkermann. A tipikusan szőkés poénok és vidéki figurák felvonultatásához csak ürügy a történet, amiben a falubéliek megpróbálják megakadályozni az iskola bezárását. Erre persze nem a kultúra szeretete, hanem a fiatal és csinos tanítónő formás popsija miatt éreznek indíttatást. Félúton Kiskovács, a pék kisüti, hogy ha elkészítik a világ legnagyobb kenyerét, azzal bekerülnek a Rekordok könyvébe, fellendül a falu, és az iskola is maradhat. A terv kivitelezésében a pék segédje (Szőke András), Suzumi (Badár Sándor) és Multiplex (Gáspár Tibor) segítenének, ha nem lennének folyton részegek. Szőke filmjei továbbra is bájosan amatőrök, de mi inkább a régebbieket ajánlanánk, ha hozzájuk lehetne jutni.