Az Alien minden idők legerotikusabb filmje

2008.02.23. 18:02
"Abból az indulatból keletkezett, hogy nem érzem jól magam a világban, és olyan agresszió van bennem, amit nem tudok kiélni" - mondja filmjéről Gigor (Galambos) Attila, a szemlén hatalmas sikert aratott film, A nyomozó rendezője.
Fotó: Barakonyi Szabolcs

A hírek szerint a szemlés siker miatt őszről tavaszra teszitek át a premiert.

Pusztai Feri producer kint volt Berlinben. Ő most azon dolgozik, hogy amint megvan a forgalmazó, rögtön bemutassuk (Közben kiderült, a hírekkel ellentétben mégis ősszel mutatják be a filmet - Valuska). A forgalmazókat érdekli a film, vannak különböző opciók. Amikor reggel felkelsz, akkor bízol benne, hogy tetszeni fog, de mi teljesen elvesztettük a fonalat a film próbavetítéseire. Kérdezgették, hogy sikerült, mi meg azt mondtuk, hogy nem vagyunk elégedettek vele, ez most ilyen lett. Az ismerősök rettegtek, hogy milyen szar lett. Nagy próbája lesz a nagyközönség előtti bemutató, nem biztos, hogy mindenkinek annyira tetszenek ezek a filmes poénok.

Nagyon szerény vagy. Próbálunk zavarba hozni.

Ahhoz már csak egy csaj kellene. Egyáltalán nem értek a filmforgalmazáshoz. Nem tudom, mire mennek be a nézők. Nem tudom, miért mentek el relatíve kevesen a Kútfejekre, és miért sokan a Megy a gőzösre. A filmszemlesiker csalóka, az országban nem hiszem, hogy nagyot szólna, a nézőt a nulláról kell meggyőzni.

A díjak leosztása nem zavart? A fődíjat nem merték odaadni neked, de kaptál cserébe egy zsáknyi más díjat.

Hatalmas elismerés volt, mert már az elsőfilmes díj is nagyon nagy dolog lett volna. A zsűri elismerte a filmemet. Mundruczó Kornél filmjét nem láttam, arról nem tudok beszélni.

A nyomozó című filmed alapja mi volt?

Abból az indulatból keletkezett, hogy nem érzem jól magam a világban, és olyan agresszió van bennem, amit nem tudok kiélni. Nem véletlenül írtam olyan emberről a forgatókönyvet, aki nem tud kommunikálni. Innen egyenes út vezetett a krimikig, amiknek a kérdése: ki a másik.

Ezért írtam egy történetet egy gyilkosról, aki maga után nyomoz, hogy ebből kiderüljön, mit miért csinálok, mert így talán kiderül, nem csak a világ szar, én meg elszenvedem. Ezt olyan szépen megfogalmazza Samuel L. Jackson a Ponyvaregény végén. Egyébként ezt én egy harmincperces vizsgafilmnek szántam negyedik év végén, és abban még bérgyilkos szerepelt.

Az ilyesmi izgat téged?

Nem tudom. Felmerül, hogy ez valamiféle gyávaság, hogy nem merek brutalitás nélkül filmet forgatni, mert nem lesz érdekes. Tegnap a fél stáb a Rambón volt, abból csak az elsőt szerettem. Az AVP2 tényleg olyan rossz?

Tényleg.

Az a baj, hogy engem mindenre be tudnak ültetni, ami Alien. Az első része minden idők egyik legerotikusabb filmje, ami a férfi-nő kapcsolatról és a legdurvább ösztönökről szól. A dvd-extrák alapján is azt láttam, hogy a forgatókönyvírók elhiszik, csináltak egy szörnyes filmet, és szerintem a Ridley Scott csinált belőle remekművet. (Ha már itt tartunk, Gigor kedvenc filmjei: 8 és fél, Eldorádó, Rosencrantz és Guildenstern halott, Az ötödik pecsét, Alien, Szárnyas fejvadász. És Michael Gondry még nem is fért bele.)

A Rosencrantz és Guildenstern volt a legmeghatározóbb számomra, ami még a Body Count-os korszakomban volt. Egy szót sem értettem belőle, de borzasztóan vicces volt, nagyon jól játszottak benne, és éreztem, hogy ehhez nekem tanulnom kell még, mert csak a vicceket fogom fel. És mitől jó a 8 és fél? Nem tudom, miért, mert ha elmesélem a sztoriját, a világ legrosszabb története.

A nyomozóban a Csányi–Fenyő–Kovács-triumvirátus főszereplésével játsszák a mozik a Nándorfehérvár hősei című történelmi-akció-romantikus filmet. Kész a szinopszisa?

Pusztai Feriben valóban felmerült, hogy írjuk meg, de ez csak egy vicc volt. Örültem, hogy annyira jól kezeli Kovács Patrícia, Fenyő Iván és Csányi Sanyi a saját szerepét. Egyébként ez egy nagyon jó történet, amiben nem is kellene akkorát hazudni, persze Magyarországon elképzelhetetlenül sok dollár kellene a megvalósításhoz.

Ha már itt tartunk, van kedvenc műfajod?

Egyik kapcsolatomban volt egy érdekes este, amikor a műfajokon kaptunk össze, és megbeszéltük, ha ő hajlandó megnézni A texasi láncfűrészest, akkor én utána megnézem az Igazából szerelem című Hugh Grant-filmet. És ezeket egy este megnéztük, persze előbb A texasi láncfűrészest, a másikon már aludhattam. Egy rossz szavam nem lehet arra a filmre, de bizonyos tekintetben sokkal ijesztőbb volt A texasi láncfűrészesnél.

És ha valaki 200 millióval beállítana, hogy csináljatok egy romantikus filmet?

A filmezés szakma, és ha a mester, Scorsese azt nyilatkozta, hogy három filmet csinál Hollywoodnak, egyet meg magának, akkor nem szabadna derogálnia senkinek bármilyen filmet elkészítenie. Magyarországon ez más: téged azonosítanak a filmeddel. Pont emiatt az idióta felosztás miatt, hogy vannak a közönség- és a művészfilmesek, de ha valakire ezt a jelzőt használod, az sértő. Mundruczó Kornél mondta: &bdquo,Most felmásztál a póznára, csinálod a gyakorlatot, de innentől mindenki azt várja, hogy leessél.&rdquo,

Te beestél a főiskolára, nem volt filmes múltad.

Éreztem, hogy akarok valamit csinálni. A bölcsészkaron volt egy filmtörténeti kurzus, de bár a filmben lehet tanítani, mit kell nézni, értelmiségiektől gyakran azt látod, hogy borzalmasan intelligensek, de fogalmuk sincs a filmkészítésről. Ezért mentem el megnézni a felvételit, és meglepetésemre felvettek. Simónál nem lehetett tudni, Miklauzic Bence mondta, hogy mindenki azt hitte, ki fog rúgni.

De aztán nem rúgtak. Jó volt ott?

Soha nem lett volna bátorságom filmezni, pedig a magam szórakoztatására írtam forgatókönyveket, amikor még magyartanárnak készültem a pécsi bölcsészkaron. A Grunwalsky-osztályban annak ellenére nagyon jó műhelymunka folyt, hogy soha semmiben nem tudunk egyetérteni. Kocsis Ágival alapvetően mindenben mást gondolunk, de nagyon fontos a véleménye, pedig sok mindent kifogásolt a forgatókönyvben.

Kell egyetemi szinten tanítani a rendezőket?

Kell, és egy részét lehet is tanítani, de korábban bennem is ugyanaz az indulat munkált, hogy beül az ember a moziba, és azt látja, hogy a legrosszabb amerikai film is jól össze van pakolva. Ennek elsajátítása nem pénz függvénye, és a magyar egyetem is úgy van felépítve, hogy nem tudnak mindent elmondani, de mégis rendelkezésre áll egy DV-kamera. Az internetről megtanulható, hogyan kell forgatókönyvet írni.

A filmművészetiről jönnek ki azok a művészek, akik nem mindig tudnak történetet mesélni. Te viszont sok fordulattal, viccesen elmeséltél egy krimit.

Szeretem, ha egy film leköt. Nem lehet megkerülni, hogy folyamatosan nézzük a videómegosztókat, hogy a vizuális kultúránk teljesen elkurvult, és ezért meg kell magyarázni egy Antonionit. A nézőt fel kell ébreszteni abból az állapotból, hogy nem annyiról szól a film, hogy a marslakók elpusztítják a Földet. Meg kell tanulni azon a nyelven beszélni, ami a nézőket érdekelheti.

A szüleim engem is beleültettek egy kulturális közegbe, de ettől függetlenül mentem az Iron Maiden-pólómban a Moby Dick-koncetre, és szartam bele, mit írt Sartre, de később a kezembe került József Attila. A mostani nézőt is így kell elvezetni Antonioniig vagy Tarr Béláig. Jó érzés lázadónak érezni magad, mert igényes krimit és sci-fit olvasol. Van ez a közhelyes analógia: ahhoz, hogy absztrakt festő legyél, tudnod kell kockát és csontvázat rajzolnod.

Elsőfilmesként mindenki azt próbálja megmutatni, amiben egyéni. Akinek Tarkovszkij a kedvence, az nem fog ilyet csinálni, bár ujjgyakorlatként mindenkinek kellene. De az első filmjében mindenki meg akarja mutatni, mit tud. A kisjátékfilmjeimet le se szarják, a szemlére sem válogatták be most az egyiket. Egyszer csak kidobnak a nagyközönség elé, és akkor kapsz visszajelzéseket.

Mi volt a legfontosabb, amit az egyetemen tanultál?

Sok-sok bon mot volt, de a legfontosabbat a Grunwalsky Feri mondta, hogy „ne felejtsem el, filmet kell csinálni minden körülmények között, de nem minden áron”. Ez az ő szájából nagyon szép volt.