Jogviták és kitakart vaginák

2006.06.09. 13:48
A Da Vinci Kód időpocséklás, állítja a 77 éves rendező, akinek filmbemutatói vagy botrányba, vagy érdektelenségbe fulladtak. Alejandro Jodorowsky az amerikai pszichedelikus hullám hátán futott be a hetvenes években, John Lennon és Andy Warhol rajongtak érte. Most egy metafizikus gengszterfilmen dolgozik Marilyn Mansonnal a főszerepben. Spiritualitásból és önismeretből ad leckéket az Indexnek is Párizsban, ahol egyébként tizenhét éves feleségével él.

"A mai napig egy fillért sem kerestem a filmjeimmel. Az is egy csoda, hogy idén az én filmjeimet vetítették Cannes-ban. Az viszont vígasztal, hogy A Da Vinci-kódot néhány hét múlva elfelejtik. Azt fejtegetni, hogy Jézus ember volt-e vagy sem, teljes időpocsékolás" - kezdte az interjút a pszichedelikus film egyik legradikálisabb képviselője. A szellemi guruként is működő rendező felindultságában még az asztalra is rácsapott. Alejandro Jodorowskynak két kultikus filmjét, az El Topot (Vakond) és a Holy Mountaint (A szent hegy) digitálisan felújított kópián vetítették a cannes-i filmfesztiválon, itt látta az Index is.

A Szent Hegyet már 1973-ban is bemutatták a franciák legnagyobb filmfesztiválján, a lelkesedés akkor azonban elmaradt, a kritikusok egyike akkor egyenesen "szar"-nak nevezte a filmet. Pedig a költségeket John Lennon és Yoko Ono állták, a felkészülést pedig a rendező és a stáb egy zen mester és egy jó adag pszichedelikus drog társaságában töltötték. Jodorowsky máskor sem kímélte a színészeit, volt hogy egymás vérét itták, de rendezői elképzelésének része volt a filmjeiben szereplő nők megfektetése is. A bagettevők most kompenzáltak.

Gyönyörű szörnyeteg

"Csak olyan őrültekkel forgatok filmet, akik el akarják veszíteni a pénzüket. Most Argentínában találtam egy ilyen őrültet, valakit, aki még mindig művészetben utazik, nem filmiparban. A többiek általában csak a pénzüket szeretnék viszontlátni" - jelezte évtizedek óta változatlan elszántságát a külsőre meglepően konszolidált, ősz, öltönyös rendező. Mikor a tarottal is foglalkozó Jodorowksyt az általa kifejlesztett pszichoterápiáról kérdeztük, elmondta, hogy "sokan kérnek tőlem segítséget emailben, de Párizsban is tartunk szerdánként összejöveteleket, ahol általában harminc-negyven ember jelenik meg."

"A következő filmem egy metafizikus gengszterfilm lesz. A King Shot egy kommerszfilm, amit Romániában és Spanyolországban forgatunk. Összesen 4 millió dollár a költségvetés, ebből egy már megvan. Marilyn Manson és Nick Nolte szerepelnek majd benne. Ahhoz hogy pénzt szerezzek, szükségem van nagy nevekre" - Jodorowsky vezényelte le egyébként 2005-ben Manson és Dita von Teese esküvőjét. "Marilyn Manson a század leggyönyörűségesebb szörnyetege" - fűzte hozzá.

LSD celluloidra


Alejandro Jodorowsky

"A Tryptichet nem fogom megcsinálni, az egy kommerszfilm lett volna" - mondta, mikor legutóbbi, évek óta húzódó filmtervéről kérdeztük. "Belevágtam, de azzal a feltétellel, hogy átalakítom a forgatókönyvet. Ezt meg is tettem, de mikor a producer meglátta a végeredményt, azt mondta, hogy ez túl jodorowskys, így ebből nem lett semmi" - a rendező utolsó filmjét 1990-ben forgatta, az El Topo tervezett második része a jogtulajdonos Mr Klein és Jodorowsky vitái miatt szintén évek óta csúszik. Ugyanebből az okból nem jelentek meg még tisztességes dvd-n Jodorowksy filmjei, Japánból lehet például rendelni azt a verzót, amin fekete foltok takarják ki a nemi szerveket. Most a New Yorki Abcko Films tervezi a felújított változat kiadását dvd-n.

Ehhez képest meglepetten hallottunk a rendezőtől arról, hogy "azóta összebarátkoztunk Mr Kleinnel, nincs is annál csodálatosabb, mint kibékülni valakivel, akivel évtizedeken keresztül utáltuk egymást. Ő azt mondta nekem, hogy csodálatos ember vagyok, én meg azt neki, hogy olyan, mint egy szellemi guru. Ennek köszönhetően az El Topo 2-t nem kell majd El Toróra átkeresztelni." Jodorowsky egyébént tele van megvalósulatlan filmtervekkel. 1975-ben ő rendezte volna a Dűne filmváltozatát, a szerepeket többek között Orson Wellesre és Salvador Dalira osztotta, a zenét pedig a Pink Floyd szerezte volna. Miután a finanszírozók kiléptek, az adaptációt David Lynch készítette el, a díszlettervező vázlatai pedig a Nyolcadik utas a halálban keltek életre.

Az interjú végefelé Jodorowsky filmes ízlésére is fény derült, "Takashi Miike az egyetlen fickó, aki képes meglepni. Találkozni nem akarok vele, épp elég, ha a filmjeit látom. Minden nap megnézek egy ázsiai filmet" - zárja a beszélgetést, mire a rendező őrzői udvariasan kitessékeltek a napfénybe.