Johnny To: Beletanult a skizofréniába

2008.05.10. 18:27
Johnny To, Hongkong egyik legsikeresebb rendezője a Milky Way nevű produkciós cégének kis csapatával érkezett az udinei távol-keleti fesztiválra, a Far East Filmre, ahova az Index is minden évben elnéz. A közös sajtótájékoztató után a kubai szivarral pöfékelő rendezőt Budapestről is kérdeztük.

A rendezőt, akinek a legutóbbi Rotterdami fesztiválon retrospektív szekciót szenteltek, most elkísérte legszűkebb stábja, akik a tavalyi velencei filmfesztiválra is vele mentek: Lau Ching-Wan színész (Andy Lau helyett lett filmjeinek az állandó szereplője), Wai Ka Fai rendező-forgatókönyvíró társa és Kelly Lin, tajvani színésznője.

Johnny To

Több filmjét láthattunk a magyar nemzetközi fesztiválon, a Titanicon, például az Eye in the sky (2006) és a Fogy az idő (1999) című alkotásokat. Az Adásunkat megszakítjuk (2004) a magyar tévében is ment. Nem gondolt arra, hogy egyszer ellátogat a fővárosunkba?

- Dehogynem, mindig is szerettem volna eljutni Budapestre is. Szeretem az európai városokat. Udinébe 2003-ban hívtak meg először a távol-keleti fesztiválra, nemsokára az egyik filmem helyszínéül választottam (Yesterday Once More - Mégegyszer a tegnap, 2004). Szóval szívesen fogadok bármilyen meghívást Budapestre is, lehet, hogy utána ott is forgatok.

Az udinei fesztiválon két filmjét láthattuk, meg egy sorozatának az első epizódját. Ezek közül a velencei és a berlini fesztivált is megjárt Sparrow három évig készült. Mi tartott ennyi ideig?

- A Sparrow egy emlékkönyvem Hongkongról, és imádom ezt a várost. Tele vagyok emlékekkel, képekkel és nosztalgiával, és ezt leginkább a Cherbourgi esernyők mintájára, egy musicalban tudtam elmondani. Csak ezt nem mindig volt könnyű összeegyeztetni a zsebtolvajok történetével, a jazz műfajával, meg azzal, hogy már vagy ötven éve élek itt.

Ha ez egy ilyen "hommage a hazámnak" film, akkor a címe (Veréb) mire utal?

- Hongkong legendásan az a hely, ahol Kelet és Nyugat összeér. Multikulturális városállam, ahol a sok helyről összetákolt fészekben sok más országból érkező és ideragadt ember nyüzsög és csiripel egyszerre.

Hogyhogy nem volt forgatókönyv?

- Igazából a mi esetünkben nincs szükség rá. Elég a jelenet elején átbeszélnünk, hogy mit is fognak a színészek mondani, adok egy-két instrukciót, és már élesben is megy az egész.

Úgy tudom, ez gyakori önnél. A Mad Detective bonyolult krimijénél komoly erőfeszítésembe került a szálak és a szereplők kivoltának feltérképezése.

- Nem, maximum annyiban, hogy Kellyék nem mindig értették, most éppen kit alakít a másik színész, és mivel előfordult, hogy egy filmbeli karakternek több énje is volt, megtörtént, hogy csak a bemutatón jöttek rá, hogy a kollégával ugyanannak a figurának a különböző megnyilvánulásait alakították.

Lam Suet, Lau Ching-Wan, Johnny To, Kelly Lin, Wai Ka Fai

A gyilkosnak hét énje van. Hogyan készültek fel ilyen skizofrén forgatásra?

Az összes színészem profi, emellett ismerem milyen karaktereket adhatok nekik: Kelly például nem játszhat komikus hősnőt, mert nincs humorérzéke, Lam Suet pedig nagydarab bűnözőnek tökéletes, így aztán nem volt szükség külön tréningezésre. Na jó, a főszereplő Lau Ching-Wan kivétel, ő nem úszta meg ilyen könnyen: a füllevágós jelenet komoly hollywoodi maszkmesteri trükk volt, amit sokat kellett gyakorolnia. Illetve a forgatás előtt még beírattam egy pszichiáterhez is, hogy egy kicsit beletanuljon a skizofréniába.

Gyakori az őrültek háza hangulat a forgatásain?

- Azt nem mondanám.Az egyetlen forgatásos diliház, amire emlékszem, az inkább pánik jellegű volt, amikor egyszer, a Fireline (Tűzvonal, 1997-ből), tűzoltókról szóló filmem felvételei közben majdnem leégett az egész forgatócsoport.

Elég sokszínű a filmográfiája. Kik amúgy a filmes előképei?

- Kuroszawa és a western.

Esetleg magyar rendező?

- Be kell vallanom, még nem láttam magyar filmet.

Az európai filmek közül valami?

Kelly Lin a díszbemutatón
Mostanában a francia krimi foglalkoztatott - előkészületben az új filmem, a Red circle (A vörös kör), egy hetvenes évekbeli Alain Delon-klasszikus újraértelmezése. A régi krimiből egyébként magát Delont is mozgósítottam, hogy részt vegyen az én változatomban is.

Hollywoodi tervek?

- Ha van igény rá, és a nézők szeretik, akkor akár a Holdon is forgatnék.

A kínai cenzúra miatt kérdem, hogy nem akar-e máshol forgatni.

- A cenzúra benne van a pakliban. De én úgy vagyok vele, ha emiatt nem mutathatják be egy filmem a mozikban, akkor majd dvd-n nézik meg az emberek. Így volt ez a PTU-val is. Ebből egy rendőrsorozatot is készítettünk Tactical Unit - The Code (Különleges Osztag - A kód), amiből az első epizód szintén lement a fesztiválon.

Hogy állítja össze a stábot azoknál a filmeknél, amiknek csak a producere?

- A Tactical Unit - The Code rendezője tízéve asszisztenskedik nekem:Law Wing-cheong. De volt, hogy Nai Hoi-Yau forgatókönyvíróm rendezett nekem filmet, az Eye in the sky (magyar cím: Megfigyelés alatt), aki pl. többek között éppen a PTU társforgatókönyvírója is volt A legfontosabb a bizalom. Ugyanígy, ha új színészt is próbálok ki, mint a Mad Detective-ben Andy On-t, bízni kell, hinni a színész, az alkotótárs tehetségében. És persze a film iránt érzett szerelmében. Visszatérve a tévéepizódokhoz, ez ugyanakkor nem is drága kísérlet, hiszen nem filmre pörög, hanem betára. Azért elővigyázatos vagyok: a 35 mm-es filmszínházi változatot én magam rendezem.