Michael Caine ne váljon rögeszmémmé!

2008.06.08. 18:55
"Kenneth Branagh elég erőszakos rendező, de lelkesedik azért, amit csinál. Ez egyértelműen az ő filmje" - emlékezett vissza Jude Law a Mesterdetektív forgatására, ahol kikészítették egymást Michael Caine-nel. A 2007-es, kétszereplős krimi a héten jelent meg dvd-n.

"Az elején nem gondolkoztam. Jöttek az ötletek, én meg mentem az orrom után" - mondta interjújában Jude Law, aki producertársával, Simon Halfronnal régóta szerette volna elkészíteni a Mesterdetektív modern verzióját. A színész-producer egy rövid stáblistát állított össze: forgatókönyvírónak az irodalmi Nobel-díjas Harold Pintert, rendezőnek a színpadi világban is otthonosan mozgó Kenneth Branagh-t kérte fel, és még az eredeti, 1972-es mozifilmben szereplő Michael Caine-t is sikerült rávennie a közös munkára.

Te ragaszkodtál Michael Caine szerepeltetéséhez?

Jude Law színész és producer szerepben is feszített

Igen. Generációk választanak el minket egymástól, más a baráti körünk is, de összetalálkoztunk a 2000-es Oscar-gálán, amikor mindkettőnket jelöltek a legjobb mellékszereplő díjára, és amit ő nyert el az Árvák hercegével. Akkor beszélgettünk a remake-ekről, és mikor viccből megemlítettem neki, hogy a Mesterdetektívben eljátszhatná a másik karaktert, megtetszett neki az ötlet.

Ő volt rád a legnagyobb hatással a forgatáson?

Mivel én voltam a legfiatalabb, kihasználtam a lehetőséget, és sokat tanultam Michael Caine mellett Kenneth Branagh-től is. Azért a legnagyobb hatással Michael volt rám.

Miért?

Hihetetlenül megnyerő jelenség, mindig is nagy csodálója voltam. Megtiszteltetés, hogy a 2005-ös Alfie-ban és a Mesterdetektívben is ugyanazt a szereplőt játszhattam, akit korábban ő. Azért remélem, nem válik a rögeszmémmé, hogy mindig én legyek ő.

Milyen volt vele a közös munka?

Nagyon érdekes, ugyanakkor idegőrlő. Korábban még nem volt ilyen színészi munkám, ahol ennyire számított volna a másik fél tönkretétele. A Mesterdetektívben mindkettőnknek azt kellett elérnie, hogy a másiknak halálfélelme legyen. Primitív barlanglakók voltunk egy high-tech környezetben, akiket kizárólag az hajt előre, hogy meg kell ölni a másikat. Ez nagyon nyomasztó érzés volt, és látszott is a játékunkon. Végül Kenneth Brannagh és a díszlettervező, Tim Harvey, hogy oldják a feszültséget beraktak egy harmadik karaktert is a filmbe: egy férfit, aki csak a tévében látszódik. Ezt takarékossági okokból a forgatókönyvírónk, Harold játszotta el.

Milyen embernek ismerted meg Harold Pintert?

Hazudnék, ha azt mondanám, az elején nem féltem tőle. A drámáit irodalmi Nobel-díjjal jutalmazták, és már a legelején kijelentette, hogy "Rendben, megírom a forgatókönyvet, de utána utólag már nem nyúlok hozzá". Volt úgy, hogy azt mondtam neki, ez a rész itt egyáltalán nem működik, vagy annál ott nem értem, mire gondolt. Mindig készségesen válaszolt mindenre, de nem változtatott utólag a könyvön.

Kezdettől fogva Kenneth Branagh-t akartad rendezőnek?

Igen, de valójában Haroldé volt az ötlet. A Mesterdetektív nagy kihívás a két főszereplőnek, így olyan emberre volt szükségünk, aki képes színpadi darabként kezeli ezt a filmet. Kenneth Branagh színészként és rendezőként is sok tapasztalatot szerzett már mindkét műfajban.

Beváltotta a reményeket?

Maximálisan. Kenneth határozott és erőszakos a rendező, aki nem engedi túljátszani a színészeit. Ugyanakkor mindig maximálisan lelkesedik azért, amit éppen csinál. Megkapta Harold forgatókönyvét, elrohant vele, és úgy jött vissza, hogy már minden összeállt a fejében. Világosan látta, mit tudunk kihozni a költségvetésből (ez 46 ezer dollár, azaz 7,3 millió forint volt), és ezt a kevés pénzt nem hátrányként, hanem előnynek fogta fel. Nem tartott sok próbát. Megmondta mit akar, és mi már követtük is minden utasítását a kamera előtt. Szerencsére Michael és én is egyből éreztük, mit vár el tőlünk, és az energiája átragadt ránk is. Bár négyen dolgoztunk a Mesterdetektíven, ez egyértelműen Kenneth filmje.

(Fórum Home Entertainment)