Hollywoodban nem jóllakni

2006.03.02. 13:12
Kevesebb eladott jegy, alig néhány sikerfilm és rövidebb stáblista - az amerikai filmipar ilyen problémákkal küzd a küszöbön álló, 78. Oscar-díjátadó gála előtt. De számítanak-e ezek a válságára utaló jelek, ha az A-kategóriás sztárok minden eddiginél többet keresnek? Első körben Shyamalan filmjeit vizsgálta a Smoking Gun, amiből kiderül, hogy csak kevesen vannak a "vonal felett".
A Smoking Gun internetes újság hozzájutott néhány részletes belső költségvetéshez, amelyből kiderül, milyen pénzeket juttattak a nagy költségvetésű produkcióknak. Az iratokból pontról-pontra levezethető, hogy mit mire költenek, a forgatás alatt, ám az alábbi adatokban benne sincs az a több tízmillió dollárra rugó tétel, amit a marketingre és a forgalmazásra szánnak.

A leleplezésekre szakosodott on-line magazin kezdésképpen megvizsgált négy filmet ugyanattól a rendezőtől, az indiai M. Night Shyamalantól. Mind a négyet a Disney-Touchstone forgalmazta és a pénzügyi dokumentumait a Disney intézte. A titkos feljegyzés megmutatja azt is, hogy tucatnyi Disney tisztviselőnek kellett jóváhagynia a kiadásokat, beleértve a Walt Disney Stúdió elnökét és a pénzügyi igazgatót is.

Vonal és kategória - Sebezhetetlen

Minden ilyen irat legalább nyolcvan oldalas, itt bemutatnak egyet, amely Shyamalan legutóbbi, A falu című, 71,6 millió dolláros filmjének költségvetését részletezi tételesen. A számlák két fő csoportba oszthatók. A "vonal feletti", a filmen dolgozók fizetését (stáb, színészek) jelöli, a "vonal alatti" kategória pedig az egyéb költségeket jelenti a kamerabérléstől a speciális effekteken át a vágásig mindent.

Shyamalan azért is jó célpontja a vizsgálódásoknak, mert egyike a filmipar leginkább anyagias rendezőinek, a négy nagy filmjével (Hatodik érzék, Sebezhetetlen, Jelek és A falu) átlagosan elérte a 160 millió dolláros bruttó bevételt Amerikában, amellyel olyan rendezők közé lépett, mint Steven Spielberg, Peter Jackson vagy a Wachowski testvérek. Bevétel tekintetében Shymalan messze megelőzte ismertebb kortársait, mint Quentin Tarantino, Tim Burton, Cameron Crowe, Kevin Smith vagy a Farrelly testvérek.

Mozijaiban a sztárok minden rendű és rangú képviselője előfordul, kezdve az A-kategóriás nagyágyúktól (Mel Gibson, Brice Willis) a gyerekszínészekig (Haley Joel Osment, Rory Culkin). Legyenek azok karrierjük elején álló fiatalok, mint Joaquin Phoenix és Adrien Brody, vagy kipróbált veteránok, mint William Hurt és Sigourney Weaver. Következő egész estés filmje, a Lady in the Watert júliusban, a moziszezon csúcsán kerül bemutatásra, a főszereplők Bryce Dallas Howard és Paul Giamatti lesznek. A papírokat nézegetve kiderül, hogy a színészek fizetése között is élesen meghúzható ez a "vonal feletti" és "vonal alatti" határ.

Hatodik érzék a pénzre

#alt#

A költségvetési jelentésben látható, hogyan emelkedett Shyamalan napi díja a Hatodik érzék sikere után, amelynek megrendezéséért és megírásáért 6,2 millió dollárt kapott, miközben közel 300 millió dollárt kaszáltak a jegybevételekből. A Hatodik érzék a jegyeladási listákon minden idők 22. legjobbja volt (a Jelek a 48. közel 228 millióval).

Az utána következő három produkciójában Shyamalan filmenként 10 és 13 millió dollár között keresett, de a kikerült belső anyagok nem mutatják meg, milyen részesedést kapott a filmjeiből.

Az internetes újság által bemutatott anyag rámutat, hogy miközben Bruce Willis 14 millió dollárt keresett, addig a film másik sztárja, a 10 éves Haley Joel Osment kifejezetten alkalmi vételnek tűnt a maga 150 ezer dolláros gázsijával annak ellenére, hogy a halott embereket látó fiú volt a pszichológiai dráma érzelmi magja. Összehasonlításképpen: Bruce Willis magánrepülőgépe 450 ezerbe került a produkciónak, és más meghatározatlan juttatásokra a kopaszodó akcióhősnek még 339 492 dollár járt.

Shyamalan következő filmje, a Sebezhetetlen, 73, 2 millió dollárt hozott, bevégezve a 100 milliós határ alatt az amerikai bevételeket tekintve. Habár a tengeren túli jegybevételekkel és video/dvd eladással könnyedén átlépte a határt. A film felét a Willis (20 millió), Shyamalan (10 millió) és Samuel L. Jackson (7 millió) hármas gázsija vitte el.

Kopasz akcióhős extraköltségekkel

Az igazán érdekes a Willis számára kiutalt másfél milliós költségcsomag. Ez a számla általában olyan extrákat fedez, amelyek a színész számára megkönnyítik a forgatást, például a kifutófiú vagy egy állandó sminkes. Itt viszont a mogorva biztonsági őrt alakító szupersztárnak fizették a személyi asszisztenst, az edzőt, a testőrt, a kísérőt, beleértve egy magánrepülőt potom félmillióért. Érzékeltetésként az elmebeteg és nyomorék milliomost alakító Samuel L. Jackson csak a Philadelphia - Los Angeles járatra szóló repülőgépjegyeket és 200 dolláros napidíjat kapott költségeinek fedezésére. Habár a golftagságát és edzőjét a produkció neki is állta.

A Jelek 70,2 millió dolláros költségvetése jelentős részét Mel Gibson 25 milló dolláros gázsija jelentette, amihez riadt tekintettel kellett rohangálnia a gabonakörökben. A színész körül sertepertélők egy millió dollárt emésztettek fel, a magángép 300 ezer dollár volt, míg a masszőr 57 ezerért gyúrta meg Mad Max testét, ha kellett. Ehhez járult Gibson 1000 dolláros napidíja, ami a stáb átlagos 65 dollárjához képest szintén meglepően magas.

Joaqiun Phoenix egymillióért volt Mel Gibson testvére, Culkin 100 ezret kapott a fiú szerepéért a Jelekben. Természetesen Shyamalan összeszedett magának ebben a filmben is 12,5 milliót a rendezésért, a forgatókönyvért és a társproducerkedésért.

Erdő mellett nem jóllakni - A falu

A Jelek sikere 228 millió dolláros bevételt jelentett Amerikában, mégis látványosan csak Phoenix fizetése emelkedett meg, hiszen a 2004-ben bemutatott Faluban 5 milliót kapott a főszerepért.

Míg A falu 115 millió dollárt hozott Amerikában - plusz 140 milliót világszerte -, a filmet a kritika földbe döngölte. Michael Agger szerint Shyalaman egyre sziruposabb és formalistább filmeket készít. Melyek ráadásul egyre logikátlanabbak. "Shyamalan talán Spielberg akar lenni - írja a kritikus -, mindenesetre a filmjeinek az értékmérője egyre inkább a pénz lesz"

Akár így, akár úgy, Shyalaman megkapta a maga busás jutalékát A falu büdzséjéből is. A 10,7 millió dolláros gázsi a következőképp oszlott meg: a történet jogai (7,2 millió), forgatókönyv (300 ezer), produceri teendők (3 millió) és rendezés (221 ezer).

És még merje bárki azt mondani, hogy a filmipar válságban van, vonja le a tanulságot a Smoking Gun.