Kate Winslet az ideális Petőfi?

2007.03.14. 18:08
Kevesebb film készült az elmúlt száz évben Petőfi Sándorról, mint tavaly az 1956-os eseményekről. Ami elkészült, azt is az aktuális politikai áramlatok befolyásolták. Ráadásul tematikus pályázatot sem írnak ki rá előreláthatólag 2023-ig. Míg végigkérdeztük, ki milyen Petőfi-filmet forgatna most, Hajdu Szabolcsról kiderült, hogy pont egy Petőfi-mozit tervez.

Bár most Hajdu Szabolcsról kiderült, hogy "annak rendje és módja szerint" kosztümös Petőfi-mozira készül, a film több mint százéves története alatt mindössze négy olyan magyar játékfilm készült, amiben Petőfi fontos szerepet játszott: egy a Horthy-korszak idején, és ez el is veszett, és három a kommunizmus alatt. Ezek általában Petőfit az aktuális politikai ideológiának megfeleltetve mutatták be. A rendszerváltás óta szinte teljesen lefelejtettük nemzetünk forradalmár költőjét a vászonról, csak Mészáros Péter, a Kythéra rendezője kóstolt bele a témába, ő is tévéjátákban, de ennyi is elég volt a közfelháborodásra.

Nemzetgyalázás

Két évvel ezelőtt mutatták be Mészáros Stammbuch - Júlia asszony titkos éjszakái című tévéfilmjét, amiben Szendrey Júlia, Petőfi felesége nyomoz eltűnt férje után. "Akkor a producer és a tévé rengeteg mocskolódó levelet kapott, hogy hogy képzeljük, hogy meggyalázzuk a nemzetet, a Szendrey és a Petőfi családot" - sorolta a rendező.

A levélírókat az tüzelte fel, hogy Mészáros Krúdy novellái alapján a karrierista költőfeleséget mutatta meg, aki elmondása szerint Csinszkához és Faludy Fannihoz hasonlóan nem szerelemből házasodott. "A magyarok többségének szüksége van arra, hogy egy idealizált képet lásson maga előtt" - vonta le a tanulságot a rendező, majd hozzátette: pedig az, hogy hányszor lépett félre Petőfi, és Júlia mennyire nem szerette, irodalmi körökben közismert, de a közoktatásban elhallgatják."

Nagy hős, nagy pénz


Görbe János, a negyvenes Petőfi. Katt a galériához!

Mészáros szerint azért sem foglalkoztatta a rendszerváltás óta a mai filmeseket Petőfi, mert több milliárd forintba kerülne egy olyan kosztümös filmet összehozni, amit nem nevetnének ki.

A régi Petőfi-filmeknek meg is adták a módját, az első, 1922-es darabban a segesvári csatához tízezer statisztát használtak. Ehhez képest Andy Vajna 2006-ban készült 56-os filmjének Kossuth-téri jeleneteiben nyolcszáz statiszta szerepelt, és ezt sokszorosították digitálisan. Az 1922-es filmet a költő születésének századik évfordulójára időzítették, és a kor kurzusfilmjeihez hasonlóan ezt is minden mozinak kötelező volt vetíteni, mert a hazafias öntudat építését segítette. A népi költő szerepére akkor kis ellentmondással az elegáns fellépéséről nevezetes, huszonhét éves Uray Tivadart kérték fel. Hogy az ő Petőfije milyenre sikerült, ma már nem tudjuk meg, mert ez a film elveszett.

Az 1953-as Föltámadott a tenger című szuperprodukcióban nem sikerült eltalálni Petőfi alakját, pedig a forgatókönyvírásba a párthű Illyés Gyula is beszállt, aki korábban egész könyvet szentelt neki. A huszonéves forradalmár költőt viszont a negyvenes Görbe János játszotta színpadias stílusban, ami sokak szerint hazavágta a hiteles képet. De ez a hatalmas költségvetés ellenére azért sem sikerülhetett volna, mert ahogy Gelencsér Gábor esztéta fogalmazott, az ötvenes évek ideológiája mentén, államosított filmgyártás megrendelésére, szovjet szakértők bevonásával készült. A Föltámadott a tenger viszont nem veszett el, a kilencvenes évek elején felújították, ami "nem igényelt különösebb beavatkozást, nem úgy, mint a Lúdas Matyi, ami kifakult" - tájékoztatott minket Kurucz Márton, a Filmarchívum munkatársa. A film digitális restaurálására amúgy sincs pénz, hisz évente fél játékfilm felújítására kap állami támogatást az archívum.

Petőfi Sándor farmergatyában

Több nagy Petőfi-film nem készült, a forradalmár költőt a filmesek legközelebb a hetvenes években vették elő. A Petőfi 73-ban az István, a király rockoperát is jegyző Szörényi Levente zenéjére hosszú hajú, trapézfarmeres egyetemisták játszották újra a forradalmat és a szabadságharcot. Kardos Ferenc kosztümök és csatajelenetek nélkül forgatott filmje viszont általánosabb, legalább annyira szólt 56-ról, vagy a 68-as nyugat-európai diákmozgalmakról, mint 48-ról. "A 68 utáni diákmozgalmak hangulatát adja vissza, és politikailag is borotvaélen táncol. Ez Petőfi laza, jófej srác változata. Egy élő, kortárs Petőfit próbáltak megfogalmazni, nem papírízűt. A mondanivalója az, hogy most is kell egy ilyen figura" - jegyezte meg erről Gelencsér.

Egy évvel később a manapság az Élőlánccal politizáló Lányi András készített fekete-fehér filmet a témában. A Segesvár arról szól, hogyan próbáltak a kiegyezés után politikai tőkét kovácsolni Petőfi alakjából. "Ha lehet, még a Petőfi 73-nál is kisebb költségvetéssel készült. Eléggé keserű, ironikus hangvételű, nem is annyira Petőfiről, mint az utóéletéről szólt" - fejtegette az esztéta. Mészáros Péter szerint ez a film már "feszegetett valamit", de saját példáján okulva azt is hozzátette, hogy "az emberek megőrülnének, ha ezt ünnepnapon levetítenék". Ennek megfelelően az idei március 15-i tévéműsorban is Várkonyi Zoltán Petőfi Sándor-mentes történelmi kalandfilmjei dominálhatnak, ezúttal a Fekete gyémántok (m1) és a Kőszívű ember fiai (m2), illetve a meglepően jó, 1948 után játszódó film Lugossy Lászlótól: a Szirmok, virágok, koszorúk (tv2).

Hajdu Szabolcs pótolná a hiányt

A Petőfi-sorozat
Szintén a hetvenes években készült el egy hat részes Petőfi című tévésorozat Horváth Aladár rendezésében. Ebben az akkor huszonhárom éves Józsa Imre játszotta Petőfit, és a költőt itt is egyoldalú hősként ábrázolják. Horváth Aladár rendezése idővel elszíneződött, de a sorozatot azóta felújították, mondták az MTV archívumában.
A heroikus Petőfi-filmek és a hetvenes évek alternatív próbálkozásai után ma már volna rá lehetőség, hogy ne csak az irodalmárok fejében, de a vásznon is helyre kerüljön a Petőfi-kép. Az általunk megkérdezett fiatal filmesek javát viszont nem foglalkoztatja a téma, a Magyar Mozgókép Közalapítvány pedig egy ideig nem is készül az 56-oshoz hasonló tematikus pályázattal. A következő nagy évforduló 2023-ben lesz, Petőfi születésének kétszázadik évfordulóján, de Tóth Erzsébet, az MMK főtitkára elmondta, hogy ilyen hosszú távra nem terveznek.

Spontán körinterjúnk végén Hajdu Szabolcs, a Fehér tenyér rendezője lepett meg minket azzal, hogy miután nyáron leforgatja Romániában játszódó játékfilmjét, egy Petőfiről szóló filmnek állna neki. A forgatókönyv első változatát már megírta, ez a film születésétől haláláig követi végig a költő életét csatajelenetekkel, viszont politikai felhangok nélkül.

300 ezer és egymillió forint közötti költségvetéssel valósulhat majd meg a film, ami "Erdélyben forogna, ahol kedvezőbbek az anyagi feltételek, sok az autentikus helyszín, és a helyi hagyományőrzőket is be lehetne vonni" - tudtuk meg Meskó Zsolttól, a film producerétől. A munka kezdete pénzfüggő, mert "ehhez állami hozzájárulás is kell, mint a Bánk Bánnál, vagy a Széchenyi-filmnél, de ez nem azt jelenti, hogy kurzusfilm lesz. Normál pályázati pénzből, koprodukcióban ezt már nem lehet összehozni. Vagy amerikai koprodukcióban elképzelhető, mint a most készülő Hunyadi-film" - tette hozzá.

Hajdu nem a korábbi Petőfi-filmekből, vagy a tankönyvek hős Petőfijéből indul ki, hanem a versekből és az életrajzból. A Föltámadott a tenger szereposztóinak hibáiba sem esne bele, főszereplője nem lesz öregebb az eredetinél. "Petőfi nagyon fiatal gyerek volt. Huszonhat évesen halt meg, és huszonegy évesen már híres költő volt" - magyarázta. Bár a casting még messze van, Hajdu nem tartja kizártnak, hogy megfelelő színész híján egy amatőrre bízza a főszerepet. Meskó azt is elárulta, hogy a "legszélsőségesebb ötlet eddig a most harmincöt éves Hajdu Szabolcs volt, aki pár évvel ezelőtt még alkalmas lett volna, mert van benne petőfis attitűd".


Kate Winslet is hasonlít a szoftver szerint

A szerkesztőségünkben végigfuttatott gyors körkérdésből is kiderült, nemcsak a Petőfi-film, de a potenciális Petőfi-színész is hiánycikk. Nagy Ervin nem csak túl nagydarab, de túl idős is, ahogy a harmincéves, Bárka színház-as Ollé Erik is. Bajuszuk miatt Szacsvay László, vagy Bajor Imre pályázhatnának az öreg napjaira Szibériában letelepedett Petőfi szerepére. Egy online arcfelismerő szoftvernek még többek között Christian Bale volt a legelfogadhatóbb hasonmásjavaslata, de a huszonéves forradalmárszerepet már ő is kinőtte. A szoftver többi tippje közül a fiatal Harvey Keitelt vagy Jimi Hendrixet magunk is megnéznénk Petőfiként. A meglepően sok női találatból az álbajuszos Kate Winslet hasonlítana rá.

Akcióhős vagy gyarló Petőfi?

Azért a többi megkeresett rendezőt is kikérdeztük a saját Petőfi-verziójukról. Hajduhoz hasonlóan gondolkozik a Taxidermia rendezője, aki a gyarló Petőfit mutatná meg, "minden jó és rossz tulajdonságával." Pálfi Györgyöt viszont nem lelkesítette a Petőfi-téma felmelegítése, mert "most pont kényes téma, hogy ki forradalmár, és ki nem".

Egészen más víziót festett Bogdán Árpád, a 2006-os Boldog új élet című romafilm rendezője. Ő Mel Gibson Hazafijának modorában tudna elképzelni egy olyan akciódús filmet, amire vevők lennének a nézők. Lenne benne "szerelem, halál, erőszak és alkotói válság". Hasonlóan vélekedett Mészáros Péter is, mikor Mel Gibson heroikus filmjeit hozta fel lehetséges iránynak, igaz, ő a Rettenthetetlennel példálózott.

Gauder Áron, a Nyócker rendezője, nem lát fantáziát sem Petőfiben, sem a korban, amiben élt. Jelenleg épp egy másik nép harcos költőjéről, az izlandi Egillről készít egészestés animációt. Petőfi életéből szerinte még az eltűnése izgalmasabb, és az a verzió, hogy az ufók vitték el.

A Petőfi-film mindenesetre aktuális, és annak sincs akadálya, hogy Petőfi emberi oldala, és a tankönyvekben elhallgatott stiklijei (szerelmi költészetével ellentétben nem volt az a lányregényes szerető, és csalta a nejét) is szerepeljenek benne. Kérdés viszont, hogy ez mennyire hozná lázba a közönséget. Mészáros Péter tapasztalatai alapján valószínű, hogy egy akcióhős, szerelmes Petőfi nagyobb népszerűségnek örvendene.

Petőfi mellékszerepei a magyar filmekben
1914-ben készült az első film, amiben megjelent Petőfi. Az Apostolt Aczél Pál rendezte és K. Kovács Andor játszotta a költőt, tájékoztatott minket Balogh Gyöngyi, a Filmarchívum munkatársa. Két évvel később forgatta Janovics Jenő, a kolozsvári filmgyár alapítója a Petőfi-dalciklust, aminek a kerettörténetben Petőfi is megjelent Szendrey Júliával. 1929-ben jött ki a Tavasz a viharban, ebben Petőfit Zsabka Kálmán alakította, és azt mutatta be, ahogy a sárospataki diákok ellenáltak az oroszoknak a szabadságharc idején. Az 1935-as Új földesúrat Gaál Béla, a Meseautó rendezője forgatta, és az akkor a huszonhárom éves Várkonyi Zoltán játszotta el Petőfit. Ezt követte 43-ban a Szeptember végén, ami Petőfi Zoltán életét dolgozza fel a korábbi Petőfi-színész, Zsabka Kálmán rendezésében. A forradalmár költő fiának szerepét itt egy Horváth László nevű fiatal színész játszotta, Júliát meg Szörényi Éva, a nemzeti legifjabb színésze. A két háború utáni film már megmaradt, mindkettőt felújítva őrzik a Filmarchívumban. Később az 1952-es Erkel című filmben is volt Petőfinek egy kis epizódszerepe, Horváth Jenő alakításában. 1983-ban Elek Judit rendezett filmet Szendrey Júlia haláláról, ebben Kovács Lajos, a hamarosan bemutatásra kerülő Tüskevár-film Matula bácsija alakította Petőfit.