A Bush-gyalázás gazdaságosabb a Pókembernél

2004.10.14. 15:57
Moore Fahrenheit 9/11-e a nyár egyik üzleti sikere, a Pókember 2 pedig a lista végére csúszott az Entertainment Business Group mozifilmek költséghatékonysága alapján készített felmérése szerint.
Az amerikai mozijegyeladás alapján a Shrek 2 a legtöbb bevételt hozta 440 millió dollárral az idén nyáron, a Fahrenheit 9/11 című film pedig 119 millióval a kilencedik helyen áll. Az Entertainment Business Group viszont a kiadás-bevétel alapján vizsgálta a nyári filmfelhozatalt, és egészen más eredményt kapott. A Fahrenheit 9/11 került a második helyre - írta a magyar.film.hu.

#alt#
Nézze meg a képeket!
Az Entertainment Business Group (EBG) kaliforniai üzletszolgáltató cég állította össze az költséghatékonyság alapján összeállított alternatív bevételi listát. Az új megközelítéssel azt vizsgálták, hogy az egyes filmek mekkora jegybevételt értek el a forgalomba hozatalt követő héten, és ezt vetették össze a produkció előállítási, marketing és forgalmazási költségével.

Fahrenheit kasszát robbantott

Az EGB számításai szerint a Fahrenheit 9/11 a nyitó héten 23,9 milliós bevételt produkált, ami 70 százaléka annak a 34 millió dollárnak, amibe a film forgatása és forgalmazása került. Michael Moore filmjét egyedül a Shrek 2 tudta túlszárnyalni 108 milliós bevétellel az első héten, ami szembeállítva a 127,5 millió dolláros előállítási és forgalmazási kiadással, 85 százalékos költséghatékonyságot produkált.

A meglepően jó eredmény John J. Lee Jr., az EGB egyik társalapítója szerint két tényezőnek köszönhető. Az egyik az alacsony, 6 milliós előállítási költség, másik pedig az a nagyon magas jegybevétel, amit alapvetően az amerikai választási hadjárat generált.

Az EGB kalkulációja szerint a nyári filmes toplista másik győztese A tanya című Disney produkció. Az alternatív listán a film a tizenegyedik helyről felkerült a harmadikra. Hasonló a helyzet a Dodgeball: A True Underdog Story című filmmel is, amely a tizedik helyről ugrott fel a negyedikre, és az Alien vs. Predatorral is, amely a tizenhatodikról a nyolcadikra kapaszkodott fel.

Lassan indult a Pókember

Ebben az összehasonlításban nagy vesztesnek számít a Pókember 2, ami 200 milliós forgatási és 63 milliós forgalmazási költségével a régi, jegybevételi lista második helyéről lecsúszott az új rangsor tizenegyedik helyére. A film kiadásaival szemben csak 88,2 millió dollár első heti bevétel áll, ami mindössze 34 százalékos költséghatékonyságot jelent.

#alt#
Tekintse meg képeinket!
Az EGB analízise sok előzetes feltételt is megkövetel. A lista beszámítja a forgalmazók kiadásait, beleértve az észak-amerikai média költségeit, marketing- és kiadványdíjakat, de nem tartalmazza konkrétan a forgalmazás árát, ami becslésen alapul.

A EGB szempontja érdekes és eredeti ugyan, de a nagy költségvetéssel készült filmekkel szemben diszkriminatív. Ahhoz például, hogy a Pókember 2 legyőzze Moore demagóg dokumentumfilmjét, kétmilliárdos bevételt kellett volna produkálnia az első héten. Hasonlóan téves kép alakulhat ki azokról a filmekről, amelyeknek hosszabb a kifutásuk, mint például a The Notebook.