Digitális Tom Hanks az Északi sarkon

2004.10.27. 09:57
Tom Hanks szorosan a testéhez tapadó, kék műanyag ruhában ácsorog Culver City egyik stúdiójában, az arcán és testén többszáz tűfejnagyságú érzékelő. Filmet forgatnak, a stáb első látásra mégis kisebb, mint az egy hollywoodi produkciótól elvárható lenne. Első látásra.
Nem messze a kameráktól, színészektől, egy vágószobában áll össze a kép: a számítógép monitorán jelenik meg Hanks festett alakja és a festett háttér. A felvételt a következő néhány hétben elemzik, finomítják, hogy aztán megalkossák az Oscar-díjas színész és az Oscar-díjas rendező, Robert Zemeckis legújabb vállalkozását, a Polár Expresszt .

#alt#
Tekintse meg képeinket!
Hanks és Zemeckis nem először dolgoznak együtt: a Forrest Gump, és a Számkivetett után most valami egészen mással próbálkoztak. Chris Van Allsburg nagysikerű, Caldecott-díjas mesekönyvét, a Polár Expresszt, Zemeckis évek óta meg akarta filmesíteni. Tom Hankset is magával ragadta a könyv különleges hangulata és öt évvel ezelőtt megvásárolta a megfilmesítési jogokat. A pillanat most jött el, a filmesek egy különleges technika segítségével vitték vászonra Van Allsburg meséjét.

Digitális expressz

A történet egy kisfiúról szól, aki karácsony előestéjén az ágyában forgolódva azon tűnődik, vajon létezik-e a Mikulás, vagy csak mese az egész. A Fiú lélegzetvisszafojtva várja a rénszarvasok patkójának dobogását, a szán csilingelését. A következő pillanatban egészen más zaj veri fel az éjszaka csendjét: a ház előtt nagy pöfögéssel egy különleges vonat fékez. Utasai pizsamás gyerekek, az úticél pedig az Északi sark. A Fiú úgy dönt, felszáll ő is a varázslatos Polár Expresszre. Kezdődik a kalandos utazás.

Hanks egy személyben játssza a Fiút, a Kalauzt, a Fiú apját, egy hobót, Dickens Karácsonyi énekéből Scrooge-ot és magát a Mikulást is.

"Ha ezt a filmet a szokványos módon készítettük volna el, azaz igazi díszletekkel, effektekkel, körülbelül hat évünkbe és egymilliárd dollárunkba került volna" - magyarázza Zemeckis. "Az egész történet éjszaka játszódik, mindent be kellett volna világítani. Képzeljenek el egy kissrácot, ahogy egy robogó vonat tetején egyensúlyoz az Északi sarkon. Lehetetlen lett volna megcsinálni a hagyományos módszerekkel."

A filmesek három technikát is kipróbáltak a forgatás megkezdése előtt.

"Az egyik az lett volna, hogy a 2D-s digitális anyagot a színészekkel élőben, igazi díszletek között vesszük fel és a díszleteket később kifestjük. A második lehetőséget is kipróbáltuk: a színészek élőben, de zöld háttér előtt játszanak, amire később rávetíthetjük a díszleteket. Aztán jött a harmadik megoldás, a 3D-s felvételek. Annyira jól sikerültek, hogy végül egyáltalán nem tértünk vissza a 2D-hez" - emlékezik vissza Zemeckis.

Rajzfilm forradalmi technikával

#alt#
klikk a képre!

A Polár Expressz filmtörténelmet ír: ez az első egész estés mozi, ami teljes egészében egy vadonatúj technikával, az úgynevezett Performance Capture-rel készült. Az eljárás lényege, hogy a színészek arcára és testére "referencia pontokat", azaz többszáz apró üveggyöngyöt ragasztanak, amelyeket olyan anyaggal vonnak be, ami visszaveri az infravörös fényt. A visszavert fényt nagy felbontású digitális kamerákkal rögzítik minden szögből és így jön létre a 3D-s mozgókép.

Zemeckis a lehető legnagyobb precizitással akarta megalkotni az emberi arc mozgását, hogy ábrázolni tudja a színész játékát is, ne csak az arcvonásait. Ezért azt javasolta, hogy az összes főszereplőt ezzel az aprólékos technikával vegyék fel.

"Emlékszem arra a rémisztő pillanatra, amikor Bob elmondta, mit akar. Rámnézett és azt kérdezte, "Na, meg tudjuk csinálni?" - meséli a film producere, Steve Starkey. "Én meg azt feleltem, amit mindig. "Persze".

A Polár Expresszt november tizedikén mutatják be Amerikában. Magyarországon az InterCom forgalmazásában december 9-én kerül a mozikba.