Látta Pálfi Györgytől a Taxidermiát? Azért a cibbankos etűdeit biztos nem hagyta ki. Herendi Lorájáról lemaradt? A matávos remeke ugye, hogy megvolt. Török Ferenc Szezonja nem ugrik be? A félperces Disney-adaptációja viszont tuti. Bemutatjuk a magyar filmrendezőket, akik - ha a moziban nem is -, de megtermelik a milliós nézőszámot.
Milyen amikor játékfilmeseink nemcsak az állam pénzét költik, hanem cégek megrendelésére dolgoznak? Egyesek szerint szégyelnivaló, mások szerint igazi aranybánya és szakmai játszótér, megint mások a megrendelőre kenik az egészet. Amit az idősebb generáció tabunak tart, ma már a fiatalok tanítják nekik, és fordítva: reklámfilmkészítés.
A Filmszemle gravitációs mezejét meglovagolva, még a díjazás előtt megszavaztatjuk a tavalyi év legjobb reklámfilmjét a pálinkától a mobiltelefonig. Kattintson bőszen, lássuk, Magyarországon is értékelik-e az egyéni stílust annyira, mint boldogabb országokban! (10-est annak adjon, ami igazán tetszett.)
Bónusz: Tímár Péter
Bónuszként itt egy hét évvel ezelőtti reklám, amit a Generali honlapján találtunk. Ez ugyanaz a "bénák vagyunk másban, bezzeg a szakmánkban"-alapötlet, amit 2006-tól már nyomtak a Vodafone-reklámok is. Persze megfigyelhető a tímáros burleszk-vonal, ha mindez nem is annyira időtálló, mint az 1986-os Egészséges erotika.
Fazekas Csaba
A Boldog születésnapot! szemledíjas rendezője 2003 óta nem forgatott újabb játékfilmet, azóta reklámfilmezik, amit kifejezetten élvez. A Vilmos körtepálinka emelte ki tavalyi filmjei közül, ezt két napig forgatta Budapesten. Annyiban más egy ilyen reklámfilmforgatás a nagyobb stáb mellett, mondta még, hogy az ügynökségnek is van hátul egy monitora, amin követi a forgatást. Leghosszabb ideig készülő reklámfilmje 2007-ben az idősek frisseségéről szóló kaukázusi kefír volt, amin egy hetet dolgoztak Erdélyben. 30 reklámfilmet csinált eddig, tavaly saját reklámcéget alapított és folyamatosan dolgozik. Mit nem szeret ebben a munkában? "Amikor el kell magyarázni, hogy valakinek fáj a hasa, és az ügyfelek kérik, hogy fájjon jobban."
Fliegauf Benedek
A meditatív művészfilmekhez szokott rendező ezúttal hanyagolta a depressziós hangulatot. Az apuka mesét mond, mert a Mebucain cukor hatására nem köhög. A sajátos fliegaufos eszközök, hosszú snittek, érthetően messzire kerüli a szpotot, amit jóval többen nézték meg, mint előző játékfilmjét, a 2004-es Locarnói fesztiválon díjazott Dealert.
Goda Krisztina
A Csak szex és más semmi és a Szabadság, szerelem rendezője többek között FHB-ket és Pannon-reklámokat csinált 2007-ben. "A filmes gyakorlat segít - válaszolta az összehasonlító kérdésre az Amerikában tanult filmes -, de a reklámkészítésnek sajátos szabályai vannak. A reklámnál van megrendelő, van egy termék, egy koncepció és mindig a megadott kereteken belül lehet és kell kreatívnak lenni. A film sokkal szabadabb, nincsenek megkötések." A kirakati babás Dreher reklámot szerette legjobban a tavalyi reklámfilmjei közül.
Herendi Gábor
A T-Com Magzat volt a tavalyi kedvenc filmje, pontosabban ezt a filmjét szerették szerinte legjobban a nézők a "human touch és a humor" miatt. Már tíz éve reklámfilmezik, tőle az első játékfilmje, a 2001-es Valami Amerika hatására kezdtek el történetközpontúbb reklámokat rendelni. "Régen tabu volt volt a reklámfilmezés a filmesek között, ma már nem számít cikinek, a pénz, az elképesztő technikai lehetőségek és jó iskola miatt az új generációban teljesen eltűntek a gátlások" - magyarázta. Ettől jobb reklámfilmek születnek? "Nem érzem nagyon a színvonal emelkedését, le vagyunk maradva Kelet-Európához képest. Ott jobban megtalálták az egyéni hangot."
Miklauzic Bence
A Sörbarátok mellett a Raiffeisen-sorozat az övé, ez utóbbiban az S.O.S. Szerelemben befutott Kovács Patrícia és a Zuhanórepülés szerb maffiózója, Törköly Levente játssza a lelkes házaspárt, akik mindig, minden helyzetben a kedvező kamatokról beszélnek. A szemle közönségdíjas Ébrenjárókat jegyző filmese ugyan itt hanyagolja a francia újhullámot idéző realizmust, de azért életszerűek ezek a szpotok is.
Paczolay Béla
Idén jelentkezett első filmjével, a Kalandorokkal, amit az első hétvégén 20 000 néző látott. A hat éve reklámozó Paczolayra sokan ráismernek a munkái alapján a szakmából, elsősorban színészközpontúsága miatt: akár milliókat is kiszed az ügynökségekből a szereplői számára, miközben arra is figyel, hogy a film nekik se legyen vállalhatatlan. A Reklámmustra 15 000 szavazója például két filmjét választotta meg 2007 legjobb reklámjának: a Szőke kapitányos UPC sorozatot és az egykori függetlenfilmes Stefanovics Angélával készült Budapest Bank-os Lelkes Emese-szériát.
Pálfi György
A Hukkle és a Sundance-ben is díjazott Taxidermia rendezője 2007-ben a CIB-nek dolgozott a legtöbbet, és azzal is megbékélt, hogy az egyik filmjét, a lakásfelújításosat újravágott verzióban is hirdették. "Ez benne van a szerződésben" - mondta kérdésünkre. Tavaly nem is forgatott játékfilmet.
Török Ferenc
"Én csak imidzsfilmeket csinálok, szabadabb feladat és többet fizet" - viccelődött a Moszkva tér és a Szezon rendezője, mikor a dalmatás CIB-es imidzsfilmjéről kérdeztük. Vranik Roland szerint Török az, aki közelebb húzza a reklámokat a filmezéshez. Török nem szereti hirdetni, hogy miket jegyez. Hogy miért nem? "Nem a mi kutyánk kölyke, hanem a megrendelőé" - válaszolta. Annyit elárult, hogy vagy 50 filmet készített eddig, és két éve átmenetileg visszavonult az Overnight című játékfilmje miatt, így azóta csak ezt az egy szpotot készítette, azt is azért, mert Pálfi Gyuri nem ért rá.
Vranik Roland
Évi 12 reklámfilmet készít 2003 óta, de a 2005-ös Fekete kefe című szemledíjas elsőfilmje óta "turnézhat rendesen" az ügynökségeknél. Tavaly készített Kozel-filmet, Arany Ászokat, MKB-t, és más Pannonokat. Ez a Pannon Limit-film az idei kedvence: mert "jópofa". Két nap alatt készült a szokásos reklámfilmes stábbal, és olyan felkészültséggel, ami játékfilmnél 12 napra is elég. Szerinte egyébként reklámfilmezés terén a játékfilmrendezők tanulhattak a régi motorosoktól.