'A Harry Potterben nem szívesen veszek részt'

2006.02.20. 12:41
A február 9-15-e közötti időszakban a Rokonok a második legnézettebb filmként szerepelt a toplistákon a Jennifer Aniston főszereplésével készült Azt beszélik után Budapesten. Miközben a rendező Berlinben, az operatőr New Yorkban tartózkodott, az Index szimultán miniinterjúkat készített Csányi Sándorral, Tóth Ildikóval, Eperjes Károllyal és Pindroch Csabával a Duna Plázában, ide-oda futkosva a főszereplők között.
A mozi feletti kávézóban mindegyik színész egy-egy asztalhoz ült le, hogy egyenként válaszoljanak a kérdéseinkre. Csányi Sándorral kezdtük a beszélgetést. A Csak szex és más semmi főszerepéért a Filmszemle legjobb férfiszínésze díjával jutalmazott színész kezdésként megjegyezte, úgy érzi, ebbe az elismerésbe a Rokonok-beli alakítása, a korrumpálható zsarátnoki főügyész, Kopjáss István is beletartozott. "A kettőt mindenképp együtt kell nézni, hiszen nagyon különböző a két karakter. Biztos, hogy a díjba beleszámított a Rokonok is" .

Rokonok
Klikk a képre!
"Ennek ellenére, nem szeretem magam a filmeken látni, mert mindig találok valamit, amit másképp csinálnék - mondta. - A forgatás alatt megkérdeztem Kállai Feri bácsit, hogy ez mindig így lesz-e, azt mondta: sőt, még rosszabbodni fog. Úgyhogy nem reménykedem."

Csak szex ide, Rokonok oda nekünk mégis úgy tűnt, mintha Szabó István filmjében több lenne a szex, mint Goda Krisztáéban. Ezt Csányi nem vette észre, szerinte csak azért volt ilyen nagy hangsúly a szexjeleneteken, hogy látszódjék, a két ember a film elején még nagyon szereti egymást, és kapcsolatuk idillikus. "Annál nagyobb lesz a baj később" - mondja.

A Kopjáss feleségét alakító Tóth Ildikó később elmondta, hogy szerinte sem volt túl sok a szex, és ezek forgatása sem okozott különösebb zavart: "Csányi Sanyi családi barát. Nem volt nehéz, elrötyörésztünk, jól átevickéltünk rajta" - árulta el.

Politika

Bár a díszbemutató után Orbán Viktor gratulált neki, Csányit elmondása szerint nem találták meg a politikusok, sőt olyannyira nincs meg a képessége, hogy átlássa a dolgokat, hogy számára a film se szólt egyáltalán a politikáról. "Nekem a Rokonok egy fiatalemberről szólt, aki hatalmat kap, és azt gondolja, meg fogja tudni változtatni a világot. Aztán a végén kiderül a számára, hogy ugyanolyan gazember, mint az összes többi."


Csányi Sándor
A szomszéd asztalnál ülő Eperjes Károlyt éppen arról faggatta egy újságíró, hogy keresztény színészként hogy játszhatta el a Belzebubhoz hasonlító Kardics figuráját. Az Indexnek erről később Eperjes elmondta: "a Színművészetin adnak egy jogosítványt, és hogy aztán azzal, hogy vezet az ember, az már a saját felelőssége. A Harry Potter és a Jedi visszatér hülyíti az embert, ilyenekben nem szívesen veszek részt, de ha olyan filmre kérnek fel, ami az igazságra irányul és minőségi, akkor boldogan vállalom." És hogy a Rokonok ilyen volt? "Nem találtam kivetnivalót benne" - válaszolta.

'Mondták, hogy unalmas, de azt is, hogy szép'

Pindroch Csabával is beszélgettünk szimultán a bárpultnál. Szerinte a nézők "nevetgéltek és szerették" Szabó filmjét. "A Filmszemle nyitóvetítésén elvakított a stadionhangulat, nem nagyon tudtam felmérni a helyzetet. A visszajelzések vegyesek, mondták, hogy unalmas, de azt is, hogy szép. Biztos, hogy az ügy beárnyékolta a filmet."

Emlékeztetjük, hogy a szemlén beszélt nekünk arról, hogy valójában igenis van véleménye a rendező bemutató előtt leleplezett ügynökmúltjáról, a tévében is elmondta, csak kivágták. "Nem akarok még hülyébbnek látszani, mint amilyen vagyok. Összeesküvés-elméleteim vannak, de igazából csak egy gusztustalan politikai dolognak tartom ezt az egészet, amiről nem akarok többet beszélni. Azt, hogy milyen katolikus neveltetést kaptam, és milyen az értékrendem, sose tagadnám le, de a politikai oldalak között nincs különbség, mindkettő ugyanazt lovagolja meg. Ahová tartozom, azt talán felhasználja egy párt, de engem nem használhat fel senki."


Pindroch Csaba
Nem követed Eperjes Károlyt abban, hogy hangot adj a politikai hovatartozásodnak? - kérdeztük Pindrochot, miközben Eperjes egyetlen politikai említést sem tett a filmről az Indexnek. "Ha már annyit letettem az asztalra, mint ő - válaszolta Pindroch , - akkor lehet, hogy foglalkozni fogok a politikával, de addig nem. Amúgy nagyon furcsa volt, mert amikor megláttam a film plakátját, az első pillanatban azt hittem, hogy én vagyok rajta, annyira hasonlít a szemünk. Egy gyerekkori barátom mindig azt mondta, hogy én karakterszínész leszek, olyan, mint a Szamóca. Persze minden színésznek vannak ilyen korszakai, először a belső, mély Latinovits-korszak, aztán egy Szamóca-korszak. Olyan, mint Szami a korai filmjeiben."

Szamóca és a korszak

Közben Eperjest a "Szami-korszakokat" félretéve éppen arról faggattuk, hogy a súlykülönbségen (18 kilót hízott a szerep kedvéért) és az állandó nevetésen kívül miért nem alkalmazott más eszközt az eddigi alakításaihoz képest? "Nem látta a filmet? - kérdez vissza rezzenéstelenül, majd így folytatja - Ilyen még nem volt a feladataim között, egyszer-egyszer adódik közeli szerep, de ehhez közelit nem játszottam. Maximum az Eldorádó nagyapja volt hasonló, de itt más színekkel kellett dolgoznom."


Eperjes Károly
"A fiammal beszéltem a Belzebub-szerepemről - tette hozzá. - Szerinte veszélyesebb lett volna, ha kevesebbet nevetek, ezzel egyetértek. De a regényt elolvasva, Móricz oldalakat szán a nevetés stílusának elemzésére. Szerintem a röhögős rokon veszélyesebb, mint a direkt veszélyes."

És hogy Szabó Istvánnak Eperjes szerint milyen a munkastílusa? "István egész film alatt másként dolgozott, mint korábban, például a Redl ezredesben - mondta. - Beszéltünk is erről Tordai Terikével, hogy igényes, koncentrált munka folyt most is, de volt benne egy kölykös játékosság. Szerintem a Csodálatos Júlia felszabadított benne valamit. Szóba is került, örömmel nyugtázta, hogy észrevettük."

"István pár nap alatt az olvasópróbákon már mindent átvett velünk, így elég nagy felkészültséggel álltunk a kamera elé - lelkendezett Tóth Ildikó is a rendezőről - A felvétel előtt elpróbáltuk a jelenetet, így maximum is csak négyszeres-ötszörös volt a túlforgatás. István mindig kért minket, hogy üljünk le, ha nincs jelenetünk, nagyon vigyázott az energiáinkra, egyáltalán ránk színészekre."

Búcsúzásképpen Pindroch is a "Mestert" dicsérte: Szabó Istvánnak köszönhetően átértékelte a kisszerep fogalmát az alamuszi titkárt alakító színész ."Rájöttem, hogy nincs kis szerep, csak rossz rendező. Így igaz a mondás. Ha egy kis szereplőnél elhiteti a rendező, hogy ugyanolyan fontos, mint a főszereplő, akkor az megszűnik kis szerep lenni. A színész az hülye. Lehet hetvenéves, húszéves, Kossuth-díjas, vagy tehetségtelen, kell valaki, aki figyel rá."