Nándor
6 °C
22 °C

Fidel Castro sem élné túl a Che vetítését

2008.05.23. 10:24
Kapcsolódó cikkek (1)
"Nem tudtok semmit politikáról és ideológiáról, én 1951-ben születettem" - szólt hozzánk egy nő spanyol akcentusú angollal a Che Guevaráról szóló Soderbergh-film cannes-i díszbemutatója után. Kiderült, hogy nekünk nem tetszett, és ezt a téma miatt szentségtörésnek találta.

De nemcsak mi nem rajongtunk a filmért: a fesztiválpalota előtt minitüntetés zajlott, ami jól jelezte a speciális atmoszférát, ami a négy és fél órás eposzt körülveszi. A Che Guevara kegyetlenkedéseit, önkényes cselekedeteit firtató kérdésre Soderbergh a csütörtöki sajtótájékoztatón ezt mondta: "Nyilvánvaló, hogy ellentmondásos személyiségről beszélünk, de azoknak, akik a film ellen tüntetnek, és annak egyoldalúságáról beszélnek, akármennyi Che által elkövetett erőszakot és brutalitást tennék bele, mindig még több kellene".

Soderbergh a díszbemutató előtt

Valójában két külön filmről beszélünk, amit csak az köt össze, hogy Che Guevara mitikus alakját Benicio del Toro alakítja: az első film Fidel és Che sikeres kubai forradalmáról és az utána kialakuló nemzetközi körülményekről szól, a második Che utolsó, bolíviai vállalakozását és halálát dolgozza fel. "Mikor először a filmre gondoltam, a bolíviai történet járt a fejemben - meséli Soderbergh a cannes-i tájékoztatón -, de mikor jobban belemerültem a problémába, rájöttem, hogy ezt nem lehet a kubai események nélkül megmutatni. A sikeres kubai akció nélkül egyszerűen érthetetlen lenne a nézők számára, hogy miért hitte azt Che, hogy egy kis gerillasereggel képes lesz legyőzni egy hivatásos, jól felszerelt hadsereget."

"Nevetséges, hogy amikor konvencionálisat készítek, akkor szokatlanabbat várnak el, mikor speciális filmet forgatok, akkor meg konvencionálisabbat kérnek rajtam számon" - csattant fel Soderbergh, mikor az egyik újságíró rákérdezett miért nem gondolt a nézőkre is, amikor életrajzi filmet készített. A rendező 89-ben nyert Cannes-ban a Szex, hazugság, videó című filmjével, ami bár művészfilm, a mozikban is jól szerepelt, utána pedig sorozatban gyártotta az Ocean's-es filmeket,

Még a stáb tagjai is a film élvezhetősége helyett inkább a Che-image árnyalásának fontosságáról beszéltek: "Gyerekként nagyon keveset tudtam Che-ről, csak annyit, hogy ő egy rosszfiú - kezdett bele a Puerto Ricóban nevelkedett főszereplő, Benicio del Toro. - De aztán Mexikóvárosban egy könyvesboltban a rengeteg könyvben megfogott a meleg mosolya. A forgatás előtt minél jobban megismertem, annál jobban féltem attól, hogy hogy fogom eljátszani. Steven azonban azt mondta, hogy csak legyek ott a forgatáson a dzsungelben és a bolíviai hegyekben."

"Ráadásul a rendező ragaszkodott ahhoz - folytatta Benicio -, hogy a hitelesség érdekében spanyolul forgassunk, én azonban 13 évesen már elhagytam Puerto Ricó-t, a spanyoltudásom nagyjából azon a szinten maradt. Che viszont értelmiségi volt, gyönyörű, komplex spanyol nyelvet beszélt. Sok dialektustréner segített abban, hogy a megfelelő tájszólást beszéljük mindannyian."

Benicio del Toro színésznők között. Klikk!

"Engem az ragadott meg benne, ahogyan képes volt többször is mindent otthagyni csak azért, hogy a frontra menjen harcolni másokért - mondta a rendező. - Leginkább a második távozása megrázó, hiszen akkor a családja mellett azt a Kubát hagyta el, amit a saját elképzelései szerint építettek fel."

Fidel Castro kubai diktátornak szóltak, mikor ott forgattak, hogy bármikor felhívhatja őket, hogy menjenek audenciára, de ez elmaradt, derült még ki. "Egyébként azt hallottam - folytatta a rendező -, hogy Fidel úgy szeret filmet nézni, hogy ha valami érdekeset lát, akkor megállíttatja a vetítést, és elkezd hosszan szónokolni a problémáról, majd folytatja. De ezzel a technikával ezt a négy és fél órás filmet nem élné túl!"

Soderbergh is elveszett - 6/10

Két teljesen különböző struktúrájú és vizuális stílust képviselő filmből áll össze Soderbergh Che című opusza. Az első részben a kubai őserdei hadjárat képeit folyamatosan megszakítják Che tíz évvel később New Yorkban tartott beszédének és egy interjúnak fekete-fehér részletei, időben előre-hátra ugrálva. A rengeteg információ miatt épp csak illusztrálva végigrohanunk Kubán. A bolíviai kísérletet ábrázoló második film viszont teljesen eltér ettől: lineárisan, megszakítás nélkül látjuk azt, ahogyan Che lépésről-lépésre, bokorról-bokorra elveszíti a lehetőségét is a sikernek. Az unalomig aprólékosan ábrázolt második rész már valamivel jobb: átérezzük, ahogy Che kezéből kicsúsznak a dolgok. Nem igazán lehet tudni, hogy mit akart Soderbergh ezzel a nagyon sok éven keresztül tervezett és előkészített filmmel, de az biztos, hogy félkész maradt, és ezt nemcsak amiatt mondom, hogy a fesztiválra vágta össze, és még eleje meg végefőcím sem volt. Valószínűleg hiába vágná akár újra, rövidítené le radikálisan az egészet, maga a koncepció hibás. Egyben sikerült jól megérintenie a dél-amerikai forradalmárt: Soderbergh úgy veszett el ebben a nagyon sok éve elkezdett projektben, mint Che annakidején a bolíviai erdőkben.