A díjátadóra tiszta alsónadrágot vettem

2007.02.06. 19:17
A legjobb film díját Bollók Csaba kapta az Iszka utazásárt, Szász János a legjobb rendező lett a Csáth-adaptációval, a legjobb közönségfilm pedig a Konyec című nyugdíjas roadmovie.
"Alig hiszem a díjakat, ez tényleg derült égből jött - mondta az Indexnek Rohonyi Gábor, nem sokkal azután, hogy a szemle szervezői felhívták, hogy elújságolják neki, a legjobb közönségfilmes díjat ő kapta a Konyec című filmért. - Mások sokkal inkább vágnak ebbe a műfaji kategóriába" - magyarázta, miközben épp a gálára öltözött át "magához mérten szolídan". "Nagyon remélem, hogy a díjak megdobják a film nézettségét is - tette hozzá. - Sokan vannak, akiknek fontos, hogy mások ajánlása, vagy díjak támasszák alá a filmet. Most valahol negyven és ötven ezer néző között járunk" - árulta el, ugyanis nemrég még a film elhasalásáról számoltak be, de aztán változtattak a film marketingjén.

"Azt gondolom, hogy a film önmaga létezik, nem egy szemle versenyfilmjeként - tért ki Szász János a válasz elől, mikor a legjobb rendezői díjáról kérdeztük, amit az Ópium - Egy elmebeteg nő naplójáért ítéltek neki. - Ha fesztiváloztatod a filmet, és elviszed Új-Delhibe az egy eszmecsere, de maga a díjaztatás, a verseny, csak egy szükséges rossz." "48 éves vagyok, azt hiszed, ilyenekkel be lehet engem ugratni?" - kérdezett vissza, mikor arról kérdeztük, miért csak a rendezői díjat ítélték neki.

Épp pezsgőztünk a Szásszal

"Az utóbbi három estét végigbeszélgettük Szásszal. Érezni lehetett, hogy ez benne van a levegőben - jelezte a fődíjat elnyert Bollók Csaba, hogy Szász Jánossal azért számítottak rá, hogy kettejük között dől el a lényeg. - "Ő azt mondta, hogy azt szeretné, hogy én kapjam a díjat, én meg azt, hogy szeretném, ha ő kapná. Épp együtt pezsgőztünk, hogy kiengedjünk, amikor szóltak a díjról, és örültünk neki."

"A lehető legjobb tudásomat igyekeztem adni, de a bemutatótól kezdve én elengedem a filmet - mondta az Iszka utazásáról. - Igyekeztem, hogy ez egy valós mozi legyen: legyen mögötte élmény, és idő." Az eddigi pályájáról is kérdeztük: "Az első filmemet a kilencvenes években csináltam, akkor nagyon nehéz volt elindulni, de ez az első filmem, ami egy átlag magyar film költségvetéséből készült."

Az Iszka utazását a Berlini Filmfesztiválon a fiatal filmeseket felvonultató Generation szekcióban is vetítik. De nemcsak Bollók lesz ott személyesen a fesztiválon, hanem Bogdán Árpád is, aki a szemlén a Boldog új élet című filmjéért kapta a Simó Sándorról elnevezett elsőfilmes díjat. "Úgy gondolom, azért választhatták az én filmemet, mert olyan társadalmi kérdésekkel foglalkozik, ami megfoghatta a döntéshozókat." Bogdán azt is elárulta, hogy ő az egyetlen a fődíjasok közül, aki a díjátadóra nem csípi ki magát: "rendes, tiszta alsónadrágot vettem, és a zoknim sem lyukas" - magyarázta.

Díjazottak még

A legjobb női alakítás díját Kovács Katának ítélte a zsűri, a Kythera című filmben "folyamatos és határozott filmes jelenlétet nyújtó eszköztelen szerepjátékáért". A legjobb férfi alakítás díját Zsótér Sándornak ítélték a Töredék című filmben "nyújtott intenzív megigéző alakításáért". A legjobb operatőr Máthé Tibor lett az Ópium fényképezéséért. A legjobb látvány díjat a Dolina című film alkotóközösségének ítélte a zsűri (díszlet: Árvai György, jelmez: Szűcs Edit, Breckl János, operatőr: Medvigy Gábor, rendező: Kamondi Zoltán). A legjobb forgatókönyvírói díjat Elek Juditnak ítélték A hét nyolcadik napja című filmjének ítéli a zsűri, a számos eredeti karaktert felvonultató, valósághoz közeli komplex történetért.

A legjobb eredeti filmzene díját Membran kapja a Boldog új életben nyújtott zenei munkájáért. A produceri díjat a zsűri Sipos Gábornak és Rajna Gábornak, a Laokoon Film producerei kapták a Boldog új élet és a Lassú tükör társproduceri tevékenységéért. Az Arany olló-díjat Czakó Judit vágó kapja az Iszka utazása és a Kythera vágói munkájáért. Az Arany mikrofon-díjat az Ópium című filmben végzett hangmérnöki munkáért Sipos István, Manuel Laval és Matthias Schwab kapja. Elismerő oklevelet kap Igor és Ivan Buharov a Lassú tükör szürreális és reális kompozíciójáért, "melyet a nézőnek kell helyreigazítani".