RATM pólóban vette át az Aranyorsót

2009.02.04. 10:57
A 40. Magyar Filmszemlén a legjobb filmnek járó Aranyorsó díjat Mátyássy Áron a zárófogadáson is a feleségének köszönte, aki az autista lányt alakította filmjében. A legjobb elsőfilm: a Papírrepülők és az Intim fejlövés rendezői pedig a díjért járó pénzért aggódtak. A legjobb közönségfilm a Valami Amerika 2. A tizennyolc játékfilmből csak öt maradt elismerés nélkül. (A díjazottak teljes listája a szemle oldalán olvasható.)

A gála végén jelentették be a játékfilmes szekció fődíjasát: az Aranyorsót, és a 25 millió forintos MMK-támogatást az elsőfilmes Mátyássy Áron kapta az Utolsó időkért, amiben egy autista lányt erőszakolnak meg valahol Kelet-Magyarországon (kritika a filmről itt).

Az elsőfilmes rendező Rage Against the Machine-es pólóban lépett színpadra, és a tanárai mellett a feleségének és főszereplőjének köszönte meg a díjat. Később megtudtuk, hogy a színésznőnek nemrég ott kellett hagynia az Alföldi fémjelezte Nemzeti Színházat. A film emellett a diákzsűri Zöld Holló-díját is megkapta, Márkos Albertnek és Harcsa Veronikának pedig az Utolsó idők zenéjéért adtak elismerést.

Mátyássy Áron és az Aranyorsó

A Kongresszusi Központban a szemlezáró közönségét az üstdobkísérettel kiemelkedett Hajós András szórakoztatta a gálán. A tavalyi szemlén is jól oldotta a hangulatot, most hosszabb, standupos kiállásokat tartott, és a poénjait idén is hálásan fogadták a filmesek. "Hiába hívják szemlének, ez verseny, és versenyt azért rendezünk, hogy legyenek vesztesek. Mert azért valljuk be, hogy önök legtöbben vesztesek".

"Izgulok, én nem tudok sajnos ilyen viccesen beszélni, nem ez a szakmám - szabadkozott a 77 éves Mészáros Márta, a zsűri elnöke, majd értékelte a versenymezőnyt. - Nagyon örültünk, hogy nyolc elsőfilm volt versenyben. A rendezőikben biztos van egy kis bizonytalanság, hogy egy öregasszony hogy tudja megítélni azt a fantasztikus világot, ami körülveszi őket. Azt hiányoltam csak, hogy a filmek mind a halálról és a szexről szóltak, és kevés volt bennük a szeretet, az ember. Ritkán láttunk olyan arcot, aki tud szeretni, tud harcolni. Csak a halál, a determináció, a drog, a félelem, a reszketés és természetesen a szex, de ez is olyan volt, hogy hiányzott belőle az erotika."

A legjobb közönségfilmnek járó 25 millió forintos Moziverzum-díjat Herendi Gábor kapta meg a TV2-től, a csatorna támogatásával gyártott Valami Amerika 2-ért (kritika a filmről itt). A rendező később tisztázta, hogy ennek a sorsáról nem a TV2, hanem a zsűri dönt. "Meg vagyok hatva, nincs rutinom ebben, nem sok díjat vettem át"- mondta, hisz a Valami Amerika sem kapott díjat annak idején. Idén azért fordult a trend, ennyi közönségfilmes talán még nem állt színpadon díjátadón. A Valami Amerika hangmérnöke is kapott elismerést, a Macskafogó 2-t és a 9 és fél randit a kétszázezer feletti nézettségért díjazta a Mozisok Országos Szövetsége, Goda Kriszta a Filmhu közönségszavazásán nyert a Kaméleonnal (kritika a filmről itt), a tavaly ősszel bemutatott Mázli a forgatókönyvért kapott díjat (kritika a filmről itt). A fogadáson aztán azt hallottuk, hogy Herendi is rátér a csapásra, amit Goda Kriszta a Kaméleonnal kezdett meg, és legközelebb thrillert rendez.

A másik nagy blokkot a fiatalok alkották, az elsőfilmes Simó Sándor-díjat megosztva kapta a Papírrepülők és az Intim fejlövés (kritikák a filmekről itt és itt). "Az az érdekes, hogy ez a szemle két legolcsóbb nagyjátékfilmje - mondta a kínos szextitkokról szóló Intim fejlövés rendezője, Szajki Péter. - Kiszámoltam, hogy a filmem a századából készült, mint az átlag." Persze tizedéből.

Az egymillió forinttal járó díjat így megosztja a két rendező, akik később azzal viccelődtek, hogy már másnap betelefonálnak az MMK-hoz a pénzért. "Tavaly egy kisfilmért nyertünk félmillió forintos szolgáltatást a Filmlabortól, de az oklevél azóta is ott porosodik a szekrény tetején. A pénzt nem tudtuk felhasználni, mert a Papírrepülőkre eleve felmillióval drágább árajánlatot adtak, ezért aztán máshol csináltattuk meg a filmet" - magyarázta a tréfa hátterét Szabó Simon, a Papírrepülők rendezője.

Ahogy az várható volt, Pater Sparrow-nak a képi világért adtak díjakat az 1-ért, a látványtervezők mellett a film operatőre és a vágó munkáját is értékelték. Egy fél produceri díjat is elvittek, mivel ebben a kategóriában Csáky Attila nyert, aki az 1 mellett a Papírrepülőkben is dolgozott.

Hajós: Ülő fotó is készüljön rólam

Elsőfilmes színésznő vitte a legjobb női alakításért járó díjat is: Ubrankovics Júliát Bacsó Péter Majdnem szűz című filmjéért díjazták, ami egy fiatal prosti kálváriáját mutatja be (kritika a filmről itt). A legjobb férfi színész Lukáts Andor lett, aki hosszú kihagyás után a Mázliban kapott főszerepet, majd a Prima Primaverában. A szemle előtt esélyesként emlegették még Vranik Rolandot is, aki a Fekete kefével egyszer már elvitte a fődíjat, de a rendező Adás című utópiája végül egyetlen díjat sem kapott (kritika a filmről itt).

Zárásképp a Made in Hungariát (kritika a filmről itt) vetítették, de sokan már a Fenyő-film alatt a Kongresszusi Központ előterében szocializáltak. Szász János és Kamondi be sem ült rá, de aki igen, az hallhatóan jól szórakozott, a kis böffentésekre is kitört a nevetés. A zenés film díszbemutatóját ezzel párhuzamosan tartották a Mom Park mozijában, és az est végén itt vegyültek a közönségfilmesek a művészfilmesekkel. Bollók Csaba, a 2007-es szemle fődíjasa azzal is támogatta a két oldal közeledését, hogy idén a közönségfilmeket nézte a szemlén, a Made in Hungária főszerepét játszó Szabó Kimmel Tamást nagyon meg is dicsérte. A film sikerét az árnyékolja be, hogy információink szerint nagy tartozásuk van a Kodak felé, ezért a bevétel egy ideig majd a Kodaknak megy.