További Vox cikkek
Míg a tengerentúlon kirobbanó nézettséget produkált, Magyarországon az MTV 2002-es decemberi bemutatóját követően csak kevesen követték képernyőn Jack Bauer kalandjait (300 000-en epizódonként). A 2005-ös szinkron nélküli magyar dvd-kiadás viszont az InterCom munkatársának tájékoztatása szerint a forgalmazó cég egyik legnagyobb idei sikere volt.
Doris Day nyomában
A 24 a tévésorozatok történetében igazi fordulópont: a megszokottól eltérően egy szezon pontosan huszonnégy részből áll, és huszonnégy óra alatt játszódik, így minden rész egy-egy óra eseményeit foglalja össze, méghozzá a "valós" idő szerint. Ez a tétel azonban csak az amerikai sugárzásra igaz, ahol az alkotók a négy-öt perces reklámokat is belekalkulálták az idő múlásába. Az európai tévék adásainál és a dvd-s megjelenéseknél viszont megfigyelhető az időkiesés.
Akkor is látjuk őket, ha éppen nem szerepelnek
Egy nap alatt játszódó sztori elmesélése az egész évet felölelő forgatás szempontjából is komoly kihívásokkal bír. A film helyszínéül nem véletlenül választották éppen Los Angelest, ahol nincsenek olyan nagy hőmérsékleti különbségek az egyes évszakok között, és a film rengeteg belső helyszínnel is operál. Az éjfélkor kezdődő első szezonban a legtöbb hajnalra és szürkületre eső jelenetet még belső terekben forgatták, a második etapban azonban már láthatjuk a napfelkeltét is; sőt azzal, hogy a második szezon reggel nyolctól reggel nyolcig tart, egy átlagos nap benyomását kelti.
A sorozat ötletelgazdái Joel Surnow és Robert Cochran producerek a szokástól eltérően előbb találták ki a formát, mint a tartalmat. Miután az ötlet megszületett, a fő kérdéssé az vált, vajon milyen típusú történet igazolná a sajátságos szerkezetet, ami elég izgalmas ahhoz, hogy a közönség pergőnek érezze egy nap eseményeinek elbeszélését. Így esett a választás végül az akció műfajra. Az amerikai terrorelhárítás (CTU) munkatársai, élükön egy szuperügynökkel, Jack Bauerral (Kiefer Sutherland) akik váratlan helyzetekben bővelkedő életet élnek; az első szezonban a színes bőrű elnökjelölt (Dennis Haysbert) életét próbálják megmenteni, a másodikban egy atombomba nyomába erednek, a harmadikban pedig egy vírus ellen veszik fel a küzdelmet.
Valószerű(tlen)ség
Amitől mindez mégis egyedivé és eredetivé válik, és a nézőt rövid időn belül a függőség küszöbére sodorja, az a feszültség professzionális adagolása, a jó érzékkel alkalmazott suspense. A 24 minden része tartogat egy-egy újabb fordulatot, és a szappanoperákhoz hasonlóan az egyes részek mindig a cliffhangernél szakadnak félbe. Az első szezonban például szó szerint: Jack Bauer felesége, Teri (Leslie Hope), autójával egy szikla szélére parkol s az autó megcsúszik és hogy túléli-e a balesetet, csak a következő részből derül ki. De a tétel az egyes szezonokra is igaz: az utolsó részek utolsó másodperceiben újabb fordulat történik, ami átvezeti a nézőt a következő évadba.
CTU élén: Jack Bauer
Ha valaki rákap a szériára, idővel ráébred, a bekövetkező események, a csavarok, a fordulatok száma bizonyos értelemben limitált. Igaz, ezek kombinációja a végtelenségig ragozható. A sorozat valamiféle végtelenített Möbius-szalag elve alapján működik: mire a szuperügynök elkapja az ellent, leleplezi az összeesküvőt, aki a merénylet hátterében áll, kiderül, a bűnös csak eszköz volt egy megbízó kezében, akit azonban, hogy a történetet tovább lehessen folytatni, szintén egy másik megbízó, terrorszervezet mozgat.
A 24 történetei az aktuálpolitikai helyzetre reflektálnak. A "gonoszok" ugyanazok, mint a világot fenyegető anarchisták: szerb-horvát háborús bűnösök, arab terroristák, illetve a pénzért nekik dolgozó korrupt amerikaiak. A film reális vészhelyzetekre, potenciális veszélyekre figyelmeztet, finoman egyensúlyozva a realitás és az irrealitás határán. Mert hogy annak is adott az esélye, hogy az Egyesült Államoknak valaha fekete elnöke lehessen, vagy egy halálos vírus elszabaduljon. A politikai vonulat csak egy részét képezi a szériának, nem tarthatja fenn egészében a néző érdeklődését, szükség volt a filmben magánéleti szálra is, amely kiagyalása komolyabb feladat elé állította az alkotókat. A CTU munkahelyi konfliktusai mellett Jack Bauer ügynök családja szolgáltatja a fő szálat. Őket, nevesen a Bauer lányt, Kimet (Elisha Cuthbert) és a feleséget, Terit rabolják el az első szezonban; míg a másodikban a tini lány keveredik mindenféle veszélybe, melyek közül néhány már erős túlzásnak tűnik: egy puma éhes szája elől egy őrült menti meg, aki elől egy olyan vegyeskereskedésbe menekül, amit éppen fegyveres rablás ér.
A valószerűség-valószerűtlenség kérdéseit még a fanatikusok is felvetik a fórumokon: a film legnagyobb rejtélyei közé tartozik, miként létezhet az a lótó-futó szuperügynök, akinek minden percét nyomon követhetjük 24 órán keresztül, de sosem eszik, sosem alszik, sőt, sosem megy ki a WC-re. Valószínűleg ezen kvalitásai alapján választotta őt a kormány a vészhelyzetek megoldására.
Minek nevezzelek?
Az alkotók hangsúlyozzák, filmjüket olyannyira a forma határozza meg, hogy még maguk a szereplők is érdektelenek, bármikor lecserélhetők. A széria egyik titka pont ebben rejlik: a forgatókönyvírók Alfred Hitchcock klasszikus lélektani thrillerjének, az 1960-ban napvilágot látott Psychónak a módszerével élnek. Ott, mire megbarátkozunk a munkahelyéről nagyobb összeget sikkasztó Marionnal (Janet Leigh), kiderül, a főhősnek hitt lány a történet szempontjából mellékszereplő, ráadásul elég hamar a filmtörténet legismertebb halála vár rá egy zuhanyzóban. A 24 ugyanezt a módszert követi: senkiről sem tudhatjuk biztosan, a sztori egészében milyen szerepet tölt majd be valójában. Vétek lenne bárkit is megkedvelnünk, mert bármikor meghalhat, még maga a főszereplő, Jack Bauer is.
'Ne ítélj első látásra!' (Nina Myers)
És hogy főszereplőnek miért a színészi pályáján megfeneklő, Montanába egy farmra visszavonuló, rodeózásból élő Kiefer Sutherlandot választották? Joel Surnow a döntést így magyarázza: "Kiefert kiváló színésznek tartottuk. Bizonyos értelemben Gene Hackmanre emlékeztetett minket, ugyanolyan kemény, dühödt pasi. Tudtuk, ha képes ezt a dühöt, frusztrációt egy pozitív hősbe transzformálni, egy fantasztikus karaktert kaphatunk tőle." Az alakításáért Golden Globe-díjban részesült Sutherland egy interjúban elismerte, a tévésorozatok színvonalának emelkedése nem kis szerepet játszott döntésében, amikor elvállalta a szuperügynök szerepét. "A kábeltelevíziózással tökéletesen elmosódtak a határok a tévé és a mozi között. Az olyan sorozatok, mint a Vészhelyzet vagy a Maffiózók jobbak, mint a legtöbb mozifilm. Odaadtam volna a fél lábamat, ha egy olyan szériában szerepelhetek, mint Az elnök emberei, és mindkét lábamat beáldoztam volna, ha ott lehettem volna, amikor a Vészhelyzet elindult. Ezek a sorozatok valóban kihívást jelentenek egy színész számára. A moziipar drámaian átalakult. Hajdanában a nagy stúdiók ötven-hatvan filmmel jöttek ki egy évben, ma jó, ha húszat csinálnak. Ráadásul azok a filmek, amelyekben szívesen szerepelnék, átköltöztek a televízióba, úgyhogy utánuk mentem."
Mint azt a hisztérikus rajongótábor, a szakmai elismerések, az ötödik évad és Sutherland újrainduló filmes karrierje bizonyítja, jó döntés volt. A 24 a televíziózás történetének egyik legizgalmasabb, legbrutálisabb sorozata lett, szappan férfiaknak, melyre azonban a női nézők is könnyedén rákattanhatnak.
A cikk - Hungler Tímea írása - a VOX mozimagazinban olvasható