Emlékképek a Katrina-sújtotta New Orleansból

2006.12.27. 10:44
A déja vu hirtelen jelenség, aminek során az agy az észlelt ismeretlen dolgot ismertként interpretálja. Tony Scott és Jerry Bruckheimer ezzel a címmel újabb siker-várományos thrillert tett le az asztalra. Denzel Washington a Szükségállapot, a Csontember, az Időzavarban és A belső ember után újra nyomoz.
Tony Scott új filmjének főszereplője, Denzel Washington így írja le a déja vu érzését: "Szerintem valamennyien megtapasztaltuk már azt az érzést, hogy valamikor jártunk már egy bizonyos helyen. Velem is megtörtént. Volt egy álmom egy brooklyni helyről, ahová egy napon el is mentem, és azt éreztem, már jártam ott." Helyzetek, illatok, színek, tárgyak, sőt, emberek, és nemcsak helyek lehetnek a legváratlanabb pillanatban előtörő misztikus érzés kiindulópontjai. A déja vu-val játszik Tony Scott és Jerry Bruckheimer producer a legújabb akció-thrillerükben, aminek idő-tér útvesztőiben a Denzel Washington által megformált ATF-ügynök próbálja megmenteni egy lány életét. Pedig még sohasem találkoztak. Vagy mégis?

Ha már három nagy nevet megemlítettük, ne menjünk el a háttérmunkások mellett sem! A történethez nagy reményeket fűzhetünk, hiszen a forgatókönyvet Bill Marsilii mellett az a Terry Rossio jegyzi, akinek A Karib-tenger kalózainak második részét és a zseniális Shreket köszönhetjük. Története most is cselesebb, mint első pillantásra tűnik, hiszen a thriller műfaji keretein belül egy szép szerelmi szál adja a film valódi magját. Külön érdekesség, hogy a forgatókönyv minden idők egyik legmagasabb jogdíj-áráért, ötmillió dollárért kelt el.


Ismerős, de honnan? Klikk!
A déja vu érzése vezeti el az ATF (alkohol-dohány-és lőfegyver) -ügynököt, Doug Carlint (Washington) egy megrázó bűntényhez. Egy New Orleans-i komp felrobbantása után hívják a helyszínre, hogy bizonyítékokat keressen. Az ügy viszont olyan óriási méretűre duzzad, hogy ártatlan életek százait kell megmentenie.

Katrina közbeszólt

Ahogy Carlin egyre jobban belemerül a nyomozásba, mind az idő, mind a tér megkérdőjeleződik. A történet egyúttal egy visszafelé elmesélt love storyvá is válik. Felfedezi ugyanis, hogy valamiféle rejtélyes kapcsolatban áll azzal a nővel, akinek a múltja a jövőt szétromboló katasztrófa megállításának kulcsa. Denzel Washington

A 2005-ös New Orleans-i forgatás meghatározó momentuma volt a Katrina hurrikán tragédiája. A katasztrófa pár héttel a gyártás kezdete előtt történt, a produkció ekkor úgy döntött, új helyszínt keres, végül három hónappal a hurrikán után mégis New Orleansban kezdték meg újra az előkészítést. Sőt az alkotók, Tony Scott, Denzel Washington, Val Kilmer és James Caviezel sajtótájékoztatón tették közzé, hogy szeretnének munkalehetőséget nyújtani a lakosságnak és szándékukban áll a Katrina-sújtotta New Orleanst a filmbe is beépíteni. "A Katrina hurrikán minden képzeletet meghaladó tragédia volt. Először megrettentünk a várható körülményektől, de hamar beláttuk, nekünk is segítenünk kell a bajbajutott embereken. Ennek egyik lehetséges módja volt, hogy a filmet az eredetileg elképzelt helyszíneken forgassuk le" - emlékezik vissza Washington.

Denzel egója működésbe lép

A Déja Vu a producer és a rendező hatodik közös munkája, olyan előzményekkel, mint a Top Gun vagy a A közellenség. A producer szerint a film ötlete mellett egyszerűen nem lehetett elmenni: "Úgy éreztük - magyarázza Bruckheimer -, hogy a Déja Vu óriási drámai lehetőségeket rejt a szerelmi történetet körülölelő bonyodalmak miatt. Az ötlet, hogy valakit visszahozhatunk az életbe, csodálatos. Tony Scott rendezői jelenléte pedig biztosíték az izgalmas akciójelenetekre. Tony óriási művészi ambícióval fordul a film vizuális megformálása felé. Ezért is kértem fel - mondja, majd hozzáteszi - Úgy alkalmaztuk filmre a forgatókönyvet, hogy az autós üldözéseknél és a kompos jeleneteknél megmutathassuk a legizgalmasabb New Orleans-i helyszíneket."


Titkos időlaboratórium
Ezt maga Denzel Washington is igazolja, amikor a forgatáson megtapasztalt félelmeiről mesél: "Egyszer a Mississippi-híd alatt forgattunk. Ahhoz, hogy lejussunk, át kellett másznunk a korláton, mindezt százhét méteres magasságban. Láttam, ahogy Tony Scott is átmászik a szélén, de persze sziklamászói tapasztalattal. Ekkor lép működésbe az ember egója, a hitemet tettem ekkor próbára, de jó szórakozás volt és nagyon izgalmas."

Szerelem, nyomozás, időutazás

A nyomozás később elvezeti Doug Carlint a film legérdekesebb helyszínére, a titkos időlaboratóriumba, ahol különleges eseményekről tárolt anyagokat nézhet meg. "Los Angelesben építettük meg a labort - magyarázza Bruckheimer - és azt kértem Chris Seagers látványtervezőtől, hogy legyen high-tech hangulata, de ugyanakkor kábelek meg drótok szőjék be." A különleges labor ötlete azon a jövőre vonatkozó elképzelésen alapul, mely szerint életünk sok helyszínén megfigyelőrendszer rögzíti az eseményeket. A hurrikán előtt New Orleans számos pontján adottak is voltak a térmegfigyelő kamerák.

A laboros jelenethez rengeteg, összesen ötszáz órányi anyagot használtak fel. Különböző alapanyagok és kamerák használata tette lehetővé, hogy a sztori különböző szintjei vizuálisan és stilárisan is elkülönülhessenek, és ezáltal mégis egységet alkossanak. Egy szerelmi dráma, egy nyomozás és egy időutazás egyetlen történetben. Bruckheimer egyszerűen fogalmazza meg a filmmel kapcsolatos elvárásait: "Mindketten ugyanazt a célt tűztük ki magunk elé a filmmel. Hogy amikor a fények kialszanak, a néző egy másik világba merüljön, a déja vu világába."

A cikk - Vörös Adél írása - a VOX mozimagazin decemberi számában olvasható