További Vox cikkek
"Mi is jöhetett volna más Shrek számára azok után, hogy feleségül vette a szerelmét, sőt a kékvérű lányos szülők jóindulatát is elnyerte? Itt az idő megtenni a következő lépést: gyerekeket vállalni" - magyarázza a Harmadik Shrek rendezője, Chris Miller az ötletek megszületését, de csak találgatni tud atéren, mi jöhet majd a negyedik részben: "Talán a klimax? Shrek vesz egy piros Porschét, miután kirepültek a gyerekek?". Chris Miller azután került a Shrek széria harmadik darabjának rendezői székébe, hogy az első két film rendezője, Andrew Adamson átigazolt a Narnia Krónikái sorozathoz. Miller persze nem ismeretlenként érkezett a Shrek-univerzumba: mindkét eddigi részen dolgozott, sőt a Shrek 2 esetében ő volt a film történetének elsőszámú felelőse. Viszont rendezőként ez az első munkája, így kapott maga mellé egy társat (codirector megnevezéssel) Raman Hui személyében. Chris Miller, aki egy újságírói kérdésre a kedvenc zenei stílusaként a death metalt, kedvenc filmes műfajaként pedig a kaszabolós horrort jelölte meg, mellesleg nemcsak rendezi a filmet, de szinkronizálja is: ő lesz egy pár mondat erejéig egy bábjátékos hangja. (Chris Miller pedig az eddigi Shrek filmekben a varázstükört személyesítette meg.)
|
A Harmadik Shrek forgatókönyvén nyolc író dolgozott, igaz, ebbe beleszámították az egész sorozat alapjául szolgáló rövidke mese szerzőjét, William Steiget is. Jeffrey Price és Peter S. Seaman (Doc Hollywood, A grincs) az a két szerző, akik legnagyobb mértékben alakították a végleges szkriptet. Ők az animációs filmek történelemkönyvében is szerepelnek már, mint az 1986-os, forradalmi Roger nyúl a pácban írói. A film zeneszerzőjének az eddigi részeket is jegyző (és szinte a DreamWorks Animation házi komponistájának számító) Harry Gregson Williamset (Z, a hangya; Elvitte a víz) szerződtették.
Shrek-hangok
Minden animációs filmnél kulcsfontosságú, a szinkronhang. A Shrek széria ebben a tekintetben is emlékezeteset tudott nyújtani, hiszen a főbb szerepekre világsztárokat szerződtetett, akik klasszisteljesítményt nyújtottak. (A magyar szinkronhangok is változatlan felállásban szerepelnek, tehát Gesztesi Károlyt Shrekként, Kerekes Józsefet Szamárként, Für Anikót Fionaként és Selmeczi Rolandot Csizmás Kandúrként hallhatjuk. Sőt, ha lecserélnék őket, azt az amerikai gyártócéggel is egyeztetni kéne, hiszen részt vettek a kiválasztásukban.) Az eredeti, amerikai szinkronhangok a karakterek kialakításában is részt vettek, így utólag szívesen nyilatkoznak róluk."Az első filmben Shrek úgy érezte, nem méltó arra, hogy szerelmes legyen, a másodikban nem hitte el, hogy méltó férje lehet a hercegnőnek, most pedig azzal az érzéssel küzd, hogy nem lenne belőle jó király és jó apa. Ez nagyszerű történet arról, hogyan kell mindig magunkban hinni, és nem másokra hallgatni, amikor életünk egy-egy fordulópontjához érünk" - magyarázza Shrek hangja, Mike Myers. Antonio Banderas pedig a Csizmás Kandúrhoz fűződő sajátos viszonyáról vall: "Utálom a fickót! Több okból is. Az egyik az, hogy korábban úgy jöttek oda hozzám a nők: "Imádtalak a Zorróban!" Most pedig azt mondják: "Olyan édes a cicusod". A Harmadik Shrek történetében két fontosabb új szereplő tűnik fel, akik szinkronizálására szintén igazi nagy neveket sikerült megnyerni a producereknek: a bohém királyi unokaöccs, Artie hangja egy igazi popsztáré, Justin Timberlake-é (aki, mint emlékezhetünk rá, már "szerepelt" a Shrek 2-ben is, mint egy Sir Justin-poszter Fiona ágyán), a bolondos és kissé szenilis öreg varázslót, Merlint pedig az ex-Monty Python-os Eric Idle szinkronizálja.
A szinkronizáló színészek sajátos módszer szerint dolgoztak: nem kaptak kézhez kész forgatókönyvet, csak mindig a következő jelenet dialógusait, és rengeteget improvizáltak. Ezeket az improvizációkat pedig azután a forgatókönyvírók beépítették a film szövegeibe, csakúgy, mint a színészek elképzeléseit a figurájuk motivációiról. Az alkotók szerint ez az egyik oka annak, amiért a Shrek filmek frissek és szellemesek tudnak maradni: bátran alakítanak rajtuk menetközben.
Animánia
A Harmadik Shrek mögött álló animációs technika egyáltalán nem ugyanaz, mint az eddigi részeknél, a DreamWorks ugyanis időközben elkészítette a Madagaszkár és a Túl a sövényen című filmeket, amelyek egyben mindig egy-egy újabb technikai fejlesztést is jelentettek. "Nem bánhatunk nyolcéves karakterekkel ugyanúgy, mint az újakkal, hiszen azóta a technológia rengeteget fejlődött" - magyarázza az animációs részleg egyik vezetője. "Most már többre is képesek vagyunk. Jobban tudjuk irányítani az arcot; jobb a felbontás; hozzájuk adhatunk olyan részleteket, amelyeket az eredeti karakterekhez még nem tudtunk. Mivel úgy éreztük, hogy ezek a karakterek a legjobbat érdemlik, úgy döntöttünk, hogy mindent újból megcsinálunk. Például, amikor Shrek hunyorog, látni lehet a ráncokat az orra körül. Ilyesmit az első két filmben nem tudtunk megcsinálni, pedig ez sokat segít a karakter élethűvé tételében." A technikai fejlődés azonban nemcsak a főszereplőkön válik láthatóvá, hanem a "statisztákon" is. A Harmadik Shrekhez mintegy ötezer háttérszereplőt vázoltak fel, és mindet jóváhagyatták a rendezővel és a művészeti vezetőkkel. Mintha az animátoroknak részletes leírása lett volna minden egyes statisztáról - így nem csoda, hogy végül az összes, a képernyőn megjelenő szereplő (még az is, aki messze a háttérben áll és alig lehet észrevenni) egyedien néz ki és mozog.A három évig tartó animációs munka legproblémásabb feladataként azt nevezték meg az alkotók, amikor Szamár és Csizmás Kandúr személyiségét át kellett ültetniük a másik testébe. Ők ketten ugyanis a történet szerint megisznak egy varázsitalt, és a nehézséget (és a poénok forrását) az jelentette, hogy a kandúrnak macska módjára kellett mozognia egy szamár testében, és fordítva. A másik érdekes kihívás Merlin figurája volt, az ő alakján keresztül ugyanis hangsúlyosan bekerül a filmbe a varázslás, amelyet mindig különleges feladat megjeleníteni valamilyen formában a vásznon. Különleges feladat, de nem idegen a Harmadik Shrek alkotói számára: "Animációt készíteni olyan, mint varázsolni - magyarázza a co-director, Raman Hui. - Mi mindennap varázsolni próbálunk."
Shrek jövője
Amikor a Shrek 2. minden idők legtöbb bevételt hozó animációs filmje lett 2004-ben, a Dreamworks eldöntötte: nemcsak Harmadik Shrek lesz, de Shrek 4. is! A negyedik részt a most oly divatos módszerrel ellentétben nem egyszerre készítették el a harmadikkal, ami egyrészt annak köszönhető, hogy a filmes animáció technikai feltételei néhány év alatt (azaz két rész bemutatója között) is hatalmasat tudnak fejlődni, másrészt pedig meg akarják várni a harmadik rész fogadtatását. Elvileg tehát elképzelhető, hogy egy csúfos bukás esetén el sem készül a negyedik rész. Ezt az eddigi hároméves periódusok ritmusát betartva 2010-re ígéri a stúdió, a sztorijáról persze még semmi sem tudható, de az biztos, hogy az eredeti szinkronhangok már leszerződtek hozzá, azaz Shrek, Fiona, Szamár és Csizmás Kandúr mindenképpen szerepelni fognak a történetben. A forgatóköny írói: Tim Sullivan és Josh Klausner. Ők és az animátorok már munkában állnak. Sőt, már rebesgetik egy ötödik rész lehetőségét is, amelyben feltűnne a Csizmás Kandúr testvére, egy fekete macska is.Apropó, Csizmás Kandúr! A Shrek 2-ben debütáló kardforgató kandúr akkora sikert aratott, hogy rögtön saját rajongótábora alakult, és a franchise legnépszerűbb karaktereinek egyike lett (valószínűleg Szamár legnagyobb bánatára). A Dreamworks ezt kihasználva tervbe vette egy önálló Csizmás Kandúr-film elkészítését, amelyet akkor a Shrek harmadik és negyedik része közé ígértek. Nos, a kezdeti nagy nekibuzdulás alábbhagyott, a produkció csúszik, és az már biztos, hogy a Shrek 4. után kerül csak a mozikba. Az angol címe Puss In Boots: The Story of an Ogre Killer lesz (azaz Csizmás Kandúr: Egy ogreölő története). A forgatókönyvírók már megvannak: David H. Steinberg (Amerikai pite 2.) és Jon Zack (Harmadik Shrek), és természetesen a főszereplő hangja is leszerződött már - Antonio Banderas nagyon lelkesedik a produkcióért: "Egy önálló film a Csizmás Kandúrral? Amikor belevágtam, nem gondoltam volna, hogy ekkora őrület lesz egyszer a figura körül, de ez fantasztikus! Főleg, hogy Szamárnak nincs külön filmje."
A cikk - Villányi Dániel írása - a VOX mozimagazin júniusi számában olvasható