További Vox cikkek
Csávó a night clubban: Úgy nézel ki ebben a hülye dzsekiben, mint valami bohóc.
Sailor: Ez egy kígyóbőr dzseki! Ez az egyéniségem, és a személyes szabadságba vetett hitem szimbóluma.
Csávó a night clubban: Seggfej.
Sailor: Gyere csak ide!
A sorozattal felfedezhető párhuzamok már csak azért is adják magukat, mivel számos Twin Peaks-színész ruccant át mozizni felfedezője kedvéért, hogy csak a jó boszorkányt játszó Sheryl Lee-t (a sorozat híres Laura Palmerje), vagy a haldokló lányt alakító Sherilyn Fennt említsük (Audrey Horne). A szereplőgárda amúgy is egyfajta David Lynch All Stars Bandnek tűnik, hiszen egy-két új név (Cage, Ladd, Dafoe) kivételével szinte mindegyikük ismerős lehet a rendező valamelyik korábbi opuszából. A casting egyik legérdekesebb pontja, hogy Lula édesanyjának szerepére valóban Laure Dern édesanyját, Diane Laddet szerződtették, hogy minél hitelesebben tudják előadni a kettőjük kapcsolatában rejlő feszültséget. További Twin Peaks-motívum, hogy a tűz itt is hasonlóan lényeges, állandóan visszatérő motívum, csak itt nem valamilyen túlvilági démoni erőt hivatott szimbolizálni, hanem a Sailor és Lula szerelmében égő lángot, és azt a veszélyt, amely percről percre közeledik feléjük.
Lynch jellegzetes amerikai szimbólumokkal pakolta tele filmjét. Így lett Sailor karakteréből egyfajta Elvis-klón, akinek mindene a szabadság, sőt még a Király dalait is szereti elénekelni (Cage a saját hangján ad elő egy Elvis slágert), és Lula figurája is a magasságától eltekintve elég sok hasonlóságot mutat Marilyn Monroe-éval, ráadásul az egész mozit átjárja az Óz, a nagy varázsló hatása. A híres kígyóbőr dzseki Nic Cage javaslatára került a filmbe, mivel szerinte egy lázadó figura alakításánál megkerülhetetlen a James Dean-kultusz, ha pedig Dean híressé tette a rövid, piros kabátokat, neki is kijárt egy hasonló kultuszra szert tevő kígyóbőr cucc, ami ráadásul Cage saját ruhatárából került a forgatási kellékek közé. A forgatás befejezése után a színész a dzsekit igazi gentlemanként Laura Dernnek ajándékozta.
Lula: Mikor kezdtél el cigizni, Sail?
Sailor: Azt hiszem, akkor szoktam rá a cigire, amikor úgy négyéves lehettem. Akkoriban halt meg az anyám tüdőrákban.
A Veszett a világ a posztmodern filmművészet illusztris darabja, ahogy David Lynch is az egyik legjelentősebb posztmodern filmrendező. Bátran mer a műfajok fölé emelkedni úgy, hogy közben mégis számtalan műfaji elemet használ. Ha szeretnénk meghatározni a zsánerét, nem lenne könnyű dolgunk. Találunk benne rengeteg romantikát, az állandó utazás predesztinálja számára a road-movie műfajt, a film erős zeneisége miatt pedig akár még egy musical jelző is megkockáztatható, de a számos thriller elem miatt akár ez utóbbi zsánerbe is sorolhatjuk. Bátran használja fel más alkotók műveit (lásd Óz, a nagy varázsló satöbbi), de a Veszett a világ hatása legfőképp egy Quentin Tarantino nevű buzgó videotékás korai munkáiban mutatható ki. A Született gyilkosok, vagy a Tiszta románc állandóan úton lévő párosa le se tagadhatná Sailor és Lula befolyását.
Lula: Veszett az egész világ, ráadásul rémisztő is.
És hogy milyen karriert futottak be a résztvevők? David Lynch a Veszett a világ után befejezte a Twin Peaks sorozatot, és Tűz jöjj velem! címmel leforgatott egy hozzá kapcsolódó mozit is, amivel sikerült megosztania a rajongókat. Mostanáig mindössze három filmmel (Lost Highway - Útvesztőben; The Straight Story - Az igaz történet; A sötétség útja - Mulholland Drive) gazdagította életművét. Mégis máig hatalmas kultusz övezi. 2006-ban új filmmel, az Inland Empire-rel rukkol elő. Laura Dern a rendező bevallottan kedvenc színésznője, ami abból is látszik, hogy a Kék bársony után itt is főszerepet bízott rá, ráadásul új munkájának, az Inland Empire-nek is Dern lesz a főszereplője. Bár a Jurassic Park mozikban blockbusteres lehetőséghez jutott, máig megmaradt függetlenfilmes karakterszínésznőnek. Nicolas Cage a Las Vegas, végállomásért kapott Oscarjával, és az olyan akciómozikkal, mint A szikla vagy az Ál/arc A-listás sztárrá lépett elő, és ezt a státuszát máig őrzi - igaz, egy Elvist utánzó frizurát ma már nehezebben tudna összehozni.
A soundtrack változatos. Angelo Badalamenti aláfestő zenéi mellett a skála Strausstól Elvis Presleyig terjed. Chris Isaak három nótával is képviselteti magát, melyek közül a Wicked Game óriási sláger lett.
Senki sem gondolta volna a cannes-i bemutató után, hogy a film egészen az Arany Pálmáig eljuthat, ami David Lynch pályafutásának legnagyobb szakmai sikerét jelentette. Művészfilm létére a közönség is nagyra értékelte, hiszen csak az Egyesült Államokban tizennégymillió dollárt hozott, a költségvetése pedig csak tízmillió körül mozgott. Nálunk eddig csak videón volt hozzáférhető, de most már a régi szinkronnal és számtalan extrával dvd-n is hazavihető.
A cikk - Tóth "Sági" Csaba írása - a VOX mozimagazin decemberi számában olvasható