Gyilkosság díszdobozban

2005.03.21. 15:07
Évtizednyi nélkülözés után végre mindenki annyi Hitchcock-filmet spájzolhat házi digitális archivumába, amennyit csak elbír. A Warner és a Universal egymással párhuzamosan hozott ki 19 darabot az életműből. Rémület, feszültség, nudli.
Ugyan van-e még olyan rendező, akitől mai napig rezzenéstelen arccal, sőt büszkeségtől dagadó mellkassal lehet nyúlni? Miért Hitchcock neve vált a feszültség szinonimájává és miért hiszi azt mindenki, hogy a számtalan heppiend nem kőgeci szívet takar?

Vegyes felhozatal

A Universal kétszer hét filmet dobott ki, fekete illetve fehér díszdobozban, míg a Warner egyszer ötöt. A Hitchcock-díszdoboz néven futó Warner-csomag az ötvenes évekből szelektál. A befutott rendező közepesen erős szériájából a Rémület a színpadon, az Idegenek a vonaton, a Meggyónom, a Gyilkosság telefonhívásra és A tévedés áldozata került a csomagba.


Az ember, aki túl sokat tudott
Klikk a képre!
A Universal Hitchcock gyűjteményének fekete dobozába számos hibátlan klasszikus és különösen genya film került. A hátsó ablak, a Psycho, és az Ember, aki túl sokat tudott, a legcinikusabb Kötél és szintén sötét humorú Bajok Harry-vel mellé bekerült még egy Szabotőr és egy Gyanú árnyékában is. A fehér doboz a három kollekció közül a leggyengébb. A Madarak és a Szédülés magasan kiemelkednek a mezőnyből, a Téboly is kellemesen sötét, a Topáz, a Marnie, a Szakadt függöny és a Családi összeesküvés inkább a kötelező hollywoodi körök kategóriájába tartoznak.

Speciális változatok

A filmek képminősége 40-60 év távlatából meglehetős tiszta, komoly utómunkálatokat sejtet. A hang leginkább eredeti mono, így azzal túl sokat nem lehetett bűvészkedni.

Google-ban néhány jól pozicionált kulcsszóval kideríthető, hogy bizony a Warner csak Európának sajnálta le ezzel a speciális kiadással. Amerikában 8 filmmel nyomták ezt a szériát, bár tény, hogy a korai negyvenes filmek - a kémesvilágháborús Foreign Correspondent, a gyanúsférjes Suspicion és Mr. and Mrs. Smith romantikus vígjátéka (ami nem az idei bradpittes film előzménye) - ebben a kultúrkörben kevesebb vásárló szívét dobogtatnák meg.

Ízlések és képformátumok

A fekete doboz tartalma erősebb, mint a fehéré, hiába nem számítjuk, hogy a filmek keményebbek, prezentálásuk is jobb. A fehér dobozban ugyanis érthetetlen módon négy filmet (Madarak, Marnie, Topáz, Szakadt függöny) 4:3-as képaránnyal tettek a lemezre. Ennél súlyosabb vétséget filmmel szemben nehezen lehetne elkövetni, talán ha kiszíneznék és zsidóviccekkel utószinkronizálnák a sirályokat.

Minthogy az európai és ausztrál piacra szánt dobozban a rendező kompozícióját több ízben "újravágták" a képernyő széleinek mellőzésével, a hét filmből négy értékelhetetlenné vált. Tizenhétezer forint ellenében az emberben fel sem merül, hogy nem azokat a filmeket kapja, amit a dobozon lát. A csomagoláson természetesen nem tüntették fel ezt a mellékes információt, viszont az egész kontinensen ilyen kópiák terjednek. Ez a válogatás így azoknak ajánható, akik szeretnének sajátos oltárt képezni a vitrinben a két Universal-kiadvány egymás mellé rakosgatásával, vagy nem zavarja őket, hogy függőlegesen több a kép, min széltében.

A fekete Universal-kiadványon található ugyan három 4:3 képarányú alkotás, melyek a 40-es években készültek ebben a formában. Ezeknek szerencsére nem vágták le az alját és a tetejét, hogy szélesvásznúak legyek.

Extrák

Kezdjük az alapoknál, magyar szinkron egyik filmen sem választható. Bár személy szerint egy-két nosztalgikus kivételtől eltekintve egyáltalán nem támogatom a filmek ilyentén formájú abúzálást, a néptömegek általában igénylik. Ráadásul, minthogy ezen filmek mindegyike megfordult tévében, túl nagy erőfeszítésbe nem került volna a mono szinkron prezentálása.

Mindegyik film megkapta a kötelező korabeli trailereket és általában egy-egy werkfilmet vagy dokumentumfilmet is. Ezek közül a Warner-csomagban az Idegenek a vonatonja tér el, lévén kétlemezes, míg Universalék a két slágert, a Madarakat és a Psychót turbózták fel.

Fehér és fekete

A Warnernek legyen mondva, voltak annyira korrektek, hogy a dobozban található filmeket önállóan is piacra dobták. Ha valaki csak Idegenekre vágyik, nem muszáj plusz tízezerért további négy filmet hazavinnie. A Universal díszdobozai egyek és oszthatatlanok, ezért ha választani kell, a fekete mellett szól minden érv. A fehér dobozból legfájóbban a Vertigo és Madarak fog hiányozni, de azokat érdemesebb külföldről berendelni szélesvásznúan, hacsak nem létfontosságú a magyar felirat.