Aknavetős szamurájok a szerpentinben

2004.10.25. 12:33
Nyugdíjra gyűtjő exügynökok fogócskája triplacsavarral, a világ egyik leghosszabb autós üldözésével megfejelve DVD-n is megjelent októberben. Régimódi, intelligens, analóg akcióthriller De Niro, Jean Reno és még egy tucat hasonlóan komor pofát vágó, szőröstökű profival, bejáratott szerepekben. Az extrák között egy új, pesszimista finálé is választható.
John Frankenheimer klasszikus akcióthrillerje, a Ronin akár a 60-as években is készülhetett volna Steve McQueen főszereplésével, de a digitális exhumálás helyett a hasonlóan előnyösen öregedő Robert De Niro küzdhet a dél-francia partokon az összeurópai kémhálózati gengbengben.

Összeurópai kémhálózati gengbeng

Tekintse meg képeinket!
Láttunk már ilyet tőle, és feltehetőleg lesz még alkalma farmerzsebből előhúznia ezt a figurát, dehát ezért is szeretik, hitelesen adja a kiégett profit, akárcsak a franciák cukorsziruplelkű akcióhőse, Jean Reno. A nemzetközi gárdába angolok, írek, oroszok mellett egy svéd is befért az exügynökök néha egymást faarccal átkúró, néha egymást vállvetve fedező csoportjába.

A szinte teljesen mellőzött viccelődés és romantika helyett az ismerkedős félóra után feszes másfélórás, folyamatos akciót kap aki befizet erre a dvd-re. A karakterekről és a történetről is minimális infókat csepegtető, szófukar film képes lendületet tartani, nem vesz lélekfröccs-kitérőket, moralizálós csevejeket, igyekszik annyira valósághű maradni, amennyire a színészek anyagcseréjének bemutatása nélkül lehet. A rendező megletősen könyörtelenül bánik a civilekkel is, akik - legyen az járókelő, óvodás vagy Katarina Witt - hang és részvét nélkül hullanak, mint a legyek.

Minőségi szórakozás igazi surrounddal

A hang és kép minősége már a XXI. századi technológiáknak köszönhetően kristálytiszta, mintha eleve digitálisan rögzítették volna. A visszafogott szinek és a módjával adagolt, gladiátorosan borús, de kevésbé nyálas zenei aláfestés tökéletesen simul a komor tónusú történethez. A maratoni autós jelentek minden egyes kerékcsikorgását utólag vették fel zárt versenypályán, így aki megengedheti magának, igazi surroundot kap az arcába.

A film egyik érdekessége, hogy a régi vágású rendező ragaszkodott az analóg technológiához, mondván így minden fény és árnyék autentikusabban tükröződik a színészek arcán, mintha számítógéppel segítettek volna rá. Ezért aztán a t. vásárló valóban Jean Renot látja a szerpentinben a volán mögött, De Niro tényleg ott ül a 120 kilométerperórás sebességgel körbefaroló Peugeotban és még az aknavetővel eldurrantott kocsiknak is van hús-vér pilótája.

Új, sötétszürke finálé

Ilyen és ehhez hasonló nyalánkságokat tudhat meg, aki végighallgatja az első lemez közepesen érdekfeszítő rendezői kommentárját. A gépjárműborogatásra szakosodott Frankenheimer száznál több tagú kaszkadőrcsapatával egész Párizson átívelő második üldőzéses szekcióját mindenképp érdemes végighallgatni, hiszen ez az a jelenet amúgy, ami nagyjából kimeríti a komputerizáció nélküli lehetőségeket.

A második lemez hemzseg a felületes és a közepesen mélyreható információkban tobzódó 15-20 perces rövidfilmekben, amelyek szinte az összes főbb munkafolyamatát bemutatják a film készülésének. Előnyükre legyen mondva, legalább keveset ismétlik önmagukat és viszonylag óvatosan bánnak a filmbejátszásokkal is. Az alternatív befejezés sem véletlenül csak dvd-n látott napvilágot, a tesztközönség vélhetően teljesen befordult egy ennyire realisztikusan sötétszürke finálétól.