no

Melyik a legjobb Három testőr-film?

2011.10.14. 16:24

Athos, Porthos, Aramis és d’Artagnan pont 100 éve, a némafilmes korszakban vívott meg először Rocheforttal, hogy megállítsák a francia király ellen ármánykodó Richelieu bíborost, Buckingham hercegét és a cselszövő Miladyt. Dumas regénye azóta is örök klasszikus: a rapírral hadonászó Tom, Jerry, Gene Kelly, Michael York, Charlie Sheen és Kiefer Sutherland után a héten Milla Jovovich-csal, Ray Stevensonnal és Orlando Bloommal élhetjük át újra a nyakékrablós kalandokat, ezúttal léghajókkal és 3D-effektekkel. Melyik a legjobb hollywoodi kardozós-romantikus film? Szavazzon a kedvencére, írja meg, ha valaki kimaradt!

A 48-as változat Gene Kellyvel és Vincent Price-szal

Aki szerint Hollywood halott, mert már nem készülnek jó filmek, csak a régi kasszasikerek mondanivaló nélküli, 3D-vel turbózott, parasztvakító remake-jei, az vessen egy pillantást a 30-as, 40-es és 50-es évek Álomgyárára, amikor mindenki Douglas Fairbanks fekete-fehér, kardozós-csilláron lengedezős kalandfilmjeiből akart Technicolor-változatot forgatni. Az összes kosztümös hollywoodi hős a 20-as évek leghíresebb színész-író-producer-kaszkadőrének köpönyegéből bújt ki, Michael Curtiz és Errol Flynn 38-as Robin Hoodjától a Disney-mozidélutánokról jól ismert, Guy Williams-féle Zorróig. Természetesen az MGM stúdió 48-as, színes-szélesvásznú Három testőre is egy 1921-es Fairbanks-film átirata, de a rongylábú Gene Kelly még így is D'Artagnan karakterét szerette a legjobban azon szerepei közül, ahol nem kellett énekelnie meg táncolnia. A film érdekessége, hogy a stúdió valami bigott vallási fundamentalizmustól vezérelve az ármánykodó Richelieu bíborosból Richelieu minisztert akart faragni, de ezt végül az utolsó pillanatban elvetették. A szerepet egyébként Tim Burton kedvenc horrorsztárja, Vincent Price kapta meg.

A 73-as változat Michael Yorkkal és Charlton Hestonnal

Aki azt hiszi, hogy a népszerű ponyvákból forgatott filmek ketté bontását a Warner találta ki, hogy duplaannyit kaszáljon az utolsó Potterrel, téved: már a Fox is egyszerre vette fel a 73-as Három testőr és 74-es Négy testőr jeleneteit. Amiért a színészek aztán jól be is perelték őket, mert csak egy filmnek megfelelő gázsit kaptak. A testőrök köpenyét csupa híres angol színész öltötte fel: Oliver Reed lett Athos, Frank Finlay Porthos, Richard Chamberlain Aramis, d'Artagnan pedig Michael York. A gaz Richelieu bíborost alakító Charlton Hestonnak eredetileg Athos és Porthos szerepét is felajánlották a producerek, de a színész erre azt mondta, játszott ő már elég akciójelenetben, ezúttal inkább valami kevésbé megerőltető szerepet szeretne. A nyakékét elveszítő királynét Chaplin lánya, Geraldine Chaplin alakította, a cselszövő Miladyt Faye Dunaway, d'Artagnan szerelmét, Constance-ot pedig a korszak szexbálványa, a mellben fűző nélkül is igen erős Raquel Welch. Érdekesség, hogy ebben a filmben volt először félszemű a bíborosi gárda parancsnoka, Rochefort (Vincent Price nyomdokain ismét egy  horrorveterán, Christopher Lee), de ezt az ismertetőjegyet a későbbi filmek rendezői is megtartották.

A 93-as változat Charlie Sheennel és Kiefer Sutherlanddel

A Disney 93-as Három testőr-feldolgozása a két évvel korábbi, Kevin Costner-féle Robin Hood receptjét követte: David Loughery forgatókönyvíró kínai kalózzal, pincében őrzött torzszülöttel, sok anakronisztikus humorral és egy kevésbé kétszínű Miladyvel (Rebecca De Mornay) hígította fel az eredeti Dumas-történetet (amiben például nem öngyilkosságba hajszolják, hanem tényleg kivégzik de Winter grófnőt). A testőröket természetesen ezúttal is a korszak legnépszerűbb 30 körüli sztárjai alakították: a Milady miatt búsuló Athost Kiefer Sutherland, a rovott múltú Porthost Oliver Platt, a Bibliát golyófogónak használó Aramist Charlie Sheen, d'Artagnant pedig a Chris O'Donnell. A gülüszemű Tim Curry Richelieu bíborosa jó eséllyel lenne dobogós a legjobb mozigonoszok toplistáján, Michael Wincottnak pedig itt is ugyanolyan elvetemült sorozatgyilkos feje van, mint a Robin Hoodban és a Hollóban. Érdekesség, hogy a testőrök eredetileg Brad Pitt, Gary Oldman, Billy Baldwin és Johnny Depp lettek volna, utóbbival ráadásul a TriStar stúdió is szeretett volna 93-ban egy Dumas-feldolgozást forgatni.

Tom és Jerry 1951-ből

A régi, Oscar-díjas Tom & Jerry-epizódok előszeretettel figurázták ki a hollywoodi aranykor kosztümös Technicolor-filmjeit. Míg az 48-as The Little Orphan című, hálaadási epizód az indiános westernek előtt tisztelgett egy pulykavacsorás ámokfutással, az 51-es, már a címében is szóviccel sokkoló The Two Mouseketeers a kardvívós Dumas-adaptációk paródiája. Tomot itt a királyi lakomához megterített asztal védelmével bízzák meg, de a liliomos köpenyben testőrködő Jerry és a pelenkás zabagép, Tuffy nemcsak leamortizálják az ebédlőt, de ellopják még az utolsó sült kolbászt is, így szegény macska a guillotine alatt végzi. Szerencsére a nagy sikerre és az újabb Oscarra való tekintettel még háromszor visszatért a francia udvar éber őreként, a Tousché, Pussy Cat!-ben, a Tom and Chérie-ben és a Royal Cat Napben.

Új, 3D-változat Milla Jovovich-csal és Orlando Bloommal

A Kaptár-filmek rendezője, Paul W.S. Anderson elkészítette a konzolfüggő tinédzsereknek a 3D-vel és léghajókkal tuningolt Három testőr-átiratot, amiben a combvillantó Milla Jovovich Miladyként pont úgy aprítja az ellent, mint a Resident Evilben, Aramis (Luke Evans) meg akár az Assasin Creed tornyokról ugráló orgyilkosa is lehetne. Az új verzióban ugyanis a testőrök (Athos: Matthew Macfadyen a Katedrálisból, Porthos: Ray Stevenson a Rómából, d'Artagnan: Logan Lerman a Villámtolvajból) a francia király James Bondjai, azaz olyan titkosügynökök, akik mindig a saját nevüket használják, és minden bevetésük után romba dől a főgonosz tanyája. A gonoszok egyébként most is ugyanazok, mint az eredeti regényben, és meglepően jól castingolták őket össze: Richelieu a Becstelen brigantyk nácija, Christoph Waltz lett, a félszemű Rochefort Mads Mikkelsen, a buckinghami herceget alakító Orlando Bloomból meg akár még színész is lehet, ha így folytatja. A sztoriban a királyné nyakéke helyett leginkább Leonardo repülő hajói miatt folyik a harc, ami látványos és néha tényleg térhatású is, de sajnos az egész filmet tökönrúgják a hányós-madárszaros viccek.