Az Index mozis blogja

left
  • World War Z: Menekülés Philadelphiából
    World War Z: Menekülés Philadelphiából
  • Harcosok klubja előzetes (1999)
    Harcosok klubja előzetes (1999)
  • RIDDICK
    RIDDICK
  • Tiszta románc előzetes (1993)
    Tiszta románc előzetes (1993)
  • Thelma és Louise előzetes (1991)
    Thelma és Louise előzetes (1991)
  • Brad Pitt Levi's reklám
    Brad Pitt Levi's reklám
  • The Hobbit: The Desolation of Smaug
    The Hobbit: The Desolation of Smaug
  • Az Acélember  magyar szinkronos előzetes #3 [ HD ]
    Az Acélember magyar szinkronos előzetes #3 [ HD ]
  • Az Acélember
    Az Acélember
  • Elysium trailer
    Elysium trailer
  • Assassin's Creed: Revelations - E3 Trailer
    Assassin's Creed: Revelations - E3 Trailer
  • Gyakornokok
    Gyakornokok
  • Utórengés
    Utórengés
  • 300: Rise of an Empire
    300: Rise of an Empire
  • Ghost Recon : Alpha
    Ghost Recon : Alpha
  • The Hobbit:  The Desolation of Smaug
    The Hobbit: The Desolation of Smaug
  • Volt egyszer egy család (16) feliratos előzetes
    Volt egyszer egy család (16) feliratos előzetes
  • Paranoia - Official Trailer
    Paranoia - Official Trailer
  • Insidious 2 - Official Trailer
    Insidious 2 - Official Trailer
  • A Föld után - szinkronos előzetes
    A Föld után - szinkronos előzetes
  • Hitch Trailer
    Hitch Trailer
  • Bad Boys 2 - Trailer
    Bad Boys 2 - Trailer
  • I, Robot - Trailer
    I, Robot - Trailer
  • Men In Black 2
    Men In Black 2
  • Men In Black 1 Trailer
    Men In Black 1 Trailer
  • Hancock
    Hancock
  • Independence Day Theatrical Trailer
    Independence Day Theatrical Trailer
  • I Am Legend [2007]
    I Am Legend [2007]
  • A Föld után - MAKITÁMADÁS!!!
    A Föld után - MAKITÁMADÁS!!!
  • Kick Ass 2
    Kick Ass 2
  • Tűzgyűrű szinkronos előzetes 2
    Tűzgyűrű szinkronos előzetes 2
  • Másnaposok 3. -
    Másnaposok 3. - "A Farkasfalka múltja"
  • Pacific Rim - Official UK TV Spot
    Pacific Rim - Official UK TV Spot
  • Tajtékos napok -- előzetes
    Tajtékos napok -- előzetes
  • Mood Indigo (L'écume des jours) (2013)
    Mood Indigo (L'écume des jours) (2013)
  • Delivery Man
    Delivery Man
  • ATLANTIC RIM trailer
    ATLANTIC RIM trailer
  • Zseniális Batman-James Bond-mix
    Zseniális Batman-James Bond-mix
  • A COEUR OUVERT - Bande-annonce JULIETTE BINOCHE
    A COEUR OUVERT - Bande-annonce JULIETTE BINOCHE
  • Treasure Island on Sky 1
    Treasure Island on Sky 1
  • Congress trailer
    Congress trailer
  • Toxic Avenger
    Toxic Avenger
  • Dracula tévésorozat trailer
    Dracula tévésorozat trailer
  • Official Trailer Movie Stalingrad 3D
    Official Trailer Movie Stalingrad 3D
  • Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D. - Promo 1
    Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D. - Promo 1
  • Side Effects Official Trailer #3 (2013) - Channing Tatum Movie HD
    Side Effects Official Trailer #3 (2013) - Channing Tatum Movie HD
  • ENDER'S GAME
    ENDER'S GAME
  • Byzantium
    Byzantium
  • 42 Trailer 2
    42 Trailer 2
  • About Face Trailer
    About Face Trailer
right

Mi vagyunk a zombik

Zombiinvázió

- 2011.11.24. 21:52 21 |

Éppen csak kifutnak a vámpírok a mozikból, tévékből, máris érkeznek a látszólag sokkal egyszerűbb, érzéketlenebb zombik. De mik vagy kik ők? Miért fél tőlük az emberiség? Képregényben, tévésorozatban és rengeteg filmben jönnek lassan, bután és bambán. Nagyon lassan, bár van már gyorsan futó verzió is. Nemcsak azért rémisztőek, mert undorítóak és félelmetesek, ahogy kieszik az agyunkat, hanem mert a zombik jelzik mindig, ha egy társadalomban baj van.

Amerikában 2001 óta rendszeresen összegyűlik sok-sok nagyvárosi, hogy szakadt ruhákban, hullává maszkírozva, véres szájjal nagyon lassan haladva felvonuljanak szórakozásból, tiltakozásul vagy figyelem felhívásból. Októberben Brisbane-ben tizenkétezren vonultak fel, de Budapesten is láttunk ilyet kicsiben. A zombik tehát nem önmagukért vannak, állapíthatjuk meg nagyon bölcsen, hanem valami céljuk van! A cél pedig, hogy az emberiség szembesüljön azzal, amilyen soha nem szeretne lenni.

science-of-zombies

Népszerűek a zombik

A tömegkultúrában régóta nagyon népszerű szereplő az élőhalott, aki bizonyos időközönként vissza-visszatér rémisztgetni: A varázssziget című könyvben említi William Seabrook a zombikat valószínűleg először 1929-ben a szórakoztató irodalomban, majd rá három évre Lugosi Béla főszereplésével már elkészült A fehér zombi című horrofilm (itt az egészet meg lehet nézni). Mostani népszerűsége mindenféleképp George A. Romero 1968-as, méltán legendás Élőhalottak éjszakája filmjének köszönhető, ami kikerülhetetlen alapja lett a műfajnak. Nemcsak ijesztgetés terén, hanem társadalom- és kultúrakritikájával is (részletesebben itt).

Persze nem kicsit lökött a zombik népszerűségén Michael Jackson 14 perces legendássá váló videója, a John Landis (Amerikába jöttem, Blues Brothers, Oscar, Kémek, mint mi) rendezte Thriller, ami a zeneipar egyik fordulópontjává vált. A legendás táncot szeretik előadni tömegben az emberek, legutóbb a Fülöp-szigeteken egy börtön lakói például. Ez utóbbit közel ötvemillióan látták.

Hogyan készül az élőhalott?

A zombikat persze nem Romero találta ki, régi hagyománya van a karib-tengeri térségben. Mélységeiben nem szeretnénk most elmerülnivudu-vallás és a zombik popkulturális feltámadásának összefüggéseiben, de néhány szót ejtünk róla. Haiti környékén az afrikai eredetű bevándorlók vallása keveredett az őshonos indiánok helybeli mágikus vallásával, így jött létre az európai, de főleg katolikus emberek számára érthetetlen, ezért megbélyegzett vallás, ami gyakran nyúl a fekete mágiához. Itt tűnt fel először a zombi, a feltámasztott halott.

A vudu vallásban többistenhit van, az istenek lehetnek emberek, állatok vagy tárgyak is. A szertartás alapja a dob, a rum, a vér voltak, de kábítószerek is előkerültek. Az élőhalottá változtatás kegyetlen, de a vallás szempontjából érthető mozzanat volt. A feljegyzések szerint előbb kiközösítették az áldozatot, vagyis úgy kezelték, mintha nem is élne. Ezután egy tetrodotoxin nevű anyaggal mérgezték meg, ami ugyan nem ölte meg, de mégis mindenki számára úgy tűnt, meghalt. Ettől a bevitt kábítószertől vagy méregtől súlyosan károsultak az agysejtek, az agyműködésben maradandó károsodást okoztak. Ettől lettek lassúak, buták, és ezért voltak alkalmasak egészen egyszerű, mechanikus munkák elvégzésére.

A temetés után pár nappal az áldozatot kiásták a földből, elvitték egy vudu-szertartásra és feltámasztották. Az ilyen zombi ezután rabmunkában dolgozott ültetvényeken, gyakran folyamatosan bekábítószerezve, mit sem tudva magáról. A rokonokkal és ismerősökkel hosszú évekig nem találkoztak, és ha véletlenül visszajutottak falujukba, azt hitte mindenki, hogy a halott tért vissza.

Gyorsak, lassúak és népszerűek

A zombik a kultúra jelzései, hogy valami nagyon rosszul működik a világban. Nézzük meg a Legenda vagyok című Will Smith-mozit, bármelyik Élőhalottat, Az utat vagy a 28 nappal későbbet. Jelentős részükben a főhős egy férfi, aki elveszíti pozícióját a patriarchális társadalomban: elvált, a gyerekkel nehezen jön ki. A katasztrófa beálltával a túlélés egyet jelent azzal, hogy a főhősnek cselekednie kell: a főhőst és az őt rendkívüli módon veszélyeztető zombikat mindig a katasztrófák hozzák létre. Néha Brad Pitt kell a zombik ellen, néha meg Jack Sparrow (Johnny Depp), akinek a Karib-tenger kalózai legutolsó, Idegen vizeken című részében kellett zombikkal megharcolnia.

338459

Az utóbbi években kikerültek a zombik a rétegfilmek ismeretlenségéből, hogy igazán sokakat elérő népszerű mozikban szerepeljenek. A 28 nappal későbbet a Gettómilliomossal Oscart szerző Danny Boyle rendezte (még nem Oscar-díjasként), és nemcsak a lassú és egyszerű zombikból csinált agresszív és gyors élőholtakat, hanem olyan nyomasztó, kiüresedett világot teremtett, amire semmi másból nem emlékszem. Emellett az utóbbi időszakban a Romero-feldolgozások mellett nagyobb közönséget ért el Robert Rodriguez Terrorbolygója, a Woody Harrelson és Jesse Eisenberg (Mark Zuckerberg a Social Networkben) főszereplésével készült elég vicces Zombieland, vagy a Milla Jovovich főszereplésével szakmányban készülő Kaptár-sorozat. A kézikamerás Rec pedig elég félelmetesre sikeredett a dokumentarista jelleg miatt. Angol nyelvterületen nagyon népszerű lett a Büszkeség és balítélet átírása zombikkal, jön a film is, van képregény.

Mi végre vannak a zombik?

A társadalom megváltozik, hol területekért, hol olajért, hol a szabadságért indítanak háborút, nincsenek megbízható társadalmi szabályok, mert minden áthágható. A világ pusztul, a fogyasztói társadalom elpusztítja az egyéniséget. Ez utóbbi George A. Romero klasszikusában, a Holtak hajnalában (és az újrázásban is) egy bevásárlóközpont játszik központi szerepet, miközben a személytelenné és vezető nélkülivé váló zombitömeg megmozdul. Romero filmje első nézésre egy zombikkal teli film sok akcióval és félelemmel. Ha kicsit megkapirgáljuk a rothadó és bűzlő húscatafok alatti rétegét a filmjeinek, láthatóvá válik Romero sikerének titka, a kritika (minden alapvetés a zombikról ebben a cikkben).

zombie-weapon-infograph

A zombi a kapitalista társadalomban a megbízhatatlan, félelmet keltő szegényeket jelenti. Vagy jelentheti azt a fogyasztói kultúrát, ami folyamatosan tünteti el a személyt, és oldja fel a tömegben. Nem marad az ilyen állítás szerint más belőlünk, mint vásárlólények.

De van, aki szerint a zombik a riadt, pánikban lévő tömeg, amely a politika paternalista kultúrá miatt mindig azt várja, hogy valaki irányítsa őket, ezért mindig bután, de egy irányban haladnak. Beszélhetünk egyáltalán zombitársadalomról, ha a zombi karakterleírásából teljesen hiányzik bármilyen közösségi érzék és tudás?

A zombi a tömeg, arctalan, jellegtelen, személytelen. A zombik lassúak és buták. Nincsenek szabályaik, nincsenek vezetőik. Egy értékek nélküli tömeg csupán, amit az alapvető biológia szükségletek irányítanak. Valószínűleg a korlátlan  és határtalan zabálásuk is az ember mint fogyasztói lény kritikáját adják, bár itt mélyen bele kellene menni abba, hogy az agyevő zombik hogyan alkotnak önálló szubzsánert a húsevő zombikon belül. A zombik veszélyt jelentenek a házunkra, a családunkra, az értékeinkre és az életünkre. Mindent elpusztítanak, miközben eluralkodik a nihil. Ehhez képest tudjuk a főszereplővel újra és újra meghatározni az alapvető emberi értékeket. A zombik mindig az ellenséget jelentik: legyenek nácik, kommunisták, a kapitalizmus, a terrorizmus vagy az emberiség.

zombie-maze

Persze a férfiról szól

A szélsőséges élethelyzetben, amikor saját életünk a tét valami sokkal nagyobb, erősebb és elpusztíthatatlanabbal szemben kell egy főhős, aki természetesen egy férfi. Azért természetes, mert a filmekben jelentős részben férfiak a főszereplők, ezért általánosan férfiproblémák férfimegoldásait nézhetjük. A filmgyártás ilyen, mert azt a világot írják le, amelyben élünk: a férfiak tudnak megoldani vészhelyzeteket, a nők néha segíthetnek.

A zombifilmek hőse a rendhagyó értékeket képviselő fehér, középosztálybeli, heteroszexuális férfi. Cormac McCarthy posztapokaliptikus regényében, Az útban, a férfi egy anya nélküli világban segít fiának az emberevők között eljutni délre, majd meghal. Nem klasszikus zombikról van szó, de lényegében azok. A Walking Dead című tévésorozatban a rendőr mindenét kénytelen otthagyni, hogy egy kis csoportot a maga módján kivezessen a halálból. Sorolhatnánk még, de látható, hogy az egyik fontos téma ebben a műfajban a férfiszerep visszaszerzése.

incaseofzombies detail

A zombiknak nincs nemük, ami a férfi-nő kettősségre, megkülönböztetésre és egyenlőtlenségre épülő világunkban a férfi legnagyobb félelmét jeleníti meg: ha nincs nemiség, akkor nincs semmi fontossága a férfiszerepnek. A férfihős ezekben a történetekben, ahogy Az út apja, mindig valami nagyon hagyományos értéket szeretne megmenteni, mert a zombik miatt éppen veszélyben van. A zombiapokalipszis az igazi veszély, amit Richard Matheson írt meg először az I am Legend című 1954-es könyvében (Will Smith főszereplésével készült film belőle), mert az emberek szinte vírusszerűen bezombulnak, nincs menekvése az emberiségnek.

Egyes kemény vonalas érvelések szerint a zombikat is mi magunk hoztuk létre, úgyhogy lehet őket nézni és szeretni.

zombies1

Hozzászólások

  • 2011.11.24 22:19:07szekőcei

    nagyon jó cikk - csak éppen a "28 nappal később" (és a közepes folytatása, a 28 héttel később) nem zombifilm.
    Igaz, hogy a dühkórtól bevadulnak, de:
    -nem halnak meg mielőtt bevadulnak, tehát nem élőhalottak
    -és éhen tudnak halni (tehát élnek)

    Ezt leszámítva gracc (az nem kifogás, hogy mindenki zombis filmnek hiszi Danny Boyle filmjét)!

  • 2011.11.24 22:38:30Thresher

    Verjetek meg, te az I am Legend pont a zombie vonal miatt lett béna.

  • 2011.11.24 22:46:01finizlik

    Jó cikk!.

    szekőcei-nek igaza van.

  • 2011.11.24 22:48:00Hamlet

    Ha tetszett a cikk, az Index Zombiinvázió mellékletében tántorog még egy rakás másik zombi is!
    [link]

  • 2011.11.24 22:56:24pistike11

    Gratulálok a képszerkesztőnek a főoldalra kirakott kép miatt...

  • 2011.11.24 23:02:18kzolika

    [link]

    I was afraid I'd eat your brains

  • 2011.11.24 23:22:37DurvaPisti

    Zombi témában két filmet ajánlok még:
    1. Dead & Buried 1981 rendező: Gary A. Sherman (nem annyira azért mert olyan nagyon jó... ellenkezőleg. De mégiscsak jó a maga nemében)

    2. Michele Soavi által rendezett Dellamorte Dellamore 1994-ből. NAGYON jó. Annyit mondok, hogy Rupert Everet (egy kissé bolond temető-gondnok) gyilkolja a zombikat, miközben a szerelem maracangolja a lelkét.

  • 2011.11.24 23:37:56valuska

    @szekőcei: több film van a cikkben, ami szigorún nem zombifilm, de áltlános jelenséget tekintve ide illik. ilyen szerintem a 28 nappal később is. szerintem nem félreértés zombifilmekhez sorolni, legfeljebb, ha Romero állítaná össze a listát. lehet, igazad van, egy pontosítást megért volna.

  • 2011.11.24 23:53:41Lensver

    Én erre a "28 nappal később"-i problémára mindig a Halloween meg Péntek 13 (2. résztől) mozikat szoktam felhozni. Zombi-e Michael Myers meg Jason Voorhees? Megfelelnek a kritériumoknak, de mégsem. Nem zombik, de mégis. Ugyanez igaz szerintem a 28 "időintervallummal" később mozikra is. De ez csupán a szerény véleményem :)

  • 2011.11.25 07:57:28HowAreYouOneAVetésün?

    "A szélsőséges élethelyzetben, amikor saját életünk a tét valami sokkal nagyobb, erősebb és elpusztíthatatlanabbal szemben kell egy főhős, aki természetesen egy férfi."


    A Kaptárban nő.

  • 2011.11.25 09:28:15padisah

    az elemzés valamilyen szociológiai rendszer kritikáját akarja beleolvasni a zombi filmekbe, és azok népszerűségébe

    pedig szerintem itt nagyon szimplán az individuum és a közösség konfliktusa jelenik meg

    egyetlen zombi film sem magyarázza meg, hogy a zombik egymást miért nem támadják meg, a 28-as széria sem, pedig a legkönnyebb célpont egy zombi számára egy másik zombi lenne

    egy zombi-közösség, amelynek a tagjai embertelenek, de egymással összefognak, jól modellezi az egyénnel szemben álló, és óriási túlerőben lévő, aggresszív, támadó közösséget, ami a való életben is az egyént elnyomja, és be akarja olvasztani saját magába...

    érdekes még a star trek szériában a zombik feltámadása mint borg... ott is az erőszakos közösségbe olvasztás a legborzongatóbb eleme a dolognak, ott a borgok nem halnak meg, és a dolog vissza is fordítható

  • 2011.11.25 10:02:19schdl

    Elég elszomorító, ami megfigyelhető a(z amerikai) filmiparban: Egy évig vámpír filmeket gyártunk (MINDENKI) utána egy évig zombi filmek jönnek (MINDENKI). Mind sablonos és unalmas...

  • 2011.11.25 10:29:07Hamlet

    Lensver,
    Jason Vorhees ún. "bosszúálló zombi", azaz revenant.
    Bővebben lásd a zombitípusokat bemutató cikkünket:
    [link]

  • 2011.11.25 10:34:18Hamlet

    padisah,
    pedig egyszerű: a friss emberhúsra gerjednek, nem a rothadó sajátjukra. ;)

    A 85-ös Az élőholtak visszatérnekben egy túszul ejtett zombiasszony nyekegi el, hogy azért esznek agyat az újjáélesztés kínjai miatt szenvedő zombik, mert az fájdalomcsillapítóként hat a szervezetükre.
    Lásd még a korábbi zombis cikkeinket.

  • 2011.11.25 12:08:41mojoking77

    OK, a cikk jo, egyedul ott kapkodtam a fejem, mikor nekiallt a szerzo azon nyavajogni, hogy a fohos csak ferfi lehet, mert bla es bla es bla. Kerem, hagyjuk mar ezt az anti himsoviniszta maszlagot. Hanyadik reszenel is jar mar a Kaptar sorozat??

  • 2011.11.25 12:32:36Eltévelyedés

    A legrosszabb irodalomórák jeletek meg nálam, amikr a zombi nyilvánvalóan a fogyasztói társadalmat szimbolizálja meg feloldódik az individuum a közösségben és egyéb bullshitgenerátoros mondatok.
    Lófütyit.

    A zombi nem akar más lenni, az csak egy zombi, ami éppen riogatni tud a vásznon és lehet vele egy történetet írni. Persze sok zombifilmben posztapokaliptikus világban vagyuk, de csak azért, mert a sztori ezt igényli. Nem kell belemagyarázni szimbólumokat meg egyéb kreténségeket... A z zombi az zombi és kész.

    Tisztára, mint amikor az utókor által kinevezett nagy költőnél a esőcseppek a magányt jelenítik meg, ahogy körbeöleli a tájat, blablabla. Lófasírt. A költőnek másnap leadási határideje volt és valamit MUSZÁJ volt kiizadni magából.
    Az már csak az ő pechje, hogy az utókor őt nevezte ki zseniális tehetségnek. Volt még 23 másik, csak róluk nem szólnak a tankönyvek/nem ők kapták a megbízást a forradalmi költeményre, stb.
    50 év múlva művészi alkotás lesz az alkotmányillusztráció? Ha igen, akkor üzenem a szakértőknek, hogy Lókuki. Csak épp csókos volt a festő és 20 misi mindenkinek jól jön. Annyiért én is festek valamit.

  • 2011.11.25 12:34:17Eltévelyedés

    Oppardon a rohadtsok elgépelésért. Nem olvastam át és igen, bénán gépelek. Szóval nem vagyok akkora gyökérparaszt, mint azt az íráskép sugallja:)

  • 2011.11.25 19:09:33Lensver

    Hamlet, köszi a linket, el is kerülte a figyelmemet a hivatkozott cikketek. Pontosan erre akartam utalni, hogy bizonyos "iskolák" Myerst és Voorheest is egyfajta zombinak állítják be, pedig egyértelműen a slasher műfaj koronázatlan királyai. schdl hozzászólásához pedig annyit fűznék hozzá, hogy a zombifilmek a 60-as évektől rendre jelen vannak az amerikai filmiparban, és szinte minden évtizedben készült egy-két "mérföldkő" a témában. Ahogy viszont a cikk is említette nagyon találóan, az utóbbi időben megfigyelhető, hogy kikerült a rétegműfaj kategóriából (ahogy a vámpír sztorik is mostanában kezdtek megcélozni nagyobb fogyasztói rétegeket - most éppen tinédzsereket).

  • 2011.12.04 16:03:31Newzoli

    Megkérném a cikkirót...hogy irjon még...ez az Index tele van borzalmas "ujságirókkal" akiket szerintem jogosan szapulunk....de a Te irásodat élvezettel olvastam...bár igaz a Kaptár tényleg "csajközpontu" film...bár csak az elsö része ért valamit...

  • 2012.04.12 14:25:25Trieber

    szekőceinek nincs igaza, mert a zombik és az élőhalottak nem összekeverendőek.

  • 2012.11.07 14:41:57Yooha

    A zombi, mint a fogyasztó társadalom metafórája, úristen! Honnan szedik ezeket Te jó ég! Mintha irodalomórán lennék "az agyevés értő elemzése" A zombi megy, eszik, öl, ennyi.

Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.

Hozzászólásaidat ezentúl Facebookkal is megteheted!

Belépés

A címlapról ajánljuk

Ez is érdekelheti

Comment:com

A Petőfin nem hír Horn halála
Két kollégánk is jelezte, hogy a Petőfi Rádión az este 10 órai hírekben nem volt benne Horn Gyula halálhíre.

Shopline

Travelo

Hirdetés