Aranyglóbusz: Streep, Clooney és az Artist díjazott

2012.01.16. 06:56

Nem nélkülözte az Aranyglóbusz a meglepetéseket idén sem: kellemesből és kellemetlenből is akadt. Díjazták az Artistot, Martin Scorsesét, George Clooney-t, Jessica Alba könyörtelenül végignyomta Facebookon az eseményt, Zooey Descahnelnek tök jók voltak a körmei. A tévés díjakat jövőre ki sem kellene osztani, annyira feleslegesek. Előbb a filmes, majd a tévés díjakról, utóbbiról külön posztban is megemlékezünk.

Az idei Aranyglóbusz legérdekesebb momentuma, hogy a rendezők bevállalták, idén is Ricky Gervaist kérik fel házigazdának, így megint volt szemétkedés a sztárokkal. Ennek nézőként persze örülhettünk, mert ezek a díjátadók hosszú névsorolvasások csupán.

A házigazda Ricky Gervais idén is kitett magáért, pedig az Aranyglóbusz szerinte csak az Oscar tekintély nélküli kistestvére, mondjuk szerintünk is. Az Office című sorozat lelke például beszólt kedvesen Natalie Portmannek, mert szerinte ciki, hogy idén nem jelölték semmire. Colin Firth-öt úgy konferálja fel, mint A Férfit, aki Egyszer Megütött Egy Vak Kismacskát. A mindig szűzies Madonna felhívta Gervais figyelmét, hogy régen csókolózott lánnyal, úgyhogy megcsókolhatja. Johnny Depp-től jogosan kérdezte meg, hogy látta-e már Az utazót, amiért tavaly elég sokat viccelt vele.

George Clooney örül és méltat

A legjobb filmnek dráma kategóriában a George Clooney főszereplésével és Alexander Payne rendezésében készült Utódok lett, amiben a főszereplő férfi magára marad két lányával és egy csomó olyan információval, amiről soha nem szeretett volna tudni. George Clooney-t több kategóriában jelölték, rendezőként például az amerikai politikai életről szóló, A hatalom árnyékában című filmért, de mégis az Utódokban nyújtott alakításáért vihette haza a legjobb férfi színész dráma kategóriában.

Clooney szokásos jó modorában kedves barátját, Brad Pittet méltatta, majd a Shame című filmért Michale Fassbendert, aki a meztelenkedés kötelező feladatát átvette tőle, úgy látszik generációs ellentétek alakultak ki a vezető férfi színészek között.

Hat díjra jelölték a Hollywood fénykoráról szóló fekete-fehér némafilmet, az Artistot, aminek megadták a legjobb film díját musical/vígjáték kategóriában, illetve ugyanennek a kategóriának a férfi főszereplője díját Jean Dujardinnek (akit el akartak tanácsolni arcéle miatt a pályától) és a legjobb filmzenét is. A várakozások szerint az Oscaron is ott lesz nemcsak a legfontosabb filmek, hanem a díjazottak között is.

Nem okozott meglepetést, hogy díjjal jutalmazták Meryl Streepet, annyira megbízhatóan alakította Margaret Thatchert, és korábban láttuk már, milyen sikeres volt az ide könnyedén kapcsolható Helen Mirren és A királynő, valamint Colin Firth és A király beszéde. A színésznőnek ez a nyolcadik díja a huszonhat jelölésből. Ő egyébként elég jól visszaszólt Gervaisnek, mert Streep szerint eredetileg ő kapta volna Vaslady főszerepét. Örülni lehetett Michelle Williams sikerének, aki a musical/vígjáték kategóriában kapta meg a legjobb színésznőnek járó díjat a My week with Marilyn című filmért.

Kisebb meglepetés, hogy a legjobb rendezőnek A leleményes Hugót jegyző Martin Scorsesét találták Michael Hazanaviciusszal (Artist) és Alexander Payne-nel (Utódok) szemben. A rendezők között nem, de a forgatókönyvírók között Woody Allen díjat kapott az Éjfélkor Párizsban című remek vígjátékért, amiben Owen Wilson találkozik nagy irodalmi hőseivel.

Hasonlóan meglepett minket, hogy Steven Spielberg nem túl érdekes animációja, a Tintin kalandjai lett a kategória legjobbja. Itt a Rango, a Karácsony Artúr, a Csizmás, a kandúr és a Verdák 2. is indult. Tegyük hozzá, hogy idén ez nem volt olyan erős mezőny.

A külföldi újságírók általában maguknak díjaznak, így érthető volt, hogy kiszurkoltak egyet Madonnának, aki ugyan megrendezte a W.E. című filmet, de ahhoz, hogy a gálára el is jöjjön, meg kellett kapnia a legjobb filmzene díját.

A legjobb külföldi filmek között két cannes-i film (A srác a biciklivel és a A bőr, amelyben élek) és Angelina Jolie nálunk forgatott háborús-romantikus mozijával (A vér és méz földjén) szemben a nagyon szép Nader és Simin - Egy elválás története diadalmaskodott.

Kisebb meglepetések és pár megérdemelt tévés díj

Az Aranyglóbusz tévés aspektusának elhanyagolhatóságáról írtunk a felvezető cikkben, a díjazottak névsorát elnézve akár meg is szüntethetnék a tévés kategóriákat, vagy akár adhatnának egy tévéújságot egy vak majomnak, hadd válogasson találomra - nem biztos, hogy nem Matt LeBlanc nevét szúrná ki legjobb vígjátékszínésznek. LeBlanc győzelme mellett Laura Dern díja (legjobb női alakítás - vígjáték) volt a legnagyobb meglepetés, talán azért, mert hiába nyert a kategóriában a Megvilágosultam című sorozat, vígjátéknak csak a legnagyobb jóindulattal nevezhető, Dern pedig leginkább hisztérikus és nem vicces benne. Az HBO mellesleg éppen el akarta kaszálni a szériát, mert annyira nem nézte senki, erre jött a jelölés és a győzelem - hátha a második évad egy fokkal viccesebb lesz.

Akadt persze papírforma győzelem is, a Breaking Bad távollétében a Homeland megérdemelten lett a legjobb dráma, Claire Danes díjával is nehéz vitatkozni (szintén Homeland, legjobb drámai színésznő), és Peter Dinklage legjobb mellékszereplői szobra is megérdemelt volt, bár azt továbbra sem értem, hogyan lehet egy kalap alá venni egy drámai sorozatban, egy vígjátékban és egy minisorozatban nyújtott teljesítményt. A Modern család lett a legjobb vígjáték, a szobor átvétele után Sofia Vergara spanyolul mondta el a köszönőbeszédet, Stephen Levitan készítő pedig fordította, de a kettő köszönő viszonyban sem volt egymással.

Vicces momentum akadt még a tévés díjaknál, a legjobb női mellékszereplőnek járó díjat Felicity Huffman és férje, William H. Macy egy nagyszerű kis dalocskával vezette fel, a kicsit formabontó előadás nagy tapsot kapott. A szobrot teljesen megérdemelten Jessica Lange kapta, hiszen mindenkit lejátszott a képernyőről az American Horror Story című szintén jelölt (de nem nyertes) sorozatban. Meglepő, de legalább megérdemelt volt Idris Elba győzelme a Luther című BBC-krimi főszerepéért (minisorozat), a színész láthatóan nem készült a díjra, így köszönőbeszéde is elég összeszedetlen volt. Kelsey Grammer lett a legjobb drámai színész a Boss című sorozat korrupt polgármesterének megformálásáért, Kate Winslet pedig a legjobb színésznő (minisorozat). A gála tévés részéről a comment:com-on írunk bővebben.