Gellért, Mercédesz
5 °C
23 °C

Nagyon tetszik Fliegauf filmje a külföldi kritikusoknak

2012.02.17. 14:52
22 hozzászólás

"Kemény és kompromisszumok nélküli", "arcot ad a rasszista gyilkosságok áldozatainak", "nem idealizál és nem démonizál" - ilyen, és ehhez hasonló véleményekkel illették a nemzetközi filmes szaklapok, a Screen, a Hollywood Reporter és a Variety kritikusai Fliegauf Benedeknek a 62. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, a Berlinalén versenyben lévő legújabb alkotását, a Csak a szél című drámát.

Több német kritika a legjobb filmnek járó Aranymedvére is esélyesnek tartja Fliegauf Benedek Csak a szél című alkotását, aminek világpremierjét csütörtökön tartották a 62. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, miután az Index is dicsérte. A Berlinale Aranymedve díjáért 17 alkotással versenyző filmről a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című konzervatív német lap pénteken azt írta, hogy amennyiben Mike Leigh brit filmrendezőnek, a zsűri elnökének szava lesz a döntő a fődíj odaítélésében, akkor "jó eséllyel" a magyar film kaphatja meg a díjat.

"Nagyon úgy tűnik, mintha dokumentumfilm lenne, de nem az" - emelte ki a Screen kritikusa a film csütörtöki világpremierje után. A cikkíró szerint a filmben "mintha semmi sem történne, leszámítva, hogy mindez előkészület", amely a tragikus befejezésben nyer igazán értelmet.

A filmes folyóirat felidézi, hogy a rendező a 2008-2009-es magyarországi romagyilkosságok hatására forgatta legújabb alkotását. A Csak a szél nem az elkövetőkre, hanem áldozataikra összpontosít, de nem a megtörtént események rekonstruálásáról szól, sokkal inkább azt mutatja, a rendező hogyan látja a hat halálos áldozatot követelő ügyet.

Fliegauf úgy forgatta filmjét, mintha dokumentumfilm lenne. Kézi kamerát és szinte csak természetes fényeket használt, a legtöbb felvétel közeli - írta a Screen, amely szerint a roma család tagjaival szembeni előítélet megnyilvánulásait - a buszvezető, aki méterekkel a megálló után áll meg, hogy futásra kényszerítse a lányt vagy a tanár, aki azt sugallja, hogy romák lopták el az egyik monitort - a film során szinte közönyösen fogadják. Egészen a végkifejletig, amely egy robbanás erejével hat.

A Screen szerint Fliegauf kamerája bemutatja, hogy bár a roma család a társadalom peremén él - mert oda kényszerült -, tagjai semmiben sem különböznek a velük egy társadalmi réteghez tartozóktól. A rendező "nem akarja sem idealizálni, sem démonizálni őket".

Fliegauf Benedek magyar filmrendező (b2), Lendvai Gyöngyi (b), Toldi Katalin (k) és SÁRKÁNY Lajos magyar színészek megérkeznek a Csak a szél című filmjük vetítésére
Fliegauf Benedek magyar filmrendező (b2), Lendvai Gyöngyi (b), Toldi Katalin (k) és SÁRKÁNY Lajos magyar színészek megérkeznek a Csak a szél című filmjük vetítésére
Fotó: Sebastian Kahnert

A megsemmisítés veszélyétől fenyegetett roma családról szóló kemény és kompromisszumok nélküli vízióként jellemezte Fliegauf filmjét a The Hollywood Reporter, amely szerint Womb - Méh című sci-fi alkotása után a rendező visszatért magyar gyökereihez. A lap azt írta, a Csak a szél felmutatja Fliegauf "robosztus technikai képességeit", a "magyar élet" árnyékos oldalán lévők iránti "szenvedélyét". A film intenzív, ugyanakkor a nézőket "igénybe vevő" társadalmi realizmus, amelynek "kritikai támogatásra" lesz szüksége ahhoz, hogy "túljusson a Berlinale versenyén" és mozikba kerüljön.

A The Hollywood Reporter kritikája úgy fogalmaz, Fliegauf - aki a film zenéjét is jegyzi Beke Tamással - a zene, a rendezés és a díszlet révén teremti meg az alkotás realisztikus hangulatát. A minimalista zene mindössze néhány akkord, "feszült hangulatot" ad a filmnek. Az esztétikai erő segít az amúgy lecsupaszított történeten, amely a közepe táján megfeneklik, hogy aztán a végén újra felerősödjön - vélekedett a cikkíró. Fliegauf az ábrázolásra helyezi a hangsúlyt, a lehető legközelebb akar kerülni, de "óvatosan", hogy feltárja az előítéletek alatt meghúzódó néma emberséget.

A lap szerint a három főszereplő - noha ez az első alkalom, hogy filmben szerepeltek - természetesnek hat a vásznon. Minimális dialógusok mellett inkább apró gesztusok révén lehet őket megismerni a film során.

Fliegauf Benedek filmje arcot ad a rasszista indíttatású erőszak áldozatainak - írta a Variety, amely szerint a rendező fokozatosan teremti meg a veszély hangulatát. "Naturalisztikus dráma", bátor vállalkozás, amely kritikai támogatással nemzetközi utat járhat be. A Variety is kiemelte a Csak a szél minimalista képi világát - amely helyenként lírai felvételekkel tűzdelt -, a hangulatteremtés erejét, valamint azt, hogy bemutatja a "mindennapi, intézményesült rasszizmust", amellyel a család tagjainak a film egy napot felölelő cselekménye során szembesülniük kell.

A lap a szereplők közül Toldi Katalint és a 11 éves Riót alakító Sárkány Lajost emelte ki. A filmben, mint Fliegaufnál az már megszokott, kiemelt szerep jut a hangoknak és a zenének - olvasható a Variety kritikájában.

Fliegauf alkotása, amely a romagyilkosságok hatására készült, nem a mészárlást mutatja be, hanem "félig dokumentarista" módon egy roma anya és két gyermeke egy hétköznapját. A történet főszereplői "ragaszkodnak ahhoz az illúzióhoz", hogy nem történhet semmi rossz, "éppen úgy, mint mi", a nézők - írta Andreas Kilb, a FAZ kritikusa, hozzátéve, hogy amikor aztán "az utolsó percekben eldördülnek a lövések, ugyanúgy felkészületlenül érnek minket, mint az áldozatokat", és ugyanúgy vonatkoznak "ránk is". Még akkor is, "amikor a moziból kibotorkálunk a szabadba, sértetlenül, de nem felszabadultan".

A Berliner Zeitung című lap egyenesen követeli a fődíjat a filmek. Fliegauf alkotásának "kell odaítélni az Aranymedvét" - írta Anke Westhpal Az utolsó napon című kritikájában, hozzátéve, hogy "helytelen" lenne minden más döntés.

Westphal szerint az alkotás "az első perctől kezdve lélegzetelállító", a rendező pedig nem a romákról szóló közhelyeket alkalmazva mutatja be a történet szereplőit, hanem tisztelettel fordul feléjük "és érzi félelmüket". A film a nézőben "csodálatot kelt" Fliegauf művészete iránt és "mély megvetést ébreszt a romákkal szembeni rasszizmus iránt" - fejtette ki a kritikus.

A Die Weltben Cosima Lutz a Pillantások, amelyek még gyilkolni fognak című írásában kiemelte, hogy Fliegauf filmje nem csupán egy roma család életéről és haláláról szól, hanem képet ad a szerző hazájáról is, ahol, "mint ismert, évek óta formálódik az idegengyűlölet klímája". Az alkotás azonban "szerencsére nem tézisfilm", mint a rendező legutóbbi, Womb - Méh című, "csalódást keltő" munkája.

A Tagesspiegelben Peter von Becker a Hőség napjai című kritikájában "grandiózus romadrámaként" jellemezte a filmet, kiemelve, hogy a Csak a szél "csendes, mégis kiáltó" mű, amelyben a felszínen gyakran alig történik valami és mégis minden másodpercét áthatja a "felszín alatti rettenetes feszültség". Hozzátette: Fliegauf Benedek "kiseposza gazdag és minimalizmusában mesteri" alkotás.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.