György
12 °C
23 °C

Nagyon tetszik Fliegauf filmje a külföldi kritikusoknak

2012. 02. 17. 14:52

"Kemény és kompromisszumok nélküli", "arcot ad a rasszista gyilkosságok áldozatainak", "nem idealizál és nem démonizál" - ilyen, és ehhez hasonló véleményekkel illették a nemzetközi filmes szaklapok, a Screen, a Hollywood Reporter és a Variety kritikusai Fliegauf Benedeknek a 62. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, a Berlinalén versenyben lévő legújabb alkotását, a Csak a szél című drámát.

Több német kritika a legjobb filmnek járó Aranymedvére is esélyesnek tartja Fliegauf Benedek Csak a szél című alkotását, aminek világpremierjét csütörtökön tartották a 62. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, miután az Index is dicsérte. A Berlinale Aranymedve díjáért 17 alkotással versenyző filmről a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című konzervatív német lap pénteken azt írta, hogy amennyiben Mike Leigh brit filmrendezőnek, a zsűri elnökének szava lesz a döntő a fődíj odaítélésében, akkor "jó eséllyel" a magyar film kaphatja meg a díjat.

"Nagyon úgy tűnik, mintha dokumentumfilm lenne, de nem az" - emelte ki a Screen kritikusa a film csütörtöki világpremierje után. A cikkíró szerint a filmben "mintha semmi sem történne, leszámítva, hogy mindez előkészület", amely a tragikus befejezésben nyer igazán értelmet.

A filmes folyóirat felidézi, hogy a rendező a 2008-2009-es magyarországi romagyilkosságok hatására forgatta legújabb alkotását. A Csak a szél nem az elkövetőkre, hanem áldozataikra összpontosít, de nem a megtörtént események rekonstruálásáról szól, sokkal inkább azt mutatja, a rendező hogyan látja a hat halálos áldozatot követelő ügyet.

Fliegauf úgy forgatta filmjét, mintha dokumentumfilm lenne. Kézi kamerát és szinte csak természetes fényeket használt, a legtöbb felvétel közeli - írta a Screen, amely szerint a roma család tagjaival szembeni előítélet megnyilvánulásait - a buszvezető, aki méterekkel a megálló után áll meg, hogy futásra kényszerítse a lányt vagy a tanár, aki azt sugallja, hogy romák lopták el az egyik monitort - a film során szinte közönyösen fogadják. Egészen a végkifejletig, amely egy robbanás erejével hat.

A Screen szerint Fliegauf kamerája bemutatja, hogy bár a roma család a társadalom peremén él - mert oda kényszerült -, tagjai semmiben sem különböznek a velük egy társadalmi réteghez tartozóktól. A rendező "nem akarja sem idealizálni, sem démonizálni őket".

K EPA20120216075
Fliegauf Benedek magyar filmrendező (b2), Lendvai Gyöngyi (b), Toldi Katalin (k) és SÁRKÁNY Lajos magyar színészek megérkeznek a Csak a szél című filmjük vetítéséreFotó: Sebastian Kahnert

A megsemmisítés veszélyétől fenyegetett roma családról szóló kemény és kompromisszumok nélküli vízióként jellemezte Fliegauf filmjét a The Hollywood Reporter, amely szerint Womb - Méh című sci-fi alkotása után a rendező visszatért magyar gyökereihez. A lap azt írta, a Csak a szél felmutatja Fliegauf "robosztus technikai képességeit", a "magyar élet" árnyékos oldalán lévők iránti "szenvedélyét". A film intenzív, ugyanakkor a nézőket "igénybe vevő" társadalmi realizmus, amelynek "kritikai támogatásra" lesz szüksége ahhoz, hogy "túljusson a Berlinale versenyén" és mozikba kerüljön.

A The Hollywood Reporter kritikája úgy fogalmaz, Fliegauf - aki a film zenéjét is jegyzi Beke Tamással - a zene, a rendezés és a díszlet révén teremti meg az alkotás realisztikus hangulatát. A minimalista zene mindössze néhány akkord, "feszült hangulatot" ad a filmnek. Az esztétikai erő segít az amúgy lecsupaszított történeten, amely a közepe táján megfeneklik, hogy aztán a végén újra felerősödjön - vélekedett a cikkíró. Fliegauf az ábrázolásra helyezi a hangsúlyt, a lehető legközelebb akar kerülni, de "óvatosan", hogy feltárja az előítéletek alatt meghúzódó néma emberséget.

A lap szerint a három főszereplő - noha ez az első alkalom, hogy filmben szerepeltek - természetesnek hat a vásznon. Minimális dialógusok mellett inkább apró gesztusok révén lehet őket megismerni a film során.

Fliegauf Benedek filmje arcot ad a rasszista indíttatású erőszak áldozatainak - írta a Variety, amely szerint a rendező fokozatosan teremti meg a veszély hangulatát. "Naturalisztikus dráma", bátor vállalkozás, amely kritikai támogatással nemzetközi utat járhat be. A Variety is kiemelte a Csak a szél minimalista képi világát - amely helyenként lírai felvételekkel tűzdelt -, a hangulatteremtés erejét, valamint azt, hogy bemutatja a "mindennapi, intézményesült rasszizmust", amellyel a család tagjainak a film egy napot felölelő cselekménye során szembesülniük kell.

A lap a szereplők közül Toldi Katalint és a 11 éves Riót alakító Sárkány Lajost emelte ki. A filmben, mint Fliegaufnál az már megszokott, kiemelt szerep jut a hangoknak és a zenének - olvasható a Variety kritikájában.

Fliegauf alkotása, amely a romagyilkosságok hatására készült, nem a mészárlást mutatja be, hanem "félig dokumentarista" módon egy roma anya és két gyermeke egy hétköznapját. A történet főszereplői "ragaszkodnak ahhoz az illúzióhoz", hogy nem történhet semmi rossz, "éppen úgy, mint mi", a nézők - írta Andreas Kilb, a FAZ kritikusa, hozzátéve, hogy amikor aztán "az utolsó percekben eldördülnek a lövések, ugyanúgy felkészületlenül érnek minket, mint az áldozatokat", és ugyanúgy vonatkoznak "ránk is". Még akkor is, "amikor a moziból kibotorkálunk a szabadba, sértetlenül, de nem felszabadultan".

A Berliner Zeitung című lap egyenesen követeli a fődíjat a filmek. Fliegauf alkotásának "kell odaítélni az Aranymedvét" - írta Anke Westhpal Az utolsó napon című kritikájában, hozzátéve, hogy "helytelen" lenne minden más döntés.

Westphal szerint az alkotás "az első perctől kezdve lélegzetelállító", a rendező pedig nem a romákról szóló közhelyeket alkalmazva mutatja be a történet szereplőit, hanem tisztelettel fordul feléjük "és érzi félelmüket". A film a nézőben "csodálatot kelt" Fliegauf művészete iránt és "mély megvetést ébreszt a romákkal szembeni rasszizmus iránt" - fejtette ki a kritikus.

A Die Weltben Cosima Lutz a Pillantások, amelyek még gyilkolni fognak című írásában kiemelte, hogy Fliegauf filmje nem csupán egy roma család életéről és haláláról szól, hanem képet ad a szerző hazájáról is, ahol, "mint ismert, évek óta formálódik az idegengyűlölet klímája". Az alkotás azonban "szerencsére nem tézisfilm", mint a rendező legutóbbi, Womb - Méh című, "csalódást keltő" munkája.

A Tagesspiegelben Peter von Becker a Hőség napjai című kritikájában "grandiózus romadrámaként" jellemezte a filmet, kiemelve, hogy a Csak a szél "csendes, mégis kiáltó" mű, amelyben a felszínen gyakran alig történik valami és mégis minden másodpercét áthatja a "felszín alatti rettenetes feszültség". Hozzátette: Fliegauf Benedek "kiseposza gazdag és minimalizmusában mesteri" alkotás.

Hozzászólások (22)

  • Nazarin2012.02.17 15:17:08

    Mit esznek annyira ezen a Fliegaufon? Szerintem már az előző két filmjét is már csak a sznobok tudták élvezni, mert egyébként világszinten is kiemelkedően ordenáré blöffök.

  • Lescol2012.02.17 15:19:43

    Én azért forgatnék egy filmet a 8. kerületi viszonyokról is, a cigányok garázdaságairól, a diákok fenyegetéséről a kollégiumnál, a rasszista indíttatású támadásaikról.
    Esetleg beleférne egy kisvárosi cigánysor élete, ahogy a hazamenő iskolásoktól elveszik a táskájukat csupán brahiból. A segélyen élősködésről és az olyan kocsmai beszólásokról, hogy " a faszom több pénzt keres mint te munkával " (gyerekek utáni pótlékkal).
    Még bőven lehetne sorolni. A történetnek két oldala van. Semmiben de semmiben nem különböznek ezek az emberek más gyilkosságok vagy zaklatások áldozataitól. A cigánymaszlag csak divattéma. Ennyit érnek a kritikusok véleményei.

  • Ica a fekete cica2012.02.17 15:21:43

    biztos tetszik nekik a putriban playstationt nyomkodó kölyök kurvaanyázása, meg a lényeg, ai igazi művészet:" amelyben a felszínen gyakran alig történik valami és mégis minden másodpercét áthatja a "felszín alatti rettenetes feszültség""

  • Logan Grimnar2012.02.17 15:28:58

    nagyon helyes, hogy végre film készült a szegény, szerencsétlen, fasiliszta magyarok által végletekig kizsákmányolt, rabszolgasorban tartott, dolgos, tisztességes roma honfitársainkról!

  • Nazarin2012.02.17 15:32:06

    A hozzászólásomban semmi rejtett cigányozás nem volt: egyszerűen művészileg érzem blöffnek, amit Fliegauf csinál. Semmi értelmét nem látom egy olyan filmnek, amit egy biztonsági kamera önmagában el tudna készíteni (Tejút), vagy ami egy végtelenül mesterkélt, totálisan művi probléma körül fut köröket (Womb). De ki tudja, lehet, hogy most megtáltosodott.

  • Ica a fekete cica2012.02.17 15:34:55

    @Lescol

    Az nem lehet, rasszista maga az ötlet is. Elkövetőnek nem lehet bőrszine, csak az áldozatnak és csak akkor, ha az a szín sötét.

  • tom wave2012.02.17 15:36:44

    A probléma az, hogy a politika ebbe is betette kicsi lábacskáját. Persze ehhez kellett producer és rendező is.Nyomtak 5 millió Ft-ot a kisebbségi államtitkárságtól a filmbe, rögtön ezután az lett a kommunikáció, hogy ez egy fiktív történet, majd a sajtótájékoztatón teleszórták a termet Fidesz kiadványokkal. Ezt szóvá is tette a külföldi sajtó, ez nagyon nagy hiba volt. 5 millióért eladták a lelküket, még az is lehet, hogy ez egy Medvébe került.

  • Nazarin2012.02.17 15:38:06

    A hozzászólásomban egyébként semmi cigányozási szándék nem volt. Én művészeti szempontból érzem blöffnek, amit Fliegauf csinál. Semmi értékelhetőt nem látok egy olyan filmben, amit egy biztonsági kamera önmagában el tud készíteni (Tejút), vagy egy totálisan kiagyalt, mesterkélt probléma körül fut köröket (Womb). Aztán ki tudja, lehet, hogy most megtáltosodott.

  • Lavor5092012.02.17 15:39:14

    1.10 környékén a SEAT-ban gondolom uzsorás cigányok ülnek....vagy NEM!?

  • Nazarin2012.02.17 15:48:49

    De jó, most kétszer ment el a hozzászólás.

  • kitiltott kennimekkormikk2012.02.17 15:49:57

    A zsidók biológiai fegyvere...

  • shitgun2012.02.17 15:51:02

    A téma maga a siker.

  • paradox2012.02.17 16:12:22

    Örülök, hogy ezt a támát valaki megfilmesítette, mert tényleg rossz dolog, hogy becsületes cigányoknak azért kell rettegniük mert Ők cigányok. Viszont nagyom várom az alkotó második filmjét a korrektség kedvéért, melynek az lesz a címe: Csak a Szögi... ! Vagy mondjuk idős nyugdíjasok szemszögéből egy falusi történet... amint várják az éjszakát... , esetleg párhuzamosan mutatni, hogy békésen alszik közben az, aki legalizálta a megélhetési bűnözést magyarországon.. és azokat, akik a sagélyezés rendszerével kívánták magyarországnak megoldani a csökkenő népszaporulatot..., az hogy nincsenek munkahelyek és a legszegényebb rétegek, akik iskolázatlanok is, semmi kitörési lehetőségük nincs, értem. De a szocializmusban, amikor volt... elég csak Hoffi Géza vicceire visszaemlékezni... Mert egyesek a kitörés helyett, a betörést választják... és ezen nem is akarnak változtatni. Azért lássuk be, akit lehet integrálni, azt kell is, sőt öröm integrálni, aki meg csak úgy tesz, mintha akarna integrálódni, vagy egyenesen kimondja, nem is akar... azokkal mi lesz...??? Illetve velünk mi lesz... miattuk... mert leverik rajtunk, ami nekik nem tetszik... Úgyhogy várom az alkotóktól, a CSak a Szögi, című alkotást is... !

  • Vagoner pluSS2012.02.17 16:33:33

    Arany Medve díjat nyert Fliegauf Benedek roma gyilkosságokról szóló filmje a Berlinalén.
    A díjátadást kis közjáték zavarta meg, az átadás ugyanis néhány percet csúszott mivel a szervezők nem találták a kis szobrocskát.
    Egy biztonsági őr azonban észrevette amint a kis Sárkány Lajos kabátkája furcsán dudorodik, és a értesítette a rendezőt. Benedek - miután megnyugtatta Lajcsikát hogy a szobor nem rézből készült - visszaadta azt a szervezőknek így a ceremónia folytatódhatott.

  • Dr.Betépett felhasználó2012.02.17 16:37:19

    Csatlakozom,de ha lehetne valami hitelesebb (nem éccaka sikolyoktól felriadó)rendezőtől.

  • a halál kamionja mindenkit elgázol2012.02.17 16:37:51

    a cigányság a zsidók nagy hatótávolságú biológiai tömegpusztító fegyvere.

  • Dr.Betépett felhasználó2012.02.17 16:46:10

    Vagoner Ez igaz,vagy azt hitted,hogy a hírcsárdán vagyol.?????
    Mindenesetre elhittem. :-))))

  • vezérfika2012.02.17 17:55:01

    költözzenek a cigányok közé ,tetvek.

  • kcsortuleninrogyilszja2012.02.17 18:32:56

    Vespa 2.

  • vezérfika2012.02.17 20:39:02

    azért mert szegények már nem is kell takarítani? vagy ahhoz is pénz kell hogy letöröljék a ráégett zsírt a tűzhelyről meg az edényekről?
    ebből a kis trailerből teljesen átjön a cigányság összes primitívsége, ostobasága, haszontalan parazita léte.
    köszönjük a filmet, remélem egész európa látni fogja mennyire nincs keresnivalója ennek az évezredek alatt beilleszkedni képtelen genetikai hulladék cigány népségnek Európában.

  • szonyecska2012.02.18 11:50:41

    Nagyon várom a filmet és drukkolok a medvéért :-) Bárcsak ne a valóság inspirálta volna, de ha már így trtént, bárcsak vátoztatna, hatna, elindítana valamit a film... Remélem, mindannyian, akik a fenti kommentek szerzői vagytok, megnézitek majd.

  • ekszvájzed2012.02.18 13:06:11

    Ide már nem is kommentelnék semmit, ajánlom a témával foglalkozó korábbi cikkhez írottjaimat, azok vonatkoznak ide is.

    [link]

Törökország

Tengerparti pihenés, feltöltődés várja. 49 900 Ft / fő / 7 éjtől

Szicília

Magával ragadó hangulat, gyönyörű tájak, 113 900 Ft / fő / 7 éjtől