no

Betojt a gagyigyár a Universal perétől

2012.05.12. 23:55
A 100 éves Universal stúdió fejesei április végén unták meg, hogy a Global Asylum a nagy nyári blockbusterekre kísértetiesen hasonlító című mockbusterekkel, azaz tehetségtelen színészekkel pofátlanul olcsón leforgatott másolatokkal árasztja el a dvd piacot és a tévét, ezért a stúdió anyagi kár okozása és szerzői jogok megsértése miatt pert indított a hírhedt gagyigyár ellen. A B-filmek királya előbb keménykedett, majd mégis megijedt. Összeszedtünk mindent, amit tudni kell a Transmorphers, a Mega Shark Vs. Giant Octopus és a többi förtelem gyártójáról.

A pereskedés oka az volt, hogy a Rihannával és Taylor Kitsch-sel leforgatott Csatahajó (eredetileg: Battleship), amiben az amerikai katonák a tengeren harcolnak az idegenekkel, május 18-án kerül majd az amerikai mozikba, az Asylum viszont pont ekkorra jelentette be legújabb rémsége, az űrlényölős American Battleship dvd-premierjét, főszerepben a Predátor és Rocky egykori ellenfelével, Carl Weathersszel. A Universal szerint az Asylum filmjének címe megtévesztő, és ezzel jelentős károkat okoznak a stúdiónak.

2battleship
Fotó: Universal/The Asylum

A stúdió a kaliforniai bíróságnak benyújtott 54 oldalas keresetében az anyagi veszteség mellett részletesen kitért arra is, hogy az Asylum jogszerűtlenül használja a Hasbro társasjátékgyár Torpedójának levédett nevét és a csupa nagybetűvel írt Battleship szót, mint márkavédjegyet. Emellett a film hivatalos, szürke betűs címéhez megtévesztésig hasonló, szürke Battleship címmel, American előtag nélkül reklámozta a filmet az angliai piacon.

amwarships

Az Asylum főnökei első nekifutásra egy tökös sajtóközleménnyel reagáltak a Universal vádjaira április végén. Ebben azt írták, hogy a stúdió igazából azért pereskedik, mert a Csatahajó negatív kritikákat kapott és a várakozásoknál sokkal rosszabb, 200 milliós bevételt tudott csak összeszedni április óta, így a Universal most elkeseredetten akar hype-ot generálni a film körül. A közlemény végén az Asylum munkatársai megköszönték az ingyenreklámot, mert az ügyről szinte minden amerikai moziblog beszámolt, tovább népszerűsítve ezzel a nagy hollywoodi monstrummal szembeszálló kis cég szutyokfilmjeit.

Az Asylum tökössége viszont csak május első hetéig tartott ki. A per miatt American Battleshipről American Warshipsre változtatták a címet (a Syfy tévécsatorna is így reklámozza a film május 19-i tévépremierjét), a hivatalos poszteren és a dvd-borítón pedig hadihajókra cserélték le a tengerből kiemelkedő, gigantikus idegen űrhajót.

És ha már tévé: az egész Universal-Asylum háborúskodás legnagyobb poénja az, hogy a Universal Picturesben résztulajdonos vállalatbirodalom, az NBC Universal két tévécsatornája, a Syfy és a Universal Channel is évek óta azzal csalogatja a képernyő elé a nézőit, hogy rendszeresen merít az Asylum ZS-filmes terméséből. A Battle Los Angeles mockbustere, a Battle for Los Angeles például a magyar Universal csatornán is adásba került, ráadásul úgy, hogy még a sajtós is azt hitte, a mozifilmet szerezték meg (lásd a keretes írást).

A filmipar Adldasa

Várható volt, hogy előbb vagy utóbb valamelyik nagy hollywoodi stúdió bíróságra viszi az Asylum-filmek ügyét. A gagyigyár ugyanis évek óta profi szinten űzi a gigaköltségvetésű blockbusterek low budget másolását, amiket aztán a dvd-piacon és a fizetős online videószolgáltatókon terjesztenek. 2007-ben például a DreamWorks is perelhetett volna, amiért az Asylum szemrebbenés nélkül lenyúlta a Transformers címét és óriásrobotjait egy olcsó B-filmhez, a Transmorpershez, a Transformers: Revenge of the Fallen címet viselő folytatás 2009-es premierjére pedig szintén leforgatták fillérekből a Transmorphers: Fall of Mant.

Az Asylum a futószalagon ontott mockbusterek sorát 2005 nyarán kezdte a Világok harcával: az Asylum-féle változatban Tom Cruise helyett C. Thomas Howell menekült a marslakók tripodjai elől. Az év végén került mozikba Peter Jackson King Kongja, ami mellé az Asylum egy óriásgorillás-dzsungeles dvd-borítóval hozta ki a King of the Lost Worldöt, bár ez inkább Sir Arthur Conan Doyle Elveszett világ című regényéből merített az Empire State Buildingre mászó óriásmajom meséje helyett.

Vannak, akik tényleg keverik a gagyit az igazival

Az Asylum-filmek szándékosan hasonló címeinek megtévesztő hatására tökéletes példa az a tavaly szeptemberi eset, amikor a magyarországi Universal Channel még a sajtóközleményben is azt hirdette, hogy a nézők az Aaron Eckhart-féle Battle Los Angelest (agyzsibbasztó magyar címmel: A Föld inváziója - Csata: Los Angeles) nézhetik meg este, holott a tévéadó valójában a mockbuster Battle of Los Angelest (Harc Los Angelesben: Invázió a Földön) vette meg.

battlelos600
Fotó: Columbia/Asylum

2006-tól a stúdió már tudatosan készült a nagy hollywoodi blockbusterekre. A Columbia Pictures Da Vinci-kódja mellé májusban bemutatták a Da Vinci-rejtélyt, amiben Tom Hanks helyett az Alien-filmek Bishopja, Lance Henriksen nyomozott a katolikus egyház évszázados sötét titkai után és a ráncos Henriksennel forgatták le ugyanebben az évben A Kincses sziget kalózait is, amit jó érzékkel júniusban, a Disney kasszarobbantó Johnny Depp-filmje, A Karib-tenger kalózai: A holtak kincse júliusi premierje előtt terítettek a videotékákban. Nyár végén a 2006-os év legjobban várt szutyokfilmjéről, a Snakes on a Plane-ről is lenyúztak egy újabb bőrt a fergeteges című és témájú Snakes on a Trainnel.

Ma már igazi Asylum-kánon alakult ki arra, milyen arcok kellenek a mozgóképtörténet legnagyobb kliséiből összetákolt ZS-filmek szereplőgárdáiba. A férfi főhős többnyire egy lecsúszott, de valaha kedvelt, másodvonalbeli akciósztárnak kell lennie: tipikusan ilyen Lorenzo Lamas, Mark Dacascos vagy az American Battleshiphez összeszedett egykori Action Jackson, Carl Weathers. A szörnyek, ufók és óriásrobotok elől menekülő, kötelezően nagy mellű főhősnőket pedig mindig a Carmen Electra-típusú, kiöregedett Playmate-ek és az olyan wannabe színésznőcskék alakítják, mint a Xenából ismert Renée O'Connor vagy Hulk Hogan lánya, Brooke Hogan.

Legenda helyett Omega vagyok

A lenti két táblázatban részletesen is bemutatjuk, hogy az adott év nagy blockbusterei mellé milyen low budget másolatokat készítettek az Asylum rendezőzsenijei. Az Asylum-filmek bevételi adatai sajnos nem elérhetőek, de valószínűleg mindig többet keresnek vele a készítők, mint amennyiben a következő szutyokfilmjük kerül, különben nem érné meg nekik. (A filmek címét direkt angolul írtuk, hogy egyértelműek legyenek az agyzsibbasztó áthallások.)

 Eredeti film és gyártó stúdió  Bevétel  Asylum-változat  Rendező  Költség/Bevétel
King Kong (2005), Universal
550,5 millió dollár
 King of the Lost World
 Leigh Scott 1 millió dollár/n.a.
The Da Vinci Code (2006), Sony/Columbia
758,2 millió
 The Da Vinci Treasure  Peter Mervis 850 ezer/n.a.
Pirates of the Caribbean 2 (2006), Disney
1,06 milliárd
 Pirates of Treasure Island  Leigh Scott 1,5 millió/n.a.
Snakes on a Plane (2006), New Line
62 millió
 Snakes on a Train  Peter Mervis n.a.
I Am Legend (2007), Warner
585,3 millió
 I Am Omega  Griff Furst n.a.
Transformers (2007), DreamWorks
709,7 millió
 Transmorphers  Leigh Scott n.a.
AVP2: Aliens Vs. Predator: Requiem (2007), Fox
128,8 millió
 AVH: Alien Vs. Hunter  Scott Harper n.a.
Speed Racer (2008), Warner
93,9 millió
 Street Racer  Teo Konuralp 1 millió/n.a.
Journey to the Center of the Earth (2008), Warner
241,9 millió
 Journey to the Center of the Earth  Scott Wheeler n.a.
Death Race (2008), Universal
75,6 millió
 Death Racers  Roy Knyrim 450 ezer/n.a.
High School Musical 3 (2008), Disney
252,9 millió
 Sunday School Musical  Rachel Goldenberg n.a.
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008), Paramount
786,6 millió
 Allan Quatermain and the Temple of Skulls  Mark Atkins 50 ezer

A felsorolásból kihagytuk a Titanic 2-t, mivel ezt a filmet a szutyokgyár már a 3D-be konvertált Titanic körüli tavalyi felhajtás idején elkészítette az Asylum. Kimaradt a 2010-es Sherlock Holmes is, mert a Guy Rithie-féle 2009-es első rész és a tavalyi második rész között készült el a mockbuster változat, és nem szerepel itt a Halloween Night című szörnyűség sem, ami már 2006-ban meglovagolta a Rob Zombie-féle 2007-es Halloween-remake körüli hisztit.

 Eredeti film és gyártó stúdió  Bevétel  Asylum-változat
 Rendező  Költség/Bevétel
The Day the Earth Stood Still (2009), Fox
233 millió dollár
 The Day the Earth Stopped  C. Thomas Howell n.a.
Transformers: Revenge of the Fallen (2009), DreamWorks 836,3 millió
 Transmorphers: Fall of Man  Scott Wheeler n.a.
Land of the Lost (2009), Universal
68,7 millió
 The Land That Time Forgot  C. Thomas Howell 600 ezer/n.a.
Paranormal Activity (2009), Paramount
193,3 millió
 Paranormal Entity  Shane Van Dyke n.a.
Terminator Salvation (2009), Halcyon Company
371,3 millió
 The Terminators  Xavier S. Puslowski 250 ezer/n.a.
2012 (2009), Sony/Columbia 769,6 millió
 2012: Supernova  Anthony Fankhauser 200 ezer/n.a.
Piranha 3D (2010), Dimension Films
83,1 millió
 Mega Piranha  Eric Forsberg n.a
Battle Los Angeles (2011) Sony/Columbia
211,8 millió
 Battle of Los Angeles  Mark Atkins n.a.
Thor (2011), Marvel
449,3 millió
 Almighty Thor
 Christopher Ray 200 ezer/n.a.
Battleship (2012), Universal
200,1 millió
 American Battleship
 Thunder Levin n.a.
Iron Sky (2012), Energia Productions n.a.  Nazis at the Center of the Earth  Joseph J. Lawson n.a.
Snow White and the Hauntsman (2012), Universal -  Grimm's Snow White  Rachel Goldenberg n.a.

A táblázatokból jól látszik, hogy az Asylum stúdió nem több 10-15 second unit directorból és effektgyárosból felkapaszkodott rendező baráti körénél, ahol a tagok folyamatosan cserélgetik egymás között a produceri, írói, operatőri és rendezői krediteket.

Mega Shark Vs. Giant Octopus Vs. Crocosaurus

Az Asylum a mockbusterek mellett a ZS-kategóriás gigaszörnyes filmjei miatt is elképesztően népszerű a geek szubkultúrában. A cég a kétes hírnevét egyértelműen annak a repülőt is kettéharapó cápának köszönheti, aki a 2009-es Mega Shark Vs. Giant Octopusbans bukkant fel, és azóta is megállíthatatlan áradatát zúdítja ránk az olyan viccesen gagyi filmeknek, mint a Mega Shark Vs. Crocosaurus, a 2-Headed Shark Attack vagy pihent agyú Moby Dick remake, amiben a popkultúra legismertebb óriáscete kiugrik a vízből, hogy lefejelje a rá támadó harci helikoptereket és repülőket.