Makulátlan romantika, agymosással

2004.08.23. 12:31
John Malkovich elméje unalmas és sivár Joel animált agyához képest, amiben a savanyú arcú Jim Carrey és a búzakék hajú Kate Winslet menekül. Michel Gondry kliprendező Charlie Kaufman forgatókönyvéből az évszázad legjobb romantikus filmjét készítette el.
Az amerikai romantikus függetlenfilm, a Makulátlan elme csodálatos ragyogása az első hétvégén Észak-Amerikában a 20 millió dolláros előállítási költségének több mint harmadát visszahozta, az IMDB amerikai moziadatbázisban pedig szokatlanul magas nézői szavazattal (16800-zal) szokatlanul magas pontszámot (8,6-ot) kapott.

De nem csak Amerikában aratott: "Wow! Absolut perfekt! Ich liebe diesen Film!" - írta K.C barátnőm Münchenből. Sőt, a hírek szerint Európában még férfiak is megnézték a romantikus jelző ellenére, holott az erősebb nem képviselői eddig ebben a műfajban csak olyan filmekre ültek be szégyenkezés nélkül, amikben a szerelmespárnak legalább egy eltört gerince van, mint a Keserű méz című brit-francia drámában, a Hullámtörés című dán-finn vagy a Hogy szeretsz? című dán dogmában. Pedig anélkül, hogy leírnám a végkifejletet, elárulom, hogy itt semmiféle gerincsérülés nincs.

Hogy mégis mi a recept? Egy eredeti forgatókönyvíró, aki első sikere, A John Malkovich menet után mára kijött alkotói válságából (Adaptáció) is: Charlie Kaufman, egy szintén újító, MTV Music Award-díjas kliprendező: Michel Gondry, és persze egy örökzöld téma, ezúttal agymosással, viszont herélés nélkül: Heloise és Abélard szerelmi története.

Kaufmanosan elmés

Tekintse meg képeinket!
Nemcsak a cím hosszú és kaufmanosan elmés megint (legutóbbi filmje: Egy veszedelmes elme vallomásai), de az is a forgatókönyvíróra vall, ahogy az agy mély bugyraiban járhatunk egy pancser, ezúttal Joel (Jim Carrey) nyomában. A történet mégis attól jobb mint például A John Malkovich meneté, hogy ugyanolyan izgalmasan pörgős ugyan, de egyben közönségbarátabb is: egyszerűbb és követhetőbb.

A történet szerint miután Joel barátnője, Clementine (Kate Winslet) hirtelen felindultságból kitörölteti az emlékezetéből két éves kapcsolatuk minden eseményét, Joel is az eljárás feltalálójához, Dr. Howard Mierzwiakhoz (Tom Wilkinson) fordul.

A kaufmani idő és térjátékban miközben a technikus csoport (Kirsten Dunst, Mark Ruffalo, Elijah Wood) Joel lakásában egy éjszaka alatt az agymosást végzi, az öntudatlan Joel az emlékeiben visszafelé halad. A stáb minden tagja bele-beleütközik Joel jelenébe is.

Szerepet cseréltek

"Jim kapta az én szerepemet, és fordítva" - nyilatkozta Kate Winslet. Ezzel arra utalt, hogy a gumiarcú színésznek eddig nem mertek unalmas hivatalnok szerepet adni, mert féltek attól, hogy esztelen mimikázás nélkül játék közben elalszik, a főleg halvérű nőket játszó Winslet pedig először kapott pörgős, zizis női szerepet.

Winslet és Carrey remekül játszik. A felszabadult Kate Winslet ziláltságára a hajával is rásegítettek, ami búzakéktől mandarinig sokféle színben pompázik, a kisírt arcú Jim Carrey pedig maximum egy-egy bocsánatkérő vigyort ereszt el. (A film videóklipjében Gondry erre játszik rá: a mozdulatlan arcú Carrey-nek animációs trükkel csak a száját énekelteti. Így feltűnően hasonlít Tom Cruise-ra.)

Gondrysan trükkös

A film legnagyobb erénye a képi világa, vagyis Michel Gondry. A vegyes technika a hollywoodi digitális trükkök után szokatlanul hat, de egy idő után be kell látnunk, hogy még John Malkovich elméje - amit Spike Jonze rendezgetett belülről - is unalmas és sivár Joel agyához képest. Gondry az animációs trükkjeivel ötletesen és improvizatívan szemlélteti a szerelmespár menekülését az elme útvesztőjében a pszichológiai radír elől. És a rémálom cseppet sem nyomasztó.

Telitalálat az, ahogy Kaufman és Gondry együtt kerülgetik ki Hollywood kötelező köreit. Az "agymosás nem jó" demagóg hangsúlyozása helyett például poénos jelenetek sorával szemléltetik, hogy milyen kiszolgáltatottá és szánalmassá válhat a páciens. Persze nem mártogatják társadalmi kontextusba sem, de az úgyis csak Bíró Yvette filmesztétának hiányozna.