Andrea, Ilma
5 °C
18 °C

Johnny Depp zseniális, de 3D csak a címben volt

2010. 03. 03. 17:07
Tim Burton Csodaországa fakó és élettelen, kár volt a stop motiont CGI-re cserélnie. A 20 éves Alice és a vízfejű Szív királynő szerencsére megmentik a filmet.

Tim Burton nem ért a számítógépes látványteremtéshez, meg kellett volna maradnia a stop motion báboknál. Az Alice Csodaországban egyáltalán nem az a színes, pszichedelikus trip, amit a plakátok és a trailerek ígértek, 3D-effekteket meg csak a filmet nyitó Disney-logóban láttunk, aztán soha többé. Itt derült ki egyébként az Avatar erőssége: Cameronnak nem kellett néző fölé lógó lándzsákkal parasztvakítani, végig érezhető volt a vászon mögötti mélység. Az Alice-ban csak kétszer volt igazi térélményem: amikor egy madár nekicsapta az erdő összes fájának a két dagit, Tutyikát és Mutyikát, meg amikor az örökké menekülő címszereplő megpihent egy tuskónál.

Sajnos a Burton-féle Csodaország fakó és élettelen lett. Az ordítóan digitális mesefigurák kiüresedett panoptikumokban ugrálnak, és egyáltalán nem érződik, hogy olyan animátorok dolgoztak rajtuk hónapokig, akiket a Rém rom és a Beowulf csapatától csábított magához a Disney, a speciális effekteket pedig a Sin Cityn és a Faun labirintusán edződött Cafe FX-re bízták.

A visszafogott színvilág és a romos díszlet persze részben tudatos rendezői koncepció: ez jelenti a gyermekkor végét. Alice (Mia Wasikowska) 20 évesen kerül vissza Csodaországba, miután egy emésztési gondokkal küzdő lord megkéri a kezét, és minden jelenetben kihangsúlyozza, hogy ő már nem a régi, mindenre rácsodálkozó kislány-Alice, hanem felnőtt nő. A fásult felnőtteket pedig köztudottan nem érdeklik a beszélő nyulak és a megmentésre váró Fehér királynők. Nagyon nagy kár, hogy Tim Burtonből is egy ilyen felnőtt lett. A Csodaországba jutás első percétől fogva érezzük, hogy a rendezőzseni ebbe a filmjébe már nem tette bele a szívét-lelkét úgy, ahogy korábban a Halott menyasszonyba, az Ollókezű Edwardba, vagy a Nagy halba.

Burton szimplán csak folytatta Lewis Caroll klasszikusát, ahelyett, hogy beépítette volna a saját kis gótikus mesevilágába. Ahol Batman nem szuperhős, hanem egy Ollókezű Edward-szerű, esőben ázó, szeretetéhes gargoyle, a Pingvin meg egy madár- és robbanószermániás, árva gnómocska. A rendező egy orosz népmeséből képes volt felépíteni egy egész estés, színes-táncolós horrorbábfilmet, a fej nélküli lovas legendájából meg leforgatta a mozitörténet egyik legjobb kosztümos rémmeséjét. Most viszont cserben hagyta a kreativitása, és a saját képére formált, bizarr Horrorország helyett csak egy letarolt Csodaországot kaptunk, ahol a Szív Királynő zsarnokoskodása alatt végigsöpört az Armageddon.

Pont az a bajom Az Alice-szal is, ami Spielberg Hookjával (vagy a Return to Oz-zal): önmagában, mint történet nem áll meg a lábán. A forgatókönyv ide-oda ugrál a helyszínek között, de nem értjük a sok utalást meg kikacsintást, csak ha kívülről ismerjük az eredeti sztorit. Lehet, hogy az Alice Csodaországban az angolszász meseirodalom legfontosabb könyve, de nekünk, magyar gyerekeknek már nem biztos, hogy ezt is fejezetenkét olvasták fel esténként, mint az óceán túlpartján a Pán Pétert vagy az Ózt.

A film legjobb jelenetsora ennek ellenére mégis a régi, csillogó Csodaország és az új, lepusztult változat kontrasztját bemutató rész. Amikor a kis Alice először találkozott a füvező hernyóval, meg a teázgató Kalapossal, ott tényleg tobzódtak az alkotók a színorgiában, így nagyon üt a posztapokaliptikus Csodaországba visszatérés. Ezekből az összehasonlításokból kellett volna sokkal több: álmokban, látomásokban, akárhogy. És visszacsempészni egy kicsit a régivágású filmgyártásából, mert az Alice legjobb szereplői még mindig az agyonsminkelt, vicces jelmezesbe öltöztetett, hús-vér színészek: Depp és a rendező felesége, Helena Bonham Carter.

A kedvencem egyébként a címszereplő Mia Wasikowska. 20 évesen még pont el tudja játszani a fantasy filmek kötelező karakterét, a másik világba vágyódó tinilányt, ugyanakkor már igazi jónő, a szegény ember Gwyneth Paltrowja. Aki ha kell, azonnal sír, de a mosolya is őszintének tűnik, és pár év múlva majd sorra kapja a díjakat.

Johnny Depp zseniális, mint mindig, ráadásul úgy képes játszani a túlsminkelt idiótát, hogy abban nyomokban sem fedezzük fel Willy Wonkát vagy Jack Sparrow kapitányt. A film mégsem miatta, hanem Helena Bonham Carter Szív királynője miatt lesz igazán élvezetes: jó szövegeket írtak neki, és hiába digitálisan felnagyított fejű rajzfilmfigura, azt az arcjátékot amit művel, semmilyen csúcsszámítógép nem tudná legenerálni. A jó színészválasztás ugyan valamennyire ellensúlyozza a steril látványvilágot, de az új Alice nálam csak alulról súrolja a 7/10-et, és ebben már benne van 20 évnyi elvakult Tim Burton-rajongásom is.

Hozzászólások (80)

  • szomorutojas2010.03.03 17:41:24

    nem lehet, hogy a TimBurton rajongás negatív értékként van az ítéletben? Mármint hogy tôle többet vártál volna?

  • tvscoopie2010.03.03 17:41:30

    attól nem is lesz nagy térélmény, ha egy filmre az elkészülése után szoftveres 3d kreátort eresztenek. nézz meg egy 3d-kamerákkal forgatottat tavalyról.

  • Hamlet2010.03.03 17:49:12

    @tvscoopie,
    megtörtént, ezért írtam, hogy az Avatar ebből a szempontból verhetetlen: http://index.hu/kultur/cinematrix/kritika/2009/12/17/avatarkritika/

    @szomorutojas: De, az előzetesek meg a korábbi filmek miatt sokkal de sokkal többet vártam, igazi gótikus Burton-mesét, Alice Horrorországbant, de ez sajnos csak egy profin összerakott tucatfantasy lett.
    :(

  • Zseniális Teknős2010.03.03 17:50:30

    nekem pont olyannak tűnik, mint Tim Burton többi filmje.
    azt, hogy nem full 3d, mint az avatar volt, leszarom kb.
    az avatar a látványon kívül egy rakás szar volt.
    a története és a karakterek szánalmasan egyszerűek. parasztvakítás kategóriában elviszi az oszkárt, és ennyi. filmnek szar volt.

    ebből a filmből sokkal többet nézek ki

  • Keiichi2010.03.03 17:58:16

    avatart ?:D

  • Mrs. Jackman2010.03.03 18:02:31

    "nekünk, magyar gyerekeknek már nem biztos, hogy ezt is fejezetenkét olvasták fel esténként", hát erről sztem nem Burton tehet.

    Johnny Depp a plakátom úgy néz ki, mint Elijah Wood.

  • kódex2010.03.03 18:35:33

    Zseniális Teknős:

    egy pár hétig, bevallom több-kevesebb lelkesedéssel szajkóztam a sznobok fanyalgó megjegyzéseit az Avatarról, anélkül, hogy láttam volna a filmet.
    Utólag is szégyellem a dolgot.
    Megnéztem azóta, nem hogy háromdében, de egy 51 centis képátlójú, húszéves Funai tévén, kamerázott, alig érthető hangú divx-ben.
    Jó mese.
    Semmivel nem rosszabb, mint a Csillagok háborúja.
    A figurák is pont olyan egyszerűek és archetipikusak, mint egy rendes mesében köll...
    Engem, amíg néztem, elvarázsolt. És megmaradt a kellemesség testetlen emléke. Emlékszem rá, hogy jól éreztem magam, amíg néztem - 3D nélkül is.

    Szűcs Gyula:

    A mesével már leszámolt a Nagy halban...
    Pontosabban úgy számolt le, hogy felmagasztalta.
    Végül is nekem az összes Burton-mese pont a mese tarthatatlanságáról szól, meg arról, hogy mégsincs más választásunk, mint hinni a mesékben.
    Mert különben csak a szürke élet és a bizonyos halál maradna.

  • petya.bacsi2010.03.03 18:37:40

    A szinkronos részletek nagyon jók, a kritika meg addig amúgy sem érdekel, amíg meg nem nézem magam (ha egyezik a vélemény, örülök, ha meg nem, akkor meg azért örülök :D).

  • kódex2010.03.03 18:38:14

    "Johnny Depp a plakátom úgy néz ki, mint Elijah Wood"

    Hát nem.

  • kódex2010.03.03 18:39:58

    Ja, és ki nem szarja le a 3D-s térélményt?

    (Tudom, sokan.)

  • acsa772010.03.03 18:40:01

    Kíváncsi vagyok, hogy mennyire van köze az eredeti kiadású könyvhöz gondolkodásmód tekintetében, mert abban igen erős (de elhanyagolt) szerepe van az illusztrációnak. Ezzel együtt az absztrakt gondolkodás és a "való" világ kapcsolatai igencsak kiütköznek, melyek nem csak szimplán vicces furcsaságok, hanem olyan dolgok, melyekkel évtizedekig szenvednek az iskolában a rossz oktatási módszer miatt, miközben könnyedén megtanulhatná egy kisgyerek Alice segítségével :)

    Csak hogy egy tippet adjak: az eredeti könyv végén a szöveg szándékosan teljesen félrevezető "érzetet" sugall a per folyamán, hogy ki a vádlott, és az eredeti illusztráció ad segítséget.

  • kódex2010.03.03 18:44:10

    Már látom, húsz év múlva a mai félanalfabéta, könyvet maximum laptop-alátétnek használó tizenévesek milyen megvetően fognak beszélni a csak háromdét néző utódaikról.
    Bezzeg, azokban a kifinomult 2D-kultúrájú ezredfordulós években még csillogott a szellem... :-)

  • kódex2010.03.03 18:45:27

    petya bácsi, igazad van.

  • acsa772010.03.03 18:54:53

    A mozgókép pl. sokkal több lehetőséget ad a szöveges és érzelmi félrevezetés tekintetében, mely szemben áll a fizikai látvánnyal és cselekvéssel (azaz a tényleges történéssel).

    Talán emlékszik mindenki az awareness rövidfilmekre.

    http://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA&feature=related

  • algi2010.03.03 18:56:12

    Ez komoly? Pedig az Alice trailerében több 3D volt, mint az egész Avatarban.

  • Humbino2010.03.03 19:00:36

    Hát azon sírni hogy neked nem ezt olvasták fel esténként, eléggé...vicces, nem?
    Hát a franc Tim Burtonbe, hogy nem a minden magyar számára ismert Gőgös Gúnár Gedeonból csinált rémmesét!

  • Tomzone2010.03.03 19:16:16

    A multkor megneztem az avatart a laptopomon divx-ben valami kameras alapanyagbol... A Baratok koztben tobb 3d volt, mint abban a vacakban

  • kódex2010.03.03 19:19:54

    Tomzone...

    Ez most így, ebben a felvezetésben logikailag kissé inkoherens volt, finoman szólva.
    Ha simán kekecelni akarsz, akkor szúrj ki egyszerre egy embert (pl. engem), és egyszerre egy dologgba próbálj belekötni.
    Különben nehéz lesz eldönteni, hogy nagyon részeg vagy, vagy csak átlagosan ostoba.

  • pizsama2010.03.03 19:23:44

    American McGee's Alice! XD

  • japanautos2010.03.03 19:28:23

    Azt mondani hogy a story (Alice) el lehet rontani, És még hogy Burton maga? Nem hinném Ezzel szemben fanyalogni a megvalósítás képi minőségén hát nem tudom... olyan kicsinyes.
    Ha már Avatar. Na azt a story-t viszont nem lehet jól megcsinálni. Egy filmnek ha Oscart akar, legyen mondanivalója, ne szegény kis Pocahontasról szójjék... ugyan már....

  • Bunnybabe2010.03.03 19:33:14

    Nekem pl. feltűnt, hogy az egész Avatar 3D-s volt... nem tudom ti milyen verziót néztetek akkor :D
    Amúgy meglepően primitív módon szólnak hozzá egyesek a cikkhez. Szerintem normálisan, vulgáris szavak nélkül is lehet véleményt nyílvánítani. Akkor talán a hozzászólásokon se röhögnék ilyen nagyot.
    Természetesen nem Tim Burton a hibás, mert a magyarok nem ismerik olyan áttekinthetően a mesét. Szűcs Gyula egy szóval sem említette ezt, nem tudom honnan szültetétek ezen feltételezést. Ő csupán arra utal, hogy pont az olyan emberek számára kellett volna jobban felépíteni és követhetőbbé tenni a történetet, mint mi magyarok (akinek ugye esténként nem ezt a mesét olvasták).

    Tomzone: komolyan egy lap topon nézett, kamerás felvételtől vártad a 3D-s hatást? :D Roppant vicces..

  • Batou2010.03.03 20:01:17

    Amikor megnéztem az AVATAR-t előtte pont az Aliz trailer ment
    és meg kell mondjam abban több 3d-t láttam mint az avatarban.

  • theutat villám2010.03.03 20:04:18

    "...a szegény ember Gwyneth Parthrowja."
    Talán Gwyneth Paltrow-ra gondolt a szerző?


    Ennek nem nehéz ám utánanézni, baszki, ha valaki kritikát ír, legalább egy nevet tudjon már leírni.

  • házisárkány2010.03.03 20:07:58

    Gyerekkoromban megpróbáltam elolvasni a könyvet - nem sikerült. Pedig faltam a mesekönyveket! Ilyen érthetetlen, zagyva történetet azóta sem olvastam. Felfoghatatlan számomra, hogy mitől lett "alapmű".

  • guy2010.03.03 20:12:55

    nem tudom, miért kell csodálkozni a horror szinte teljes hiányán - ez egy disney film bakker.

  • Hamlet2010.03.03 20:22:26

    guy,
    a Karácsonyi lidércnyomás is Disney-film volt.
    Horrort (a belezős értelemben legalábbis) senki sem hiányolt, csak a Burton-féle gótikus-horrorisztikus mese-elemeket

  • hozzaszolo2010.03.03 20:24:35

    Szerintem a Charlie és a csokigyár nagyon vicces. Ez is ilyen e tekintetben?

  • drazsika2010.03.03 20:26:11

    @Batou
    Attól függ mit értünk 3D alatt. A vászonból kilógó testrészeket, lándzsákat, vagy természetes mélységérzetet. Én az utóbbit szeretem, te az előbbit . De azt mondani, hogy az AVATAR nem 3D nagy marhaság.

  • prosztóék2010.03.03 20:33:47

    Én végig azon röhögtem, hogy a Johnny Depp úgy néz ki a filmben, mint a nője a Vanessa Paradis. Még a foga közti szünet is pont olyan, mint az asszonyé, lehet, hogy ő is játszotta el, Johnny meg csak utószinkronizálta a filmet, és felvette a zsét.

  • trickortreat2010.03.03 20:34:20

    "Johnny Depp a plakátom úgy néz ki, mint Elijah Wood"
    szerintem meg igaza van, tenyleg ugy nez ki!

  • Hamlet2010.03.03 20:43:21

    Ennyi erővel a Kalapos Johnny Depp = Madonna! :)
    http://www.hawtmag.com/wp-content/uploads/2010/01/johnny-depp-madonna-alice-in-wonderland.jpg

  • apa vonogató válla2010.03.03 21:20:40

    Mire gondolnak azok, akik szerint az Avatarban nem volt 3D?
    1. Az avatart kameras felvetelen megnezok (en meg romantikus filmet sem neznek kamerasban, egyszeruen a vizualis elemny lenullazza), de meg a screener majdnem DVD minosegu felvetelet nezok sem lattak a film reszleteinek nagyjat. En 3D alatt nem a CGI-re, hanem a 3D hatasra gondolok, epp most neztem meg masodszor imax 3D-ben, es hat az egesz film 3D. Minden ertelemben. A lenyeknek meg olyan tokeletesen megcsinaltak a boruket, hogy premier planban teljesen elethu volt. Nem utott el a valodi szeneszek felveteleitol egy fikarcnyit sem.

  • Dr.Lindenthal2010.03.03 22:51:21

    Hamlet, én még ugyan nem láttam a filmet de az már alapból nem tetszik, hogy Alice 20 éves, mert az egész történet lényege pont abban van, ahogy a gyerek rácsodálkozik az akkori ember és társadalom kritika szatírikus elmebaján. Lewis Carollról tudjuk, hogy pedofil vonzalmai voltak és Alice-t egy igazi Alice nevű kislányról mintázta, akit ismert. Őt mindenki megítélheti úgy ahogy akarja de arra rájött, hogy a gyerekek még azon életfázisban vannak, amíg nincsenek elrontva, vagy beprogramozva erre a társadalmi baromságra és intézményesített hülyeségre és nemes egyszerűséggel csak rácsodálkoznak erre a baromságra. A történetekben Alice bár sokszor naiv, de ebben a naiv ártatlanságban kívülálló is és mint Willard az apokalipszis mostban némán és értetlenül szemléli a már felfoghatatlan és groteszk emberi mélységeket. A Disney rajzfilmben ezt sikerült átadni, ahogyan a lecke felmondása ellen lázadó Alice azt mondja a macskának, az én világomban (kvázi ha felnőtt lesz) ez és ez lesz,aztán belekerül a csodaországba és rájön, hogy ez a "világ" tele van idiótákkal. Ennél a jelenetnél a dal alatt a macskájára rak egy virág koszorút és az a macska szemeire esik, zseniális. Azzal, hogy Alice felnőtt lett alapból el van cseszve ez a történet számomra, Depp pedig valóban zseni és általában ment minden filmet, de már lassan össze se tudjuk számolni hány elmeháborodottat játszott már el :)

  • Karuszo2010.03.03 23:16:16

    Most lattam - szerintem nagyon jo vizualisan. Arrol meg nem tehet Tim Burton, hogy valaki nem (elegge) ismeri az Alice-t. Egyebkent nem csak az angolszaszoknak kultikus - Roland Schimmelpfennig mai nemet szinpadi szerzo is feldolgozta: Alice im Wunderland. A Katonaban is megy Aliz!

  • lab22Johnny2010.03.03 23:28:03

    végre hasznos commenteket is olvashattam : ) thx

  • AnarchoAteista2010.03.04 00:09:54

    "Ahol Batman nem szuperhős, hanem egy Ollókezű Edward-szerű, esőben ázó, szeretetéhes gargoyle, a Pingvin meg egy madár- és robbanószermániás, árva gnómocska."

    Na azért kedves cikkíró,ugyan Burton tényleg jókezű animátor, de a Batman visszatér konkrétan egy darab szar.

  • BushDoctor2010.03.04 01:18:37

    Na most akkor innentől minden film fos mer' bezzeg az avatarba' ?? Egyik körte másik alma.

  • algi2010.03.04 02:27:18

    Batou:

    "Amikor megnéztem az AVATAR-t előtte pont az Aliz trailer ment
    és meg kell mondjam abban több 3d-t láttam mint az avatarban."

    lol, olvasd el az én korábbi hozzászólásomat! :D
    Pont ugyanez volt az élményem. A cica fejét majdnem megcirógattam, aztán az Avatarban meg hiába vártam, hogy rakéták röpködjenek be a nézőtérre.

    Elmagyarázom az értetlenkedőknek: az Avatar egy sima B-kategóriás sci-fi, ami történetesen 3D-ben van. De alig volt 1-2 térbeli képi hatás. (Az elején a vízcsepp, meg főleg amikor a pernye hullott.) Szemben az Alice-szal, ahol rögtön a trailer elején van a lyukba zuhanás, aztán a macskafej szinte az ölembe odajött stb.

  • cada2010.03.04 04:09:59

    ehhehhheee....a trailert nezve lexarom ezt a kritikat es J. depp +H.B carter nem lehet rossz egy filmeben ugyhogy megnezem es szeretni fogom marcsak a szinek miatt is..............bye

  • lanina2010.03.04 04:58:18

    Ezt a Sziv Kiralyno dolgot azt hiszem Kosztolanyi annak idejen szepen benezte. Merthogy az eredeti az Queen of Hearts volt, ami bizony Kor Dama lenne magyarban. Azota viszont mindenhol Sziv Kiraly es Kiralynokent szerepel. :((
    Mondjuk Burton-nel Red Queen-kent szerepel.

  • lilike132010.03.04 06:04:42

    Mi bizony olvastuk a könyvet annak idején, előbb én, magamnak, aztán a lányomnak, majd Domján Edit bakelitlemezen a gönyörű mély hangján. Épp mostanában idézte fel Anna lányom, hogy milyen élmény volt neki amikor engem, aztán meg a színésznőt hallgatta. És a lemez is megvan! Együtt fogjuk megnézni a filmet - és ha már Szívkirálynő, meg Bolondos Kalapos, hát hagyjuk meg annak, amilyennek megismertük, mert nálunk így fordították. A kis herceget sem bírálgatjuk felül, melyik mondat hogy hangzik, pedig nem mindenki tudja, hogy annak két fordítása is van.

  • Bérgyilkos Bohóc2010.03.04 07:23:57

    Még most is megmosolyogtatnak azok, akik a hype hatására először néztek 3D/IMAX filmet az Avatar személyében, és sírnak a gyönyörűségtől, hogy milyen über volt a térhatás, miközben ez az über térhatás az összes általam látott IMAX filmben az Avatarban a leggyengébb. Ha szigorú akarok lenni, akkor a többi filmhez képest gyakorlatilag nem is volt benne. Arról nem is beszélve, hogy egyesek képesek voltak több száz km-t utazni és tízezreket költeni, hogy IMAX-ben láthassák, azt ami alig jobb, mint a multiplexes 3D.

  • victor vacendak2010.03.04 07:24:47

    Azok a legpoénosabb kommentek, amik éltetik az Alice utólag 3D-sített, mezei kamerával forgatott felvételeit, s közben fikázzák a dupla objektíves 3D-s kamerával forgatott Avatart...Aminek minden századmásodperce 3d-s volt. De a 3D nem feltétlenül jelenti azt, hogy valami kilóg a képből. Lehet, hogy az Avatar parasztvakítás, de úgy tűnik pont a parasztokat nem hatotta meg...:-)

  • drmotto2010.03.04 07:35:16

    Felteszem, aki az avatarban nem vette észre a 3D-t, az digital 3D-ben látta, és nem jutott be az IMAX vetítésre.
    Savanyú a szőlő, mi?

  • victor vacendak2010.03.04 07:39:42

    drmotto, mindegy, hogy IMAX, RealD vagy Dolby Digital, a kamera ugyan az volt mindhárom esetben. Csak a technológia előnyei vagy hátrányai különböznek, de mindegyik formátum 3D-s az Avatar esetében.

  • Comanche2010.03.04 08:27:13

    Hmmm na akkor. Az Avatar látványos. Nem kicsit az, hogy nem jön át valakinek a 3D - mint pl nekem sem - az egy dolog. De csak azért lehúzni egy filmet - kedves kommentelők - mert nem olyan háromdés mint az ávátár!! Hipp hurrá. Aki kicsit is foglalkozik filmekkel, akkor az avatart legalább 1x láthatta :) Az hogy az Alíz csodaországban elveszi azt az érzést amit nyújtott... Valaki említette kicsit fentebb, hogy pont egy társadalom kritika volt a lényege az eredeti könyvnek, hát talán ezt vitte tovább Tim Burton, és el kellene vonatkoztatni a hozzákötött tanmesékről, mert például az Ollókezű Edward sem volt mese... Csak elvont :) De attol még nem mese :)

    Avatarral meg nem jönni, nem ugyan az a műfaj.

  • Kedves Nard2010.03.04 08:34:16

    Nem sikerült elvenni a kedvem a filmtől. Az hogy valaki kulturálisan alultáplált, és nem ismeri az eredeti mesét, arról nem Tim Burton tehet. Az a Avatarra való onanizálás pedig szánalmas, ja tényleg nagyon szép, látványos, de ennyiben ki is merül az egész. Mert ha csak a sztorit nézzük, lapos mint az autópályán elütött róka. Egy Alice Csodaországban súlyú mű mellett az a szánalmas kis gyagya sztori labdába nem rúg, mint kb a Szomszédok a Háború és Béke mellett. Mondjuk megszoktam, hogy az indexen minden filmet lehúznak (kivéve a vérgagyi Avatart), épp ezért annyira irreleváns az itteni "kritikusok" véleménye számomra.

  • trickortreat2010.03.04 09:15:54

    @ Hamlet: ok, gugliztam hogy "Alice in wonderland elijah wood", ezt kaptam:

    http://www.tmz.com/2009/06/22/elijah-wood-is-the-mad-hatter/

    :D

  • Mauzer2010.03.04 09:24:47

    Érdekes olvasni a véleményeket, meg a majdnem azokat. Lenne pár gondolatom:

    1. Senki sem fog egy 10 milliós országra gondolni, amikor az ő otthonában, az ő országában egy városban él ennyi ember. Tesznek rá, hogy van e magyarország, és nem mellesleg ti is, és én is ezt tenném, mert nem mérvadó...

    2. A 3D látvány nekem például teljesen mindegy, annyi a lényeg, hogy a film jó legyen, pénteken meg is nézzük jó páran. Bizakodó vagyok, eddig egy Tim Burton film sem okozott csalódást, és nem hiszem, hogy a mester megfáradt volna.

    3. Avatar. Csodás 3D, végig. Akik meg divx-es gagyi kamerástól vár háromdé élményt, az növesszen egy kis agyat, ha meg csak piszkálódik, akkor úgy tűnik nincs jobb dolga. A sztori meg nagyon jó, mindenki tolja ezt a pocahontasos baromságot, miközben a legegyszerűbb módon szól az emberiség legnagyobb problémájáról... Ennél nagyobb sztori úgy sincs, de ezt egy olyan nép soha nem fogja megérteni, amely nem élt elnyomottként, sőt, maga volt az elnyomó (szimplán a fehér emberre gondolok). Nekünk, nektek ez lehet kevés, vagy unalmas (nekem cseppet sem), de akiket az elődein lemészároltak, megaláztak, rabszolgasorsba taszítottak, azoknak ez igazán fájó pont lehet. De aki ebbe nem gondol bele, az ezek után sem fog.

  • balra2010.03.04 09:39:27

    Itt már megírták, hogy nem feltétlenül az a 3d élmény, hogy a rakéta belerobban az ember pofájába. Az Avatarban nem nagyon voltak ilyenek, de a folyamatos mélységérzet és térélmény megvolt. A tárgyaknak szinte érezhető tömege volt. Ez a 3d lényege. Egyedüli hátrány a mesterséges fókusz, de gondolom ez egyelőre kikerülhetetlen. Szerintem sokan túl sokat várnak el a 3d-hatástól. Egy ideig nem fog még a King Kong a mellettünk lévő székbe ülni, ne az legyen már az etalon. Az Avatarnál olyan látványt kapott az ember, amit megszokott a való életben. Talán ezért nem veszi észre mindenki.

  • Hamlet2010.03.04 10:04:35

    Kit érdekel, hogy az Alice-t (nem) olvasó magyarokra vagy timbuktuiakra gondolt-e Tim Burton a film készítésekor? :)

    Az viszont már érdekelne, hogy filmesként miért nem volt képes egy önmagában is megálló történetet alkotni! A korábbi adaptációinál, mint a Halott menyasszony, a Charlie és a csokigyár, a Batman 1-2 vagy az Álmosvölgy, ez nagyon jól sikerült, mindegyik eltávolodott az eredetitől, és Tim Burton-féle gótikus mese lett.

    Itt sajnos csak annyi történt, hogy elkészült az Alice Csodaországban 2, ami nyomokban Tim Burton-stílust meg 3D-jelenetet is tartalmaz. Fakó és steril a mester korábbi munkáihoz képest.

  • ewok362010.03.04 11:36:50

    Nem kicsit félrevezető a cím, persze hatásvadász, mint blikkes címlapok, hogy elolvasd, aztán csak pár kiforgatott mondat! Egyből megijedtem, hogy nem lesz 3D a film, csak olyan vetítés, mint a Dark Knight volt. Nem várható el egy filmtől sem, hogy végig kirepülő dolgokat láthasson egy ilyen mű esetében, de aki rendszeresen néz ilyen filmeket/én legalábbis a legjobb filmeket mind Imaxben láttam/, tudja, hogy csak pár ilyen kinyúlkáló effect van. 1. azért, mert ha végig kapálóznánk a végén, már nem érne meglepetésként. 2. a film rendezése szempontjából sem várható el, hogy csak ilyen komponált felvételeket készítsenek, ugyanis 3d-n kívül mire lenne jó??
    Azt meg, hogy Tim Burton nem értene a CGI-hez, csak a gyurmafigurákhoz, egyenesen ki kérem magamnak:D Spielberg féle Hook-t leszólni? Kik írnak ide cikkeket??

  • Disaster2010.03.04 12:14:59

    Egyetértek ewok36 -al. Milyen dolog ez így leszolni egy zseniális rendezőt?
    Már nagyon unalmas ez az elvakult Avatar mánia.
    Nekem személy szerint nem tetszett, sem 3Dben, sem máshogy. Szegényes történet, beteg-színű nem emberi emberekkel.
    Azt ajánlom azoknak akik nem olvasták még a könyvet, hogy mielőtt beülnek a moziban megnézni az Alice-t legyenek szívesek elolvasni.

  • Hamlet2010.03.04 12:30:49

    Disaster,
    és miért is kellene elolvasni az eredeti könyveket a belőlük készült filmekhez? A filmeseknek az a feladata, hogy a filmes műfaj eszközeivel hozzanak létre egy jól felépített történetet, aminek van eleje, közepe meg vége.
    Burton most csinált egy fakóra szűrt függeléket az Alice-hoz, ahelyett, hogy megmutatta volna a saját, gótikus verzióját, ahogy a Batmannél, Álmosvölgynél, stb.

    ewok36,
    ha visszaolvasol esetleg a korábbi cikkekben, láthatnád, hogy a Keletinél felhúzott IMAX-mozi megnyitása óta én írok szinte mindenről, ami 3D-film.
    Nálam a Karácsonyi ének, az Avatar, de még a Véres Valentin 3D is magasan veri az Alice-t térhatásban. Itt nincs mélysége semminek, csak néha látsz egy kacsintós pénztárca-szerű, lapos, kartonpapír-szerű fatönköt, ami kicsit előrébb van, mint a szereplő, és kb. ennyi.

  • Disaster2010.03.04 13:22:17

    Ez a saját verziója! Ő elolvasta a könyvet és ilyennek látja/képzeli. Nem értem miért vártok tőle mást? Nem hiszem, hogy kiadta volna a keze közül, ha nem büszke rá, úgyuanúgy ahogyan a többi filmjét.
    Valószínüleg az a baj, hogy megpróbáltok az ő fejével gondolkodni (a régi filmek alapján) és úgy próbáljátok megrendezni helyette ezt a filmet és mivel nem egyezik a ti elképezlésetek az ő elkészült filmjével ezért inkább lehordjátok.

  • victor vacendak2010.03.04 14:10:40

    Az Avatar történetének ocsárolása sem kicsit csalános faszverés...Leginkább csak egy fogódzó, hogy legyen miért belekötni. És lefogadom, ha nem kapott volt 9 jelölést, a pénztáraknál meg 3 dollár 15 centet hozott volna, senki sem hőbörögne a sztorin. Amit mellesleg - ha lehet hinni az értőknek, szinte teljes mértékben két klasszikus sci-fiből ollózott össze Cameron, ráadaptálva Pocahontas megtörtént esetére. Szóval leginkább a forrásműveket lehet hibáztatni...

  • ewok362010.03.04 14:21:37

    Hamlet: Hazaértek az első Imax előadásról a barátaim, és azt mondták, a többi 3D filmekhez képest semmi para nincs vele. Értetlenül nézték ezt a kritikát...

  • victor vacendak2010.03.04 14:29:35

    Mindez csak azt bizonyítja, hogy a 3D hatás is olyan, mint az izlés, felesleges vitatkozni rajta, mert aki akarja, annak a spéci kamerával készült IMAX is szar, másnak meg az egy objektíves, mezei kamerás, számítógéppel gányolt 3D is nagy élmény.

  • Solona2010.03.04 14:30:00

    Már ne haragudjatok, de egyesek elég röhejesek itt. Először is, talán nem kellene parasztozni, azért mert valakinek (nem) tetszik valami.
    Az Avatar-Alice vitát úgyse fogjátok tudni eldönteni, szóval nem sok értelme van. El kell fogadni, hogy van, akinek az a 3D élmény, amit az Avatar képvisel, és van, akinek az, ha kiugrik valami a képből. Személy szerint az utóbbiba tartozom, szerintem igenis klassz, mikor összeszorítom a szemem, mert eltalál egy kő zuhanás közben, vagy kiszúrja egy ág a szemem. De bizonyára a hiba bennem van, kedves Avatar fanok.
    Ami meg a sztorit illeti, mit nem lehet ezen érteni előolvasat nélkül? Amennyi felvilágosítás kell Alice-ről és Csodaországról, megkapjuk. Amúgy meg el lehet olvasni a könyvet, az elektronikus könyvtár honlapján is fenn van, szóval még csak a könyvtárba sem kell elmászni érte. Én a film előtt csak a Tükörországot olvastam el, és bár abból is vannak benne elemek, főként nem abból merít, és a Csodaországból csak kb. a folyosóra, a nyúlra és a rózsákra emlékeztem, nem okozott túl nagy gondot a sztori megértése.
    És szerintem az is klassz ötlet volt, hogy egy lényegében új sztorit hozott létre Burton, mégis mi értelme lett volna egy 25. Alice filmnek? Mármint ez is az, de legalább szolgáltat valami pluszt.
    Számomra a film teljesítette a Burtontől, Johnnytól, Helenától elvárt szintet, a színészek zseniálisak, és szerintem a látványvilág is tipikusan Tim Burton.
    De szerintem mindenki döntse el magának, hogy meg akarja-e nézni a filmet, és utána mondjon ítéletet.

  • Cs@tLós2010.03.04 21:35:55

    most akkor csak simán blogmotor?

  • Cs@tLós2010.03.04 21:36:38

    hát, nem, benyelte. no, mind1, majd legközelebb, most 1 körből kimarad :D

  • ewok362010.03.05 01:16:06

    Tessék csak megnézni! Imax-ben jó volt! Nekem az index filmkritikái többé nem mérvadóak...

  • Nevem Senki2010.03.05 08:17:42

    Csatlakozom ewok36-hoz!

  • Hamlet2010.03.05 08:18:43

    ewok36,
    ne csúsztass, öreg,
    senki nem buzdította arra az olvasókat, hogy ne nézzék meg az Alice-t, a 10-es skálán 7-es film pedig nem a "szar vót" szinonimája!

  • Nevem Senki2010.03.05 08:41:09

    Hamlet: mindenesetre nálunk a következő történt. Jóval korábban megvettük már a jegyet, úgyhogy vártuk a filmet. Napközben olvastam ezt a cikket és mikor találkoztam a párommal, majd beültünk a moziba, nem mertem neki említeni, mit olvastam itt, hogy ne befolyásolja. Mint később kiderült, ő is olvasta már, de ő sem akarta elmondani nekem. Aztán végetért a film, mondom: nekem tetszett. Neki is. Na és ekkor jött szóba ez az írás, ami előtt értetlenül állok még most is. "3D-effekteket meg csak a filmet nyitó Disney-logóban láttunk, aztán soha többé" - ez erős túlzás! A "kartonfigurás" érzet tényleg megvan bizonyos snitteknél, de vannak kifejezetten jól sikerült jelenetek is. A cikk után direkt figyeltem erre és azért többnyire rendben volt. Sem az animátorokat, sem a speckó effektekért felelős társaság munkáját nem kritizálnám. Amit az "ordítóan digitális mesefigurákról" írsz, arról két gondolat. A shaderekkel nekem is bajom volt, pl. a béka szolgák, baromi sterilek voltak, nem úgy a szőrős lényeknél. A kutya karaktere, anyaga, animációja (itt érezni az izmok tömegét) teljesen hibátlan volt! Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy ez egy mesefilm. Ez a koncepció és a megvalósítás szempontjából is lényeges. Én nem vártam fotorealisztikus látványt, sem a környezetet, sem a szereplőket illetően.

  • petyi2010.03.05 09:07:15

    kedves cikkíró több, mint valószínű, hogy nem imax-ben látta, ugyanis ott azért jócskán volt 3d, nem csak a disney logo... attól még maga a film színtelen-szagtalan, semmi izgalom nincs benne. ellenben igenis 3d.

  • ewok362010.03.05 11:04:31

    Hamlet: Ez az én kijelentésem volt csupán, tiéd meg a lehúzós kritika. Mi itt a probléma? A cikk fröcsög a sértődött, negatív megjegyzésektől, attól, hogy a végén 7/10-et adsz, mégis mit vársz?

  • Solona2010.03.05 16:37:58

    Hát igen, ezt a 7/10-et én is meglepetten olvastam a cikk végén, miután ennyire lehordta a filmet.

  • John A. Dragon prof2010.03.06 06:58:51

    Én azt nem értem, hogy az istenített Villámtolvaj, és a lehordott Alice ugyananyit kap. De őszintén! Látott valaki a Charlie és a csokigyárban gótikát? Amúgy nem Elijah Woodra hasonlít itt Depp, hanem saját magára a C. és a csokigyárból.
    Wonka: http://costumescenter.com/images/1131939953_dsomewonka.jpg
    Kalapos: http://www.blikk.hu/data/cikk/2/00/84/96/cikk_2008496/dep.jpg

  • Hamlet2010.03.07 15:45:51

    John A. Dragon prof,

    Nálam igen, mert Tim Burton kegyetlenül alulmúlta önmagát (de még így is egész tűrhető lett a filmje),
    Chris Colombus meg biztos kezű iparosként hozta a Harry Potter-filmjei után elvárt szintet, abba meg gondolom inkább a stúdió szólt bele, hogy kik legyenek a "tehetséges" gyerekszínészek, és mit dobjon ki a forgatókönyvíró az eredeti regényből (ami a görög mítoszok miatt eleve üdítő újdonság a trollos-varázslós kliséket ismétlő fantasy műfajban)

    És a kis Charlie kidőlt-bedőlt kunyhójára, meg a porcukor-hóesésre a végén nem mondd, hogy nem Burton kultikus mese-védjegyei (ott még tartotta magát ahhoz, hogy a filmjei végén esik a hó, lásd Ollókezű, Batman2, stb.)

  • John A. Dragon prof2010.03.07 16:52:47

    @Hamlet: Megnéztem a filmet, és hogy essen a hó, ha szbadtéri bálban vannak? Persze, védjegy (még Haloweenvárosban is esik a végén, pedig ott elvileg soha nem esik hó), de "kissé" lehetetlen lenne.

  • John A. Dragon prof2010.03.07 18:00:25

    "A jó színészválasztás ugyan valamennyire ellensúlyozza a steril látványvilágot, de az új Alice nálam csak alulról súrolja a 7/10-et, és ebben már benne van 20 évnyi elvakult Tim Burton-rajongásom is."
    Hát ez jobb film, mint a Villámtolvaj. És nem a rajongás van benne a pontszámban, hanem pont a túl nagy elvárás. A Villámtolvajnál nem volt olyan nagy elvárás, meglepően jó lett, és jót adtál rá. Itt nem hozta az elvárást, és durván lepontoztad.

  • SpencerBarnes2010.03.08 15:02:24

    Sok majom fikázza az avatar-t ami IMAX3D-re készült.Persze az érintett fikázók vagy nem is látták, csak trendi most az avatar fikázás mert olyan kemény csávó vagyok, vagy pedig letöltött divx fosban nézték meg.Én 3x láttam IMAX3D-ben, és még 3x is tátva maradt a szám.Olyan embert sem hallottam a nézőtéren aki helyben fikázta volna.Erről ennyit

  • Mauzer2010.03.09 08:50:57

    Megnéztük, és hibátlan, Tim Burton filmet láttunk. Nem volt fakó, nem volt "nem Tim Burton"-ös, nem volt érthetetlen, így pláne nem volt egy szimpla folytatás. Én nem olvastam az Alice könyvet, és így is nagyon jól szórakoztam a filmen, teljesen kielégített, azt kaptam, amit vártam: egy nagyon jó, helyenként beteges lényekkel és képivilággal megvalósított szürreális mesét. Tökéletes. :)

    A Villámtolvaj meg nagyon gagyi, egy B kategóriás Harry Potternek sem megy el.

  • img2010.03.15 14:15:36

    kibaszott jol mukodik a placebo-hatas az avatarnal, holott a levegoben szallo baszokon, a neha belogo levelekek es fun kivul ott sem volt nagyobb melysege a "3D"-nek. meg amugy is pont leszarom, nem ettol lesz jo egy film. egyebkent nekem egyik sem jott be, de biztos savanyu es irigy vagyok.

    az meg kibaszott szanalmas, hogy egyesek azzal arcoskodnak, hogy ok imaxben neztek ezt es azt a filmet, a tobbi csori szerinte meg biztos azert rinyal, mert neki nem volt lehetosege bejutni. fasza ertekrended van kedves drmotto.

  • G.V.2010.03.25 18:02:41

    Az avatart én láttam IMAX 3D és nagyon gagyi volt az egyik barátom még el is aludt rajta. ( Amien nagy felhajtás volt körülöte olyan nagy lebögés volt!!! )

  • K.Leslee2010.05.15 20:27:25

    Van olyan film, ami nektek nem lebőgés?

Szegeden nyaralok az idén!

Szegedi élménybeszámolóddal most egy családi nyaralást nyerhetsz!

Május 1. hosszú hétvége

Hamarosan itt a 4 napos hétvége, foglaljon szállást 5 625 Ft / fő / éjtől