Börtönmese

2004.09.29. 16:23
Kapcsolódó cikkek (1)
Eltorzult, Lombroso-arcok, vért izzadó falak, állati indulatok, és egy majdnem kirobbanó halálos viszály, amit végül megfékez a börtönlakók bölcse, Black Nigger. Elernyednek az izmok, a konyhakés a földön csattan.
A balhé végére befut a börtönigazgató is, de a néző már tudja, itt nem rajta múlnak a dolgok. Pironkodik kicsit, mert éppen aznap érkezik az új - és talán első - orvos, hogy megvizsgálja a rabokat és a jámbor doktort rögtön botránnyal fogadják. Indulhat a börtönfilm.

3000 = 8000

Carandirut, Sao Paolo hírhedt fegyházát háromezer bűnöző befogadására tervezték, de hát úgy esett, hogy a háromezerből nyolcezer lett, és így már nehezebb a kétszemélyes cellák és a tisztára sikált halványzöld linóleumfolyosók börtön-illúzióját fenntartani.

Hector Babenco mérnöki precizitással dolgozza ki és idézi meg a valóságban két éve lerombolt Carandiru világát. A zsúfolt, ragadós cellák, az égszínkék-bíbor szűzmáriák, a sápadt csipkéből összetákolt oltárok a penészes folyosófordulókban, a hat darab élesen villogó cellatévén futó hat különböző szappanopera szinte tapintható közelségbe emeli a dél-amerikai börtön mindennapjait.

Kint is, bent is

A film különös egységbe kovácsol két teljesen különböző jelentést: egzotikus, szürreális helyszínével egy kaotikus, idegen bolygót mutat be, mégis, a rabok élete meglepően normális, a börtön falain kívüli világ szenvedélyeivel, félelmeivel, bandaháborúival. Látogatási napokon lendületesen hágja meg szőke feleségét a bővérű Fenség, míg a folyosón szeretője, Rosirene közeledik határozott léptekkel. Lady Di, a királynői termetű transzvesztita és a filigrán Sem Chance szerelme zavartalanul bimbózhat, olyannyira, hogy hiába telik le Sem Chance ideje, nem is akarja elhagyni Carandirut. (Trivia: Lady Di nem más, mint a brazil szívtipró, Rodrigo Santoro, az Igazából szerelem visszahúzódó, szemüveges építésze.)

Sztoriznak

Az orvos gyógyít, a rabok mesélnek. Egymást követik a csetlő-botló bűnözők sztorijai, lehet nevetni, lehet borzongani, a színészek kiválóak. De aki az Éjféli expressz kegyetlen, magába szippantó realizmusát keresi a Carandiruban, csalódni fog; ez nem az a típusú börtönfilm.

Alan Parker hőse az őrület határán lebegő, csapdába esett ember; Babenco a hömpölygő, színes-szagos nyolcezres embertömegről csinált filmet. Tekergő, lüktető nagytotál. Egyedül talán a drogos rabok nyomorúsága kap egy-két közelit, a bezártság, a magány, a szexuális megalkuvás témája ebben a filmben elvész a felszín alatt.

Lázadás

Az utolsó félórában megelevenedik a hírhedt börtönlázadás nyomán felszikrázó vérengzés, a páncélos rendőrök és a fegyvertelen rabok összecsapása. Bugyog a vér, tombol az erőszak, a felelősöket ma is keresik, és szól a dal, Aquarela do Brasil.

Hiába a felirat, hogy Dráuzio Varella börtönorvos könyvéből készült a film és igaz történetet mesél el, ettől még film marad. A problémákat, a hihetetlen körülményeket, az erőszakos, kiszámíthatatlan fordulatokat biztonságos távolságból szemléljük. A Carandiru szórakoztató film, de nem kavarja fel a lelkibékét. Nevettet, elborzaszt, és tapsolunk a végén.

Carandiru
(Carandiru)
színes brazil-argentin dráma, 148 perc, 2003

rendező: Hector Babenco
forgatókönyvíró: Dráuzio Varella, Hector Babenco
operatőr: Walter Carvalho
zene: André Abujambra
vágó: Mauro Alice

szereplők:
Milton Gonçalves
Ivan de Almeida
Luís Carlos Vasconcelos
Maria Luisa Mendonça
Milhem Cortaz

Tervezi már nyaralását?

Segítünk! Válasszon célpontot nyárra útjaink közül! Tengerparti apartmanok előfoglalási kedvezménnyel!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.